hoe leuk is het eigenlijk, met paarden werken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:28

Pipo schreef:

Op een bedrijf waar ik stage heb gelopen was het echt heel goed geregeld. Daar verdiende netjes boven het minimum loon, je had je paard vrij en je werkt echt nooit meer dan 40 uur. Eens in de zoveel tijd moest je in het weekend werken maar dan had je de week erop 4 dagen vrij.

Over de bedrijven waar ik heb gezeten waar het niet zo goed geregeld was zal ik het maar niet hebben Haha!



Boffert, jij hebt een van de 10 bedrijven in Nederland gevonden die het wel netjes regelde.... Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:31

Fitzroy schreef:
Ik was helaas op mijn 19e al niet idealistisch genoeg Knipoog
Ik kon toen gaan werken op een dressuurstal, mocht van hen een paard meenemen en Deurne in deeltijd doen en kreeg kost en inwoning en 250,-zakgeld per maand.
Ik had er niet zo lang voor nodig om 'nee' te zeggen en heb er eigenlijk nooit spijt van gehad. Weken van 60 uur voor zo'n zakcentje zag ik eerlijk gezegd niet zitten.

Ik ben heel blij met mijn kantoorbaan en de paarden als hobby.


Toen jij 19 was bestond Deurne in deeltijd nog niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:32

gijsenkim schreef:
Boffert, jij hebt een van de 10 bedrijven in Nederland gevonden die het wel netjes regelde.... Haha! Haha! Haha!



Heb er helaas maar een driekwart jaar stagegelopen Haha! Maar wel goed om te zien hoe het OOK kan!
Overigens belde dit bedrijf mij 2 jaar geleden op of ik niet bij hun wilde komen werken. Maar ja........ik zat al in het gewone wereldje Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:34

mochten ze nog een keer bellen, stuur ze gerust door Haha! Haha! Haha!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:37

gijsenkim schreef:
mochten ze nog een keer bellen, stuur ze gerust door Haha! Haha! Haha!:D



Je moet daar verplicht een papiertje hebben. Sorry........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:43

ahaaaaa ga ik in november aan beginnen Haha! Haha! Haha!:D Haha! jazeker!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:52

gijsenkim schreef:
ahaaaaa ga ik in november aan beginnen Haha! Haha! Haha!:D Haha! jazeker!!!



Bel ik je over vier jaar Haha!

StalAkiiM

Berichten: 143
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:53

hallo
nu ik je berichtje leest denk ik ook ja dat is wel waar
ik moet nog 1 jaar hierna en dan kiezen naar welke school ik ga
ik wil graag iets omgeving paarden doen
ik weet geen leukere banen snap je Verward
maar je heb wel gelijk OK dan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 03:53

Bij ons is de doorslag de liefde voor het paard geweest. Ik kan jou redenatie goed begrijpen en ik ben het dit keer ook helemaal met je eens. Voor mij is die manier van werken niets. En het schuldgevoel wat je hebt omdat je aan je eigen paarden die meer toekomt is voor mij enorm. Wij zijn in de paarden gegaan omdat we zagen dat er eigenlijk een hoop mis is in paardenland( we hadden al paarden als hobby) Door het ontwikkelen van een eigen methode die door ons gebruikt wordt om problemen bij paarden te kunnen oplossen, vinden wij veel voldoening in het werken met paarden en de mensen. De paarden knappen altijd direct op en de iegenaren zijn blij en stralen vaak omdat ze het vertrouwen in hun paard weer terug hebben. En dat stralen van zowel paard en ruiter geeft zo veel voldoening, dat wij niet anders meer zouden willen. Daarnaast hebben we ook nog pensionstalling. We proberen het de eigenaren zoveel mogelijk naar het zin te maken en we overleggen veel. De sfeer is erg gezellig. En daar leer je ook weer veel van. Gelukkig kunnen wij er goed van leven en hebben we tenminste tot nu toe het idee, dat we de goede keuze hebben gemaakt.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:38

Pipo schreef:
Toen jij 19 was bestond Deurne in deeltijd nog niet Haha!



Het was toch echt een leren en werken plan, Pipo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:46

Fitzroy schreef:
Het was toch echt een leren en werken plan, Pipo.



Klopt maar wel fulltime. Gewoon 3 maanden per jaar naar school en de rest op stage Haha! Nu is dat naar 26 weken school en 26 weken stage gegaan en heb je de deeltijd opleiding van 1 dag per week.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:47

Heb altijd al de paarden ingewild en heb me eigenlijk ook nooit ergens anders voor kunnen interesseren. Ben begonnen met rijden voor handelstallen,later ook voor particulieren en les gaan geven.Inmiddels werk ik op een privestal/stoeterij,wat heel erg goed bevalt,moet er niet aan denken om halve dagen op kantoor oid te gaan zitten.(maar je weet nooit Knipoog ) Op vrije dagen kan ik beter zonder paarden dan voorheen,maar ik vind het ook heerlijk om ook dan lekker wat rond te rommelen. Nee, ben tot nogtoe de paarden geen dag beu geweest (de rommel die ze maken daarintegen.... Scheve mond )En hoop nog lang op deze stal te kunnen werken,zeker nu er een hoop staat te veranderen,waardoor het er voor ons alleen leuker op wordt Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:47

Pipo schreef:
Klopt maar wel fulltime. Gewoon 3 maanden per jaar naar school en de rest op stage Haha! Nu is dat naar 26 weken school en 26 weken stage gegaan en heb je de deeltijd opleiding van 1 dag per week.


Dan was het dat waarschijnlijk *LOL* Je weet het, ik ben ook geen 20 meer Tong uitsteken
Anyway, ik deed het toch niet voor een zakcentje van 250 gulden per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:42

Fitzroy schreef:
Dan was het dat waarschijnlijk *LOL* Je weet het, ik ben ook geen 20 meer Tong uitsteken
Anyway, ik deed het toch niet voor een zakcentje van 250 gulden per maand.


Beetje fatsoenlijk bedrijf verdien je meer hoor. Tuurlijk betaald de paarden niet de hoofdprijs. Maar als je gewoon je papiertje hebt en bij een bedrijf aan de slag gaat die je wit uitbetaald dan zit je nog niet zo slecht als je al je secundaire voorwaarden er bij op telt.

In Duitsland kan je wel goed de kost verdienen overigens in de paarden!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:26

Ik zou het niet willen. Vaak slechte arbeidsomstandigheden, veel te lange uren (hallo, CAO?) als je door je rug gaat of weet ik veel heb je vaak gewoon pech - ik moet er niet aan denken. Ik studeer nu een communicatie opleiding en als ik later een baan en een plekje heb komt er gewoon een leuk paard waar ik dan tijd en geld en energie voor heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:13

Op zich vind ik de lange uren nog niet eens zo'n probleem. Ergens is het ook wel lekker dat je je paard in dagtijd kunt doen. Ik bedoel: als je tot 6 uur op kantoor hebt gezeten en je moet daarna nog naar je paard, dat is ook niet alles.

Het ging mij er een beetje om dat het vaak allemaal een stuk romantischer word voorgesteld dan het is. De meeste paarden waar je mee werkt zijn gewoon geen leuke paarden, anders stonden ze hier niet. De echt goede paarden zijn niet in de handel, en fijne dieren hoeven niet in africhting.

De realiteit is gewoon dat een zadelmakmaakpaard minder werk kost dan eentje van 6 met een slecht lijf die changementen moet leren springen, maar wel hetzelfde geld opbrengt.

Ach, zo leuk is op kantoor zitten ook niet Haha! Je moet maar ergens je geld mee verdienen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:45

Zep schreef:
De realiteit is gewoon dat een zadelmakmaakpaard minder werk kost dan eentje van 6 met een slecht lijf die changementen moet leren springen, maar wel hetzelfde geld opbrengt.


Misschien kun je je dan beter helemaal toeleggen op het zadelmak maken van paarden? Of is dit nu een heel raar idee dat ineens in me opkomt?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:15

Ik kreeg inwoning, voor de kost moest ik zelf zorgen Knipoog en 250 gulden per week (zwart). Voor een zesdaagse werkweek met dagen van 14 uur. Ik was toen zeventien.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:30

Ik wou/wil in de paarden gaan werken.
Doe nu 4jarige opleiding dierenverzorging en als ik daar klaar mee ben,ben ik dierenartsassistente.
Maar heb het eigenlijk nu al gezien na 1 week school..
Loop nu stage bij een handels/africhtings/pensionstal en daar heb ik al eens eerder 2x stage gelopen en dat bevalt me echt super goed.
Een paard is gewoon zoveel leuker dan een konijn of cavia..
Maar mijn ouders hebben liever niet dat ik paardenhouderij ging/ga doen omdat er weinig banen in zijn en het slecht betaald word.
Het is idd erg hard werken,van 8 tot soms wel eens 7 uur(moet eigenlijk om half 5 al klaar zijn maargoed).
Je staat nooit stil,altijd ben je aan het lopen maar het gekke is,ik vind het niet erg..
Ik vind dat je heel goed moet beseffen waar je aan begint.
Je bent nooit eerder klaar dan 5 uur,wat bij een kantoorbaan wel is.
En het is ook geen sector waar altijd werk in is,wat bv in de verzorging of economie wel is.
Dat is een nadeel.
Je moet je hart volgen..maartoch zou ik er later wel zo bij willen zitten zoals nu (buitenaf en paardje aan huis)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:10

Zep schreef:

De realiteit is gewoon dat een zadelmakmaakpaard minder werk kost dan eentje van 6 met een slecht lijf die changementen moet leren springen, maar wel hetzelfde geld opbrengt.

..


Dat ben ik met je eens. Ze bellen je nooit op met: Goh mijn paard is zo fijn te rijden, wil jij niet tegen betaling een maandje. En qua zadelmakmaak werk krijg je nooit de brave, want die hebben ze thuis al gedaan. Vaak juist degene die thuis geprobeerd zijn maar waarbij het niet lukte.

Maar aan alles zit een leuke kant en een minder leuke kant. In de zomer bijv. is het super om in de paarden te werken. Met min 20 ben je wat minder blij.

Als je de gedachte hebt om Anky na te gaan doen dan denk ik dat dat een heel verkeerd uitgangspunt is om van je hobby je beroep te maken. Maar wil je veel vrijheid, praktisch bezig zijn en geef je weinig om geld. Dan is het wel het ideale beroep.
Het is ontzettend afwisselend en dat maakt het ook wel weer erg leuk. Er is geen dag hetzelfde, dat miste ik heel erg toen ik de "gewone" wereld inging. Nu heb ik gelukkig in de "gewone" wereld een beroep gevonden waarbij ook geen dag hetzelfde is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:42

Voor een korte tijd lijkt me het ontzettend leuk (half jaar/jaartje) en heel leerzaam. Tenminste op een goede stal.

Alleen ik heb meer capaciteiten dan paardrijden en daar wil ik graag gebruik van maken.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:57

Ik heb een Deunre opleiding gedaan.
Voor school stage gelopen en daarnaast gewerkt op verschillende (int.)stallen.

In de paarden is zoals Gijsenkim al zei emotie.
Je moet het doen vanwege de liefde van het paard.

Ik moet eerlijk zeggen dat het springwereldje mij meer aantrekt als de dressuur.

In de paarden werken is zwaar, lichaamlijk maar ook zeker geestelijk.
Je hebt met levende dieren te maken, waar je constant je aandacht bij moet hebben.

Ik merk wel dat ik er nu als hobby veel en veeeel meer van geniet.
Nu er geen moeten meer achter zit.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:08

Van de andere kant: in je profiel las ik dat je rechten student bent! Tijdens mijn studie rechten stond ik ook voor de keuze om helemaal in de paarden verder te gaan en mijn studie te laten varen (wel springwereld).

Ik heb braaf voor mijn studie gekozen, die afgemaakt, en ik werk nu bij een gemeente; 18 uur per week met een super salaris.

Ik kan nu lekker aan hobbyen....

Da's ook wel luxe hoor!