hoe leuk is het eigenlijk, met paarden werken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:18

Citaat:
Ik werk nu ook met paarden, en erger me er nu al regelmatig aan dat ik de hele dat ik de hele dag met die kansloze dieren in de weer ben


Dat klinkt niet zo positief maar hopelijk kom je juist dat ene paardje tegen die ook echt goed moet zijn en waar je ook verder mee kan en mag komen. Al ligt het voor elke ruiter anders. De ene wil wel naar de top en de ander houdt het bij jonge paarden trainen en zadelmak maken enzo.

Heb zelf langere tijd vol op een manege-handelsstal gewerkt. Op stal, groom en ook wel wat qua rijden. En later werkte ik nog achter de bar dus dat hield het afwisselend. Maar op den duur moest ik ook de keuze maken om of door te gaan in de paarden of een opleiding te gaan volgen, grafisch vormgeven. Heb toen voor dat laatste gekozen en af en toe heb ik er wel spijt van dat ik het niet heb gedaan om vol in de paarden te gaan. Maar waarom ik het niet heb gedaan is omdat ik niet eeuwig alleen op stal zou willen werken. Al vind ik concours klaarmaken wel heel erg gaaf. Ben ook realistisch genoeg geweest om toen in te zien dat je dat werk niet lang kan doen en dat ik niet een echt goeie amazone zou kunnen worden (rijden is nooit het belangrijkste geweest voor mij). En neej ik zou dus nooit alleen handelsspul willen rijden. Dat komt en dat gaat weer. Niets voor mij nadat ik mijn beste paardje had verloren. Sindsdien is het eigenlijk ook allemaal minder geworden.
Sinds korte tijd probeer ik het weer een beetje op te pakken.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:35

Tja als je dat op een voor jezelf leuke manier wil doen moet je eigenlijk dusdanig goed zijn dat je het je ook kan permitteren om paarden af te slaan, zodat je alleen de paarden rijdt die je passen en die echt goed zijn.
Maar voor je zover bent heb je er dus een heleboel anderen moeten rijden.
Maare.. ik vind sommige meisjes inderdaad wel ondoordacht om zomaar daarvoor (hc bijv) kiezen, dat is toch naïef om zelf te denken dat je wel goed genoeg bent om zomaar door te breken -> het te redden?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:40

Ook ik ben begonnen aan een opleiding paardenhouderij toen ik 17 was, was gestopt op het SPW en paarden dat moest het toch helemaal gaan worden. Dat leek me geweldig. Lekker onder schooltijd vanalles over paarden leren en dan ook nog stages waarbij ik alleen maar met paarden hoefde te werken. Nou dat viel vies tegen. Want ook de paardenhouderijopleiding kent vakken die gewoon te saai zijn voor woorden en bij mijn eerste stage bij een hengstenhouderij bleek dat ik veel te veel angst had om met die dieren te werken. Dan maar naar een pensionstal. Daar kwam mijn penny persoontje van destijds erachter dat paarden vooral veel werk in te weinig tijd onder slechte omstandigheden betekenen. Oftwel mijn paardenliefde bleek niet groot genoeg om ermee te werken en mijn angst te groot. Ik moet wel zeggen dat ik nooit ook maar een seconde spijt heb gehad dat ik de opleiding begonnen ben omdat ik nu HEEL zeker weet dat het niet mijn ding is en nooit hoef te denken wat als ik het toen wel gedaan had.......
Nu lekker bezig met een opleiding directiesecretaresse en mijn eigen paardje blijft mijn hobby.
Oh ja ben nu geloof ik wel Penny-af inmiddels

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:06

Ontzettend leuk, en het liefste wat ik doe, maar ik heb het om 2 reden niet doorgezet (heb 1.5 jaar op een manege gewoond)
1. je hebt te weinig tijd voor je eigen paarden.
2. het salaris is veel te weinig

maar dat "had ik maar" gevoel is nu weg, ik weet wat het is, en ik wil het niet ! mijn eigen paarden gaan voor.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:45

Ik wil erg graag met paarden werken ( als ik later oud ben Haha! )
maar moet ook nog eerst uitzoeken of het wel zo leuk is, en wat ik dan wil.
maar nu lijkt het me iig super Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:59

Leuk om de verschillende antwoorden te lezen. Ik lees nu mijn eerste bericht terug en dat komt misschien wel wat negatiever over dan ik het bedoelde. Ik zit er zelf nu niet echt voor om een afweging te maken, voor mij is het vrij duidelijk wat ik ga doen.

het ging mij er een beetje om dat er een groot 'rozegeur en maneschijn' idee bij veel mensen leeft. En in de dagelijkse omgang valt dat vaak echt vies tegen... als ik de reacties van sommige (vaak jonge Ach gut ) meisjes lees dan heb ik zin om ze een weekje uit te nodigen en dan weet ik zeker dat ze gillend naar huis rennen }>

Veelgehoorde opmerking is ook vaak dat je paarden die je niet aanstaat gewoon niet aanneemt, maar zoals terecht werd opgemerkt: dat kun je je als zelfstandige dus meestal echt niet permitteren!

Ik heb uiteindelijk maar 1 doel voor mijzelf, en dat is een sportief doel. Dat heeft vrij weinig te maken met de manier waarop mijn geld verdien.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 23:36

idd zep, dat is wat ik heel veel heb gezien, van die jonge meiden(ok ik ben nu net 22 maar das net wat anders dan iemand van 16/17) die helemaal enthousiast op stal beginnen en het idee hebben dat werken in de paarden geweldig is en alleen maar leuk is enzo, maar na een keer vallen, of wat blaren op hnu handen van het vegen/mesten.touw wat door de hand is getrokken door een jonkie, vinden ze t al wat minder leuk....na een keer vallen vinden ze het nog minder leuk, en als ze dan bv met feestadagen moeten werken en dan langer moeten bijven omdat de DA moet komen ivm koliek, dan staan ze er al helemaal chagie bij

meeste van die meiden gaan daarna ook een totaal andere richting op Clown

als ik het lichamelijk aankon zou ik nu nog in de paarden werken, als ik nog eens iets leuks voor part-time aangeboden krijg tegen een net salaris dan zeg ik trouwens ook ja

ik werkte al vanaf mn 14e in de weekenden op de manege en door de week hielp ik er, dan was ik er toch voor mn pony, zelfs voor ik mn eigen pony had hielp ik al erg veel mee in de stallen enzo, maar als je dan echt fulltime op stal gaat werken wordt t toch wa anders

een privestal zoals de springstal waar ik als laatste zat, is gaaf, je ziet 'bekende mensen' enzo maar op een manege/pensionstal is vaak veel relaxter is mijn ervaring. al heb ik hele goede herinneringen aan mn laatste werkplek, die man wilde zn paardebn aan t eind vd dag perfect gepoetst op stal hebben, ik heb heel wat uurtjes daar paarden staan poetsen/aaien/knuffelen in stal, en dat terwijl ik er voor betaald werd Haha!
en ja t rijden op jonge talentvolle dieren dat was ook leuk, maarja op de manege was t altijd gezellig en had je veel aanspraak van de lsklantjes en hun ouders en was er een gezellige kantine enzo ipv alleen het vaste personeel zoals op de springstal.

achja, mooie herinneringen en wie weet ga ik ooit wel weer in de paarden werken Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 01:06

Mmm, dan ben ik zo'n dom blondje wat riep dat ik het gaaf vind, en het nog gaaf vond ook. Tong uitsteken

Toen ik net 17 was lag er een brief in de bus of ik interesse had om als ruiter te komen werken op een stal.
Waar die brief vandaan kwam en waarom juist ik, joost mag het weten, maar interesse had ik wel.
Ik was net gestopt met paarden rijden voor een grandprix ruiter, omdat het niet klikte tussen de man en mij, dus de timing was perfect Haha!
Ik wist niet wat ik kon verwachten, of wat zij van mij verwachtte, maar ik ben er toch een kijkje gaan nemen. Mijn mond viel echt open. Super de luxe allemaal.
In eerste instantie zou ik er als ruiter gaan werken, en dat heb ik toen ook gedaan, maar na een week kreeg ik heel het handeltje in mijn handjes, om de boel netjes draaiende te houden. Dus naast het rijden van zo'n 8 paarden per dag, ontving ik klanten, nam ik de telefoon aan, en maakte de agenda zodat iedereen wist wat te doen.
Lange dagen? Ja zekers. Ik stond om 6 uur in de aanslag en was vaak nog tot 11 savonds bezig.
Het rare was dat ik daar niks om gaf, want ik deed wat ik leuk vond. Ik had de zondag vrij en dan sliep ik.
Verdienen deed het geen drol, maar als je hele dagen werkt geef je eigenlijk ook niks uit.

Nu een aantal jaren later, en veel andere paardenervaringen rijker, zou ik het zo weer willen doen, maar helaas is dat voor mij niet meer weggelegd, omdat ik ME heb.
Ik ben waarschijnlijk een van de weinige die het wel leuk heeft gevonden, die het wel als beroep zou willen doen, en die er eigenlijk niks negatiefs nog in heeft kunnen vinden.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:11

Citaat:
omdat ik ME heb.


hé dat heb ik ook, maar ik kon er in de paardenhouderij een stuk beter mee leven dan in het onderwijs...... helaas erkent de Arbo-dienst deze ziekte niet

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:24

Sinds twee maanden werk ik fulltime (en intern) bij Rien en Inge van der Schaft. In het begin zag ik het echt als een werkelijke droom die uitkwam, maar nu weet ik wel dat het erg hard werken en weinig verdienen is. Gelukkig zit ik niet met het probleem dat ik te weinig tijd voor mijn eigen paard overhou, omdat ik die mag trainen tijdens werktijd (ik krijg er dan zelfs elke dag nog les bij ook Knipoog )
Maar ik vind het ondanks dat het hard werken is, wel super om te doen OK dan! en het lijkt mij echt 100 keer beter dan op kantoor

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:02

Tja, ik werk om te leven ipv dat ik leef om te werken Haha!
Ik heb er bewust voor gekozen om géén paarden opleiding te doen. Ik heb jarenlang bij een handelaar gereden en gewerkt maar nee, dat wil ik echt mijn hele leven niet doen. Inmiddels werk ik alleen de ochtenden als tiepmiep en heb ik voor de hobby een paardenspulletjeswinkeltje. 2 jaar geleden werd ik ineens gebeld door een handelsstal uit de buurt of ik parttime bij hen wilde werken. Ik ben er toen naar toe geweest maar blijkbaar was ik al te oud en te ervaren Knipoog Hij begon er namelijk over of ik dan ook af en toe 's avonds kon komen om voor te rijden voor klanten etc. Was prima zei ik, maar dat zijn overuren. Toen ik ook nog over vakantiedagen begon etc haakte hij wat af. Even goede vrienden hoor maar ik adviseerde hem toen om maar een 16-jarige te benaderen Haha!
Ik heb nu de hele middag voor mijn eigen paarden. Maar waarschijnlijk wordt ook dat weer meer. Ik sta op stal bij een fokster en ze heeft mij gevraagd om sowieso 1 merrie van haar te gaan rijden, en misschien in de toekomst nog wel meer. Kijk, en dat vind ik nu wel leuk. Aangezien ik geen broodrijder ben kan ik gewoon nee zeggen als ik er niks in zie. Of stoppen op elk moment. Dat vind ik toch een stuk prettiger dan dat je geen keus hebt en alles moet doen.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:03

Ik wil juist wel paardenopleiding gaan doen..
Ik heb in de vakantie 4 weken op een manege gewerkt en soms ook de weekenden en dus geen dag vrij!, zwaar werk, veel blaren gehad en vanalles blauw Haha! maar dat hoort er nu eenmaal bij, iedere dag heb ik nog gewoon mijn 2 paarden gereden, de ene dag had ik wat meer puf als de andere, en dan reed ik er gewoon 1tje in het bos en 1tje in de bak.
Nu werk ik er alleen in de weekenden, omdat ik nog de havo afmaak nu.
Heb ook 10 dagen voorstage gelopen bij Bart Bax, 1e dag was erg zwaar, ook veel blaren etc, maar dagen erna viel t allemaal wle mee, wel werkdagen van 8 tot een uur of 6 en dat kon ook wat later worden en ook wat eerder, heb hier vanalles moeten doen van stallen mesten tot paarden rijden, en heb hier erg veel geleerd, ik weet dat t hard werken is in de paardenwereld maar ik heb t er wel voor over..

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:13

Toch even een antwoord van mij aangezien dit topic is geopend nav een gesprek met mij Haha!
Ook ik heb daarin duidelijk aangegeven dat ik er niet aan moet denken om full time in de paarden te werken!
Wat ik wel heb aangegeven is dat wat mij het meest ideaal lijkt, een goede baan voor 20 tot 25 uur, wat je in elk geval de financiele basis kan geven.
Daarnaast wat paarden blijven rijden. Of die nu van mezelf zijn of voor eigenaren.
Ik weet ook dat dat voor heel veel mensen niet weg gelegd is. Ik weet wel dat dat voor mij WEL ooit haalbaar is.
Dit heeft dus niets te maken met dromen of leven in een droomwereldje.
Maar kijken wat haalbaar is en wat je daadwerkelijk wilt en leuk vind.
Daar komt bij dat ik geen 16 meer ben, wel de nodige werkervaring heb, een (thuis)basis heb die mij evt. de mogelijkheid geeft om wel mijn hart te volgen.
Het hangt dus van een ghele hoop factoren......... maar om al die factoren uiteindelijk te kunnen gebruiken, zul je eerst een weg moeten afleggen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:51

Ik denk ook zeker wel dat wat je uiteindelijk met paarden gaat doen, zal liggen aan wat je wel of niet goed kunt.
Ik heb in de paardensector nog nooit gesoliciteerd. Mij is het allemaal aan komen waaien.
Ik heb heel wat paarden van andere gereden, maar het is mij altijd gevraagd.
Zoals ik al zei, is mij een brief gestuurd met de vraag of ik als ruiter wilde komen werken.
Tijdens dat ik Pfeiffer had, stond er ook zomaar ineens een wildvreemd iemand aan mijn deur of ik paarden wilde komen trainen en uitbrengen.
Ook nog nooit eerder gezien. Scheve mond
Nu dat ik niet meer voor andere rijd, is het laatste adres waar ik heb gereden ruiterloos. De vraag blijft komen of ik niet weer wil komen rijden.
Ondertussen heb ik al veel andere opties voorgesteld, maar het lijkt wel, ik of niemand Verward

Zie ik mezelf dan als een geweldige ruiter? Nee eigenlijk helemaal niet. Ik kan leuk uit de weg met paarden, maar een 2de anky word ik niet, laat staan een 2de Tyrza.
Dat ik zo'n perfectionist ben, en plezier heb in het rijden van paarden, heeft mij denk ik alles doen komen aanwaaien.

Nu zijn er vele jonge meiden (en vast ook jongens) die dit als droom hebben, maar voor geen poot kunnen rijden. Niet negatief bedoelt, maar als ruiter moet je toch iets moois kunnen vertonen.
Ik vind het wel jammer, dat de kans dan een heel stuk kleiner word, en een droom daarmee vaak aan diggelen valt, en het groomwerk, soms zelf het vieze opknap werk overblijft.
Niet wat de meeste in gedachten hadden, en ik denk daarmee ook dat de grootste helft de droom opgeeft, en wat anders gaat doen.
Ik denk ook, dat er ook wel een heel deel geluk bij hoort hoor.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:14

ik heb van jongs af aan,altijd op een manege/hengstenhouderij gewerkt,in weekenden en vakantie's.
ik vond het leuk werk(vooral de hengsten), maar wist al snel dat het veel werk is voor weinig geld!
werk liever ergens anders,krijg beter betaald,en ga in mijn vrije tijd,alsnog paarden voor die stal rijden.(laatste 2 jaar gaat dat niet meer zo makelijk ivm blessure)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:19

Leuk

Het is inderdaad vaak genoeg frustrerend. Dan ben je bijvoorbeeld 3 weken een pony voor een verwende meid aan het rijden zonder dat ze er ook maar een minuut belangstelling voor toont. Als het na die 3 weken super gaat nog geen glimlach of bedankje.

Als je les staat te geven aan die "ja... maar-ruiters" die alles al kunnen. Dat je je afvraagt waarom zij niet in de bak staan.

Dat lastige, verwende paard waar je alle geduld bij moet hebben...

En zo kan ik nog tig dingen opnoemen. Maar dat heb je naar mijn mening in elk vak, of dat nou als secetaresse, piloot of clown is. En dan heb ik liever frustraties in de paardensport, mijn passie, dan frustraties bij een beroep waar ik niet van kan genieten. Want er zijn ook zóveel mooie momenten met werk in de paarden, die alle frustraties dubbel en dik goed maken

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:01

ik werk wel in de paarden, vanaf mijn 18e ben ik dat full-time gaan doen. Niet als ruiter, want daarvoor ben ik eenvoudigweg niet goed genoeg, maar als instructrice en stal medewerkster op een manege. Ook sta ik daar achter de bar en rij ik een aantal paarden samen met de andere instructrices daar. En ik heb het echt enorm naar mijn zin!. Ik heb op verschillende maneges gewerkt, en idd , je maakt lange dagen, je verdient niet de werled, maar je doet WEL wat je leuk vindt, en dat vind ik erg belangrijk! Het grootste gedeelte van de week breng je opje werk door, en dan wil ik wel iets doen waar ik plezier in heb!
Het lesgeven vind ik echt het leukste wat er is, of het nu beginnende of gevorderde ruiters zijn, ik sta altijd met plezier in het midden van de bak. (Moet zelfs zeggen dat ik het lesgeven leuker vind als het rijden!)
En al is het dan niet op een super hoog niveau, dat maakt me niets uit.
Ik vind het gewoon geweldig om te zien wat een plezier die kids hebben als ze weer een uurtje op een pony/paard zitten, en om ze vooruit te zien gaan.
Tja en de stallen... dat hoort er nu eenmaal bij, en al is het best zwaar, en niet het leukste werk, als je klaar bent en je ziet een nette geveegde en opgeruimde stal (ook al is het vaak maar voor 5 minuten netjes en opgeruimd), en de paardjes staan tevreden te knabbelen op hun schone stro, dan maakt dat ook niet zo veel meer uit.

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:16

Ik heb er een combi van gemaakt.... Ik werk in een supermarkt op de vleeswaren afdeling voor 32 uur in de week. Daarnaast geef ik les op onze haffies, en verkoop zo nu en dan een jonge haf. Ook rijd ik Friese hengsten voor een man hier in de buurt. (beleren doorrijden en dan naar de keuring) Dit kan allemaal in goed overleg, en ik houd het wat werk betreft goed vol. Ik denk dat het ook belangrijk is dat je je grenzen aan kunt geven. Om deze reden wil ik ook nooit bij iemand anders in dienst om te rijden oid. Veel liever bouw ik mijn eigen stalletje op(hoeft echt niet supergroot!) Ik heb de zekerheid van een vaste baan, en de lol van mijn eigen paardjes. De hengsten mag ik zelf inplannen, dus die doe ik wanneer ik rustigere dagen heb. Me doodzeulen voor iemand anders lijkt me niks, maar als je voor jezelf aan t werk bent, is t toch anders!

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:46

Mag ik even een brutale vraag stellen? Iedereen heeft het steeds over "ja maar het verdient zo weinig". Hoeveel verdient het dan ongeveer per maand? Geef eens een indicatie. Geld, geld!

Ik zou het overigens niet willen. Het lijkt me heel bevredigend werk, maar ik heb reuma en als ik 2 paarden gereden heb dan ben ik gewoon op. Ik word wel vaak gevraagd om andermans paarden te rijden en omdat ik het gewoon voor de lol doe blijft het ook leuk. Als ik geen zin heb zeg ik nee. Zo simpel. Af en toe stopt een blije eigenaar me wel wat toe maar ze weten dat dat niet hoeft.

Mijn droom is gewoon om later nog een paardje erbij te nemen en dan lekker voor mijn hobbie te rijden. Ik wil eruit halen wat erin zit maar ik heb niet echt de ambitie om op hoog niveau te rijden. Daarom wil ik gewoon een goed betalende baan zodat ik de mogelijkheid heb om later parttime te gaan werken. Ik ben neuropsycholoog in wording dus hopelijk lukt dat. Knipoog

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:54

Citaat:
Hoeveel verdient het dan ongeveer per maand? Geef eens een indicatie.


in mijn geval kost & inwoning en gratis stalling van een eigen paard (waar ik overigens geen tijd voor had toen) Scheve mond

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:00

Saar4 schreef:
Mag ik even een brutale vraag stellen? Iedereen heeft het steeds over "ja maar het verdient zo weinig". Hoeveel verdient het dan ongeveer per maand? Geef eens een indicatie. Geld, geld!


Met mijn lessen die ik erbij geef verdien ik ongeveer 300 euro per maand en vanaf Januari ga ik op een wedstrijd en africhtingsstal werken waar ik gewoon het minimum loon verdien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:04

Saar4"]
Mag ik even een brutale vraag stellen? Iedereen heeft het steeds over "ja maar het verdient zo weinig". Hoeveel verdient het dan ongeveer per maand? Geef eens een indicatie. Geld, geld!

[/quote]

[quote="Ilindra schreef:
1.Huifkarcentrum, paarden verzorgen, huifkartochten rijden

FL125,= per week (zwart)

2.Stalhouderij, trouwerijen etc. rijden
FL75,= per dag (zwart)
3.Dressuurstal, paarden verzorgen & rijden
FL250,= per week (zwart)
4 Showstal in Japan, paarden verzorgen & shows rijden(aangespannen en onder het zadel).
FL5500,= per maand + woning+auto, lijkt veel maar Japan is een erg duur land om te wonen

Alles dus in guldens en halverwege jaren '80-'90.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:18

John .... 200 gulden per week 6 daagse werkweek
amerika kost en inwoning 7 daagse werkweek
Den Dulder 12 gulden per uur dat ik lesgaf
Bob rademaker 200 gulden per week 5 daagse werkweek van 6 uur per dag
Nadine capellmann 300 gulden per week met huis
En nu, nu zit ik denk ik aan een euro of 250 per week maar dat is inclusief mn lesklanten, paarden die ik rij commissies die ik krijg en mijn winkel en daar werk ik een uur of 60 voor in de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:22

Ik heb enkele jaren als instructrice op een manege gewerkt. Dit waren inderdaad weken van 7 dagen per week werken en van sóchtends vroeg tot s'avonds laat. Ik verdiende hier 1800 gulden netto per maand + een appartement + een gratis stalling voor 1 paard. Zo'n appartement klinkt leuk, betekend wel dat je gewoon 24 uur per dag verantwoordelijk bent voor de tent. Opgeteld kan je er in het Gooi vanuit gaan dat een appartement 600 gulden incl kost en de stalling werd 600 gulden ( naar beneden afgerond) kostte. Dat maakt totaal 3000 gulden per maand netto. Dat lijkt best een net bedrag maar je vergeet dat je wel 24 uur per dag beschikbaar moet zijn. Als je het dus naar uurloon gaat omrekenen is het drama.

Op een bedrijf waar ik stage heb gelopen was het echt heel goed geregeld. Daar verdiende netjes boven het minimum loon, je had je paard vrij en je werkt echt nooit meer dan 40 uur. Eens in de zoveel tijd moest je in het weekend werken maar dan had je de week erop 4 dagen vrij.

Over de bedrijven waar ik heb gezeten waar het niet zo goed geregeld was zal ik het maar niet hebben Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-04 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:24

Ik was helaas op mijn 19e al niet idealistisch genoeg Knipoog
Ik kon toen gaan werken op een dressuurstal, mocht van hen een paard meenemen en Deurne in deeltijd doen en kreeg kost en inwoning en 250,-zakgeld per maand.
Ik had er niet zo lang voor nodig om 'nee' te zeggen en heb er eigenlijk nooit spijt van gehad. Weken van 60 uur voor zo'n zakcentje zag ik eerlijk gezegd niet zitten.

Ik ben heel blij met mijn kantoorbaan en de paarden als hobby.