Citaat:2. Verplichtingen van de verkoper
Als u een product koopt, dan is de verkoper verplicht het produkt aan u af te geven.
Verder moet de kwaliteit van het produkt goed zijn. Dit geldt ook, als u het produkt in de uitverkoop koopt. Het produkt moet de eigenschappen hebben die u er redelijkerwijs van mag verwachten. Hierbij moet men onder meer naar de prijs van het produkt kijken.
Ook als de verkoper gezegd heeft dat een produkt een bepaalde eigenschap heeft, dan moet het produkt deze eigenschap hebben . Als dit niet het geval is, kunt u de verkoper aanspreken.
Dit is ook het geval als de verkoper onduidelijk is geweest. Hij heeft tijdens een gesprek niet echt gezegd dat het produkt bepaalde eigenschappen heeft, maar hij heeft ze ook niet ontkend.
Bijvoorbeeld: U vertelt de verkoper dat u de magnetron ook wilt gebruiken om te grillen. De verkoper heeft niet verteld dat de door u gekochte magnetron daar niet geschikt voor is. Ook in dit geval voldoet de magnetron niet aan de eigenschappen die u mag verwachten. De verkoper heeft dus niet aan zijn verplichtingen voldaan.
____________________________________________
3. De verkoper heeft niet aan zijn verplichtingen voldaan, wat nu?
U moet, als u een klacht heeft, dit zo snel mogelijk aan de verkoper melden. Anders loopt u het risico uw rechten te verspelen. U kunt in eerste instantie altijd het best proberen er in onderling overleg met de verkoper uit te komen.
Mocht dit niet lukken dan heeft u verschillende mogelijkheden. U kunt eisen dat:
- het product alsnog wordt geleverd, of
- het product wordt hersteld, of
- het product wordt vervangen, of
- de koopovereenkomst wordt ontbonden
De verkoper kan in principe kiezen tussen deze mogelijkheden. Verder kan je niet zonder meer elk van de mogelijkheden eisen. Het hangt af van de omstandigheden van het geval. Het product kan niet altijd vervangen of hersteld worden. Ook mag de koopovereenkomst niet om de minste of geringste tekortkoming ontbonden worden. Als u er met de verkoper niet kan uitkomen, dan kan het verstandig zijn om een deskundige in de arm te nemen. Dit geldt vooral als het om een duur product gaat. U kunt dan contact op nemen met de Rechtswinkel, een consumentenorganisatie, een advocaat in de arm nemen, of een afspraak maken bij een Bureau voor Rechtshulp.
Ook bestaat er de mogelijkheid om het geschil voor te leggen aan een geschillencommissie.
Gebruikers op dit forum: corinec, Duhelo, goesju, MallyBelly, Rijsa, VosjeN, Vuri, XladyX en 10 bezoekers