DA geweest, Sjors heeft droes,...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:58

Dat weet ik ook en de stal is in princiepe voor iedereen toegankelijk dus hoe het er komt dat zullen we niet weten maar ik denk dat iedereen zich aan bepaalde maatregelen moet houden om te zorgen dat we het binnen de perken kunnen houden

...Dreaming with my eye's wide open...


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:59

Maar ik wil Anouk d'r topic niet verpesten en hier een discussie gaan voeren zal wel heel egoistisch zijn maar ik wil idd mijn paard voorlopig nog gezond houden.

...Dreaming with my eye's wide open...

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:01

En daarom moet een paard maar tekort gedaan worden?
Je kan mij niet wijs maken dat er niet ergens een klein plaatsje vrij is, afgezonderd van de rest, waar dat dier even rond gestapt kan worden.
Er hoeft toch geen contact tussen de dieren onderling gemaakt te worden?

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:01

Chronos schreef:
Maar ik wil Anouk d'r topic niet verpesten en hier een discussie gaan voeren zal wel heel egoistisch zijn maar ik wil idd mijn paard voorlopig nog gezond houden.



Het een sluit het ander niet uit. Een paar mensen hebben vastgesteld dat beweging Sjors ten goede komt. Wellicht dat jullie dan even met elkaar kunnen nadenken hoe dat zou kunnen, des te sneller is ook Sjors weer genezen.
Anouk wil ook liever een gezond paard en ze heeft nu 2 minder gezonde, die is gedupeerd genoeg.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:05

De stal is niet logisch gebouwt en het zal heel lastig zijn om echt een stuk te vinden waar er gestapt kan worden. Maar daar ga ik niet over maar er werd eerder heel makkelijk gezegt dat dat maar moest zonder aan de rest te denken.

...Dreaming with my eye's wide open...

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:16

Als iedereen zich er bij jullie op stal voor inzet, zal er heus wel een mogelijkheid zijn om Sjors beweging te kunnen geven...

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:18

Bij mij werd de diagnose Droes niet gesteld.. Dus paard bleef ook gewoon tussen andere paarden staan.. iedereen had contact met hem... etc
Nadat Sandor beter was brak er klasieke droes uit bij een nieuwe pensionklant .. Sandor had dus ook geen klasieke doorgebroken klieren naar buiten en kreeg dus ook AB ... Todat ik vond dat hij het zelf uit moest gaan zieken omdat mijn vermoedens dat het droes was steeds groter werden.. VA ontkende het dus nog steeds..
Pas toen dus 6 weken na het ziek worden van Sandor het nieuwe paard klasieke droes kreeg ging het erf ook pas dicht en werden er meerder paarden ziek..

Op zich is voorkomen beter als genezen maar een beetje vrijheid moet je wel kunnen hebben.. zoals op het erf lopen etc. Als ze het krijgen krijgen ze het toch.. ook als jouw paard weer beter is.. Die stalbacterien dwalen toch rond..
De pony's die ziek werden had San nog nooit gezien.. Dus dat zegt ook wel genoeg..
Het is een vervelend verhaal maar ik zie het toch als een kinderziekte die elk paard een keer in zijn leven gehad moet hebben..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 13:26

Sjors heeft misschien ook geen klassieke droes.

Ann, ik denk dat de mensen op stal zich daar juist niet voor in zullen zetten. Die willen hun paarden (gewoon) gezond houden en alle risico's uitsluiten.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:29

Ik denk dat als alle paarden bij ons gewoon gezond waren er wat makkelijker over gedaan werd maar helaas is dat niet zo en ik dat daar ook een punt in zit...

...Dreaming with my eye's wide open...

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:30

@Anoukie

Dat vind ik persoonlijk een beetje onzin, de bacterie zwerft toch al op stal rond en de incubatietijd is allang achter de rug, maar dat is mijn mening Clown

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:33

Ann schreef:
@Anoukie

Dat vind ik persoonlijk een beetje onzin, de bacterie zwerft toch al op stal rond en de incubatietijd is allang achter de rug, maar dat is mijn mening Clown


Het is zelfs voor ons verboden om bij sjors zijn stal te komen, die mededeling staat op het prikbord!

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:35

Ann schreef:
@Anoukie

Dat vind ik persoonlijk een beetje onzin, de bacterie zwerft toch al op stal rond en de incubatietijd is allang achter de rug, maar dat is mijn mening Clown



Mijn mening...............

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 13:39

Klopt, er is ook niet voor niets een lint om zijn stal heen gezet. Ik moet ook zelf uitmesten, dat doen ze nu ook niet. Voeren wel (maar dat zal ook wel moeten, aangezien ikzelf niet overdag kan voeren).

Ann, omdat het vorige keer ook bij 2 paarden is gebleven, wordt er nu geprobeerd om het weer beperkt te houden.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:42

En om eerlijk te zijn anouk denk ik dat er heus wel over een paar dagen toch echt wel een oplossing voor je komt! om ergens een stukkie te lopen.
Ik denk alleen dat ze het eventjes willen afwachten hoe alles verloopt!

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:48

Tja, ik heb ervaring met bijv. Kennelkuch bij honden, in die tijd werden de honden die begonnen met kuchen ook altijd in Quarantaine gezet, maar zoals hier ookal werd opgemerkt, de incubatie periode is al lang geweest.
Natuurlijk is dat geen reden om onzorgvuldig te werk te gaan (ook als er zeer vatbare dieren in de buurt staan), maar ook geen reden om paniekerig te gaan doen. Mischien even overleggen met de dierenarts en stalhouder.
Sterkte Anouk met Sjors

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:50

Er wordt hier steeds gezegd dat de bacterie toch al op stal rondwaart. Dat is wel waar, maar wat in de lucht zit, is lang niet zo besmettelijk als de concentratie bacillen die er in snot en speeksel zitten. Als Sjors in ruimtes komt dan wordt de infectiedruk in die specifieke ruimte hoger. Als Sjors' verzorgers bij andere paarden komen, dan nemen ze ook een verhoogde concentratie bacillen met zich mee.
Bij droes is opperste voorzichtigheid belangrijk, het is een andere besmettelijkheid dan bij schimmel of een verkoudheidje.
Het aller, allerbelangrijkst is de conditie van de paarden, dieren die wat minder fijn in hun vel zitten, worden het snelst slachtoffer van deze ziekte. Ook Sjors had een gat in zijn weerstand, anders was hij niet ziek geworden.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:00

Ik zeg niet dat Sjors weer gewoon tussen de andere paarden op stal moet staan, maar dat er vast wel een plekje vrij kan worden gemaakt, waar hij in afzondering wat beweging kan krijgen i.p.v. de hele dag op stal moeten blijven staan.

Natuurlijk begrijp ik ook de de bezorgdheid voor de eigen paarden van de andere stalgenoten.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:09

Ik ken de stal niet en ik weet dus ook niet wat de mogelijkheden zijn om een stuk van het terrein te reserveren voor Sjors alleen.
Het zou bij ons op het terrein in theorie wel mogelijk zijn sinds de nieuwe bestrating klaar is, maar dat is dan hoe ik erover denk, ik ben geen stalhouder die met 100 man rekening moet houden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 14:31

Bij ons zou het kunnen (er is bijv. een loopstal, die grenst aan de quarantaine stal waar hij in staat).

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:34

Moeilijk Anouk,

Ik zou aan de staleigenaar vragen of het mogelijk is dat je wat rondstapt met Sjors op een heel laat tijdstip. Zodat alle andere pensionners al hun paarden hebben gedaan.

[o]

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:23

ik kan me voorstellen dat de andere mensen op stal het niet fijn zouden vinden als sjors zijn stal uitgaat. ook om de reden die loverly geeft.

neemt niet weg dat ik het sneu vind voor sjors, maar kan me voorstellen dat de stalhouder het ook even aan wil zien, kijken wat er verder gebeurd.

Dag lieve mama...

fenja

Berichten: 3435
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:32

bacterien zeven inderdaad gewoon door de stal heen als anoukue de sstal gaat uitmesten en er dw\rrelen bacterien mee dan gaan die gewoon ergens anders op zitten wat dacht e van het gereedschap wat anoukie gebruikt word dat ook helemaal gestereliseerd voordat een andere stalgebruiker dat gaat gebruiken
en wast diegen die de paarden voert overdag zich ook van top tot teen nadat hij weer verder gaat met de andere paarden voeren

ik denk het niet als ze het krijgen dan hebben ze al een incubatie tijd gehad en is het dus overal in de stal het paardje had het virus immers al bij zich en is door meerdere mensen aangeraakt of in contact geweest met ander paarden

Mijn mening is gewoon je kan mensen niet de stal ontnemen omdat er iets is zoals droes w

Twee jaar geleden was er op rosworld ook droes ik wa s gewoon voorzichtig en douchte me nadat ik van de manage was gekomen maar de kleren waren niet in de w\s gegaan en ik ging gewoon naar mijn verzorgpaardje toe. Bij mijn verzorgpaardje hebben ze nergens last van gehad

En jah als je wilt dat je paard niets krijgt laat hem dan in verweggistan plaats nemen waar gen virussen bacterien dchimmel protozoen enz enz in voor komen want vreemden en muggen en insecten kunnen ook visussen enz enz overbrengen evenals de mens

Strooigoed [o]

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:41

fenja schreef:

Twee jaar geleden was er op rosworld ook droes ik wa s gewoon voorzichtig en douchte me nadat ik van de manage was gekomen maar de kleren waren niet in de w\s gegaan en ik ging gewoon naar mijn verzorgpaardje toe. Bij mijn verzorgpaardje hebben ze nergens last van gehad



zo dan ben ik blij dat jij mijn paarden niet verzorgt Bloos! Lips are sealed

alleen al dat het het risico neemt Frusty

Dag lieve mama...

fenja

Berichten: 3435
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:43

wat is er dan met drioes ik weet dat het besmettelijk is maar alle paarden bij ons op stal hebben het al een keer gehad dat was voor ik ze ben gaan verzorgen en iedereen van stal wist het ook gewoon

Strooigoed [o]

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:54

Welke tip geeft de veearts betreft het rondwandelen en besmettingsgevaar, Anouk? Die weet het denk ik toch het beste, en kan misschien je staleigenaren een aangepast advies geven?

Met een beetje (meer) flexibiliteit moet er toch wel wat te regelen zijn??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot, Vagabondo en 5 bezoekers