DA geweest, Sjors heeft droes,...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

DA geweest, Sjors heeft droes,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 08:03

Zaterdag ging hij al niet zo heel lekker met rijden en stond hij na het rijden een beetje futloos op stal. Zondag was dat niet verbeterd, hij stond met een snotneus suffig op stal en wilde duidelijk met rust gelaten worden. Ik dacht zelf aan een verkoudheidje, dus heb hem een vrije dag gegeven en afgesproken dat als het maandag niet beter zou gaan, ik de DA zou bellen. Ik neem daar geen risico's in, hij voelde zich duidelijk niet lekker.

Gisteren was het dus maandag en de stal belde al dat hij zo'n enorme snotneus had. Ik heb toen meteen de DA gebeld en gevraagd of hij die avond kon komen.

Voor de stal lag een grote, groen/gele klodder slijm en uit zijn neus liepen de slijmstralen, heel erg smerig. Hij was wel "wakker" als je de stal binnenkwam maar verder niets.

De DA heeft zijn temperatuur opgenomen, 39,6. Niets te horen op de longen, maar zijn klieren waren dik en ontzettend gevoelig als je eraan zat. Diagnose: DROES! Ik kon het niet geloven. Geen enkel paard bij ons op stal heeft het! Ik ga niet op wedstrijd met hem, dus hoe kan hij het nu opgelopen hebben???

Sjors staat nu in een quarantaine stal en moet daar voorlopig blijven staan. 2 a 3 x per dag moet ik zijn klieren inmasseren met laurierzalf. Ik moet zelf de stal mesten en er komt een bak voor de stal met desinfecterend middel waar ik in moet gaan staan voor ik weer wegga.

Ik heb zo'n medelijden met die arme knul van me, hij voelt zich duidelijk erg ziek en dat zal nog wel erger worden vrees ik Ach gut.

Nu maar hopen dat Velvet het niet krijgt, aangezien ik voorheen natuurlijk met beide paarden bezig was. Ik hoop dat het nog niet te laat is Scheve mond.


Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:06

Jeetje wat balen zeg! Arme Sjors Ach gut
Ik heb geen idee hoe ze het nog meer kunnen oplopen. Hopelijk krijgt Velvet het niet.
Beterschap voor Sjors!

xJustMe
Berichten: 247
Geregistreerd: 26-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:08

Anoukie, sterkte Ach gut
Je valt wel in het een naar t ander zeg...

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:13

Jeetje..maar iemand anders kan ook van een stal met droes bij jullie zijn geweest paardje van jou geaaid...maarja je weet het nooit met droes.

Wij hebben het nu ook op de manege er is er nu nog 1 ziek..daarvoor waren het er een stukje of 9 ..erg vervelend

Ach gut

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Sall

Berichten: 6696
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:20

Nou, wat een ellende! Kan me voorstellen dat je van die diagnose schrikt!!
Sterkte en heel veel beterschap met Sjors! Arm dier..

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

cobiie

Berichten: 7298
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:26

sterkte Anoukie, hopelijk komt Sjors er goed overheen en krijgt Velvet het niet.

[o]

SplashIsLief

Berichten: 33029
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:27

Ach gut Wat poedersuiker! Sterkte en beterschap Ach gut

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:35

Jeetje anouk, dat is niet niks, wat naar zeg. NOu geef sjors maar een knuffel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:53

Vervelend voor Sjors, hoop dat hij er niet te veel last van heeft.

Maar er is vast een paard ( of een mens ?) die nog niet zo lang bij jullie op stal staat die het heeft meegenomen maar er zelf geen last van ondervindt.

Pony van mijn zusje heeft zo ook eens een vrij serieus virus gehad, meegebracht door een paard wat van een handelsstal kwam.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:02

Nou heel veel sterkte.. Ik heb het afgelopen Januari mogen meemaken..
Het is geen pretje.. Maar het gaat over Lachen

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:03

Jee wat vervelend joh. Ik hoop dat Sjors niet al te veel zal lijden onder die droes. Sommige paarden worden er zo verschrikkelijk beroerd van.

Misschien is het niet zo verkeerd als Velvet deze keer de droes wel oploopt, dan is ze daar de rest van haar leven vanaf. Klinkt hard, maar het schijnt dat jonge dieren er beter tegen kunnen dan de wat oudere. Niettemin hoop je natuurlijk dat ze het niet krijgt....

Veel sterkte ermee! Ach gut

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:07

Jee Anouk, wat een domper Ach gut ! Geef die reus maar een dikke knuffel en een lekkere wortel van me! Ik hoop maar dat het snel openbreekt en hij weer wat opknapt...

Live is what happens to you while you're busy making plans....

hobbelheks

Berichten: 8842
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:08

jeetje veel sterkte Ach gut
heb je ook geen stalgenoten die op wedstrijd gaan? zij kunnen het ook meegenomen hebben maar dat hun eigen paard al resistent was....

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:13

Jeetje Anouk

Heel veel sterkte!

Ik pb je wel eventjes!

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:14

Ik weet niet Mieke of dat voor tweejarige ook geldt. Of ze dan al tot de "oudere" paarden horen.

Heel oliebol Anouk! Maar ik ben blij dat je het wel openlijk verteld. Meestal word er nogal schuchter over Droes gedaan.
Nu weet iedereen dat hij/zij rekening moet houden met het feit dat er bij jullie op stal droes is.

Sterkte ermee

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 09:20

Tja leuk is anders, maar hij heeft het nu eenmaal en ik hoop ook op adviezen van mensen die het zelf ook hebben meegemaakt (mag ook per pb Knipoog). Ik ben er nl. onbekend mee en wil Sjors zo goed mogelijk helpen!

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:22

Anoukie schreef:
Tja leuk is anders, maar hij heeft het nu eenmaal en ik hoop ook op adviezen van mensen die het zelf ook hebben meegemaakt (mag ook per pb Knipoog). Ik ben er nl. onbekend mee en wil Sjors zo goed mogelijk helpen!



Ik ben er ook onbekend mee met droes!
Vraagje de overige paarden op stal die niks mankeren, die moet je gewoon aan het werk houden? of iets rustiger aan mee doen niet in het zweet rijden enzo?

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:26

Je kunt er heel weinig aan doen. Het beste is om ze goed uit te laten zieken, maar wel in de gaten houden dat de koorts niet extreem word. Dan moet je echt de veearts bellen. Maar zorg dat ze goed uitzieken, dan heb je er in de toekomst het minste problemen mee!

Ligt eraan hoe de andere paarden zijn Dynamiek. Ik zou persoonlijk als ik bij jullie op stal zou staan iedere dag even de temperatuur opnemen. Verder kan je aan het gedrag van je paard prima zien hoe deze zich voelt. Houd dat in de gaten, dan kan je best gewoon rijden.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:31

Ah gossie arme Sjors.. De pony van een vriendin had het en was er ook vreselijk ziek van totdat het openbrak..
Hopelijk gaat het weer snel over..
geef em maar een beterschapsknuffel van mij..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:35

als een paard droes heeft, dan betekend dat de besmetting al een aantal dagen daarvoor heeft plaats gevonden. Dus apart zetten heeft vaak weinig zin, omdat het virus al op stal is en rond dwaalt. Was je handen en kleren goed voordat je ergens anders heen gaat. En laat het paardje met rust, laat hem goed uitzieken. Als er binnen die 3 weken geen nieuwe geval is, dan is het virus bijna weg, komt er dan nar 6 weken helemaal geen droes meer, dan is het sein zo goed als veilig.
hou idd de gezondheid van de andere paarden goed in de gaten, rij ze niet te moe/nat. zorg gewoon voor goede ventilatie, en schone boxen.
Volgens mij stond hier een aantal maanden geleden een topic over: Droes op reyerbos.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:44

Ja idd, op Reyerbos was het toen ook zo erg.
Alles moet in de was,en vooral ook je schoenen moeten schoon.
Veel sterkte en ik hoop voor je dat het zo gauw mogelijk weg is!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:49

Balen zeg. Tja net als griep en andere ziektes moet het ergens beginnen. Dus misschien bij Sjors begonnen.

Sterkte en hopelijk gaat het snel over.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 09:51

Ja ik ga op de ochtend, voor ik naar mn werk ga, naar Sjors. Jammer genoeg ligt mijn stal niet op de route naar mn werk, dus dat betekent om 6 uur opstaan,...

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:01

Jeetje anouk wat erg zeg. Vind het zo rot voor je.
Heel veel sterkte en geef sjors maar een paar flinke knuffels.

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:10

Ach Nouk het zit je niet mee als paardenhoudster.
Nare dingen komen altijd tegelijk.
Het belangrijkste is dat hij in goede conditie blijft, dus als hij moeite met slikken krijgt, lekkere slobbers voor hem maken.
Hoe gezonder hoe beter hij de ziekte zelf kan verwerken en overwinnen.
Wellicht is een beetje lichaamsbeweging ook goed als dat mogelijk is.
Heel veel sterkte ermee Ach gut

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers