je oudje wegdoen voor nieuw paard of houden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:07

Niet iedereen heeft een wei tot beschikking, want het wordt wel een erge dure grap, als je, je oudje op een pensionstalling zet (teminste vind ik) Mijn oudje gaat nooit weg Knipoog
Ze is nou rond de 22, Staat lekker als maatje bij mijn andere pony. Mijn andere pony kan niet zonder mijn oudje en ik ook niet.
Ze loopt meestal los rond, als ik met mijn andere pony bezig ben. Komt dan altijd een knuffel halen en natuurlijk eten:D
Ze gaat nooit meer weg!

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:25

Steffie89 schreef:
Niet iedereen heeft een wei tot beschikking, want het wordt wel een erge dure grap, als je, je oudje op een pensionstalling zet (teminste vind ik) Mijn oudje gaat nooit weg Knipoog


Mijn 18-jarige kost op de pensionstal net zo veel als mijn 6-jarige Lachen. De kosten blijven voor een oud paard hetzelfde als voor een jong paard - maar de mensen hebben het er alleen niet meer voor over...

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:18

Als je een paard koopt kun je je ook bedenken dat deze ouder gaat worden. Verkopen voor een jonger dier is in mijn boek onbespreekbaar.
Zo heb ik dus een 22 jarige, een 17jarige en een veulen van 6mnd. Deze blijven tot hun dood bij mij.........en ik hoop dat dat nog heel lang mag duren.
Mijn "oude"paarden worden overigens nog dagelijks bereden......de 22 jarige iets fanatieker omdat zij qua alles nog door kan gaan voor een 10 jarige (de witte kleur geeft e.e.a. weg maar dat is dan ook alles) de 17 jarige heeft al heel haar leven arthrose...maar is nog lang niet afgeschreven !!

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:36

Sorry, hoor maar jullie beweren dat een paard van 14 of15 jaar OUD is?
Mijn knollie is nu 15 jaar en is GEEN oud bejaard paard. Hij is nog keifit, heeft nog zijn streken, en heeft veel plezier in het werk. Wat hij overigens nog goed aankan. Het is voor mij een leerpaard, hij heeft Z gelopen. Hopelijk kunnen wij volgend seizoen ook samen starten en weer de sport onveilig gaan maken. OUD? NO WAY!!!

Mijn vroegere verzorgbeest is 38 geworden en was een manege paard. Hij heeft tot zijn 36ste nog vrolijk meelopen in de lessen. Hij was de pittigste van de hele bende!

Met 15 niet meer geschikt voor de sport, pfff. Hoe oud was Bonfire ook alweer????

Groetjes Angela

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:38

[quote="Fitzroy"]Ik heb nu de mogelijkheid om mijn 'oudje' van 13 te houden. [quote="Fitzroy"]

is 13 oud dan???

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:47

Ik ben het eens met Dees. Ik ben niet de enige ter wereld die goed voor een paard kan zorgen, dus mocht het ooit gebeuren dat ik niet meer met een paard kan werken (en dat betekend niet dat 'ie weg gaat zodra wedstrijden er niet meer inzitten, maar misschien wel als het bv. stapritjeswerk word) dan zou ik op zoek gaan naar een fijn plekje ervoor. Vind ik dat, dan gaat 'ie daar heen - vind ik het niet, dan blijft 'ie.

Ik heb een paard om mee te rijden, en geen liggende kapitalen. En ik geloof niet dat een paard gaat staan huilen als 'ie na 14 jaar plezier met mij gehad te hebben nu verhuist om plezier te gaan hebben met een kind dat een betrouwbare bospony zoekt ofzo. Als het plekje goed is voelt hij zich er binnen een maand helemaal thuis - dat idee dat het verraad is komt van ons, niet vanuit het paard.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:58

daar heb je gelijk in Arwenlune. maar om een paard al af te danken omdat hij 14 is, nee dat kan er bij mij niet in. een paard ziet het idd niet als verraad!!! DAt zijn wij!!!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:24

Die van mij blijft tot aan zijn dood, heel misschien in een rusthuis.
En als ik toch graag wil rijden en niet nog een paard kan betalen zoek ik wel een leuk bijrijd-paard, ga hem echt niet inruilen.
De kans is dan namelijk groot dat hij eindigt bij de slager.....nooit!!!!

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:39

Fitzroy schreef:
Ik heb nu de mogelijkheid om mijn 'oudje' van 13 te houden.


Uhm sinds wanneer is 13 oud! Ik vind het een mooie leeftijd, is niet oud hoor.
Ik rij op een paardje van 20 en 24 en die zijn ook nog goed fit.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:35

Mijn bejaarde is nu 27, daar rijd ik heel erg af en toe een buitenritje mee. Vind hij overigens nog hardstikke leuk om te doen, maar ik moet een beetje uitkijken met zijn hart. Hij gaat ook absoluut niet weg. Is nu aan het genieten van zijn pensioen. Ik zou hem waarschijnlijk ook niet verkocht krijgen.
Wel heb ik een beetje aan mijn eigen toekomst gedacht en een veulen gekocht. Kijk, als je de financiele middelen ervoor hebt en de beestjes een leuk leventje kunt geven, kun je ze gelukkig lekker houden, maar om ze 'in te ruilen', vind ik wel erg ver gaan.

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 16:40

Ik vind een paard 'een omaatje of opaatje' als het rond de 20-25 is
maar er zijn veel mensen die vinden dat hun paard nietmeer aan de sportkwalieteiten voldoet rond de 17 (daarom is ie nog niet oud)

ik zou men paard nooit verkopen want ik heb liever plezier en gewone lessjes en soms eens een wedstrijdje ,dan altijd op wedstrijd te gaan weekenden lang en vakantie

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:45

Anzjuhlaa"]
[quote="Fitzroy"]Ik heb nu de mogelijkheid om mijn 'oudje' van 13 te houden. [quote="Fitzroy schreef:

is 13 oud dan???

ja en nee. Voor de sport ja, als je nog helemaal van onderen afaan moet beginnen. Een 13-jarige die al Z is in het Z houden kan vaak wel.
Het is maar net waar je je grenzen legt en wat je wilt. Ik zou zelf geen 13 jarige kopen, te oud, ook al loopt dat paard al dubbel Z en kan nog jaren mee. Terwijl als je zelf een 13 jarig paard van jongs af aan hebt en daar dus nog vrolijk de sport mee kunt bedrijven, dan is het weer niet oud.
het is dus ook een gevoel.
Een paard van 3 kopen en op z'n 13e nog berijden in de sport is een ander gevoel (je hebt alles zelf gedaan, bent eraan gehecht, enz) dan een 13-jarige kopen (heeft alles al geleerd, je hebt er geen band mee, en een doel stellen is lastiger).
Laatst bijgewerkt door germie op 29-09-04 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:47

Anzjuhlaa schreef:
daar heb je gelijk in Arwenlune. maar om een paard al af te danken omdat hij 14 is, nee dat kan er bij mij niet in. een paard ziet het idd niet als verraad!!! DAt zijn wij!!!


Heeft niets te maken met afdanken wat mij betreft. Maar stel ik rijd actief endurance met mijn paard en rond z'n 15de wil dat niet meer zo. Kan ik beter op dat moment iemand zoeken die er leuk recreatief wat mee wil gaan doen, als wachten tot 'ie 20 is en echt krakkemikkig, want dan zal het veel moeilijker zijn om een fijn plekje te vinden.

Over het algemeen is het zo dat wij ons veel meer hechten aan een paard als het paard aan ons. Als 'ie een fijn plekje krijgt dan is 'ie binnen een maand helemaal gesettled, en ik vind dan ook niet dat het iets is om je voor te schamen ofzo. Als je hem naar de markt stuurt of zomaar aan een handelaar overdoet vind ik het een ander verhaal.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:49

Eef blijft, wat er ook gebeurt. Ik kan haar gewoon echt niet meer missen en ik vind het gewoon een fijn idee om haar zelf een oude dag te geven.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:08

als ik het kan blijven betalen, blijft ze tot het eind bij mij. Ze kan altijd bij mijn ouders op de wei, maar dat geluk heeft natuurlijk niet iedereen.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:41

Ik wil mijn paard houden tot haar dood, doe ik ook met mijn hond en kat.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:35

Ik heb mijn oudje (20) verkocht om een jonger paard (6) te kopen. Omdat ik er gewoon geen lol meer in had, en daarvoor had ik haar. Ik kon er niet meer mee doen wat ik het liefst deed, springen. Dus heb ik een leuk baasje voor haar gezocht waar ze van haar "oude" dagen kan genieten en nog bereden wordt. Als het kon had ik haar er gewoon bij gehouden maar helaas groeit er hier geen geldboompje in de tuin.
Ik vind het ook onzin dat mensen het stom vinden als iemand een ouder paard verkoopt voor een jonger paard. Als ze hun best doen om een leuk en goed nieuw baasje voor ze te zoeken vind ik het geen probleem. Paarden houden is geen goedkope hobby, daar houden sommige mensen geen rekening mee. Ik zei toen ik m'n vroegere pony had ook dat ze tot haar dood bij me zou blijven....maar ik ben er dus achter gekomen dat er in die tijd veel kan veranderen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:53

x4you schreef:
Uhm sinds wanneer is 13 oud! Ik vind het een mooie leeftijd, is niet oud hoor.


13 wordt in de sport toch wel als ouder gezien. Zeker als het desbetreffende paard pas op Z2-niveau loopt en het niet de verwachting is dat het paard nog veel verder zal komen. In feite heb je dan een paard waar je als ruiter niet veel meer mee kunt. Je rijdt Z2 maar hogerop zit er waarschijnlijk niet in.
Dan moet je voor jezelf beslissen of je je daarmee tevreden kunt stellen of dat je je paard verkoopt als leerpaard.
Dat bedoel ik te zeggen met 'oud'. Ik had het overigens ook tussen aanhalingstekens gezet want echt oud is het natuurlijk niet.
Gelukkig hoef ik die beslissing dus niet meer te nemen en gaat mijn 'oudje' gezellig mee naar Kootwijk, waar ik nog jaren plezier van hem hoop te hebben als recreatiepaard of misschien gaan we wel heel wat anders doen (endurance, SGW om maar een voorbeeld te noemen)

ushuaia
Berichten: 65
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:56

Ik zou het echt niet over mn hart krijgen ze ooit weg te doen, gewoon omdat ze niet meer 'voldoet', ze zou rustig op de weide mogen, en het nieuwe rijpaardje gezelschap houden. Moest ze het nog aankunnen ook nog recreatief een wandelingetje op zn tijd, zo voelt ze zich toch niet afgeschreven!

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:28

....nu bezit ik geen eigen paard..maar...het paard waar ik op rijd is 20.....en wordt nu door mij nog elke dag lekker bereden...hij gaat zeker niet weg...zijn baasje heeft hem al zo lang, dat kan ze niet over haar hart verkrijgen...daarvoor hebben ze teveel meegemaakt saampjes...nu moet ik wel zeggen dat iedereen voor zich gewoon moet weten wat die doet...maar zelf vind ik het heerlijk een ouder paard...vaak komt de ondeugd weer lekker naar boven Haha! ...de koppie's worden grijzer en in de flanken zijn ook de eerste grijze haren te ondekken..heerlijk zo'n paard!..maar zij heeft wel de middelen er voor en heeft een 9 jarige staan, die als die weer fit is...weer keihard mag gaan trainen!..net zoals "ons "oudje altijd heeft gedaan

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:12

Nou ik weet het ook al hoor Haha!
Mijn pony BLIJFT tot aan der dood Knipoog

je hebt mensen die der paarden als ze oud zijn er niet voor hun meer tot nut zijn ze naar een rusthuis doen of een nieuwe eigennaar ervoor zoeken!

ik vind je moet het zelf weten maar vind het sneu voor het paard Schijnheilig

gr

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:24

Suus14 schreef:

je hebt mensen die der paarden als ze oud zijn er niet voor hun meer tot nut zijn ze naar een rusthuis doen of een nieuwe eigennaar ervoor zoeken!



Er zijn ook rusthuizen waar je zelf gewoon eigenaar blijft van je ouwetje hoor! Daar is het leven wat meer op een 'bejaarde' afgestemd dan in een gewone pensionstal, en je kan hem opzoeken zo vaak als je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:51

ik heb mijn ouwetje gehouden tot zijn dood... vind het erg ondankbaar tegenover het paard om hem weg te doen als ie te oud word...

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 09:55

Debo schreef:
ik heb mijn ouwetje gehouden tot zijn dood... vind het erg ondankbaar tegenover het paard om hem weg te doen als ie te oud word...



mee eens...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:14

Andrew is nog niet oud (13), maar wel onbruikbaar voor de sport. Als ik geluk heb kan ik nog een tijdje recreatief met hem rijden. hij is niet te verkopen vanwege zijn gezondheidsproblemen (spat, zomereczeem, gevoelige voorhoeven, chronische bronchitus/stofallergie) en wegdoen wil ik ook niet.
Helaas heb ik geen ruimte bij huis, dus je zit wel met de kosten. Daarom rijd ik voorlopig een pony/paard voor iemand anders in de wedstrijden. Misschien dat ik op een gegeven moment hem wel "uitleen" (of in pension)aan iemand die wel plek aan huis heeft en voldoende tijd. Maar hij blijft in mijn eigendom en zodoende ook onder mijn verantwoording.