Hoe rij je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Hoe rij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 19:59

rij je paard met je paard, of op je paard?

ik denk altijd zo:
ik mag van sylke op haar rijden, en omdat ze mij vertrouwt mag ik zeggen waar we heen gaan in welk tempo.
als ze ergens bang voor is dan help ik haar, en als ik iets niet snap gaat zij niet moeilijk doen.
natuurlijk is het niet zo dat sylke alles mag wat ze wil, ze moet wel op mij letten, want dan let ik ook op haar.

hoe denken jullie hier over?

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:13

Heel makkelijk: ik rij op een paard.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:16

Eigenlijk hetzelfde als Sylvia, maar meestal met een zadel erop, en soms ook zonder zadel.

Verder denk ik dat ik je vraag niet zo goed begrijp. Het lijkt me logisch dat jij bepaalt waar je heen gaat, en in welk tempo. Dat is namelijk de essentie van paardrijden...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:17

Maya komt blijkbaar nooit op maneges Clown

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 20:18

mijn vraag is meer met welke gedachten jij rijd, neem nou de twee uiterste:
-ik gerbuik mijn paard als gebruiksvoorwerp...
-mijn paard bepaalt wat we doen, waar we heen gaan enz.

snap je het nu beter?

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:18

Niet op treintjesformatiemaneges nee, vroeger kwam ik op goede maneges, waar je zelfstandig rondreed. Lijkt mij normaal Blond

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:19

Draakje, nu ga je wel heel erg extreem hoor... Daar kies ik nl geen van beiden van. Van je eerste vraag blijf ik bij 'rijden op een paard en niet met een paard'.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:20

Ik vind dat paardrijden gaat om weederzijds vertouwen en respect! En zo probeer ik ook te rijden en dres

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:20

draaakje schreef:
mijn vraag is meer met welke gedachten jij rijd, neem nou de twee uiterste:
-ik gerbuik mijn paard als gebruiksvoorwerp...
-mijn paard bepaalt wat we doen, waar we heen gaan enz.

Dus jij rijdt volgens de tweede methode? Lijkt me nogal fijn, om rond te rijden op een dier, en dan moet je maar afwachten wanneer je thuis komt, en hoe? Immers, als hij bepaalt wat je doet, dan kan hij ook bepalen of hij zonder jou gaat rondrijden of niet. Daarnaast. Ik denk niet dat een paard vrijwillig gaat rondrijden, een paard staat liever in de weide gras te vreten dan dat ie gaat werken.

Bij paardrijden gaat het er bij mij IMO voor een belangrijk deel om, dat jij zegt welke kant ie opmoet, en in welk tempo.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:22

Inderdaad, IK bepaal hoe hard we gaan, wat we doen, hoe we het doen en wanneer we het doen... Niet mijn paard.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 20:24

nee, maya en sylvia, dit zijn voor beeleden van het twee uiterste, ik rij op de boven genoemde manier Knipoog
ik ben dus blij dat ik op sylke mag rijden en heb respect voor haar.
en sylke vertrouwt mij waardoor ik dingen aan haar kan vragen zoals het tempo en waar we heen gaan.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 20:25

Sylvia schreef:
Inderdaad, IK bepaal hoe hard we gaan, wat we doen, hoe we het doen en wanneer we het doen... Niet mijn paard.

ik dus ook, alleen dan wel met het idee er achter dat sylke mijn vragen beatwoord door de goede kant op te gaan en het juiste tempo aan te nemen omdat ze me vertouwt.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:30

En dat zou betekenen dat jij niet zomaar op een paard kunt stappen. Nee sorry, zo rij ik niet en zo wil ik niet rijden. Een paard moet doen wat ik vraag omdat ik het (op de juiste manier) vraag, niet omdat hij me vertrouwd. Een paard dat links gaat terwijl ik rechts wil omdat 'hij me niet vertrouwd' is bij mij aan het verkeerde adres.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:33

draaakje schreef:
.
-mijn paard bepaalt wat we doen, waar we heen gaan enz.


Dit heb ik ook wel eens geprobeerd!! *LOL*




Had als gevolg dat ie in een hoek ging staan slapen... Haha!

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:35

draaakje schreef:
mijn vraag is meer met welke gedachten jij rijd, neem nou de twee uiterste:
-ik gerbuik mijn paard als gebruiksvoorwerp...
-mijn paard bepaalt wat we doen, waar we heen gaan enz.

snap je het nu beter?

Ik gebruik mijn paard niet als gebruiksvoorwerp, maar ze bepaald ook niet waar we heen gaan, dan stonden we de hele tijd in de wei, dat schiet ook niet op Tong uitsteken

Ik bepaal wat we doen en wanneer we iets doen, maar zie mijn paard als een levend dier, en houd daar ook rekening mee, maar ben wel de baas...

Gillian

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:34

ik zal wel te blond zijn voor deze vraag Verward

ik rij op EN met me paard Knipoog
we vormen een team,dus maken samen onze beslissingen,we werken dus samen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:37

beautyfull_mickey schreef:
ik rij op EN met me paard Knipoog
we vormen een team,dus maken samen onze beslissingen,we werken dus samen.

Gedeeltelijk mee eens. We vormen wel samen een team, maar ik hou de leiding. Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:39

Ethelate schreef:
Gedeeltelijk mee eens. We vormen wel samen een team, maar ik hou de leiding. Knipoog


Dat vind ik erg mooi verwoord en aangezien ik het zelf niet beter kan, sluit ik me aan bij Ethelate Lachen

Faber quisque fortunae suae

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:52

Citaat:
Gedeeltelijk mee eens. We vormen wel samen een team, maar ik hou de leiding.


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:16

Als ik buitenreed op malika liet ik haar weleens kiezen waar we heen gingen, bij gebrek aan inspiratie. Dus rijden mét haar. Ze mocht kiezen uit links of rechts en niet 'naar huis'. Dan maar rechts he richting mijn ouders, s kijken of daar nog wat te verhapstukken viel (broodje, appel, of iets anders lekkers Lachen )

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:23

verkeert Clown

nee nee even serieus Haha!

hoe ik rijd? ik vraag dingen van me paard, doet ie dat word ie beloond, doetie t niet proberen we t opnieuw en 'dwing' ik m een heel klein beetje. doetie het dan nog niet dan doen we even andere oefening en proberen we t later opnieuw.

paardrijden begínt met vertrouwen. vertrouwd je paard je niet is er geen sprake van rijden maar van vechten en dominantie.

ook moet je paard zijn plaats kennen.

vertrouwen + je plaats kennen + rekening houden met t paard
= paardrijden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:28

Ethelate schreef:
Gedeeltelijk mee eens. We vormen wel samen een team, maar ik hou de leiding. Knipoog


oke dat stukje moet er dan nog bij Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Jannekeee

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 00:01

Ik rijd toch echt met mn paard.
Als ik wil dat mn paard een volte loopt (bijvoorbeeld) moet mijn paard dit toch ook wel willen, anders gaat t niet. Ik bedoel, als je paard echt echt geen volte wil maken, dan kan zn ruiter doen wat-ie wil, maar dan loopt het paard echt geen volte!

Het is gewoon de juiste balans vinden. Ik wil graag een volte rijden, zou jij dat voor mij willen doen? Ja? Prima! Nee? Dan vraag ik het dringender. En dringender.

Tsja ik denk dat je altijd met je paard rijdt, behalve als je het paard volledig de leiding geeft en enkel meelift.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 07:38

oke, maar als jou paard he (normaal gesproken, dus jullie kunnen goed met elkaar op schieten) die volte plotseling niet wil gaan rijden word je toch niet boos, maar dan denk je er toch eerst bij na of er iets aan de hand is, zo niet, dan vraag je het inderdaad dringender, toch?

ik weet dat mn vraag een beetje wazig is, want ik denk dat de meeste mensen wel met hun paard rijden...

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:04

Mijn ervaring is dat wanneer je je paard 1 vinger geeft, ze gelijk je hele arm opslokken. Als hij geen volte maakt terwijl ik dit wel van hem vraag, dan dwing ik die volte toch echt af.
Kortom, ik maak de dienst uit. Dat is vaak maar 3 kwartier per dag, de rest van de dag mag hij zelf invullen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Buffelduke, fleurtjeuh, gerlindie, IndianSu, mriek1990, Suliko en 126 bezoekers