Slechte ervaring bij aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MJee
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-01-13

Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 23:31

Een verhaal ter lering: wij zochten een paard voor een jong volwassene. Paard zoeken is erg moeilijk als je geen kenner bent. En dan kun je pech hebben en bij een handelaar terechtkomen en dan na voorrijden en zelf rijden met een dier thuis komen wat uiteindelijk totaal niet het juiste paard bleek. Dom, dom, dom, paard bokte bij de eerste rit thuis net zo lang tot ruiter eraf lag en gaf nog trap na. En dat bleef helaas niet bij 1 keer. Handelaar meerdere malen gevraagd of paard bokte, dat deed hij niet volgens zeggen. Handelaar gebeld, gevraagd of paard terug mocht na drie dagen. Na veel gesoebat paard uiteindelijk terug voor veel minder dan de aankoopprijs. Wij voelen ons erg opgelicht. Wellicht door ons enthousiasme te snel tot koop overgegaan, maar dan nog blijven wij consument en hebben rechten. Maar deze meneer is niet eerlijk geweest in de afwikkeling van deze kwestie. Gewetenloos en voor ons NOOIT meer een goed woord voor deze handelaar. Jammer genoeg geen rechtsbijstandverzekering en geen paard. Bedankt. Hopelijk behoedt dit bericht andere enthousiaste, goedwillende hardwerkende mensen voor een miskoop. Neem een deskundige mee en leg zwart-op wit vast wat er gebeurd als u niet tevreden bent.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-07-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam stal verwijderd, waarschuwen is tegen de regels op bokt

Anoniem

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:36

Google: tips bij aankoop paard en je vindt -tig pagina's met als eerste punt: Neem een deskundig iemand mee.
Onervaren ruiter? Zeker dat het zadel goed lag etc? Zeer volwassen gedrag dit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:38

DeMolenhoek schreef:
Google: tips bij aankoop paard en je vindt -tig pagina's met als eerste punt: Neem een deskundig iemand mee.
Onervaren ruiter? Zeker dat het zadel goed lag etc? Zeer volwassen gedrag dit.

Klagen mag best. Wettelijk gezien had de handelsstal hem terug moeten nemen tegen volledige terug betaling.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:44

hebben jullie het paard maar 3 dagen gehad, en dan al besloten dat het allemaal niet spoort? hebben jullie gekeurd, en waarom zo'n haast? Dier is recentelijk verhuist, geef het toch even wat tijd.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:45

Hmm blij dat ik daar uiteindelijk geen paard gekocht heb. Had vrijdag een afspraak gemaakt om zaterdag bij een paard te gaan kijken. Vervolgens zag ik vrijdagavond dat het paard van marktplaats en FB enzo afgehaald was, want die was dus al verkocht. Ze hebben mij echter nooit een berichtje gestuurd daarover, dus ik heb maar gevraagd of ie al verkocht was. Ja dat was hij, maar ze hadden niks gezegd omdat er ook veel anderen paarden te koop waren dus ik kon gewoon kopen. Als ik een afspraak maak om bij een specifiek paard te komen kijken dan lijkt mij dat ik ff op de hoogte wordt gesteld dat dat paard al verkocht is. Dan beslis ik zelf wel of ik alsnog kom of niet. Zeker na het lezen van jouw verhaal ben ik wel blij dat ik niet een ander paard daar gekocht heb. En neem de volgende kaar absoluut iemand mee met ervaring!

MJee
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 23:47

Zadel lag goed, ruiter ervaren. Meneer had lak aan consumentenrecht en als je dan niet verzekerd bent tja... Bovendien waren wij bang dat als we zouden gaan procederen het paard nog een lange tijd bij ons zou staan met alle risico's vandien.
Laatst bijgewerkt door MJee op 21-07-16 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:48

DeMolenhoek schreef:
Google: tips bij aankoop paard en je vindt -tig pagina's met als eerste punt: Neem een deskundig iemand mee.
Onervaren ruiter? Zeker dat het zadel goed lag etc? Zeer volwassen gedrag dit.

Ik hoop toch dat je de handelstaal bedoeld. Ik vind dit soort recensies zeer belangrijk. Er is aan de onderzoeksverplichting voldaan door vragen te stellen op dit punt. Handelstal handelt niet netjes af.

Anoniem

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:53

Dit is geen recensie maar gewoon zwart maken. Er is een verschil tussen een recensie die is onderbouwd of zoals hier met een flinke portie sarcasme de stal 'bedanken'

MJee
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 23:57

Wij wilden geen ongelukken en paard was al gekeurd. Paard was niet overstuur, bleef netjes staan toen de ruiter er af was. En voor degene die ons bericht niet netjes vinden, wij zijn niet netjes behandeld. Als iemand wel goede ervaringen heeft mag dat ook hieronder gepost worden. Dit is ons verhaal en wellicht niet het uwe.
Laatst bijgewerkt door MJee op 22-07-16 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:58

Ik vind dit ook nogal raar. Je hebt bij de handelsstal gezien dat het paard braaf kan zijn, dan moet je je toch thuis bedenken dat er lichamelijk of geestelijk wat scheelt? Vind handelaar weinig te verwijten als paard op zijn terrein zonder problemen zijn rondje liep. De toon van dit topic komt ook niet echt volwassen over...

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 00:00

Ik heb lang geleden ook iets soortgelijks meegemaakt.
Paard was bij 2 x proberen gewoon braaf. Ben er na 3 dgn thuis enorm afgelazerd en hij bleek zeer dominant. Eerste 2 dgn rijden ook problematisch.
stalruiter heeft hem daarna gereden, omdat ik mijn stuit gebroken had. Paard was gekeurd, harnachement lag top en ik kan best rijden.
Heel veel gedoe gehad dat hij niet retour mocht, later afgesproken dat zij hem via mij zouden doorverkopen. Duurde 3 weken en toen was hij verkocht en kreeg ik 2500 gulden minder terug. Paard was volgens hen verpest door mij.
Later bleek dat hij bij hen per dag 90 min trainingsmolen liep en gereden werd door een GP ruiter.
Ik kwam voor een braaf recreatie/ allround paard. Vorige eigenaar ( heb ik gebeld) bleek hem alleen met slof aan gekund te hebben.
Ik was daarna ook klaar met handelsstal.
Ik rij alleen paarden die ik ken of rustig kan leren kennen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-07-16 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam stal verwijderd, waarschuwen is tegen de regels op bokt

MJee
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 00:12

Wellicht een beetje onvolwassen, maar het lucht wel op en zoals eerder gezegd: hopelijk behoedt dit verhaal een andere niet zo ervaren koper voor teleurstelling en een bittere nasmaak. Koop gerust een paard, maar maak betere schriftelijke afspraken en neem altijd een deskundige mee. Wij zijn dom geweest en hebben leergeld betaald.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 00:17

MJee schreef:
Wellicht een beetje onvolwassen, maar het lucht wel op en zoals eerder gezegd: hopelijk behoedt dit verhaal een andere niet zo ervaren koper voor teleurstelling en een bittere nasmaak. Koop gerust een paard, maar maak betere afspraken en neem altijd een deskundige mee. Wij zijn dom geweest en hebben leergeld betaald.


Denk niet dat het veel zal helpen. Er staan zoveel van dit soort verhalen op Bokt en internet. Niet specifiek over deze stal maar in het algemeen. Altijd wordt aangeraden een deskundig persoon mee te nemen en zelf de keuring te laten doen.
Waarom zou jullie verhaal wat hetzelfde is als zovele anderen nu wel zijn werking hebben.
Duur leergeld betaald, balen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 00:23

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid ts... Je hebt blijkbaar een paard gekocht dat te hoog gegrepen was voor jullie... Mss een andere sport zoeken waarbij je wat minder met levende wezens omgaat want een paard op drie dagen afschrijven omdat het wat bokt, dan heb je niet de juiste ingesteldheid voor de paardensport... Natuurlijk staat de handelaar niet te springen om jullie volledig terug te betalen: paard is in waarde gezakt bij jullie, van braaf rijpaard naar bokkende rotknol...
Ergens snap ik dat je je bedrogen voelt maar de fout ligt wel volledig bij jullie: een paard is niet zomaar een ding wat je in een opwelling koopt. Als je zo "verliefd" was op het paard waardoor de koop snel snel gesloten is, waarom steek je dan nu niet wat meer tijd, geld en moeite in dit paard? Je schrijft dit dier wel heel vlug af.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:52

Moderatoropmerking:
Ik heb het topic weer heropend, wel wil ik iedereen dringend verzoeken om geen namen van personen of stallen noemen om mensen te waarschuwen. Dit kan vallen onder smaad en laster en dat is niet toegestaan op bokt.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:00

maximuss schreef:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid ts... Je hebt blijkbaar een paard gekocht dat te hoog gegrepen was voor jullie... Mss een andere sport zoeken waarbij je wat minder met levende wezens omgaat want een paard op drie dagen afschrijven omdat het wat bokt, dan heb je niet de juiste ingesteldheid voor de paardensport... Natuurlijk staat de handelaar niet te springen om jullie volledig terug te betalen: paard is in waarde gezakt bij jullie, van braaf rijpaard naar bokkende rotknol...
Ergens snap ik dat je je bedrogen voelt maar de fout ligt wel volledig bij jullie: een paard is niet zomaar een ding wat je in een opwelling koopt. Als je zo "verliefd" was op het paard waardoor de koop snel snel gesloten is, waarom steek je dan nu niet wat meer tijd, geld en moeite in dit paard? Je schrijft dit dier wel heel vlug af.


Is dit niet een beetje kort door de bocht? Het zal het eerste paard niet zijn dat als braaf verkocht wordt, tijdens het proefrijden gedrogeerd was en thuis aangekomen toch niet zo braaf blijkt te zijn.
De waarheid zal niet te achterhalen zijn, maar om TS nu meteen weg te zetten als niet geschikt voor de paardensport lijkt me op basis van deze gegevens ook niet fair...
Ik zou als amateur ook niet zitten te wachten op een paard dat blijft bokken tot je er naast ligt en vervolgens nog naslaat ook. Een keer uitproberen is niet onoverkomelijk, maar dit klinkt ronduit gevaarlijk, zeker in handen van een onervaren amateur.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:04

Caily schreef:
Ik vind dit ook nogal raar. Je hebt bij de handelsstal gezien dat het paard braaf kan zijn, dan moet je je toch thuis bedenken dat er lichamelijk of geestelijk wat scheelt? Vind handelaar weinig te verwijten als paard op zijn terrein zonder problemen zijn rondje liep. De toon van dit topic komt ook niet echt volwassen over...

Het komt wel eens voor dat handelaren vervelende paarden licht verdoven, zodat ze tijdens de bezichtiging braaf zijn..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:19

hoe ervaren was de ruiter?Aangezien er mensen zijn die drie jaar eens in de week op een manege paard, ervaren noemen

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:42

Ts had om een braaf paard gevraagd en dat was deze niet.Ik heb ook wel eens een dergelijke miskoop gedaan.Of ze vantevoren gedrogeerd kunnen worden?Ik heb altijd gedacht dat dat een soort roddel zou zijn,maar het gebeurt dus echt?En ja, dan nemen ze met veel moeite wel het paard terug maar je krijgt maar een fractie van het aankoopbedrag retour.Ben je toch al blij dat je van het bokkende,trappende etc. paard afbent...

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:46

Kort door de bocht, misschien wel maar heb het idee dat ts de ervaring zwaar overschat en dan hoeft het echt geen "slecht" of verdoofd paard te zijn om je in het stof te laten bijten. Verder met zo veel "ervaring" laat je je niet zomaar oplichten zou ik dan denken...
Soms heeft een braaf paard wat tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

MJee
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 18:46

Ruiter rijdt al 10 jaar, 5 dagen in de week, ook wedstrijden. Ruiter krijgt ook nog les buiten de rijvereniging om. Overigens zijn er ook manege's waar heel goed les gegeven wordt. Ook wel een pony gehad die niet altijd even braaf was, maar daar kon de ruiter mee lezen en schrijven. Pony was ondeugend, maar ontzettend eerlijk.
Laten we het maar een les noemen en koop gerust een paard aldaar, maar ga niet zonder deskundige en leg alles op papier vast. Wij gaan proberen een leuk sportief amateurpaard te vinden, nu met behulp van een deskundige in alle rust met proefperiode voor paard en ruiter. Dit hadden we misschien beter meteen kunnen doen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:53

Jullie hebben in 10 jaar, 8 paarden gekocht (heb ik via Pb gehoord), dan zou je toch moeten weten dat je, als het jullie zelf aan deskundigheid ontbreekt, idd best een deskundige derde meeneemt :-).
Maar idd ts, laat het een goede les wezen :-).

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:00

Welkom in de paardenwereld!!!

Dat is niks bijzonders/ nieuws.

Het is altijd al zo geweest en hoef je hier op de bokt niet te gaan waarschuwen, het is een standaardverhaal.............

Maar altijd leuk om ervaringen te delen en te vertellen, altijd nuttig!

Blijkbaar zijn jullie hardleers, want ik begrijp hier dat jullie vaker paarden hadden en nog steeds een beginnersverhaaltje.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-07-16 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:02

Ragdollcat schreef:
Welkom in de paardenwereld!!!

Dat is niks bijzonders/ nieuws.

Het is altijd al zo geweest en hoef je hier op de bokt niet te gaan waarschuwen, het is een standaardverhaal.............

Blijkbaar zijn jullie hardleers na meerdere paarden en nog steeds een beginnersverhaaltje.


En als je een paard gaat kopen, google even. Wellicht kom je hier terecht, en lees je de ervaringen, en worden het ( hopelijk) geen standaardverhalen meer!

Buyer beware.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:04

Ik heb het iets aangepast.

Ervaringen delen en vertellen, altijd leuk en leerzaam maar waarschuwen..........standaarverhaal, zeker op de bokt, hier weet de meesten het wel en anders kun je wel erop googlen. Zat soortgelijke standaardverhalen.