planten/bomen voorkeur van je paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:43

waanvoorstellingen!! Bloos! nou als Gam met zijn hoefjes voor zijn ogen in een hoekje van de wei zit te bibberen of als een idioot achter onzichtbare konijnen aanrent dan weet ik hoe laat het is... Haha!

nee flauwekul, het zal best hoor dat haagwinde ook in grote getalen giftig is maar ik ben er niet voorzichtig in ofzo. gam heeft de eerste 4 jaar in engeland geleefd en neem aan dat hij veel geleerd heeft in die jaren.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:17

Ja, het verbaasde mij ook te lezen ergens dat de paardenbloem giftig voor paarden kunnen zijn. Ik zal het eens opzoeken, heb het nog niet zolang geleden gelezen, dus zal ongetwijfeld nog ergens op mn pc staan. Ik laat Gos er trouwens gewoon van eten hoor, want heb nog nooit iets gemerkt, behalve bij de gedroogde van de reformwinkel.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:45

Wilgentakken is ze helemaal gek van, iedere lente halen we de takken van de knotwilgen in de tuin en krijgt zij er een (per keer Knipoog) in haar stal of in de bak om mee te spelen en van te eten. Verder vindt ze de bloemen van distels heerlijk, de rest van die planten niet..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:45

Andrew eet inderdaad ook paardebloemen, gelukkig laat hij de boterbloemen in de wei wel staan.
Looizuur is gevaarlijk omdat het een gif is dat niet afgebroken wordt door het lichaam en zich dfaarin dus opstapeld, als ik het goed onthouden heb. Dat zit ook in rauwe (tamme) kastanjes vandaar dat je die eigenlijk moet roosteren voor je ze eet (als mens in elk geval) Dan breekt het gif af (dit vertelde de vader van een ex-vriendje eens, die was apotheker. Hoop dat ik het goed onthouden heb Schijnheilig)

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:01

Ik vertrouw er ook op dat ze weten wat wel en niet kan. Bij ons wordt er onder het werk niet gegeten maar als we een buitenrit maken houden we wel dikwijls een pauze en dan mogen ze daar grazen. Ze zijn echt helemaal gek van wilg en riet Tong uitsteken

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:19

In het begin had ik ook zo iets eikeltjes. Daar ik dus altijd mijn paarden zelf laat zoeken had ik zo iets van het zou wel goed zijn. Daarbij eten eekhoorns enz het ook als winter voorraad. Het lijkt er ook op Dat mijn paard dit ook voor de winter eet.
Ik heb even in mijn bestand gekeken want ik had nog iets over eikels er in staan.
Dit stond er in. Verhoogt de weerstand, vooral bij zwakte en uitputting, geeft kracht vanwege de vele mineralen. Bij infecties in de mond en het keelgebied door een lage weerstand.
Werkt op alle hormonen, met name regulerend op de schildklier. Bij witte vloed
Bij oedeem (ook als er sprak eis van vocht achter de longen) en verkoudheden.
Bij aambeien en spataderen. Winterhanden en - voeten. Ook bij decubitis.
Bij diarree en met diarree gepaard gaande ziekten als dysenterie, ook als er bloed met de ontlasting meekomt, dan uiteraard wel naar een arts.
Bij botpijn door ontkalking (osteoporose) door het aanwezige calcium. Bij neusbloedingen. Voor kinderen met een lage weerstand. Bij een overmatige menstruatie. Bij huidirritaties, bijvoorbeeld jeuk in de oksels, tepelkloven. Bij haarroos.
Voor de Ø wordt het jonge blad gebruikt. De jonge schors moet men ēēn jaar laten liggen drogen, dan is ze geschikt voor aftreksels en kompressen. De eikels voor eikeltjescacao en koffie.

Ik vind geen waarschuwing. Daarbij is te altijd verkeerd. Giftige planten worden ook in minimale aantal voor medicijnen gebruikt.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:48

Mijn paardje staat dus midden in het bos *LOL* ....
Hij eet er van alles en nog wat maar er is ook maar zat wat hij geen blik waardig keurt.
De rhododendron,klimop,spar,den,japanse kers.....hij kijkt er nog niet naar maar eikels,de bladeren van de eik,paddestoelen(ruikt hij zo lekker naar champignon Clown ),wilgetakjes,bramen enz. die eet hij met regelmaat(niet eens overdadig maar hij neemt zo nu en dan een hapje).....
Ik heb op internet gezocht en de een waarschuwt voor eik(els) en de ander zegt dat het best kan.
Ik ga er vanuit dat Quint wel weet wat hij eet,hij staat nu 3 jaar bij mij in het bos en nog nooit iets gemankeert.
Ik heb wel de echt giftige struiken weggehaald(taxus,bep. soort varen) want het is niet zo dat ik hem maar in het wilde weg laat vreten Haha!

GingerMorgan

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:31

Rietstengels!!

Verslavend spul Haha! Haha!

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:15

Heel irri - de wilgenboom boven de brug op de boerderij zijn erg gewild. Toen Gen er eenkeer van had geproefd moest er elke keer bij het langskomen een flinke hap uit genomen worden *LOL*

Soms hele bossen slierten die ze naar beneden trok, heerlijk vond ze het!
Verder eiegnlijk niet echt planten en bomen waar ze zich naar toe getrokken voelde Lachen

Niek nu vind volgens mij alels lekker Clown

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:18

braam, eik, distel, brandnetels, wilg, paardebloem, klaver en andere die ik niet bij naam weet en niet giftig zijn hoor...
Lijkt er idd op dat ze wel weten wat ze eten en ze eten er vaak maar een beetje van. Of het moet zijn dat ze echt niks meer te eten hebben dan heb je kans dat ze teveel eten. Maar daar zorg ik wel voor dat dat niet voorkomt.
Ik heb een boekje uit de serie: gids voor de ruiter
Met de titel geneeskrachtige kruiden door Jenny Morgan
Isbn nummer 90 384 1049 2 das nou mijn holy bible.... Haha!
Staat ook in dat ze vaak niet meer dan 50 gram per dag moeten hebben. Denk dat idd overdaad schaadt ook met kruiden.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:51

voordat mijn paardjes bij mij in de wei kwamen had ik netjes zo'n 20 jonge wilgen langs de wei gepoot. Leuk zou je zeggen...alleen vonden de paarden dat ook en hebben ze compleet alle bast van de jonge boompjes afgegeten. Wilgen zijn erg sterk, maar tegen zulk geweld zijn ze niet opgewassen. Ha! Nu dus maar rond kijken naar iets anders, want de wilgen hebben het dus niet overleefd. Iemand nog suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:06

Moon is niet echt een paard dat kiest.. Ze neemt gewoon álles wat er op haar pad komt. Knipoog *LOL*

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:18

mijn pony heeft van jong tot zijn 6e in een natuurgeboed rondgelopen, daardoor weet hij dus echt wat hij eten moet. van alles, soms eet ie veel paardebloem andere keer weer veel boomtakjes.

schijnt dat er in een bepaalde boomsoort ( weet alleen niet meer welke) een stof zit die werkt als pijnstiller....

af en toe zoekt hij dat bewust op

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:23

Ja een berk is pijn stillend. Dus die boom met een witte stam en kleine blaadjes.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:27

Morrie is vooral dol op eik, zowel die nieuwe scheuten die precies op haphoogte uit een boom groeien als eikels, hij sleurt me ervoor van m'n fiets af....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 00:48

Haha! wel ja...

bedankt voor de tip myrddin!!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:56

Citaat:
schijnt dat er in een bepaalde boomsoort ( weet alleen niet meer welke) een stof zit die werkt als pijnstiller....


Das de wilg