De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:30

hhm intressant,wil t eigenlijk eerst voor alleen mijn eigen paardn eens proberen kijken of het bevalt,rustig bekijken.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:39

Het scheelt mij per jaar op 4 boxen 650 euro. Kroon is al 59.50 euro per maand, die haalt het niet op, dus 59.50 al in de knip. We hebben een mestbak van 16 m3 en volgens Marcel heb ik 24 m3 mest per jaar. Het compesteerd snel en het zak nog in, dus 1 maal per jaar legen a 85 euro is dan ook een besparing.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:45

Wanneer bepaal je trouwens dat een stal leeg moet? Zit ik me zomaar af te vragen ... raakt het systeem op een geg. moment "verzadigd" of besluit je gewoon zelf dat het tijd is ?

Overigens heb ik met de Rapsodie geen last gehad van gladheid.

Heb idd gemerkt dat het zinvol is regelmatig mest te verwijderen. Ik heb er zo'n "mestboy" voor aangeschaft en dat werkt goed.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:24

Ik heb Rapsodie gehad en vond het een drama (en de stalhouder ook)
Wij zijn snel weer overgegaan op stro.
Die van mij loopt alles door zijn stal heen zodat mestballen wippen niet mogelijk is.
Het werd een grote puinzooi en het stonk echt vreselijk.
Nooit meer dus!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:46

Als je gaat soppen dan is het echt tijd om de natte plekken er uit te halen en nieuw bij te doen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:52

Ik haal het eruit als ik de laag te dik vind worden,
ik heb een groot paard en die moet zich wel kunnen strekken zonder het plafond te raken Knipoog
Meestal is dat zo eens in de 2 weken, dan heb ik ongeveer een halve kruiwagen aan nat vlas. De mest haal ik er zoveel mogelijk uit, het scheelt al dat ik een paard heb welke tegen de achterwand aan mest en tegen de zijwand plast.

Ik vind vlas heel prettig voor dit paard, deze wilde ook nog wel eens wat meer oppeuzelen dan goed voor hem was en ook moest ik hem een gigantisch dik pak geven om te voorkomen dat hij de middenpit kaal maakte en daar vervolgens ging liggen. Daar kreeg hij iedere keer kale sprongen van.
Maar voor de paarden vind ik stro toch prettiger, dan hebben ze toch meer te rommelen en knabbelen.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 07:55

Citaat:
Wanneer bepaal je trouwens dat een stal leeg moet? Zit ik me zomaar af te vragen ... raakt het systeem op een geg. moment "verzadigd" of besluit je gewoon zelf dat het tijd is ?


de ene keer moet ik het er na een maand al uithalen en de andere keer pas na 3 maanden.

Na een week of 2 ga ik natte (rode) plekken scheppen en dan komen er een kruiwagen of 3 uit (kleine kruiwagens) en gooi ik er een heel pak (of 2 ) bij.

Het is ook afhankelijk van hoe lang Morrie binnen heeft gestaan. Ik hoop dit jaar lang met mijn bodem te kunnen doen (hoop dat Morrie veel buiten staat)

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:31

Fitzroy schreef:
Ik heb Rapsodie gehad en vond het een drama (en de stalhouder ook)
Wij zijn snel weer overgegaan op stro.
Die van mij loopt alles door zijn stal heen zodat mestballen wippen niet mogelijk is.
Het werd een grote puinzooi en het stonk echt vreselijk.
Nooit meer dus!

Ik weet ook nog niet helemaal wat ik ervan moet denken. Mijn paarden lopen ook alles door de stal heen. Als ik dus mestballen wil wippen, zou ik elke twee uur de stal moeten checken. Aangezien ik ook wel graag wil slapen Haha! , is dat een beetje lastig. Stinken doet het (nog?) niet, maar het ligt er dan ook pas een dikke week in.

Overigens heb je bij de rapsodie niet echt veel kleurverschil. Ja, donker en licht maar niet rood of zo. Weet iemand of er verder veel verschil zit in het gebruik tussen rapsodie (koolzaadstro) en vlas?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:44

Ik persoonlijk vind koolzaadstro een beetje klef spul. Ik weet niet waarom. En vlas gewoon lekker droog. De paarden (schimmels) zijn op het vlas ook veel schoner als op de koolzaadstro.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:46

al onze paarden op de vereniging (dus ook mijn paard) staan sinds een paar maanden op vlas. Bijna iedereen wipt de drollen bij ons met de hand (met handschoen natuurlijk aan!), dan houd je je stal toch wel het best schoon. Eens per week schraap ik de losse schone vlas van de natte vlas af en haal ik de natte plekken (rood, donkerbruin van kleur) eruit. De nog redelijk schone vals gooi ik dan onderop en ik gooi er dan 1 pak nieuw vlas bij. Echt oppotten lukt met mijn merrie niet. Die plast zoveel dat ze echt na één week staat te soppen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:43

Vonnie84 schreef:
Ik persoonlijk vind koolzaadstro een beetje klef spul. Ik weet niet waarom. En vlas gewoon lekker droog. De paarden (schimmels) zijn op het vlas ook veel schoner als op de koolzaadstro.



Mijn schimmeltje is 's morgens wit, geen piesplekken meer te zien. Normaal kwam ze als een bonte P.R.E. de stal uit.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:53

Ik hoop niet dat ik nu een dubbele vraag stel, maar goed. Wat is het verschil tussen vlas en zaagsel. Bij mij staat ze op zaagstel, omdat stro te stoffig is en er ook best wat van wilt eten.
Ik hoorde alleen dat de mestboer niet zo blij was met het zaagsel. Misschien heeft ie minder problemen met vlas. Wat zal ik doen?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:59

Reem schreef:
Ik hoop niet dat ik nu een dubbele vraag stel, maar goed. Wat is het verschil tussen vlas en zaagsel. Bij mij staat ze op zaagstel, omdat stro te stoffig is en er ook best wat van wilt eten.
Ik hoorde alleen dat de mestboer niet zo blij was met het zaagsel. Misschien heeft ie minder problemen met vlas. Wat zal ik doen?

Zaagsel is een bijproduct van de houtverwerking. Ik weet eigenlijk niet waar vlas het bijproduct van is Verward , maar het is iig de gemalen en gedroogde versie van een hele plant.

Zaagsel verteert op zich redelijk aardig, maar vlas staat erom bekend dat het super verteert én composteert. Dat betekent dus dat een vlasmestbaal interessant kan zijn voor volkstuintjes ed.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:07

Citaat:
Ik weet eigenlijk niet waar vlas het bijproduct van is


vlas Verward Cool Haha!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:10

Leuk om dit topic te lezen. Een aantal weken geleden heb ik voor in mijn nieuwe stal ook Linabox besteld. Als het goed is wordt het voor 7 oktober geleverd.... ben benieuwd wat Lars er van vindt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:14

Wij hebben het ook. Super spul. Ik ben wel zo ongelooflijk blij ermee. Geen stank, geen rommel. het ligt lekker zacht en nou ja het is gewoon geweldig.

Onze paarden kunnen 24/7 naar buiten maar hebben ook op stal een lik-it en ik denk dat ik ook eens een stuk hout of zo voor ze neerleg. Zowieso is de paddock leeggevreten en zijn ze begonnen met kuilen graven Haha!. Eens kijken wat ik voor ze kan verzinnen Haha!.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:20

Wij hebben al bijna 10 jaar geen stro meer (we wonen hier nu tien jaar en na een halfjaar zijn we overgegaan). Mijn ruin stond nl. 's ochtends in een oceaan van pis. Hij vrat een zoutblok in twee weken volledig op. Daar ging dus ongelofelijk veel strooisel doorheen. Had hij 's avonds nog een heerlijk bed, 's ochtends was er niks van over. Zodra we hem op hennep zetten (vergelijkbaar met vlas) was het over. Dat was voor ons wel een reden om het andere paard op den duur ook op hennep te zetten.
Sinds een jaar zitten we nu op vlas. Zelfde idee, maar goedkoper en naar mijn idee neemt het meer vocht op. Wij halen ongeveer elke week de natte plak eruit. Het sopt dan niet, maar begint wel ammoniakkerig te ruiken en dat is niet goed voor de longen. Met vlas hoeft het niet iedere week, je kunt er ook 10 dagen mee doen (onze paarden staan overdag buiten en 's nachts op stal), maar dat komt vaak niet uit. Door de week is er weinig tijd om uit te mesten, dus dat doen we eigenlijk elk weekend.
Ik zou echt nooit meer op stro willen, hoewel het ook goed kan zijn (op de kliniek vond ik het er heel netjes uitzien), maar na bijna 10 jaar wil ik echt niks anders meer. Geweldig spul!

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:45

wat nog beter vocht opneemt is Aubiose! Daar hebben wij eerst bijna twee jaar op gestaan, alleen is dat veel duurder dan vlas. Aubiose was veel minder snel verzadigd. Vlas zit qua verzadiging tussen zaagsel en Aubiose in denk ik.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:57

Wij hebben in de begintijd ook Aubiose geprobeerd. Dat was alleen zo duur dat we over zijn gestapt op Hempflax en later nog iets anders (ben nu de naam al kwijt). Misschien dat de kwaliteit een stuk minder was en het dus ook niet zoveel vocht opnam, maar mij is wel opgevallen dat even duur (of zelfs goedkoper) vlas meer vocht opneemt en minder stoffig is. Wat dat betreft doet vlas niet onder voor hennep.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:12

in Bit staat deze maand een heel artikel over stalbekleding!!!

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:21

Wij zijn bij twee van de drie paarden heel gelukkig met Rapsodie. Vooral vanwege de longproblemen van mijn man. Het absorbeert fantastisch en ziet er ook nog eens heel fris uit. Janssen en Whisper mesten wel heel consequent in dezelfde hoek. Keurige knolletjes;-)

Levi, onze pensionklant, plast heel veel en jast alles dwars door zijn box heen. Dat is minder! Bij hem wordt het al gauw een zootje. Hij heeft op stro gestaan, op Stable Carpet en nu dus op Rapsodie ... maar echt schoon, nee ...

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:52

smurf schreef:
mijne komt van de winter ook weer op vlas, ik heb ook een paard dat al z'n stro opeet en dan op de stenen vloer ligt.

Het is voor mij wel duurder, want stro zit in het stalgeld erbij en vlas moet ik zelf kopen en aanvoeren

kun je met je staleigenaar niet regelen dat je iets minder stalgeld gaat betalen?? je gaat toch niet betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt?

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:55

PhiaBink schreef:
De dames en heren vinden het wel wat. Ze hebben allemaal lekker gelegen en het mesten was zo klaar. Normaal heb ik ongeveer 1 1/2 krui per stal, nu was het 1 1/2 krui van 4 stallen. OK dan!

maar is het niet zo dat als je uiteindelijk je hele box moet uitmesten er meer uitkomt omdat je oppot? volgens mij maakt het uiteindelijk weinig uit aan afval.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:52

Bij ons thuis staan ook alle paarden op vlas. We zijn begonnen met krullen. Als wij dan 's ochtends 12 boxen moest uitmesten had je echt zo de kruiwagen vol en kon je er zo weer nieuwe krullen ingooien.
Toen hebben we vlas geprobeerd en het was geniaal. Inmiddels staan er nu 18 paarden bij ons op stal en dan is vlas echt een uitkomst.
Nu heb je 1 kruiwagen nodig voor 6/7 stallen. Natte plekken 1 x in de week eruit halen en er dan een nieuwe baal ingooien.
Wij zijn echt heel erg tevreden met vlas!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:14

lonneke schreef:
maar is het niet zo dat als je uiteindelijk je hele box moet uitmesten er meer uitkomt omdat je oppot? volgens mij maakt het uiteindelijk weinig uit aan afval.



Maakt wel degelijk veel verschil kwa afval. Nu heb ik 1 1/2 kruiwagen mest van 4 stallen. Op stro haalde ik 1 1/2 kruiwagen per stal er uit.
Als ik de natte plekken eruit haal dan is dat misschien 2 kruiwagens. Scheelt enorm!!! Ik laat het voorlopig lekker liggen. We vinden het op stal ook warmer dan met stro, heerlijk in de winter. Ze hebben dan allemaal een kachteltje in de stal zeg maar.