De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:46

Ben ik niet de enige mafketel Tong uitsteken
Want we zijn maar eenzaam daarin *LOL*

Anoniem

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:48

Haha.. Clown !

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:33

Kan iemand me vertellen als je er een goedje erover heen wil gooien zodat ze het niet opeten, hoe je dat doet.

mirjam

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:29

Ik doe azijn in een plantenspuit en er ff overheen spuiten!

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:00

Wij hebben een laag van zaagsel en nu heb ik voor het eerst een laag vlas erop gegooit, ziet er fraai uit moet ik zeggen, heel fris en schoon.
Paard vond het ook wel interesant, beetje graven maar gelukkig niet eten!
De volgende dag had hij een (heerlijke) ligplek op zijn lichaam, lekker geslapen dus.

RosieJarig

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:29

Fijn dat het zo goed gaat op vlas, TS. Haha!

Ik hou mijnes lekker op stro. Hij at het vlas op, en z'n hoeven werden zó droog dat ze gewoon afbrokkelden. Scheve mond
Het absorbeerde dus indd goed, té goed. Mesten ging wel makkelijker maarja, voor ons zaten er meer nadelen dan voordelen aan. Dus nee, geen vlas meer voor ons. Knipoog

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:33

ik heb de paarden ook op vlas. Het bevalt super, behalve bij 1 paard.

Dit is nu net ook het paard waardoor we over zijn gestapt op vlas, misschien hebben jullie een idee hoe ik deze box toonbaar kan houden.

Dit paard loopt erg veel rond en loop alle stalbekleding naar de zijkanten. Ik haal elke dag de mest eruit en maak de boel egaal, maar het is binnen de kortste keren 1 grote zooi.
Ook is het paard erg veel en heftig hengstig en is de stal dus snel vies en nat. Doordat alles naar de zijkanten wordt gelopen en er dan overheen gemest en geplast worden ( en weer gelopen) heb ik het idee dat ik elke dag alles er wel uit kan halen. Het midden van de stal is elke morgen weer beton, hoeveel ik er ook in gooi.

Heeft iemand een idee wat ik bij deze smeerkees het beste kan doen?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:30

Ja, ik heb pas een topic geopend met hetzelfde verhaal als jouw paard trisca. Mijn paard maakte er ook zoooo'n vieze boel van.

Toen kreeg ik het advies om de stal leeg te halen, en dan te beginnen met minimaal 6 pakken vlas. Dus zoveel mogelijk erin gooien, en dit werkt super! Op het moment dat ik zie dat het weer wat viezer wordt, gelijk een nieuw pak erbij. Je moet eigenlijk zorgen dat de bovenlaag goed los blijft..

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:33

Tulandro schreef:
Ja, ik heb pas een topic geopend met hetzelfde verhaal als jouw paard trisca. Mijn paard maakte er ook zoooo'n vieze boel van.

Toen kreeg ik het advies om de stal leeg te halen, en dan te beginnen met minimaal 6 pakken vlas. Dus zoveel mogelijk erin gooien, en dit werkt super! Op het moment dat ik zie dat het weer wat viezer wordt, gelijk een nieuw pak erbij. Je moet eigenlijk zorgen dat de bovenlaag goed los blijft..



Hoelang heb je het er nu inliggen? Bloos

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:57

Goede vraag.. ik denk nu alweer zo'n 2 maanden?

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:18

Kan er nog een foto geplaatst worden van een stal met vlas? Die foto eerder in het topic doet het niet. Ik wil graag weten hoe het er nu uitziet, omdat ik hennepvezel heb gekregen toen ik vlas bestelde en volgens mij is het iets heel anders.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:17

Sjen schreef:
Kan er nog een foto geplaatst worden van een stal met vlas? Die foto eerder in het topic doet het niet. Ik wil graag weten hoe het er nu uitziet, omdat ik hennepvezel heb gekregen toen ik vlas bestelde en volgens mij is het iets heel anders.


Hier een foto van de box van m'n pony met het vlas erin.

Afbeelding

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:21

Hoeveel vlas gebruiken jullie nou per maand of per week?.


Mirjam

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:31

op dit moment 6 pakken p.m.. wij krijgen er 4 op stal, en ik moet er af en toe een aantal bijkopen, anders red ik t niet.. ik kom helemaal terug van mijn eerdere conclusies dat ik vlas goed vond.. Ik vind het veel en veel meer werk dan een strobedje..

Joyvita
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-09-05

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:35

Mij bevalt vlas prima.

En het scheelt onzettend veel met de afvalmest, 4x minder dan stro!

Ik haal 2 x per week de natte piesplekken eruit en gebruik 1 baal per week om er overheen te strooien, dagelijks vis ik de mest eruit.

Ik heb vlas voor 4,80 Euro per pak.

Ik haal de stal 4x per jaar helemaal leeg, spuit hem schoon met de hogedrukspuit en dan gooi ik er 4 pakken vlas in.
Als je een kale stal met vlas gaat bestrooien de onderste laag met water natspuiten dan blijft dat steviger liggen.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:41

Ik ben nu een poging aan het doen om er een potstal van te maken. Zo als de gebruiksaanwijzing het eigenlijk ook aangeeft.
Dus elke week een nieuw pak erbovenop gooien en nhet nat laten liggen.
Heeft daar iemand ervaring mee?
Ik ben er pas twee weken mee bezig omdat 1 paard ook een verschrikkelijke puinhoop van zijn stal maakt.

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:42

mirtje27 schreef:
Hoeveel vlas gebruiken jullie nou per maand of per week?.


Mirjam


Ik gebruik er 1 per week voor een paardenstal. en ik haal wel iedere week de plasplekken eruit! en natuurlijk iedere dag de drollen

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:45

Ik ben laatst ook weer opnieuw begonnen. Ongeveer 1,5 week geleden. Ziet er nu nog mooi uit. Binnenkort maar weer iets in doen denk voordat het weer een zooitje wordt.
Ze hield hem meestal wel aardig mooi. Ik gebruikte ongeveer 3 a 4 zakken in de maand. Af en toe gooi ik er ook nog wel eens een halve zak zaagsel in om een beetje te mengen.
Zak bij ons kost 4,75.

Mirjam

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:52

Ik ben de enige op stal nog momenteel die op stro staat.

De rest van de paarden staan op vlas.
Ik vind wel dat de staleigenaar ze op veel te weinig zet ze staan gewoon op de bodem Bloos

Mijn shets kunnen niet op vlas omdat mijn ene shetlander vlas heerlijk vind.
Die eet rustig de stal leeg en met stro doet hij dat niet.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 08:24

asjemenou schreef:
Ik ben nu een poging aan het doen om er een potstal van te maken. Zo als de gebruiksaanwijzing het eigenlijk ook aangeeft.
Dus elke week een nieuw pak erbovenop gooien en nhet nat laten liggen.
Heeft daar iemand ervaring mee?
Ik ben er pas twee weken mee bezig omdat 1 paard ook een verschrikkelijke puinhoop van zijn stal maakt.


Wij doen het ook op stal....
wat je in de gaten moet houden.. je moet het nat niet laten liggen.. Maar als het gaat "soppen" als je erop gaat staan moet je het eruit halen.... Wat het doel van dat potten is is dat de urine naar beneden zakt en de paarden dus een "droge" bovenlaag houd.... Tot hij gaat soppen als je erop gaat staan want dan kan het niet meer weg naar onder en moet je het er even afhalen...

Ik vind het aan de ene kant wel lekker.. Maar ik vind het er persoonlijk niet heel netjes uitzien omdat het dus bruinig word.... Maar ja kan bij mij op stal niet op stro (of er moet wat zijn)

Zag trouwens ook ergens iets staan over het opeten.. Paard van vriendin van mij deed het ook... en als er dan neiuw vlas overheen ging mengde wij het heel goed door elkaar... Dus dat het niet meer "wit" was dan deed hij het niet.. want dan was het neit meer lekker Tong uitsteken

abcde

Berichten: 2815
Geregistreerd: 01-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:12

wie kan mij vertellen of er een een handelaar vlas komt brengen in zoetermeer.
En voor wat voor geld per baal.
Wij betalen nu veelste veel ivm bezorgkosten.

Als het in de buurt is kunnen we het ook komen halen.

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:02

Heel oud topic, daarom een slotje.

abdce het is niet toegestaan om oude topics zo omhoog te halen. Je kan het beste een advertentie plaatsen bij EA GZ, dat je een verkooppunt zoekt.