De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:14

Welk merk, cq type hebben jullie dan? Ik hoor al veel over www.ecobodems.nl maar die hebben 3 producten.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:31

Heeft iemand een fototje van een stal met een vlas grondlaag ?
Mijn moeder is nl. benieuwd. Lachen

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:38

Wij hebben Lina Box. Bevalt prima!!!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:18

PhiaBink schreef:
Wij hebben Lina Box. Bevalt prima!!!


De Linabox is niet aan te slepen volgens Ecobodem... ze doen goede zaken na het artikel in de Bit Haha! (heb vorige week nog met een van de medewerkers aan de telefoon gezeten).

Oohh ik ben zo benieuwd naar mijn bestelling... nog even wachten
*LOL*

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:21

foto van peerd op vlas heb ik wel beschikbaar, ben pas vanavond vrij laat in staat die te plaatsen...

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:41

kan ik iets van een folder aanvragen..ga ik wel proberen iig

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:42

Pauline schreef:
Welk merk, cq type hebben jullie dan? Ik hoor al veel over www.ecobodems.nl maar die hebben 3 producten.


raar de link doet het bij mij niet

(heb het al gevonden op het web)

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:01

ja ze hebben het razend druk duurt 2 weken nu voor 4 pallets,zal wel bevallen dan.ben benieuwd

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:13

paulanda schreef:
ja ze hebben het razend druk duurt 2 weken nu voor 4 pallets,zal wel bevallen dan.ben benieuwd



Kom dan bij mij kijken.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:09

www.ecobodem.nl dan? Ik ga het nu bestellen :0 Jullie hebben me overtuigd en het is nog in de aanbieding

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:23

lonneke schreef:
maar is het niet zo dat als je uiteindelijk je hele box moet uitmesten er meer uitkomt omdat je oppot? volgens mij maakt het uiteindelijk weinig uit aan afval.


Je pot niet hoor. Je haalt dagelijks de mest eruit en 1 x per week of iets langer de plasplek. Dus van oppotten is geen sprake.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:38

Wij hebben ook Lina-box. Haha, wel leuk voor ze dat het artikel in de bit zo aangeslagen is

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:48

Fasel schreef:
Jper week of iets langer de plasplek. Dus van oppotten is geen sprake.

Ik heb de Rapsodiebodem er nu bijna twee weken inliggen en ik begin me af te vragen of ik geen plasplekken moet gaan verwijderen. Ik ben vanochtend gaan "zoeken", maar dat was onbegonnen werk ... echt kleurverschil is er niet en als je in de onderlaag gaat prikken maak je d'r een zooitje van ... iemand tips??

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:52

niet in gaan prikken, gewoon laten liggen, je gaat de plasplekken vanzelf zien en dan kan je ze eruit halen

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:48

Ik volg dit topic op de voet, nog maar een weekje en dan staat Novia ook op vlas.
Ben ZO benieuwd...
Vooral omdat ze nogal veel plast, EN omdat ze de neiging heeft al haar stro op de eten. (muv het stro waarop de geplast of gemest heeft dan)

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:28

onze pony's staan op een vlas-zaagsel-drogepoep-mengeling.
Het vlas absorbeert goed en gaat om de drol zitten, het zaagsel houdt het zaakje compact en zorgt dat er geen kale plekken komen, en de paar drollen die we er expres in laten liggen zorgen ervoor dat de bodembedekking niet opgegeten wordt (het paard van m'n zus eet vlas alsof het gras is(, het zal wel aan de naam liggen Knipoog)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:28

Mijn knollies staan er nu een week op. Ik kan niet anders zeggen dan TOPPIE OK dan! !!. Bij 1 heb ik er vandaag een stukje nat weggehaald. De rest staat nog gewoon op de eerste 3 balen.
Ik heb een pension paard die we eigenlijk nooit zien liggen, zijn dekens zijn altijd schoon. Hij zit nu onder de vlas. Dus lekker rollen en lekker liggen OK dan! . 1 stro vreetser is al heel wat buik kwijt Haha! . Ze krijgt nu 1 plakkie stro per dag Bloos, normaal is de stal 's morgens leeg.

Als degene die over willen stappen nog niet zijn overtuigt van de alleen maar positieve reakties, dan weet ik het niet meer Cool .

Oja, het scheelt werk, minder zwaar, geen ammoniak lucht, minder troep op stal, minder de put of bak legen (scheelt mij 59.50 euries per maand), goedkoper dan stro.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:48

Ik heb dan wel geen vlas, maar Rapsodie maar ik begin er nu ook de humor van in te zien. Ik heb er een paar dagen geleden even een stoot tegelijk bijgegooid, en nu begint het er aardig op te lijken. Effe wat drollen wippen en klaar ... hmmm ... is het echt zo makkelijk??

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 01:00

Beter laat dan nooit: hier de beloofde foto van pony in vlas-stal. Deze vlasboden zal ongetwijfeld al enkele weken hebben gelegen op het moment van de foto.

Afbeelding

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 07:25

Mede naar aanleiding van de vlastopics ben ik het weer echt gaan gebruiken. In het verleden heb ik het wel gebruikt maar ik vond het na een paar weken zo'n vies gezicht. Daarna heb ik het steeds in een klein laagje op de piesplekken gebruikt onder het stro.

Nu heb ik weer een gewone vlasbodem gemaakt (4 zakken in box van 3x4) en daaroverheen stro. Het ligt nu een week en tot nu toe gaan het goed. Wel de voordelen van het vlas en toch het 'gezicht'van een strobox

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:56

Mac schreef:
Ik heb de Rapsodiebodem er nu bijna twee weken inliggen en ik begin me af te vragen of ik geen plasplekken moet gaan verwijderen. Ik ben vanochtend gaan "zoeken", maar dat was onbegonnen werk ... echt kleurverschil is er niet en als je in de onderlaag gaat prikken maak je d'r een zooitje van ... iemand tips??


Als je niets ziet en niets ruikt dan laten zoals het is. Doe ik ook. Soms moet ik elke week iets verwijderen en soms 1 x per twee weken. Bij marek nog minder maar die piest volgens mij ook veel buiten Haha!

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:03

Hoi,

onze paarden staan dit jaar ook voor het eerst op vlas. We hebben nu "zelf" (gehuurd) een stal en moesten daarvoor dus zelf strooisel kiezen. Aangezien een aantal Tinkers van ons de hele stal met stro leegaten was dat geen optie. Uiteindelijk gekozen voor vlas. Super spul.
Het wordt nu wel donkerbruin hoor na een paar weekjes erop (ook als je eens per week een nieuwe zak erover strooit, dit lopen ze wel weer door het andere heen). Maar het stinkt niet. Wordt gewoon bruin door de urine en mest. Wij halen iedere dag de mestballen eruit. Echter nu vroeg ik me 1 ding af. Onze merrie is heel schoon en mest iedere keer op dezelfde plek en loopt er niet door, echter mijn Tinkerruin is veel viezer op stal en loopt door de mest waardoor je niet echt een mestbal eruit kunt halen. De kleinere balletjes mest liggen door heel het vlas en ook erdoorheen. Iedereen heeft het hier wel over weinig werk dat dagelijks uitmesten, echter zijn stal ben ik toch behoorlijk lang mee bezig.
Zijn er meer mensen die dat ook hebben of tips ervoor?

En dan had ik nog een vraag. We hebben nu een zaagselvork voor het mesten van het vlas, echter daarbij schep je zoveel vlas mee omhoog en wil je het tussen de tanden weg laten vallen, dan valt de mest er ook weer doorheen.
Waar doen jullie het mee?

Groetjes Annemarie

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:32

Ook met zaagselvork, gaat prima!
Proberen om niet teveel zaagsel mee te scheppen Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:34

Tja, paarden die alles overal doorheen lopen doe je niet veel aan. Is gewoon iets meer werk. Bruin wordt het vlas bij ons overigens niet. En zeker als je er weer nieuw overheen gooit is het weer mooi licht.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:35

ik heb een ballenwipper gekocht bij de Welkoop (boerenbond), een soort hark met plastic tanden (heel veel, stuk of 20) daarmee gaat het heel goed, ook de kapotgelopen stukjes mest pikt ie op, even "zeven" en het vlas valt er weer uit.

Morrie loopt ook de mest erg door z'n box heen en het wordt inderdaad bruin.
Pas als het rood wordt, is je box aan een totale verschoning toe.