De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:21

Of je vlas bruin wordt, en hoe bruin....
Dat hangt van het merk vlas af.
Ik had eens Eurolin, en dat werd echt wel heel donkerbruin, en het merk dat ik nu al jaren gebruik, Lavor, blijft heel lang beetje geelgekleurd. als Lavor echt vies is, zal het de kleur van donker bakzand aannemen. De mestplekken zijn dan donkerrood, net als bij zaagsel.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:08

Fasel schreef:
Tja, paarden die alles overal doorheen lopen doe je niet veel aan. Is gewoon iets meer werk.


Iets meer werk ? In de tijd dat de stalhouder en ik Fitz zijn stal hadden gedaan, hadden we 6 stroboxen kunnen uitmesten!!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:18

Fitzroy schreef:
Iets meer werk ? In de tijd dat de stalhouder en ik Fitz zijn stal hadden gedaan, hadden we 6 stroboxen kunnen uitmesten!!


Nou ja, ik probeer het nog positief te benaderen Haha!. Marek is ook zo'n smeerpijp. En inderdaad, je bent er veeeeeel langer mee bezig. Maar ja, moet je je eens indenken de tijd die je dan met stro of zaagsel kwijt bent Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:24

Heb een tijd vlas gebruikt, best fijn spul, 2 nadelen, ik gleed er regelmatig op uit en het is van organisch "levend" materiaal gemaakt dus niet geschikt voor paarden met een long/luchtwegenprobleem of gevoeligheid hiervoor.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:55

IndianaJones schreef:
En dan had ik nog een vraag. We hebben nu een zaagselvork voor het mesten van het vlas, echter daarbij schep je zoveel vlas mee omhoog en wil je het tussen de tanden weg laten vallen, dan valt de mest er ook weer doorheen.
Waar doen jullie het mee?

Groetjes Annemarie


gewoon plastic handschoenen aan en met de hand de drollen ertussenuit wippen. Met de hark de zijkanten naar binnen trekken en dan kom je vanzelf de drollen tegen. tis even wennen, maar na een paar keer weet je niet meer anders.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:59

cissie schreef:
het is van organisch "levend" materiaal gemaakt dus niet geschikt voor paarden met een long/luchtwegenprobleem of gevoeligheid hiervoor.

Ik dacht juist dat het goed was voor paarden met gevoelige luchtwegen?
En dat van dat organische vat ik niet helemaal, welk organisme moet ik dan voor me halen bij vlas? Verward
In mijn beleving is vlas een gewas, een plantje...... Net als stro en hooi ook gewassen zijn.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:08

Vlas is van organisch materiaal, dus geen dood spul, zoals stro.

als een paard die last heeft van zn longen of luchtwegen dit in zn neus krijgt of mond/keel gaar vlas "werken" zeg maar bewegen en dit geeft een vrij groote irritatie, mijn paard heeft bronchitus en dat was toen der tijd de reden dat ik hem op vlas zette, dat leek me een goede stap.

Toen hij zieker en zieker werd en steeds meer ging hoestten snaptte ik er ook niks van en zocht naar redenen waardoor dat zou kunnen komen.
Totdat de DA vroeg sinds wanneer ik hem op vlas had staan na een kleine rekensom kwamen we er snel achter dat dit de oorzaak was.
Heb contact opgenomen met de levenrancier en fabriek die laatste gaf aan dat dit een op zichzelf staande casus was waar de niet eerder mee te maken hadden gehad en dus het nutteloos vonden om er iets mee te doen.
De leverancieer was iets behulpzamer en heeft het zinnetje "geschikt voor paarden met gevoelige luchtwegen" van het kaartje geschrapt.

Mijn paard staat nu weer op zn oude vertrouwde houtkrul en het gaat weer stukke beter met zn luchtwegen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:21

cissie schreef:
Vlas is van organisch materiaal, dus geen dood spul, zoals stro.

Hmmm, volgens mij is vlas net zo dood als stro als het in de box ligt.
en is stro net zo levend als vlas als het nog op het land staat. Haha!

Maar vervelend dat jouw paard er niet op kon staan!
Ik hoor (lees) hier zoveel lovende reacties dat ik haast niet kan wachten!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:52

Ik heb ook een paard met luchtwegenprobs staan, en het valt me op dat hij haast geen snotjes heeft en veel minder hoest. Volgens het BIT is Linabox stofvrij. Verward Misschien is het ene vlas stoffiger dan de andere.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:03

ik heb vorig jaar 4 verschillende merken vlas gehad, gewoonweg omdat het niet te krijgen was in de buurt en de één zei dat dit beter was en de ander zie dat dat beter was... ik ben zelf supergevoelig voor stof, maar ik heb er weinig verschil tussen gemerkt.

Als je er 4 pakken in gooit en het gaat verspreiden, is het even stoffig, maar als het stof is neergedaald ging het verder prima met me!

Ik moet binnenkort Morries box weer klaarmaken, de pakken liggen er al in......maar ik heb nu te erg bronchitis, dat is vragen om problemen, hij staat toch nog zeker tot 1 nov. op de wei, dus het kan nog even wachten

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:05

Wij hebben geen last van stof met de balen Linabox!Vind het superspul!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:13

Fijn dat het nu gewoon een stuk beter gaat. Die vn mij staat op dit moment nog steeds op stro, en laat haar daar ook lekker opstaan. Zolang ze niet gaat hoesten enz vind ik het geen probeelm. Al is het wel dat ze een verschrikkelijke rotzooi maakt van haar stal, maar dat is opzic niet zo erg, elke dag gewoon een 10minuten meer uitmesten maakt ons niet uit. Maar hopelijk blijf het ook zo goed hoor met het vlas! Lachen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:14

cissie"]
2 nadelen, ik gleed er regelmatig op uit
[/quote]

Als het net uit het pak komt is het iid vrij glad. Maar als je het mengt met de bovenlaag, is het helemaal niet meer glad.

[quote="Mause schreef:
gewoon plastic handschoenen aan en met de hand de drollen ertussenuit wippen.

Krijg je dan geen rugpijn? Wij gebruiken altijd zo'n mestboy. Gaat ook supergoed en nauwkeurig

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:29

Mause schreef:
gewoon plastic handschoenen aan en met de hand de drollen ertussenuit wippen. Met de hark de zijkanten naar binnen trekken en dan kom je vanzelf de drollen tegen. tis even wennen, maar na een paar keer weet je niet meer anders.


Bloos! ik trek meestal niet eens handschoenen aan Bloos!

Tja, vind paardenmest niet vies en bovendien is het altijd droog in de vlas.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:54

ik krijg geen rugpijn nee (en dat terwijl ik best gevoelig ben op m´n rug). Gewoon door de knieen! En Fasel.... dan heb jij zeker nog nooit gemest terwijl ie net een kadootje voor je hebt neergelegd... Knipoog Als ik soms m´n handschoenen zie, dan denk ik: ben blij dat ik ze aan had! *LOL*

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:57

Eeeh, nee, dat niet nee. Maar in dat geval trek ik of de zaagselvork of toch die handschoenen. Ik doelde meer op de gewone droge achterblijfselen Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:50

Het heeft niks met stof te maken, vlas is goed stofvrij daarom dacht ik dat het juist geschikt was voor mijn paard wbt zn gezondheid, het vlas kan vele malen gemakkelijk in slijmvliezen vd neus en mond terrecht komen dan bv stro, daarnaast raakten de ogen van mijn paard geirriteerd doordat kleine deeltjes van het vlas en moeilijk of niet meer uit gingen.

Duidelijk mag zijn dat mijn paard er geen plezier aan heeft beleefd behalve dat het beter urine op neemt dan de houtkrul waar hij nu op staat, dat neemt niet weg dat vlas op zichzelf geen goede stalbedekker is, er staan veel paarden op vlas en steeds meer mensen stappen hierop over, dus over het algemeen zijn de meningen positief

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:00

de enige die niet blij is met het vlas is mijn stalhouder, hij vindt het troep omdat het hele terrein vol ligt, omdat het in de hoeven zit..... het ligt ook vol met stro hoor, maar daar hoor je hem niet over!

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:57

cissie schreef:
Vlas is van organisch materiaal, dus geen dood spul, zoals stro.
.....................
Mijn paard staat nu weer op zn oude vertrouwde houtkrul en het gaat weer stukke beter met zn luchtwegen.
..

Eerste stuk van quote: Nagelbijten / Gniffelen WAT een onzin. Beide is gewoon restmateriaal van een gewas. Beide is droog.

Tweede stuk van quote: als er iets schadelijk is voor de luchtwegen van je paard is het wel zaagsel stof. Zelf besterf je het immers ook van dat stof... het zaagsel stof blijft veel langer in de lucht dwarrelen. En dat is nog geheel afgezien van de verschrikkelijk duidelijk aanwezige ammoniak-dampen die makkelijk vrijkomen bij zaagsel.

Overigens is zaagsel net zo veel organisch, ofwel dood en/of levend dan stro en vlas. Immers, zaagsel komt uiteindelijk gewoon van een boom.

Het vlas dat ik gebruik zal idd niet geschikt zijn voor dampe paarden, maar is nog steeds wel een gezonder alternatief dan zaagsel of stro. Maar de ontstofte versies van vlas zijn prachtige stalbodems voor dampe paarden. Al gaat er niets boven 24/7 naar buiten voor dat soort gehandicapte dieren.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 23:57

smurf schreef:
de enige die niet blij is met het vlas is mijn stalhouder, hij vindt het troep omdat het hele terrein vol ligt.


Doen jullie nooit hoeven uitkrabben Tong uitsteken Nee je hebt wel gelijk. Alhoewel het beter is dan houtkrullen (en stro af en toe) vegen. Die waaien constant weg

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 00:03

Het valt mij op met Lina box, dat er weinig in de hoeven blijft plakken. Meestal in 2 stappen is alles eruit. Hoeven uitkrabben?? Moet dat dan Haha! Ik heb een keer een paard op Abiose gehad, dat zag je over het hele terrein liggen en zaagsel ook.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 10:22

Mijn merrie staat nu een dikke 2 weken op het vlas. De staleigenaar is al aan het inventariseren wie nog meer zijn/haar paard(en) op vlas zou willen (dit is echter nog geen belofte, helaas). Heb mijn andere paard ook meteen ervoor opgegeven.
Mijn merrie is een échte smeerkees en ze loopt idd ook veel in haar stal. Al het stro lag altijd achterin aan stal op een bergje, tussen de mest en nattigheid en voorin lag dan nagenoeg niets meer. Nu is het echter heel anders: er ligt nog wel een klein bergje achterin, maar de hele stal is gewoon bedekt.
Het vlas wordt idd bruin en iemand vroeg of het niet nat was, dus ik meteen willekeurig wat handjes gepakt en het was dus gewoon heel droog.

Voorheen wachtte ik als de poetsplaatsen bezet waren, tot er 1 vrij kwam, om daar mijn paard te kunnen poetsen en zadelen. Nu hoef ik niet meer perse te wachten, omdat ik haar, zonder misselijk te hoeven worden van de stank, gewoon in haar stal kan zadelen. OK dan!
Er zit wel wát vlas in de hoeven, maar niet aangekoekt ofzo en als je gewoon de hoefjes voor én na het rijden uitkrabt, is er toch niets aan de hand?

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:45

Citaat:
Doen jullie nooit hoeven uitkrabben


jawel maar niet in de box, maar op de poetsplaats aan de andere kant van het erf.... en ze lopen 's morgens van de box naar de paddock of de wei en dan ligt de zooi over het terrein, de boer gaat dus niet van alle 30 de paarden de hoeven uitkrabben als ie ze buiten zet...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:03

Mijn paarden moeten ook een stukkie over het erf naar het land toe. Het zijn 4 paarden en 2 pony's, 1 staat dichterbij in de paddock. Ik zie alleen bij de ingang van de stal wat liggen en verder eigenlijk niet. Ik krab de hoeven eigenlijk nooit uit Haha! (foei Phia) De smid doet dat (goed zo Erno). Nooit probs met de hoeven. Misschien geluk, wie zal dat zeggen. Met stro zal ik overal geplette mestballen met stro liggen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:42

Dees schreef:
..

Eerste stuk van quote: Nagelbijten / Gniffelen WAT een onzin. Beide is gewoon restmateriaal van een gewas. Beide is droog.

Tweede stuk van quote: als er iets schadelijk is voor de luchtwegen van je paard is het wel zaagsel stof. Zelf besterf je het immers ook van dat stof... het zaagsel stof blijft veel langer in de lucht dwarrelen. En dat is nog geheel afgezien van de verschrikkelijk duidelijk aanwezige ammoniak-dampen die makkelijk vrijkomen bij zaagsel.

Overigens is zaagsel net zo veel organisch, ofwel dood en/of levend dan stro en vlas. Immers, zaagsel komt uiteindelijk gewoon van een boom.

Het vlas dat ik gebruik zal idd niet geschikt zijn voor dampe paarden, maar is nog steeds wel een gezonder alternatief dan zaagsel of stro. Maar de ontstofte versies van vlas zijn prachtige stalbodems voor dampe paarden. Al gaat er niets boven 24/7 naar buiten voor dat soort gehandicapte dieren.



Dan is mijn da waarschijnlijk een grote sukkel want dat verhaal heb ik van hem, aangezien hij hier meer ervaring mee heeft dan de gemiddelde paardeneig. en mijn paard ook niet het eerste praktijkgeval was dat hij is tegen is gekomen geloof ik hem zeer zeker wel en ook al klets hij uit zn nek, dan is mijn paard wel het levende bewijs. (Daarnaast staat mijn paard niet op zaagsel).