De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:35

hhm intressant,randy kan je me op de hoogte blijven houden over je bevindingen van het vlas,en hoe voeren ze het dan af als ik vragen mag,toen ik er nog stond haalde kroon het op en die wou nooit iets anders dan vlas namelijk.

Z1+4


Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:24

Mijn fjord heeft dat ook,ze ligt niet helemaal op de stenen nog wel op stro,maar niet vrij dik...
Toch vind ik het niet zo'n probleem maar leuk voor je dat het zo fijn is Lachen

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:53

Onze paarden staan ook allemaal op vlas en dat bevalt al 2 jaar super OK dan!

Geen stro meer hoor Lachen

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:30

hmm misschien moet ik me gaan schamen.. in de 10 jaar dat ik met paarden te maken heb.. heb ik nog nooit van vlas gehoort Bloos kan iemand me vertellen wat het is of een site erover geven?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:41

Hoe doen jullie dat met mesten? Ik heb gemerkt dat de mest nogal door het strooisel wordt gehusseld. Ik verwijder dus wat ik kan aan mest. Maar hoe doe ik dat met de natte plekken Verward ? Ga ik prikken en haal ik dan de "koek" weg (alles wat los ligt laten liggen)? Maar krijg je dan nog wel een mooie onderlaag?

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:47

Natte plekken haal ik 2 x in de week weg..
Nu gebruik ik vlas als onderlaag en bovenop stro... Wel zorgen dat er genoeg in ligt dan kan je een stevige bodem opbouwen. Dus basis moet 3 a 4 pakken zijn in een box van 3 x 3

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:10

ik prik absoluut niet in de laag, dat heb ik vorig jaar wel gedaan,maar dan gaat het stinken en wordt het erg smerig!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:14

Al 3 jaar vaste klant bij een landelijke vlasleverancier: ik vind het helemaal top-spul voor in de stal

Maar beheers je die eerste 2 weken, ga niet als een gek omspitten; vlas moet een onderlaag vormen. Het werkelijke gebruiksgemak begint zodra die onderlaag stevig is, en de toplaag daardoor lekker droog kan blijven. Pas dan wordt het uitmesten helemaal een feestje! Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:24

wat ik wel doe is de hoger opgeschoven zijkanten (die nog helemaal droog zijn) naar het midden gooien

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 08:27

@ Paulanda: volgens mij haalt Kroon het gewoon op (zal het eens navragen). Ik wilde mijn paard - als dit niet zou werken - op houtkrullen en dat zou ik dan zelf naar Kroon kunnen brengen....

Nou, mijn paard staat er nu een dikke week op. Elke ochtend en avond halen we het mest eruit. De onderlaag is idd nat, maar dit 'bereikt' niet je paard, omdat bovenop voldoende schoon spul ligt. De nattere onderlaag vermengt zich niet met het droge erbovenop.
Afgelopen zaterdag is er een halve baal bij gegaan.
Vorige week kwam de leverancier zelfs even kijken en die vond de stal er keurig netjes bij liggen.
Mijn merrie is een échte vreetwolf en hier eet ze écht niet van. Ook heeft ze (nog Verward ) steeds geen andere nadeligheden ontwikkeld.
Misschien dat ik het wel wíl zien maar ik heb het idee dat haar (stro)buik al minder wordt; ze ziet eruit alsof ze minder 'opgeblazen' is. Ook wordt de hoeveelheid mest nu minder --> logisch gevolg....

Dus... tot nu toe nog steeds laaiend enthousiast. Mijn paard is écht een drama op stal dus mijn merrie is een 'testcase' voor de staleigenaars. Als het zo goed blijft gaan, denken ze erover alle paarden op vlas te zetten.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:55

Dees schreef:
Maar beheers je die eerste 2 weken, ga niet als een gek omspitten; vlas moet een onderlaag vormen. Het werkelijke gebruiksgemak begint zodra die onderlaag stevig is, en de toplaag daardoor lekker droog kan blijven. Pas dan wordt het uitmesten helemaal een feestje! Haha!

OK, ik houd me in Haha! . Er beginnen zich (bij mij na een week) nu wat "koeken" te vormen en die laat ik lekker liggen. Maar de losse delen (de delen waar ze dus niet plassen) worden steeds door mekaar gehusseld door het lopen. Het is niet echt vies, maar is wel beduidend donkerder van kleur en je ziet dat er wel wat mestdeeltjes tussendoor zitten ... gewoon lekker laten husselen?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:29

yep, alleen ballen wippen met een ballenwipper (sorry, zo heten die dingen, een soort plastic riek met dicht bij elkaar staande tanden) of met de hand en verderniets doen. Het wordt donkerder in de loop van de tijd, maar dan gooi je er een keertje een nieuw pak bij en da is het weer even lichter van kleur.....

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 11:30

smurf schreef:
yep, alleen ballen wippen met een ballenwipper (sorry, zo heten die dingen, een soort plastic riek met dicht bij elkaar staande tanden) of met de hand ....


Gatverdamme!!! Verward

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:34

nooit gehoord van rubber handschoenen Clown

of latex, doosje met 500 stuks voor een paar euro, dat is beter dan met een riek je bodem aan gort prikken.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:37

Kroon haalt het niet op. Ik ben de vlas bij Stal de Belofte gehaald. Hij is verkoper van Lina box in NH. Hij heeft iemand die het ophaalt, dat kost 85 euro per keer. Veel van zijn klanten hadden Kroon. Kroon doet moeilijk.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 11:37

Nee, ik hou het toch maar bij 'de ballenwipper' Haha!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 11:38

PhiaBink schreef:
Kroon haalt het niet op. Ik ben de vlas bij Stal de Belofte gehaald. Hij is verkoper van Lina box in NH. Hij heeft iemand die het ophaalt, dat kost 85 euro per keer. Veel van zijn klanten hadden Kroon. Kroon doet moeilijk.


Deze vlas komt ook bij Marcel vandaan. Alleen is hij wel erg duur (het ís goedkoper verkrijgbaar) en hij was dan ook degene die even kwam kijken hoe de stal van Siek erbij lag.
85 euro per hoeveel???? (inhoud)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:15

smurf schreef:
yep, alleen ballen wippen met een ballenwipper (sorry, zo heten die dingen, een soort plastic riek met dicht bij elkaar staande tanden) of met de hand en verderniets doen.

Heb jij dan nu ook een heuvellandschap in je stal? Mijn merries creeren nl. hun eigen Ardennen; het hengstje laat zijn stal wel redelijk vlak ...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:21

nu heb ik geen box, mijn paard staat nog 24/7 buiten, maar ik hark de schone vlas van de kanten nar het midden, want daar komt altijd een kuil: meneer ligt altijd te pitten.
\
Mijn paard komt uit de ALpen, dus die voelt zich wel thuis in een berglandschap Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:29

Randy01 schreef:
Deze vlas komt ook bij Marcel vandaan. Alleen is hij wel erg duur (het ís goedkoper verkrijgbaar) en hij was dan ook degene die even kwam kijken hoe de stal van Siek erbij lag.
85 euro per hoeveel???? (inhoud)



Marcel zei dat het 85 euro per keer. Je moet hem dan even bellen voor de hoeveelheid.

Wie is er goedkoper dan????? De Lina box?? Das wel erg interessant om dat te horen Haha!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 15:05

De balen staan in de P&S bv. al vanaf 3,10 per baal!!!
Voor de rest niet echt in verdiept, omdat de staleigenaresse die moeite verder maar moet nemen Haha! Knipoog .

BTW: bij mijn paard hadden ze 2 balen 'eetbare' vlas en 2 balen 'niet-eetbare' vlas gemengd... De 'niet-eetbare' is duurder dan de 'eetbare', vandaar!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:22

oke. wij hebben slechte ervaringen met vlas, pas heeft een vrouwtje op sta vlas gekocht, 4 uur over haar box gedaan ( zaagse l---> vas ) ze loopt haar box in en gaat op der plaat, zo glad was het !!! >;)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:31

Citaat:
ze loopt haar box in en gaat op der plaat, zo glad was het


*haha* gebruiksaanwijzing niet goed gelezen dus, daar staat een waarschuwing op, helemaal als je op rubberlaarzen loopt, ga je zo op je plaat ja, heb ik ook wel eens gehad.

Om te voorkomen dat je paard onderuit gaat, moet je er als je nieuw begint met vlas een laagje stro op gooien

Als je een goede leverancier hebt, dan krijg je er een zeer uitgebreide info-folder bij, ik kreeg hem nu niet, omdat ze weten dat ik het vorig jaar ook al gebruikte!

het vlas staat al in mijn box, het schiet al op, maar ik gooi het er nog niet in, want ik wil mijn paard niet per 1 okt. maar per 1 nov. pas op winterstalling hebben

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:11

heb het een beetje bekeken en vind het op zich best intressant,maar die paarden,die plassen toch heel wat af,hoe vaak halen jullie hele box leeg dan?staat op site dat sommige de box nooit meer leeghalen,maar je kan toch niet van een jaar urine laten liggen,gaat het allemaal niet stinken??

Z1+4

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:19

Ik heb het vanaf zaterdag in gebruik. Met zaagsel was het al bruin, nu is het nog wit. De paarden staan van 10 tot 18.00 uur buiten. Ik haal met hooi geven om 19.30 mest er uit. Om 00.00 uur met de laaste ronde ook weer mest er uit. Nu haal ik 's morgens van 4 stallen nog geen 1 1/2 krui mest er uit. OK dan! Het is minder zwaar dan mesten!!!!!

De eerste dag is het glad maar met stro er over heen valt het best mee. De 2de dag is het al goed ingeklonken en is het niet meer glad.
Als je om de zoveel tijd de natte plekken er uit haalt en het goed onderhoud, dan hoef je de stal nooit helemaal leeg te halen. Bij Stal de Belofte stond een paard al een half jaar op Lina box.
Het scheelt veel werk, minder mest en ook geen stroep op stal. Lina box blijft ook niet in de hoven plakken. Ik ben tot nu toe heel tevreden en de paarden ook.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vlindy, Yentaah en 166 bezoekers