Bijgezet in de stapmolen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:47

Als een paard de hele dag graast legt hij zo'n twintig kilometer af. Ze nemen een hap, doen weer een stap, weer een hap etc. Je zou het misschien niet zeggen, maar toch is het zo.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:30

Coby"]
Het echt gevaarlijke vind ik het punt wat al meerdere keren is genoemd. Het paard struikeld, staat niet snel genoeg op.
[/quote]

Tja, ik neem aan dat je ook niet met je paard de weg op gaat? Paard struikelt, auto komt eraan, staat niet snel genoeg op....en zo zijn er nog wel 100 voorbeelden te noemen, die voor de meeste alledaags zijn, maar net zoveel risico hebben.

[quote="Coby schreef:
Gevolg hek met stroom over de rug


Niet alle stapmolens hebben stroomdraden, de onze is gewoon zonder! Tong uitsteken

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 01:03

dutske schreef:
conditie training,
iemand waar we met school paarden gingen kuisen (dierenzorg), die vertelde dat hij zijn (koets) paarden (friezen)
iedere dag 2-4 uur in de molen zet, stap/draf schema
regalmatig gaat die er 4-5 uur mee naar buiten (naar ziun zeggen aan 20 km per uur ongeveer Haha! )

wij hebben alleen maar een stapfunctie op onze molen dus dan is er weinig conditie training aan
en dan vind ik 20 min lang zat

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:19

En óf je je paard's conditie kunt trainen door alleen maar te stappen!!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:07

Jantine2 schreef:
Als een paard de hele dag graast legt hij zo'n twintig kilometer af. Ze nemen een hap, doen weer een stap, weer een hap etc. Je zou het misschien niet zeggen, maar toch is het zo.

Dat is wel zo, maar de intensiviteit is vrijwel nihil bij die inspanning.

In een stapmolen moeten ze vlot doorstappen en worden de spieren warm gemaakt.

Ik vind het ideaal. Met name 's winters, als ze bij mij niet meer naar buiten kunnen, gooi ik ze allemaal, jong en oud, lekker in de molen

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:32

Randy01 schreef:
En óf je je paard's conditie kunt trainen door alleen maar te stappen!!!


Wij merken bij onze paarden ook dat ze toch allemaal een redelijke basisconditie hebben alleen al door die molen. We laten ze ook alleen maar stappen en dan een goed tempo.
Laatst bijgewerkt door Appie op 21-09-04 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:32

Randy01 schreef:
En óf je je paard's conditie kunt trainen door alleen maar te stappen!!!


JAAAA dat kan als je het maar goed doet. Na de koliek operatie was het ideaal het regelmatige tempo in de molen en conditie opbouwen. Beter als aan de hand met alle dingen om hem heen.

Je hebt trouwens ook stap en draf molens Haha!.

Ik heb liever trouwens een molen met stroom ze weten het dan en blijven keurig uit de buurt. Je kan hem dan aan en uit schakelen. Paniek kan altijd gebeuren buiten of in de molen.

Mensen mensen jullie doen alsof jullie paard iedere dat struikelt valt. Dit kan zoals gezegt ook op straat gebeuren met veel grotere gevolgen. Bij ons zijn het grote ruimtes dus als een paard struikelt hebben ze tijd zat om weer door te lopen. Als je paard zo onstabiel op zijn benen staat dat je bang bent voor struikelen is er toch wat mis?. Heb het nog niet echt meegemaakt in de molen dat het grote gevolgen had.

Als je een hipper paard hebt of een paard die erg nerveus is moet je oppassen met de molen. Als je het dan regelmatig doet is het geen probleem. Mijn paard is vrij nuchter (in de molen dan) en de molen vind hij prima hij gaat er graag in. Hij kan lekker lopen er is ook ruimte genoeg voor een bok of even springen. Ze leren met het draaiende tempo om te gaan en weten precies hoe en wat. Als er bij ons een nieuw paard in gaat gaat er vaak een al gewend paard bij dat gaat altijd prima.

Het omdraaien is ook geen probleem de molen gaat dan wat langzamer en als de paarden er vaker in staan draaien ze al automatisch om. De paarden hebben het snel genoeg door. Ik weet bij ons op stal dat er van de pension paarden er 2 zijn die er echt niet in kunnen. Deze reageren erg heftig op de molen de rest is geen probleem.

En dat de paarden het land op moeten slaat kant nog wal sommige stallen hebben gewoon een minimale mogelijkheid daarvoor en ik kies liever voor een blessure vrij paard. En in de winter is een weiland al bijna onmogelijk liever dit dan de hele dag op stal.

Denk ook dat de eigenaren zelf meer bang en zich druk maken dan het paard dit slaat over en ja hoor paard in paniek.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:09

Appie"]
Stapmolens zijn totaal niet eng, je kan alles zo eng maken als je wilt.
[/quote]

Hier verschillen de meningen dus over.

[quote="Appie schreef:
En door die laatste opmerking denk ik dat je niet meerdere paarden hebt die allemaal wel erg graag een paar keer per dag naar buiten willen.


Ik had er 2 en die stonden gewoon de hele dag buiten. Heb je geen stapmolen voor nodig. Daarbij is een molen geen vervanging voor vrije uitloop voor het paard maar voornamelijk tijdbesparing voor de ruiter.

En zoals ik al zei heb ik zelf onverwacht toch een hoop voordeel aan de stapmolen gehad. Knipoog

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:15

Prisca schreef:
Je hebt trouwens ook stap en draf molens Haha!.


Ja, dan heet het nl. een 'trainingsmolen'. Haha! Cool OK dan!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:21

Mijn paard gaat ook een aantal keer per week in de stapmolen.
Wij hebben nl niet de mogelijkheid om de paarden s winters buiten te zetten, omdat wij op kleigrond zitten en alles vanaf oktober kleddernat en glad is.
Omdat ik toch graag wil dat Bill vaker uit de box is, is de molen een prima oplossing.
Ze krijgen lekker beweging, draaien al voordat wij horen dat de molen van richting verandert, en hebben de ruimte voor een heel klein sprintje of een flinke bok.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:54

CCCCorine schreef:

Ik doe het ook wel eens als ik veel paarden moet longeren. Dan staan er twee in de molen, 1 om uit te stappen, 1 om in te stappen en een derde heb ik dan aan de longeerlijn. Dat scheelt zo ontzettend veel tijd.


Mee eens. Man wat een ophef over de stapmolen, alsof het alleen voor luie mensen is...Net als Corine hierboven beschrijft is het voor mij gewoon effectief. 1 in de molen terwijl je de andere longeert, (die in de molen dan soms al bijgezet ja om hem lekker over de rug te laten stappen), dan wisselen en de 1 longeren en de ander uit laten stappen. En dat soms met 3 of 4 tegelijk. En daardoor heb ik extra tijd en véél belangrijker vind ik het aantal uren dat de paarden uit de stal zijn.

Sommgie mensen vinden het zielig als die paarden zo lang in de molen staan (die van ons staan ook zeker 1.5 - 2 uur per dag in de molen, wel verdeeld over verschillende beurten) en daarnáást worden ze gewerkt en gaan ze land in. Ik vind de stapmolen véél minder zielig dan paarden die maar stil staan op stal. Een paard is gemaakt om te bewegen hoor!

Daarbij heeft een stapmolen wel degelijk nut! Stappen is heel goed voor de conditie en door het bewegen komen sowieso allerlei inwendige processen op gang.

Ik zet er dus ook wel een (niet standaard) bijgezet in de molen, maar ik zet ze dan pas in de molen bij (dus niet onderweg er naar toe) en heb de molen op zo'n tempo dat ze doorlopen en goed van achteren werken.

Enne, als ik mijn paard de hele dag in de wei zet looptie niet, hij vreet alleen maar Knipoog
Laatst bijgewerkt door Gail op 21-09-04 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:58

mijn paard kwam ook gewoon in de molen.. maar wel zonder bijzet.. hij strekt daar gewoon lekker zijn benen. omdat daar niet genoeg weiland was. en 23 uur op stal vond ik niets... nu staat hij 24 uur op de wei...

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:24

Randy01 schreef:
En óf je je paard's conditie kunt trainen door alleen maar te stappen!!!

weer wat geleerd Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:29

Mijn paard Imago is zo'n typische uitzondering op de regel: hij traint zichzelf in het land!!! (Alle stalgenoten staan altijd vol verwondering en 'jaloers' te kijken hoe Imago zichzelf in vorm houdt.) Hihihi.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:18

Randy01 schreef:
Mijn paard Imago is zo'n typische uitzondering op de regel: hij traint zichzelf in het land!!! (Alle stalgenoten staan altijd vol verwondering en 'jaloers' te kijken hoe Imago zichzelf in vorm houdt.) Hihihi.


Euh zou bij die van mij ook kunnen alleen kan ik erna iedere keer de DA bellen omdat die banketstaaf niet snel genoeg opzij springt als ze hem zat zijn.

neeee molen is lekker safe en goede training puur om het regelmatige rempo Haha!.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:24

Prisca schreef:
Euh zou bij die van mij ook kunnen alleen kan ik erna iedere keer de DA bellen omdat die banketstaaf niet snel genoeg opzij springt als ze hem zat zijn.

neeee molen is lekker safe en goede training puur om het regelmatige rempo Haha!.


Imago staat samen met mijn merrie en die staat op een afstandje te kijken van: 'jij bent écht gék man!'. Haha!

Wanneer onze trainingsmolen operationeel is, gaat Imago er evengoed gewoon in hoor!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:17

promptertje schreef:
paard slaat van joligheid uit, dwars door het hek achter hem heen, paard blijft met voet door het hek hangen, paard gaat onderuit... Zelf meegemaakt en gezien. Paard is nooit meer goed gekomen Scheve mond. Moest met een betonschaar losgeknipt worden.


Dan heb je toch geen erg sterk hek ertussen. Of te grote gaten erin.
Daarbij proberen wij altijd te zorgen dat paarden die elkaar niet mogen niet achter elkaar lopen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:45

ellenlouise schreef:
Ik had er 2 en die stonden gewoon de hele dag buiten. Heb je geen stapmolen voor nodig. Daarbij is een molen geen vervanging voor vrije uitloop voor het paard maar voornamelijk tijdbesparing voor de ruiter.

En zoals ik al zei heb ik zelf onverwacht toch een hoop voordeel aan de stapmolen gehad. Knipoog


Met 2 paarden kan je idd nog wel een molen missen. Maar wij hebben er 7 en dan wordt het wel een ander verhaal hoor. Wil je dat ze allemaal beweging krijgen op een dag en het liefst meerdere keren, dan vind ik een molen onmisbaar. Dus het motief is zeker geen tijdsbesparing.

Natuurlijk is een vrije uitloop de ultieme oplossing voor paarden, maar die mogelijkheid hebben wij niet. Hopelijk ooit later eens... Knipoog

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:09

Ik ben ook erg blij met de molen! Niet als tijdbesparing maar als extra beweging voor mijn paard. Ik zet altijd andersmans paarden erin als ik er ben en hun eigenaren zetten mijn paard er in als zij er zijn. Dus als ik na een dag werken op stal kom heeft hij al 1 of 2 keer lekker zijn benen gestrekt! Zomers gaan ze ook de wei in, maar vooral nu het natte seizoen weer begint vind ik dit ideaal!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:20

Marliesje schreef:
Dan heb je toch geen erg sterk hek ertussen. Of te grote gaten erin.
Daarbij proberen wij altijd te zorgen dat paarden die elkaar niet mogen niet achter elkaar lopen.


Ik heb geen stapmolen, ik hoef zo'n ding niet. Ben na dit voorval definitief genezen. Het was bij iemand anders thuis, en er liep geen ander paard achter. Was trouwens geen spijlenhek, maar een flink gaashek, met kleine mazen met stevige spijltjes....

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:38

Ik heb nu een paard op stal die bij de vorige eigenaar ( de waiboerhoeve)
in de molen ging liggen om te rollen, helaas draaide de molen door.

Paard is onder de hekken gekomen.Paard had verwondingen aan haar hoofd een voorknie.Heeft een jaar stil gestaan vanwege een blessure aan haar voorbeen.Zal altijd een blijvend dikke knie houden.Littekens op haar hoofd zijn redelijk verdwenen.

Uiteraard heb je altijd goede en slechte verhalen maar voor mij gaat de voorkeur uit naar een vrije loop van de paarden(weidegang)Volgens mij ook beter voor de geestelijke gezondheid van de paarden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:07

i.m.o.
kun je een paard alleen bijgezet in de molen doen als je er zelf toezicht op houd
maar niet een paard bijgezet in de molen mikken en een half uur later weer eens komen kijken
vind ik erg onverantwoord tov het paard

hoewel ik toch al niet zo stapmolerig ben

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:38

Mijn paard loopt elke dag in de stapmolen, maar ik zou hem nooit bijzetten terwijl hij in de molen loopt

Toevallig een paar maanden geleden is het nog fout gegaan bij ons.... er stonden een paar paarden in waarvan eentje met een wit vliegenmasker op. De molen staat stil draait om, dus ook de paarden, het ene paard draait sneller dan de ander en ziet ineens een paard met een wit hoofd! (vliegenmasker)!! Paard helemaal in paniek en deed alles om eruit te komen.... moet je toch niet aan denken als dat paard ook nogeens bijgezet was! Paard was nu al helemaal gehavend Scheve mond

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:17

Imo heeft het helemaal geen zin. Het paard zou, om onder het werk uit te komen, echt de achterhand er niet ruim onder gaan zetten waardoor die bijzet helemaal geen nut heeft. Je kunt een paard wel bijzetten maar wanneer de spieren niet opgerekt wordt en het ruggebruik ver te zoeken is komt daar echt geen ontspanning uit, eerder spanning. Vind het hetzelfde als longeren met bijzet terwijl je niet weet waar je mee bezig bent en geen flauw benul hebt hoe je de achterhand activeert.

Daarbij kan het ook gevaarlijk zijn, een ongeluk zit in een klein hoekje. Als het paard om de een of andere reden zou gaan stijgeren en achterover kiept ligt hij daar, de molen gaat verder en niemand in de buurt om er wat aan te doen OK dan! Goed bezig ben je dan!

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:52

Ik zou het echt nooit doen! Lijkt me ook niet echt leuk voor je paard ... en het is ook nog eens gevaarlijk. Stel dat je paard struikeld? Dan ligt ie daar en jij bent er niet bij.