Bijgezet in de stapmolen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:44

CCCCorine schreef:
Die toerbeurten die jullie doen, vind ik eigenlijk wel een hele goede manier om de paarden verspreid over de dag in beweging te houden.


Dat ís het ook, daarom snap ik de hele heisa niet. Ik werk vier dagen full time, dan ben ik er pas 's avonds. Ik heb verschillende mensen bij mij op stal die er overdag zijn en die 's avonds lekker voor de buis zitten. Nou, wat is er dan makkelijker dan dat zei mijn paarden buiten zetten (nou ja het gaat vooral om 1) en ik die van hun? Oké ik sjouw 's avonds wel even op en neer, maar wel met de wetenschap dat mijn paard 's ochtends al heeft gelopen!!

En túúrlijk is het heerlijk als een paard lekker de hele dag buiten kan staan! Maar lang niet alle stallen hebben weidegang en de meeste alleen 's zomers. Bij ons is het nu ook afgelopen, nou dan vind ik meer stapmolen een goed alternatief.

Over een uur of minder kan je discussieren, ook over of ze het leuk vinden of niet, Mijn paard vindt niet altijd álles leuk, maar dat vindt een kind ook niet altijd. Je moet doen wat goede voor hun is en dat is niet altijd maar lekker in de wei staan Haha! Haha!


Enne wake up guys het zijn dieren...juist ja, die van nature heel vele beweging nodig hebben en dat probeer ik ze zo te geven. De fokmerries gaan er bij ons ook in als ze niet meer gereden worden. Dan bewegen ze tenminste nog wel even en verder staan ze op t land.

Helaas hebben we geen trainingsmolen, dat lijkt me helemáál ideaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:46

Gail schreef:
Helaas hebben we geen trainingsmolen, dat lijkt me helemáál ideaal..


Mij ook en er is er eentje in de maak bij ons op stal Lachen. Ik weet nu al dat ik daar straks dankbaar gebruik van zal gaan maken. En dat terwijl ik ze ook dagelijks in de paddock zet. Het nadeel van los in de paddock is echter dat Liberty daar net zo stil in staat als in zijn stal. M.a.w. hij heeft dus nog steeds geen beweging. Vandaar dat ik de molen zo ideaal vind. Mijn andere paard geeft zichzelf wel beweging in de paddock, maar dat is ook een 4-jarige. Deze loopt een stuk minder in de molen (eigenlijk alleen drie kwartier uitstappen na het werk om goed af te koelen en de pezen te harden), omdat ze in de paddock toch al in beweging is.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 16:05

CCCCorine schreef:
En dat terwijl ik ze ook dagelijks in de paddock zet. Het nadeel van los in de paddock is echter dat Liberty daar net zo stil in staat als in zijn stal. M.a.w. hij heeft dus nog steeds geen beweging.


Dan zal hij er ook geen behoefte aan hebben

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:15

Fitzroy schreef:
Dan zal hij er ook geen behoefte aan hebben


Wat niet hoeft te betekenen dat het niet goed voor dr is. Knipoog

Edit: Ik ben ook liever lui dan moe, maar dat wil niet zeggen dat bewegen niet goed voor me is...

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:58

Stapmolens vind ik echt ondingen.. Dat niet moet kunnen. Je moet er dan gewoon zelf op uit gaan met je paard. weer of geen weer. Je heb een paard of je hebt het niet. Als je daar geen zin in heb heb dan moet je zin maken en als je daar geen tijd voor heb dan zou ik er toch eens goed overnadenken of je dan wel een paard kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:15

Fitzroy schreef:
Dan zal hij er ook geen behoefte aan hebben


Zelf vind hij het inderdaad niet zo nodig, haha. Dus daar heb je wel gelijk in. Laat ik het nu alleeen net WEL nodig vinden dat hij veel beweegt Knipoog. Hij heeft trouwens helemaal geen hekel aan de molen, dus ik hoef me gelukkig niet schuldig te voelen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:09

We hebben een fijne, veilige molen, maar ik heb die van mij toch nog nooit bijgezet erin gehad- en ik gebruik m heel veel.
Soms, als ik toevallig vroeg ben, en Eldien nog niet naar buiten is geweest gaat ze eerst 20 minuutjes in de molen, terwijl ik de stal doe. Vaak gaat ze na het rijden ook 20 minuten. Eldien heeft er trouwens geen hekel aan heb ik het idee, volgens mij vind ze het zelfs nog wel leuk- de molen heeft namelijk een uitstékend uitzicht *LOL* En Eldien ziet graag alles. Ze loopt dus ook niet geestdodend rond te sjokken, maar mag wel lekker gewoon in de rondte kijken- iets waar ze onder het zadel niet echt veel kans voor krijgt.
Ik zorg meestal wel dat ze er niet meerdere keren inkomt, als ze er voor het rijden al in is geweest, stap ik haar bijv. in het bos uit.
Ik heb er eigenlijk niet zo'n behoefte aan om haar in de molen bij te zetten. Als ze er voor t rijden al in is geweest, stap ik nog 5 minuten lang en laag en dan pak ik m op, en zo werkt t prima.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:37

Ik zet Ynz rustig bijgezet in de molen. Ik blijft er ALTIJD bij, ik laat zowieso nooit een paard zonder toezicht in de molen. Dus als er wat gebeurd kan ik direct ingrijpen.

De reden waarom ik dit doe is omdat Ynz het ook leuk vind om in de molen te lopen, soms wel leuker dan longeren (wat ik ook regelmatig doe). Maar ik vind het dan zo zonde om haar er gewoon los in te gooien. Ik zet haar dan bij met een slof, nee niet strak! maar wel zo dat ze voorwaarts neerwaarts gevraagd wordt Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:20

Cowgirl schreef:
Quote:
Prisca schreef:
Tja ik pleur die van mij erin bijgezet en wel en ga lekker in de kantine een biertje drinken. Zo af en toe kijk ik door het raam om te kijken of het nog draait. Zo gaat het al 6 jaar en gaat altijd prima.

Dit is zowiezo niet de manier waarmee ik met mijn paarden omga

Iddd als je zo met je paard omgaat wordt het misschien tijd voor een hobbel paard.

Wake Up guy's!! het zijn dieren !


HAHAHAHAH het is nog steeds geen hobbelpaard juist alles behalve een hobbelpaard. Tuurlijk zijn het dieren maar ja mijn paard heeft het in het oog van jou toch al slecht want hij krijg geen weidegang. Hte kan natuurlijk niet he paard hebben en dan een biertje drinken. Sorry vind dat grote onzin. Naast trainen hoort ook gezelligheid en ontspanning. Als of ik van dat ene biertje stomdronken ben en daardoor mijn paard het slechter heeft hahaha. Maar ik weet dat ik een fijn, vrolijk en gezond paard heb die graag en met plezier voor me werkt. Hij krijgt meer als voldoende beweging en 2x in de week een uurtje molen lekker voor de ontspanning.

Dit gebeurt minimaal 1x in de week terwijl 1000 andere mensen hun paard laten staan in de mom van "een dagje vrij" ik weet niet wat slechter is.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:15

@ Prisca: ik denk dat cowgirl zo op jouw bericht reageerde omdat je jezelf wat cru uitdruktte. Als je had gezegd ik ZET mijn paard ipv ik PLEUR mijn paard komt het al heel anders over.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:57

Patos: dat klopt omdat er verder op in een reactie er zo werd gezet. Ik zag daar de humour wel van in hihi. Waarom ik zo reageerde was het feit dat het niet kan als paardentrutje "paard in de molen en een biertje drinken aan de bar" waarom zou dit niet kunnen???. Vind het allemaal wat overdreven hoor.

Heb je wel eens geprobeerd een paard in de molen te pleuren?. 560 kilo til ik niet zo maar even op.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:36

Haha, ik nam het ook niet letterlijk, de uitdrukking was alleen wat ongelukkig. Daarnaast vind ik gezelligheid en paarden best samengaan, alleen moet het 'biertje drinken aan de bar' niet de overhand krijgen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:42

annek schreef:
Stapmolens vind ik echt ondingen.. Dat niet moet kunnen. Je moet er dan gewoon zelf op uit gaan met je paard. weer of geen weer. Je heb een paard of je hebt het niet. Als je daar geen zin in heb heb dan moet je zin maken en als je daar geen tijd voor heb dan zou ik er toch eens goed overnadenken of je dan wel een paard kan houden.


Je hebt de teksten hier niet goed gelezen. Het gaat ook om extra beweging. Niet om luiigheid van de eigenaar. Verder Fitzroy ben ik het met CCCCorine eens: jammer als ze geen zin hebben in beweging maar beweging is goed dus dan máken ze maar zin!!

Ik heb ook liever een trainingsmolen die groter is en meerdere standen kent, maar ja helaas hebben wij die niet en ik zie m voorlopig ook niet komen. (Geen geld, geen ruimte) Ben al wel érg blij met stapmolen, zou niet zonder willen!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:42

Ik vind de molen een ideale manier om paarden wat meer beweging te geven op momenten dat je er zelf niet bent. Dat houdt in dat Nic overdag de molen ingaat en wat beweging krijgt. S'avonds rijden we hem dan gewoon.

Joem gaat er niet in, die vind het nog erg spannend. Die is nog zo druk met andere dingen dat ze de molen niet erg prettig vindt.

Bijgezet gaan ze bij ons op stal ook de molen in. Maar mijn paarden niet. Ik zie er het nut niet van in en ik vind het niet veilig. Ieder zijn keuze, maar van mij hoeft het niet.

Ik kan me nog wel herinneren dat Nic de 1e paar rondjes elke keer een 'vakje' opschoof omdat hij zo moest wennen. De spijlen (zacht) liep hij dan gewoon doorheen. Zoals eerder gesuggereerd werd............de molen stopt dus niet Tong uitsteken

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:47

Dimple schreef:
Ik kan me nog wel herinneren dat Nic de 1e paar rondjes elke keer een 'vakje' opschoof omdat hij zo moest wennen. De spijlen (zacht) liep hij dan gewoon doorheen. Zoals eerder gesuggereerd werd............de molen stopt dus niet Tong uitsteken


Jammer dat er dan geen strikdraad stroom opstaat zodat hij weet dat die uit de buurt moet blijven. Vind het zelfs gevaarlijk als weten dat de paarden er doorheen kunnen vooral als er in een ander vak een paard staat die niet zo lief en aardig is.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:34

Het is niet zo zeer dat hij het wil, als dat hij het in het begin gewoon niet snapte.

Er staat nu wel stroom op, maar toen nog niet. Nic snapt het nu helemaal *LOL* Haha!

Valse (lees: gemene paarden die de lipjes los hebben zitten) paarden die er door heen gaan, gaan alleen in de molen.