Bijgezet in de stapmolen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:06

Veel paarden staan als ze in het land staan alleen met de kop aan de grond, dan is de beweging nog niet erg veel. Vandaar dat ze bij ons en in de wei en in de stapmolen mogen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:10

Richtje schreef:
Wat ik even niet inzie, is (buiten dat idd niet iedereen de ruimte daarvoor heeft) waarom die paarden niet gewoon lekker de hele dag of iig een paar uur buiten kunnen lopen. Als het geen trainingswaarde heeft, maar alleen voor hun beweging, zie ik het verschil niet..... Buiten dat het gemiddelde paard waarschijnlijk meer lol heeft in buiten lopen dan in de stapmolen.


Wij hebben geen land aan huis. Wel een buitenbak, maar ten eerste zijn er een aantal paarden die zand eten en ten tweede is het geen doen om elke keer te gaan wisselen. Het in de molen zetten is dan veel handiger en ze bewegen ook veel meer dan als je ze in de bak zou zetten.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:12

Die van mij staat ook niet de hele dag in de wei..... Zomers halve dagen bak en halve dagen wei en 's winters alleen in de bak.
En het valt imo nog mee hoor hoeveel ze stil staan....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:13

Appie schreef:
Wij hebben geen land aan huis. Wel een buitenbak, maar ten eerste zijn er een aantal paarden die zand eten en ten tweede is het geen doen om elke keer te gaan wisselen. Het in de molen zetten is dan veel handiger en ze bewegen ook veel meer dan als je ze in de bak zou zetten.

Paarden die zand eten en geen wei, dan kan ik me idd voorstellen dat je ze in de stapmolen zet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:22

CCCCorine"]
Reden: Kan hij vast lekker voorwaarts neerwaarts instappen terwijl ik nog even wat anders kan doen. Zodra ik erop stap kan ik meteen gaan rijden en hoef ik niet eerst eindeloos te gaan stappen.

[/quote]


[quote="CCCCorine schreef:
Maar... ik vind drie kwartier uitstappen veel beter en dat ga ik toch echt niet in het zadel doen. Nu zou ik er ook nog naast kunnen gaan lopen, maar in de molen stapt mijn paard toch een stuk lekkerder door. En in die drie kwartier tijd kan ik alweer het volgende paard gedaan hebben.



Dit vind ik dus 2 verschillende dingen, bijgezet "instappen" vind ik niet te vergelijken met uitstappen (ik ga er dus van uit dat je dit wel gewoon los doet).
Toen Ustinov in training stond ging hij ook lekker in de molen om uit te stappen.
Maar instappen en loswerken zijn dingen die je na mijn idee gewoon zelf doet.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:24

Tja, ik vond stapmolens nogal enge dingen en vooral iets voor luie mensen. Maar ik moet bekennen dat ik er - in blessuretijd - toch veel plezier van heb gehad. Ik bleef altijd in de buurt omdat ik het toch wat griezelig vind dat de molen gewoon door blijft draaien als er iets gebeurt. Bijzetten zou ik dan ook nooit doen, naar mijn idee voegt het niets toe.

Stapmolen kan handig zijn maar het is voor een paard een veel grotere beloning om na het werk lekker buiten uit te stappen, onder het zadel of aan de hand.

1,5 à 2 uur per dag in de molen vind ik ècht te gek worden. Laat staan als ze dan ook nog eens bijgezet worden.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:36

naadje24 schreef:
ik ben wel een stapmolen gebruiker...maar 2-3 uur? Verward
nee voor geen goud!!

ik zet mijn paardje er zo'n kwartiertje a 20 minuutjes in terwijl ik uitmest zodat hij zijn ergste stijfheid en spierpijn er rustig op een "vrije" manier uit kan stappen. Knipoog

ook ik ben een absolute tegenstander van het bijzetten in een stapmolen, daarvoor moet je toch echt gaan longeren

conditie training,
iemand waar we met school paarden gingen kuisen (dierenzorg), die vertelde dat hij zijn (koets) paarden (friezen)
iedere dag 2-4 uur in de molen zet, stap/draf schema
regalmatig gaat die er 4-5 uur mee naar buiten (naar ziun zeggen aan 20 km per uur ongeveer Haha! )

anke2002

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Sneek city

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:40

Een paar uur in de stapmolen vind ik wel wat overdreven. Ik zet Apollo ook wel eens in de stapmolen, dan kan ik ondertussen uitmesten. Maar ik zie het nut er niet echt van in om een paar bijgezet in de stapmolen te zetten, ik vind het ook een eng idee.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:49

Richtje"]
Paarden die zand eten en geen wei, dan kan ik me idd voorstellen dat je ze in de stapmolen zet Lachen
[/quote]

Tja, je moet toch wat Knipoog .

[quote="ellenlouise schreef:
Tja, ik vond stapmolens nogal enge dingen en vooral iets voor luie mensen.


Stapmolens zijn totaal niet eng, je kan alles zo eng maken als je wilt.
En door die laatste opmerking denk ik dat je niet meerdere paarden hebt die allemaal wel erg graag een paar keer per dag naar buiten willen.
Bij ons vinden de paarden het prima om in de molen te lopen. 's Ochtends vroeg en 's middags en dan nog een keer in de bak om te kunnen rollen. En dan 's avonds worden er een paar gereden.
Komen ze in ieder geval al minimaal 3 keer per dag uit de stal.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:57

dutske schreef:
conditie training,
iemand waar we met school paarden gingen kuisen (dierenzorg), die vertelde dat hij zijn (koets) paarden (friezen)
iedere dag 2-4 uur in de molen zet, stap/draf schema
regalmatig gaat die er 4-5 uur mee naar buiten (naar ziun zeggen aan 20 km per uur ongeveer Haha! )


4-5 uur naar buiten is heel wat anders als 2-4 uur op zo'n klein rondje lopen Bloos!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:08

Taaclover schreef:
4-5 uur naar buiten is heel wat anders als 2-4 uur op zo'n klein rondje lopen Bloos!

idd, maar die 4 uur naar buiten was iets van 1 - 2 keer in de week
de rest in de molen Scheve mond

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:09

Ik kan het niet functioneel vinden, Fitzroy. Hij zal er alleen maar aan blijven "hangen".

cocktail

Berichten: 3023
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:26

Ik zou het nooit doen, het paard is en blijft een vlucht dier wanneer hij schrikt kan hij zo en zo geen kant op
in de molen en als die ook nog eens vast gebonden zit raakt ie zeker in paniek.

Ook lijkt het me erg vervelend voor het dier als de molen stopt en wisselt van richting....

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:25

Die van mij staat best geregeld in de molen, lekker sochtends even dr uit.
Of ffies lekker uitstappen.
Met bijzet niet, mensen bij mij op stal doen het wel maar ik heb er geen lekker gevoel bij...
Er heeft ook weleens en paard vast gelegen in de molen , en hij stopte niet....de spijlen met stroom bleven maar over hem heen draaien...

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:31

Ik kan me wel voorstellen dat mensen met hengsten dat doen. Toen Tivoli nog hengst was pakte hij het hek vast en sprong zelfs af en toe boven op het hek. Toen kreeg ik ook de tip om dat te doen. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan aangezien ik het toch niet zo'n prettig idee vond. Hij maakte ook de meest rare sprongen en als hij dat bijgezet zou doen leek me dat niet goed gaan. Normaal gaan die van mij er zo'n 1 x per week in. Nu Hocus rustig aan moet doen gaat hij er wat vaker in, alleen op stap. Ik geloof wel dat het voor mensen met veel paarden een ideaal ding is! Ik heb helaas ook gezien dat sommige mensen het gebruik overdrijven. Dat zo'n paard er echt elke dag een behoorlijke tijd wordt ingezet en vervolgens terug naar stal. Dat lijkt me weer erg geestdodend voor zo'n paard...

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:38

De voordelen voor de mensen zijn er zeker met een stapmolen, maar of het voor de paarden ook voordelen heeft? In het land met die dieren Lachen.

Wij hadden er vroeger eentje op de draversstal, hij is vrij snel weggedaan. Zó geestdodend, en als de paarden maar iemand zagen begonnen ze te gillen dat ze eruit wilden... Ook heb je altijd paarden die het ding stil proberen te zetten, doen ze ook niet omdat ze de stapmolen zo leuk vinden... Met stroom is dat "opgelost", maar komt er weer een stukje dreiging voor het paard bij.

Fijn voor de mensen van wie de paarden het niet erg vinden, maar onze paarden vonden het helemaal niks . Heb trouwens ook nog eens een vreselijk ongeluk meegemaakt met een tuigpaard die door een hek heensloeg en erin bleef hangen met zijn voet. Als die óók nog eens een bijzet op had gehad, weet ik niet wat er gebeurd zou zijn Scheve mond.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:44

Ga zelf maar eens een tijdje in dat ding staan met je kop op je borst..... Boos!

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:16

Ik zou het zelf nooit doen, ik vind een stapmolen zelf al gevaarlijk, maar met bijzet kan het paard dan helemaal niks doen

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:26

HocusTivoli schreef:
Ik heb helaas ook gezien dat sommige mensen het gebruik overdrijven. Dat zo'n paard er echt elke dag een behoorlijke tijd wordt ingezet en vervolgens terug naar stal. Dat lijkt me weer erg geestdodend voor zo'n paard...


Er is een vrouwtje bij mij op stal die dr paard 4x in de week een uur rijd, en daarna nog een uur de molen in.
Op de andere 3 dagen staat hij 1.5 tot 2 uur in de molen... Scheve mond Tsja......

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:08

Wij trainen onze paarden regelmatig bijgezet in de trainingsmolen.
Wel is er altijd iemand in de buurt voor de zekerheid.
Ook stappen we ze bijgezet los in de molen, voor het rijden of longeren, daarna worden ze uitgestapt in de molen(los natuurlijk Knipoog ).
Super handig ding die we echt niet zouden kunnen missen hoor OK dan!
Dat geldt denk ik voor veel grote stallen.

Ff een vraagje hoor, maar iedereen vind een stapmolen gevaarlijk.
Maar wát vinden jullie dan gevaarlijk aan een stapmolen Verward

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:19

gillian schreef:

Ff een vraagje hoor, maar iedereen vind een stapmolen gevaarlijk.
Maar wát vinden jullie dan gevaarlijk aan een stapmolen Verward


Het echt gevaarlijke vind ik het punt wat al meerdere keren is genoemd. Het paard struikeld, staat niet snel genoeg op. Gevolg hek met stroom over de rug, en ook nog eens in het ´hok´van een ander paard lopen.
Tsja, misschien ben ik wel doemdenkerig....

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:43

gillian schreef:
Ff een vraagje hoor, maar iedereen vind een stapmolen gevaarlijk.
Maar wát vinden jullie dan gevaarlijk aan een stapmolen Verward


paard slaat van joligheid uit, dwars door het hek achter hem heen, paard blijft met voet door het hek hangen, paard gaat onderuit... Zelf meegemaakt en gezien. Paard is nooit meer goed gekomen Scheve mond. Moest met een betonschaar losgeknipt worden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:45

Ik vind het super uitvindingen die stapmolens............. maar ik blijf het ook vreselijke enge ondingen vinden. Nou kan overal wel een ongelukje bij gebeuren........... maar die stapmolens.......... brrrrr Ik ben nooit gerust met een paard in de stapmolen, ik moet het altijd in de gaten houden

Tygahno

Berichten: 262
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:19

Ik zou mijn paard nooit met bijzet in de molen zetten.... sterker nog, aan de longe vind ik een bijzet al niet zo fijn, stel dat ze schrikken of bokken... nee hoor mijn paardje gaat puur natuur in de molen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:37

CCCCorine schreef:
Liberty loopt trouwens sowieso redelijk wat af in de molen.


Hij heeft er dan ook wel de naam voor Haha! Tong uitsteken