Steling: bereid uw paard voor op een eventuele kreupelheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:37

Met mijn pony rijd ik veel buiten, in het verkeer is hij niet helemaal betrouwbaar (aan de hand is hij wel automak, met andere paarden ook, maar alleen erop wilde nog wel eens misgaan)
Maar als mijn pony te lang op stal moet staan, word hij erg druk en schrikkerig, alles is dan eng. Dit heeft hij nu al... Voor mij is een beetje oplossing een paddock buiten die te vergelijken is met een ruime stal, dan blijft hij toch al een stuk rustiger dan steeds op stal...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 22:03

Stelling: ik vind dat verkeersmak maken een vast onderdeel hoort te zijn van het beleren van het jonge paard.


Dat is niet een stelling, dat IS toch gewoon zo? Kan me niet voorstellen dat je daar niet mee eens zou zijn....

Hihihi de vraag is, hoe vaak komt mijn paard in de bak *LOL*

Je paard moet gehoorzaam zijn en verkeersmak hoort daar ook bij. Als ie stalrust heeft dan is het wat anders, al die energie.... Dan zou ik ook druk zijn hoor!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 22:18

Ik vergelijk een paard dat kreupel is, stalrust heeft en een paar keer per dag aan de hand mag stappen altijd met een mens dat opgesloten zit in het toilet (verhoudingen qua ruimte kloppen aardig denk ik), als je er dan uit mag om een stukje te gaan fietsen buiten, dan wil je ook wel!!!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 22:27

Idd Dees, je theorieverhaal klinkt aardig alleen de praktijk is zoveel anders.

Mijn paard stuitert ook na 2 dagen stappen de stal al uit en dat heeft echt niet met opvoeding te maken, hij loopt normaal als een lammetje achter me aan.
Dat is gewoon een kwestie van energie niet kwijt kunnen.
Mijn vorige paard moest zelfs een aantal dagen boxrust en die stond met muisjes op nog te steigeren op stal!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 10:12

Ik heb dus zelf twee paarden, waarvan de ene echt kan gekdoen van teveel energie. Toch, dat beest staat nu al drie weken op rust (wond op kogel na sprong over metalen hek), en als ik die van stal haal zal ze inderdaad elke keer wel effe met mij aan de haal....Toch, binnen 3 meter heb ik de orde hersteld, niet omdat ik zo geweldig ben ofzo, maar ik ben de baas, en ze heeft me maar te gehoorzamen. en ik ben meteen toen ik haar kocht gaan wandelen langs de weg, om haar te leren kennen, maar ook om haar (verkeers)mak te maken. ik heb haar sinds augustus, en ze is nu bijna 5 jaar. het is een regelrechte tante Ka, staat te steigeren op stal als haar vriendin eerder losgelaten wordt, veel te veel energie, elke dag weer en toch kan ik er weldegelijk mee langs de weg gaan stappen en heelhuids terugkomen. Daar heb ik wel veel tijd en energie in geinvesteerd..... Het is ze echt te lerren. En als ze veel energie houden, is er altijd nog zoiets als respect, ze kunnen hoog vliegen en laag vliegen, luisteren moeten ze...

Als je paard plotseling op rust moet, dan halveer je het (kracht)voer toch meteen. Dan heeft zo'n dier weliswaar de eerste dagen nog wel een topenergie, maar dat zakt dan toch af? Binnen een paar dagen zijn ze de nieuwe situatie volgens mij wel gewend.....

Waar ik eigenlijk op doel met mijn stelling is; er worden heel veel paarden gehouden alleen voor de sport. Die beesten komen het erf niet af mits naar les of wedstrijd, en die reis is vaak per trailer. Heel veel ruiters zien er helemaal geen nut in om een paard verkeersmak te maken, ze gaan immers toch niet op buitenrit....(ik ken ze persoonlijk, volwassen mensen) (anderen dan van die pony)
Verward
MAar het is zo belangrijk om te voorkomen dat je met het karakter van je hierin onopgevoede paard in de problemen komt wanneer je geen andere keuze hebt dan met hem over de weg te stappen enzo. Daarom moet je het ze leren, ook al wil je zelf geen meter buiten de bak rijden..... Als je ze dat geleerd hebt, dan valt het gekke wel mee, want dat is het slechts energie, in plaats van energie gecombineerd met angst......

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 11:02

Makkelijker gezegt dan gedaan! Het leren buitenlopen, aan de hand ect. Nogmaals ik ben het er helemaal mee eens alleen het lukt niet bij ieder paard hoe graag je het ook zou willen.......

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 11:07

Ik ben het helemaal met je eens mijn 3 jarige is zo mak als een lammetje en loopt aan haar halster mee over straat maar mijn 6 jarige is een ramp aan de hand langs de weg. In de zomer gaat het wel maar met koud weer dan is ze niet te houden en als veulen ging ze ook twee keer per week mee wandelen dus dat wil niks zeggen. Elk paard heeft
een ander temperament.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 11:16

Nou ik vind het dus allemaal wel logisch.
Je kunt beter een paard laten wennen aan de afspuit plaats als hij niet kreupel is, straks word ie helemaal knetter en word de kreupel heid erger! Nou als ie kreupel is en hij is er aan gewend dan gaat het toch allemaal een stuk soepeler.
Dat geld dus ook voor verkeer en andere dingen.
Maar verkeers mak vind ik eigenlijk wel bij de opvoeding horen!