Hep laatst gesteigerd!:)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:22

Nou enig. Ben je helemaal gek geworden?? Weet je hoe gevaarlijk steigeren kan zijn? En wie een paard dat op commando aanleert is ook niet helemaal 100 vind ik... weet je hoelang ik er over gedaan heb om dat steigeren er weet uit te krijgen bij Iwaldo?? En dat had ie dan nog niet eens aangeleerd maar zelf ontdekt..
Sommige mensen Frusty Frusty Boos!


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:23

tss laura,niet meteen zo boos hoor.Misschien weet Sanne nog niet eens of het gevaarlijk is of niet. Scheve mond\

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:31

Sja sanne zal er zelf wel geen schuld aan hebben, die heeft er blijkbaar geen idee van dat dat gevaarlijk is.. maar die mensen die paarden steigeren aanleren (MET iemand erop nogwel) die krijgen bij mij het bloed onder de nagels vandaan..
Ik ben al twee keer bijna omgeklapt met Iwaldo en dat zou niet zo goed zijn afgelopen...
Dan een kind (ik neem aan dat Sanne nog niet zo oud is?) op een paard zetten dat gaat steigeren? Sorry hoor als mijn reactie boos overkomt, is niet banketstaaflig voor sanne bedoeld, maar ik vind dat gewoon niet kunnnen. Voor dr eigen veiligheid!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:33

tja,als die paarden achterover klappen Verdrietig Scheve mond\

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:34

wow wat zijn we weer aardig tegen mensen die minder van paarden weten dan jullie!!!!
misschien was het helemaal niet zo hoog!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:38

ik hoop niet dat je het tegen mij hebt? Verward

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:41

Tsja...Laura, ik vind ook dat je wel iets minder hoog van de toren mag blazen voor je er wat meer van af weet...het had wel iets symphatieker geweest om Sanneoffers eerst een pb te sturen of ze wel weet wat er allemaal kan gebeuren als een paard steigert en ze misschien niet kan blijven zitten...dat is wat aardiger dan haar meteen maar voor gek uit te maken, enne...je weet idd niet hoe hoog het was, wie weet is het wel een braaf paard dat maar een klein beetje omhoog komt en wie weet hebben de eigenaars wel genoeg verstand om te weten of er zomaar iemand op kan...Ik persoonlijk zo er niet zo nodig op hoeven want ik ben nou niet bepaald dol op steigerende of bokkende paarden, maar voor ik weet wat dit paard precies heeft gedaan denk ik niet dat het mijn plaats is om op deze manier kritiek te leveren. No offense, je bedoelde het ongetwijfeld goed. Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:47

In de hogeschooldressuur steigeren ze ook (Spaanse rijschool bijvoorbeeld) en zo levensgevaarlijk zijn die paarden niet lijkt me.

Het is iets anders wanneer een paard leert dat hij door het steigeren onder het werkt uit kan komen of zelfs van zijn ruiter af kan komen door zich achterover te laten vallen. Dan wordt het echt link. Zoals in het verhaal van Laura en Iwaldo.

Steigeren is ok, maar probeer te voorkomen dat je paard het steigeren leert gebruiken als machtsmiddel, dan wordt het gevaarlijk. Alleen steigeren op commando, ongevraagd steigeren mag niet. Een voorbeeld is het schattige veulentje dat leert steigeren voor een snoepje, het wordt al een stuk minder leuk als het een groot paard is geworden dat te pas en te onpas ongevraagd tegen je opsteigert omdat hij een snoepje wil. Goed opletten wat je doet en niet aan beginnen als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent.

Nulla tenaci invia est via

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:53

maar wel heel gevraarlijk..... zolang het bij commando blijft!!!! Ik zou het zelf niet doen, maar ja ik ben ookal achterover geklapt, als ik voel dat ze omhoog komen raak ik in stress! twas nogl heeeeeel erg gevaarlijk bij mij! dus ik trek die kop om! Sorry maar ik vind het wel ontzettend gevaarlijk en een beter kan nog beest hoog zijn! ik hoop maar dat er iemand bij was die datpaard/pony vast hield! Tja je moet het zelf weten maar ik vind het heel riskant!

....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:01

True true mijn reactie schoot vanuit mnb hoofd zo via het toetsenbord op bokt Lachen
Solly hoor maar ik heb echt hele slechte ervaringen met steigerende paarden. Mijn vriendin is een keer met paard en al achterover geklapt en heeft hem toen bovenop zich gekregen. Lips are sealed Zoals eerder gezegd: Iwaldo steigerde eens om onverklaarbare reden (heb toen keihard zn hoofd tegen mijn hoofd gekregen en heb een week met een blauw oog gelopen) en ben daardoor een aantal keer van hem gevallen. Hij doet het nog wel eens maar iuk kan er beter mee omgaan. Ik vind het alleen heel erg vervelend, want mocht hij het eens bij iemand anders doen, dan slaat ie geheid achterover (want hij gaat idioot hoog)
Ik weet idd niet hoe hoog het bij Sanne was en wat voor paard, maar Sanne, pas dr alstjeblieft mee op. Hogeschool dressuur is leuk maar niet voor iedereen weggelegd, en als jij er niet mee om kan gaan kunnen er gruwelijke ongelukken van gebeuren. Het ruist gewoon helemaal 200% tegen mijn gevoel in om je paard dat te gaan leren, maar dat komt waarschijnlijk door mijn ervaringen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 10:27

tja, dat je slechte ervaringen hebt kan ik inkomen, maar een goed in VD of hoge school afgericht paard is echt niet gevaarlijk als hij steigert.
Ik weet jammer genoeg nog steeds niet hoe, anders zou ik hon zeer zeker ook leren steigeren

maelja

Berichten: 53
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 10:54

en paard die achterover klapt heeft naar mijn idee niet genoeg karakter. anders zou hij zich niet zomaar achterover laten vallen.die van mij heeft het ook diek twee jaar gedaan ze stond echt rechtop maar liet zich nooit vallen veel te slim veel te veel karakter. naar mijn idee. *LOL* *LOL*

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 11:03

Een paard kan ook gewoon stom z'n evenwicht verliezen en dan omklappen doordat de ruiter bijvoorbeeld achterover aan de teugels hangt. Heeft met karakter niet zoveel te maken. (al hebben ze dan vaak wel een rottig karakter dat ze zo steigeren!!!)
Heb echt een rotzak gekend die zich bewust achterover liet vallen bovenop de ruiter als hij moest werken en het er niet mee eens was, niet 1x, maar meerdere malen. Had altijd suc6 want die persoon kon mooi wel naar het ziekenhuis, paard had dus gewonnen, niemand durfde er meer op. Ze hebben het nog geprobeerd voor de kar, maar ook daar liet hij zich achterover vallen. Echt bloedlink. Paard is afgemaakt.

Nulla tenaci invia est via

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 11:11

als mijn pony's stijgeren krijgen ze echt enorm op hun flikker en ik zal het ze dus nooit op commando leren.
Ten eerste kunnen ze alles wat ze leren tegen je gebruiken, als een paard eenmaal wet hoe hij omhoog moet komen kan die dat ook doen als hij bijvoorbeeld geen zin heeft om een oefening te doen.
Ten tweede komen er veel kleine kinderen bij mijn pony als zij per ongeluk het commando stijgeren geven is dat gewoon levensgevaarlijk, want die pony denk als ik stijger krijg ik lekkers hij denk er echt niet over na of dat kind vergenoeg uit zijn buurt is.
Het heeft trouwens nix met karakter te maken of je paard om klapt, dat kan gebeuren als paard en/of ruiter uit balans is.

17 mensen vinden dit leuk

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 12:00

Ja, daarom is het ook niet per definitei veilig als ene paard op commando kan steigeren en dat goed aangeleerd heeft. Want wie zegt dat degene erop ermee om kan gaan?
Geen karakter als ie omklapt slaat nergens op. Mijn vriendin dr paard kwam omhoog, en zij trok als refelx aan de teugels en ging terugzitten. Nou ookal had dat paard niet hoog gewild hij kon zn evenwicht niet meer houden en boem daar gingen ze.

Ik kan dus persoonlijk absoluut geen redenen zien om een paard steigeren te leren. Misschien heeft stef wel een goede?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 12:10

Ik denk dat als een paard het op commando doet, dat hij gecoordineerder te werk gaat, dan wanneer hij het impulsief doet uit kwaadheid of zo. In het circus leren paarden het ook, en het paard van zorro kan het ook op commando. En Zorro leeft nog steeds! grinnik.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 12:32

haha Desiree Haha! Net als de paashaas zeker? Lachen
Tuurlijk is het stoer als je als zorro op je paard kan zitten Haha! Maar geef mij er maar eentje met alle vier de benen op de grond Lachen

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:34

Ach, een paard dat er goed in is getraind heeft juist meer controle en balans dan een paard dat uit verzet steigert.
Ik heb Maestro ook op commando leren steigeren, eigenlijk is steigeren en achteroverklappen een grote angst van me, maar door het gecontroleerd te doen heb ik een paard die het kan en zelf het gevoel dat ik hem onder controle heb.

Natuurlijk hoef je het je eigen paard niet meteen te leren, maar een ander erom veroordelen lijkt me ook weer een beetje overdreven.
Bovendien is het een kunstje dat het heel goed doet bij het publiek net als spaanse pas en vinden paarden het leuk om te doen (al is het wel zwaar voor ze).

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:44

Dus Marja jij hebt het geleerd omdat je er dan controle over hebt (terwijl je er eigenlijk bang voor bent?) Kan ik wel inkomen (al is het wel een beetje apart Haha!
en het leuk is voor het publiek? Nouja dat snap ik dan niet helemaal maar dat zal wel komen omdat ik dat hele vrijheidsgedoe als liggen, buigen enzo een beetje vreemd vind. Maar dat is weer offtopic Lachen

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:47

Hmm overdreven reacties hoor Lips are sealed
Leuk voor je hoor Sanne.
Enne sommige mensen moeten maar eens naar de Spaanse rijschool gaan dan zien ze paarden wel meer doen op commando dan alleen steigeren.

_________________typfout
Quote marjolein:
"zeggeh jij moet zwart haar hebben. zie ik opeens een blond persoontje. nu klopt mijn hele beeld van jou niet (eigenlijk had je daarbij ook nog een puntmuts op maar dat zeg ik er maar nie bij) ."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens op 2001-11-19 14:10 ]</font>

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 14:00

Schijnheilig

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 14:11

hoezo Schijnheilig ??????

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 14:45

tjee, moet ik daar nog uitleg over geven?
lijkt me toch vrij duidelijk!

Zelf lopen jij en Mytens voortdurend alles en iedereen af te zieken (waaronder met name Laura) en nu geeft Laura een welgemeend bezorgd advies aan iemand en puur om haar dwars te liggen vindt Mytens het nu ineens heeeeeeeeel zielig dat er commentaar is gegeven op een onterechte manier (waar Laura bovendien al haar excuses voor heeft gemaakt!).

Vandaar mijn smiley!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ravie2013 en 34 bezoekers