Chippen/Terugkopen bij diefstal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:55

Het lijkt mij een goed plan alle paarden voor dat ze de markt op mogen,gecheckt worden op chip en bijbehorende papieren!
Niet in orde ook geen toegang tot de markt!
Al was Jordy in dit geval gecheckt voor dat hij de markt op kwam,had hij waarschijnlijkal geregistreerd gestaan als gestolen!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:54

Zoals ook uit dit topic maar weer blijkt komt het er gewoon op neer dat het hele chip/paspoort gebeuren de paardenwereld onder valse voorwendsels door de strot is geduwd. Nederland voorop en zoals gewoonlijk in europees verband weer eens roomser dan de paus.

Ik durf te wedden dat de gemiddelde agent niet eens een chiplezer bij zich heeft, dus wat nou diefstalpreventie. Sterker nog, de gemiddelde agent weet niet eens waar het over gaat !!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:00

Citaat:
naar aanleiding van dit [PP] Jordy Gestolen, Update: Hij is terecht! topic rijzen mij wat vragen


namelijk over het "ter goeder trouw " kopen van een paard


ik dacht namelijk dat het al vrplicht is een paspoort te hebben voor je paard ?
correct me if i'm wrong

maar als je een paard koopt op de markt en dat dier heeft een brandmerk
punt 1, je vraagt je af :waar zijn de papieren ?
punt twee , een gestolen dier heeft niet binnen twee dagen een nieuw paspoort
dus waar is het paspoort?
bij het missen van die twee dingen kun je er toch al donder op zeggen dat er iets niet klopt niet?

maar als mijn redenatie dus klopt is het helemaal belachelijk als je, zoals in ieris haar geval, je gestolen paard moet terug kopen


even mezelf kwoten

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:07

Geloof me, lang niet alle paarden/pony's hebben al een paspoort... laat staan een chip. Dat kan zelfs niet eens want de organisatie is m.i. niet zodanig dat, zelfs wanneer iedere paardenbezitter er aan mee had gewerkt, er tijd genoeg was geweest om alles al af te hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:12

ja, maar dat doet dan niets af aan het feit dat het verplicht is (het paspoort)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:44

Klopt, maar zoals de situatie nu ligt, kunnen ze net zo goed wettelijk gaan verplichten dat je 's-avonds op je pantoffels de trap op moet zodra je naar bed gaat. Heb je alleen een probleem wanneer je echtgeno(o)(t)(e) bekeuringsbevoegdheid heeft en nog niet aan zijn quotum zit Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:50

jep , wettelijke verplichtingen , maar de handhavers hebben geen idee van bepaalde wetten/regels eb verplichtingen
maar ik ben benieuwd of mijn redenatie wettelijk gezien Rolleyes hout raakt

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:10

Nou.. zelfs bij auto's geeft het al problemen, laat staan bij paarden waar de eigenaar in principe niet eens op paspoort/chip vermeldt staat.

Advocaten gaan hier garen bij spinnen, dat geef ik je op een briefje.

Een chip hoort bij het paard. Een paspoort hoort bij het paard. In principe is dit dus al dubbelop. De chip is wel aan het paspoort te koppelen alleen weinig mensen kunnen dat in de praktijk uitvoeren zodra het (snel) nodig is. De eigenaar komt alleen in beeld wanneer hij het paspoort "in handen"heeft. Maar ja, dat is weer geen eigendomsbewijs, want dit hoort bij het paard en chip.

Dan zijn er ook nog eens ik weet niet hoeveel paspoort en chip uitgevende instanties.... dan lijkt me de chaos toch wel compleet toch ?

Volgens mij kan ik zo de KNHS opbellen om een pony te laten chippen + paspoort die er al lang eentje heeft via een ander stamboek. (paspoort)
Dan hebben we op zijn minst al twee paspoorten bij dezelfde pony toch ?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:42

www.chipnummer.nl
6 databases op 1 site, handig toch Haha!
www.horse-paspoort.nl
dé database voor paardachtigen, tenminste dat claimen ze Haha!
het paspoort is al langer verplicht hetzij met -tig overgangsregels...
Op veel markten is het al verplicht (maar dit heb ik van horen zeggen..) dat de aangevoerde paarden een paspoort moeten hebben om verkocht te mogen worden.. als dit icm chip verplicht wordt dan zal diefstal minder lonend worden/zijn...
en er zal maar 1 paspoort (duplicaat is mogelijk) uitgegeven per paard.
dus een chippie-paard zonder paspoort zal op termijn niet meer mogelijk zijn...
en een (europese)paardenpaspoort is geen juridisch bewijs van eigendom, terwijl je er wel eigenaarsmutaties in moet laten vermelden..
en stamboekpapieren waarop staat: eigenaar: ook geen juridisch bewijs van eigendom.....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:12

Kortom: Eén dikke brij waar niemand voorlopig wijs uit gaat worden.

Op termijn ?? prachtig, maar voorlopig wordt de paardenbezitters weer aardig wat geld uit de zak geklopt zonder dat ze er wat aan hebben.

Oh ja, ik heb begin van dit jaar mijn diensten aangeboden als chipper omdat er een schreeuwend tekort dreigde. (wat ook zo is).
Resultaat: noppes. Ik vind zelfs dat veelzeggend.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:23

jazeker termijn: tot de overgangsregelingen voorbij zijn.... en men dus niet meer kan claimen dat het een papierloospaard betreft.
niet wijs uit kan worden.... als je gewoon leest wat er staat is het niet zo heel moeilijk Haha! geldklopperij: paarden kosten geld en ik heb er 4 en half waarvan 1 een chip heeft maar nergens de chip is geregistreerd behalve bij de NDG... de andere is een jaarling en een veulen van dit jaar ik heb in 2001 bij het KWPN 119 gulden betaald voor registratie + papier + paspoort...
bij NWPCS in 2001: 75 gulden voor registratie (= op naam zetten) + paspoort. 75 gulden voor veulen registratie + Paspoort
overschrijven van een veulen in 2003 21 euro en voor het registreren incl. papieren en paspoort in 2003 35.00 euro...
dus betaal je voor het chippen en registreren niet zoveel extra... behalve de inhaalslag maar dan kost alleen een chip bij het WPCV 6 euro voor leden Haha!
dus ksoten vallen nog enigzins mee.... Tong uitsteken

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:32

Ik heb mijn paarden niet gechipt omdat ik liever mijn geld besteed aan het optimaal verzorgen van die dieren en ik kan het nu niet betalen met mijn onder het minimum salarissje...
Ik hoop eraan te ontkomen door snel naar onze oosterburen te verhuizen en indien ik mijn paarden ga vervoeren laat ik ze 1 per x chippen.
Ik ben ook bang dat ze in de toekomst zoiets als paardenbelasting gaan heffen of iets dergelijks, die drollen bij het ministerie van lnv waarvan er eentje bij mij thuis woont, hadden als zulke ideeen uitgewisseld....

Laat ze nu maar eens met goede argumneten komen en niet zoeits als diefstalpreventie want dat blijkt dikke nonsens te zijn

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:46

Ik ben kennelijk ook illegaal dan, niet gechipt paard, importpaspoort, wel te identificeren voor iedere leek trouwens, meneer heeft nl een oormerk. En er staan foto's in het paspoort.
Ik wil trouwens ook geen chip. Ik laat wel DNA bepalen, geen onnodige troep in mijn paard. Zeker omdat de veiligheid niet vaststaat (hierom is de VS trouwens opgehouden met chippen en wil Duitsland er niet aan beginnen, naast problemen bij de slacht) en het als identificatie en eigendomsbewijs ook niets waard is.
Daarnaast paarden uit bv spanje worden niet in de hals maar in buik gechipt en dat is niet de plek waarop men hier zoekt. Een bijkomend probleem is dat die chip alleen met een speciale paardenchiplezer kan worden gevonden en gelezen. De gewone chiplezers voor kleine huisdieren vinden hem niet en die lezers zijn de meest gebruikte.
Nog afgezien van het feit dat de meeste politieagenten bang zijn voor paarden en nog geen shetlander van een fjord kunnen onderscheiden. En de regels hiervoor inderdaad niet kennen of andere prioriteiten hebben als ze een trailer met paard erin tegenkomen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:49

Die goede argumenten zijn er niet, en het diefstalpreventieargument is een drogreden. Lijkt leuk, maar met een beetje gezond verstand kan iedereen verzinnen dat dat niet gaat werken, zoals nu al blijkt.

En ja... toekomstvisie hebben de beleidsmakers wel. Paardenbelasting... let op mijn woorden, dat gaat op den duur het enige succesverhaal van het chippen worden.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:57

Ik weet nog steeds niet of ik wel wil chippen. Volgens mij komt het AVS zelf chippen en is het bij hun verplicht, maar of dat ook daadwerkelijk zo is Verward
Ik heb liever ook geen rare dingen in mijn paardje, maar als het echt verplicht is, moet ik er miss toch aan geloven.

Hoe zit het overigens met de chip die is gaan zwerven? Moeten paarden dan opnieuw gechipt worden? En hoe zit het met slachten? Dadelijk heb je een stuk paardenvlees met chip in je mond zitten Bloos

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:07

lundi schreef:
Het lijkt mij een goed plan alle paarden voor dat ze de markt op mogen,gecheckt worden op chip en bijbehorende papieren!
Niet in orde ook geen toegang tot de markt!
Al was Jordy in dit geval gecheckt voor dat hij de markt op kwam,had hij waarschijnlijkal geregistreerd gestaan als gestolen!


lang niet alle paarden hebben papieren

vooral bij vuilnisbakken rassen zit vaak geen papier.

veel mensen boeit het niet of er een papier bijzit. of denken er niet eens over na als een veulen geboren wordt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:58

tamary schreef:
Zeker omdat de veiligheid niet vaststaat (hierom is de VS trouwens opgehouden met chippen en wil Duitsland er niet aan beginnen, naast problemen bij de slacht) en het als identificatie en eigendomsbewijs ook niets waard is.

Als identificatie methode is het zeker wel wat waard..anders konden ze niet zeker weten dat het paard het juiste paard was

Citaat:
Daarnaast paarden uit bv spanje worden niet in de hals maar in buik gechipt en dat is niet de plek waarop men hier zoekt.

Alle EU landen die chippen chippen opdezelfde plaats....in de hals.
In de buik/maag streek zijn testen gedaan bij oa koeien/kalveren alleen konden ze die niet op jonge leeftijd implanteren omdat die maag dan nog niet volgroeid was en dus deze dieren eerst voorzien zouden moeten worden van oorflappen en later van een chip.....
Citaat:
Een bijkomend probleem is dat die chip alleen met een speciale paardenchiplezer kan worden gevonden en gelezen. De gewone chiplezers voor kleine huisdieren vinden hem niet en die lezers zijn de meest gebruikte.

De transponders die gebruikt mogen worden en gebruikt worden zijn allemaal met dezelfde reader te lezen over en weer, dus de reader voor honden kan ook gebruikt worden voor een paard en de duitse transponder is ook af te lezen met een nederlandse reader...
Citaat:
Nog afgezien van het feit dat de meeste politieagenten bang zijn voor paarden en nog geen shetlander van een fjord kunnen onderscheiden. En de regels hiervoor inderdaad niet kennen of andere prioriteiten hebben als ze een trailer met paard erin tegenkomen.
is niet alleen de politie die zou kunnen controleren.. de koeien worden ook niet dagelijks gecontroleerd.... de I&R regeling is bedoeld voor traceerbaarheid van de veestapel en waarborgen van de voedselveiligheid en niet alleen diefstalpreventie.
Voor het heffen van paardenbelasting zal men de wet moeten wijzigen die verbied om belasting te heffen op dieren anders dan honden.
De hondenbelasting is van vroegeruit een soort van (huidige) wegenbelasting/motorvoertuigenbelasting... deze laatste is voortvloeisel van de paardenbelasting...
dus iedereen met een auto betaald eigenlijk paardenbelasting Haha!

transponder die zwerven... als het vel maar los gebnoeg zit dan zou een transponder kunnen migreren van hals naar staart...
de gemeten verplaatsing met minimaal (mede omdat niet op de milimeter nauwkeurig aangegeven kan worden waar geinjecteerd is) echter van hals naar knie is anatomisch onmogelijk (volgens de geleerden en ook bij alle onderzoeken niet waargenomen)
en chirurgisch verwijderen is ook een mega ingreep omdat de exacte plek niet aan te geven is... en er dus ten allertijde een megagroot litteken achter zal blijven...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 00:19

Overigens loopt Nederland niet zo zeer "voorop" in het chip + paspoort verhaal. In Engeland zijn ze ook al behoorlijk op gang gekomen en zijn er ook verchillende instanties die registreren. Voordeel in Engeland is natuurlijk dat als je paard daar gejat wordt, ze hem eerst nog eens van het eiland af moeten krijgen (theoretisch dan). Hier kunnen ze hem gelijk op transport naar Italie gooien. Geen hond die het controleert...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:28

ehm, even over het aflezen van de chip niet iedere chip kun je met hetzelfde apparaat aflezen omdat er chips van verschillende fabrikanten worden gebruikt
dus zijn er chips die met het ene apparaat niet af te lezen zijn , maar met het apparaat van een ander merk weer wel

als identificatie methode zijn er andere minder mekkelijk te slopen middelen
een chip kun je vrij makkelijk onklaar maken of zelfs verwijderen
etc

brand of vriesmerken zijn zo gezet en zijn niet meer of minder "traumatisch" dan chippen

de meeste EU landen chippen dacht ik nog niet

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 08:43

Dus wellicht moeten we dan meer richting freezemarken in combinatie met chippen gaan denken? Zou Nederland daar voor warmlopen? Ik kan nu de verontwaardige "dierenmishandeling" stemmen al horen Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:02

Vippie"]

Overigens is 1100 euri ene hele normale prijs voor een fjord, maar NIET op de markt! Dus ik vraag me af of deze mensen dat er daadwerkelijk voor betaald hebben.....
[/quote]


[quote="Loulou"]
1100 euro voor een ruin (tis toch een ruin?) zonder papier vind ik best veel geld. en als je hem dan ook nog es op de markt koopt vind ik het heeel erg veel geld.
[/quote]


Goed lezen: ik zeg toch dat 1100 euro op de markt veel te veel geld is. En zonder papier, een beetje paardenkenner kan duidelijk zien dat hij een brandmerk heeft (ze hebben immers niet voor niks het stamboek gebeld) en dus papieren dus helemaal geen rare prijs. Jory is een super goed getrainde fjord, je kunt zo zien dat er veel mee gedaan wordt, dus die prijs van 1100 euro is zeker rechtvaardig en niet teveel.

[quote="Loulou schreef:
en het zou idd belachelijk zijn dat er wordt gezegt dat een chip werkt om je paard makkelijker terug te krijgen bij diefstallen en nou blijkt dat je aan zo'n chip eigelijk helemaal nix hebt.


Sorry maar een chip is niet uitgevonden om diefstal tegen te gaan maar ter identificatie middel. Er zit geen zendertje in ofzo om je paard op te sporen via een radar systeem oid.
Maar ALS je paard gevonden word, kun je wel makkelijker bewijzen dat het JOUW paard is dan zoals vroeger met alleen maar aftekeningen op een papiertje. Mocht een nieuwe eigenaar met een brandmerkloos paard, zn paard toch willen laten chippen dan tsjekt de VA altijd eerst of er al een chip inzit, kijk en op DAT moment moeten er alarmbellen gaan rinkelen.
Dus aan zo'n chip heb je zeker wel wat. Haha!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:09

Ja goed, een chip is een identificatiemiddel... Dat nooit gebruikt wordt als zodanig omdat het niet rechtsgeldig is!! Het middel bij uitstek om gestolen paarden weer bij de rechtmatige eigenaar te bezorgen is daarvoor niet te gebruiken... Wat heb je dan aan dat identificatiemiddel?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:14

identificatie voor de waarborging van de voedselveiligheid....
Alle transdponders moeten voldoen aan een bepaalde eisen..1 daarvan is dat met readers over en weer gelezen kan worden... dus in Engeland gechipt kan in Nederland gelezen worden.
Operatief verwijderen van een transponder is niet zo simpel en laat altijd zeer lelijke wonden na + de kans op complicaties agv die operatie.
vriesbranden is ook verboden sinds een poosje (is wel op te zoeken)

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 14:14

Vriesbranden wordt in Engeland nog volop gedaan

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:20

Andere alternatieven voor chips behalve freeze branding:

- DNA ... heeft zijn dienst in verschillende stamboeken EN landen bewezen ... wordt op langer termijn veel goedekoper en makkelijk in controle ... sommige beweren dat hiermee geknoeit kan worden = ja, maar niet meer of minder dan bij het chippen gebeuren.

- RETINAL SCANNING = dit is UNIEK voor het dier dat gescand wordt ... wordt aangemeld als de zekere vervanger van DNA testing omdat er niet mee geknoeit kan worden. Het dier "draagt" zelf zijn identificatie dat alleen veranderd kan worden door blindheid of verlies van ogen. Retinal scan gegevens worden in central database opgeslaan en zijn ten alle tijden bereikbaar via internet.