Cursus natuurlijk hoefbekappen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 13:27

er zit bijna geen verschil tussen strasser en dit. Alleen strasser snijdt ook de zool hol, dat gebeurt hier niet.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:58

sanne83 schreef:
ik ben heel benieuwd hoe die hoef er nu uit ziet, die hielen zijn idd heel lang. Ik wil graag het verschil zien tussen deze manier en strasser. Misschien moet ik ook eens foto's maken, heb jammer genoeg geen foto's van toen ze net van de ijzers af kwam.


Ik zal snel een foto maken van hoe de hoef er nu uitziet.
De methode Strasser heeft hetzelfde resultaat, alleen bij Strasser wordt de hoef direct "goed"gezet. Dus moet er in de zool gesneden worden etc...
Bij de natuurlijke manier, ga je pas verder als de hoef zover is. En dat gaat ook vrij snel hoor. Daarbij komt dat je paard altijd lekker blijft lopen en bij de Strasser manier heeft hij de eerst maanden erg last van de drastische veranderingen.
Dus ik ben niet zo Strassertype.

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:08

Ik vind het natuurlijk bekappen wel wat hebben, lees vaak stukjes over dat mensen er tevreden over zijn.

Ik heb mijn paarden al een paar keer van de ijzers gehaald maar dan gaan ze kreupel lopen en heel stijf en zo. (niet natuurlijk bekapt maar gewoon op blote voetjes)
Het is natuulijk eerst ook wel wat wennen...
Maar na een Maandje heb ik toch maar weer ijzers onder de hoefjes gedaan omdat het paard nog steeds niet normaal kon lopen (zo gevoelig)

Hoe lang duurt het ongv. dat het paard weer normaal loopt na dat je het natuurlijk hebt bekapt?
En is het veel werk om die hoeven bij te houden?

Groetjes,
Nynke
(die dit een interesant onderwerp vind)

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:53

Glossi schreef:
Hoe lang duurt het ongv. dat het paard weer normaal loopt na dat je het natuurlijk hebt bekapt?
En is het veel werk om die hoeven bij te houden?

Groetjes,
Nynke
(die dit een interesant onderwerp vind)


Volgens mij duurt het een jaar vooraleer de hoeven geheel hersteld zijn!

Mijn paard liep al jaren op ijzers!
De laatste keer nadat ie gekapt en beslagen was liep ie onregelmatig. Eerst dacht ik te kort bekapt. Maar hij bleef onregelmatig. Ben 2x naar de kliniek geweest, waaruit bleek dat ie subtiel kreupel liep en een keer helemaal niet kreupel. Foto's laten maken.. niets op te zien.
IJzers onderuit laten halen op de terugweg van de kliniek en nu lijkt het goed te gaan!
Ben dus voornemens om de ijzers onderuit te laten en ben zeer geïnteresseerd in zo'n cursus natuurlijk hoefbekappen!
Vind dit ook een zeer boeiend onderwerp!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:54

Hippotha schreef:
Ik zal snel een foto maken van hoe de hoef er nu uitziet.
De methode Strasser heeft hetzelfde resultaat, alleen bij Strasser wordt de hoef direct "goed"gezet. Dus moet er in de zool gesneden worden etc...
Bij de natuurlijke manier, ga je pas verder als de hoef zover is. En dat gaat ook vrij snel hoor. Daarbij komt dat je paard altijd lekker blijft lopen en bij de Strasser manier heeft hij de eerst maanden erg last van de drastische veranderingen.
Dus ik ben niet zo Strassertype.


ik weet wat de verschillen zijn, maar ben gewoon benieuwd hoe het bij jullie als eindresultaat eruitziet.
ik heb trouwens voor strasser gekozen, omdat ik op die manier zeker weet dat ik een goed opgeleid iemand heb, die mij controleert. Daarbij heb ik een paard dat meer dan 10 jaar op ijzers heeft gestaan.
Ik heb eerst een natural hoefsmid gehad, maar die vond ik niet goed genoeg. Je hebt gewoon geen zekerheid dat diegene z'n vak verstaat (zoals bij elke hoefsmid trouwens)