paardensport en geld

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 10:27

Weet je, ik kom er hoe langer hoe meer achter dat je in de paardesport meer met geld kan bereiken dan in welke andere sport dan ook. Ik weet niet hoe het de laatste tijd in Nederland zit, maar wat hier veel gebeurt is het volgende (ik heb het even over de dressuursport die hier een high society tintje heeft): iemand wil leren paardrijden. Dus schaf je een paard aan. Moet natuurlijk wel een warmbloed van goede komaf zijn. Vervolgens kachel je daarmee in de B rond scoor je lekker rond de 55% met een paar keer een uitschieter van 60% En dan is de top wel bereikt. Paard zit in de stop en hoe hard de ruiter ook aan de teugels trekt en heen en weer host, het paard gaat niet pootje over. Dus paard wordt verkocht en er komt een up-grade. Een beter getraind paard (en liefst geimporteerd uit Duitsland) dat rijd je dan vervolgens helemaal vast in de L om daarna weer een hoger opgeleid paard aan te schaffen. Enzovoorts. Dit soort ruiters eindigen dan uiteindelijk in de Grand Prix en zijn dan supertrots als ze een keer 50% scoren. Eerste plaatsen vinden ze erg belangrijk, punten vinden ze minder belangrijk. Okee, ieder zijn goed recht. Maar is dit nou een echte topsporter? Al dan niet hebben ze toch het hoogste level van de sport behaalt. Dat zou je in geen enkele andere sport kunnen bereiken als je er niet op ze minst veel aanleg/talent/doorzettingsvermogen hebt. Dus eigenlijk kun je je succes gewoon kopen in de paardensport (hier dan).

Kijk dat mensen dit doen, daar heb ik op zich niks tegen. Als je geld hebt en je wilt het op deze manier uitgeven, fijn. Maar hoe kun je zulke mensen nou topsporters noemen? (vaak trainen ze ook voor geen hout aan hun eigen lijf)
En het ergste is, ze gaan zich dan "trainer" noemen. Men, wat kan ik me daaraan ergeren zeg. En dan al die leerlingen die precies op de zelfde manier als de trainer aan het werk gaan. Hoe moet het hier ooit wat worden met de dressuursport? Ik zat laatst naar de Grand Prix te kijken en o wat was dat triest. Echt zoiets zou zelfs nog verongelukken in de Z in Nederland. Erger erger Frusty Misselijk

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:03

tja ik heb dat eigenlijk altijd wel gezegd.

Als ik een klein kindje uit de manege kies. goede ponies voor haar koop en steeds goede trainers dan zit ze in de no-time in de Z. gewoon steeds de pony's upgraden.

Tja het is niet anders. Het is eigenlijk een teamsport. Jij en je paard. En als een van de twee het heel goed doet dan kom je gewoon snel verder.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:43

Iedereen moet de paardensport beoefenen zoals hij zij er het beste van geniet en als iemand op deze manier vd paardensport wilt genieten is dat hun goed recht.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:52

Misselijk
Daar kots ik dus echt van, van die mensen die dus denken dat het aan hun paard ligt als iets niet lukt, 9 van de 10 keer is het hun eigen fout!

Maar verder, asls hun er zo plezier van hebben, lekker doen!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 21:00

Ja kijk, als ze het graag op deze manier willen doen, okee idd hun goed recht. Maar hoe kun je dat nog topsporters noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 21:08

Het mooiste is om te leren rijden op perfect doorgetrainde leerpaarden, onder deskundige begeleiding, zodat je amper de kans krijgt om fouten te maken, en je altijd direct het goede gevoel krijgt. Dan gaat het ook behoorlijk snel hoor.

De echte goeien komen altijd wel bovendrijven, en vergeet niet dat je het in de ring nog wel zelf moet doen allemaal.

Jeetje, 50% scoren in de GP, dan blijf je toch thuis??? Daar zou ik niet mee gezien willen worden iig. *LOL*

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 21:18

Vindt je het gek dat ik van dat soort trainer geen les hoef hihi! (van die 50% grand prix ruiters) Nee echt je lacht je rot hier. t/m M is het niveau redelijk goed (met NL te vergelijken) maar daarboven....Helemaal de FEI levels.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 21:22

Kijk ik helemaal niet van op hoor. dat is hier precies hetzelfde. In de westernsport is het zelfs heel erg. Daar worden bedragen uitgegeven, daar lusten de honden geen brood van.
Toen de westernsport hier opkwam als paardvriendelijk alternatief, een jaar of acht geleden, toen gebeurde in Amerika hetzelfde met de dressuursport. Het is daar in de dressuur dus hetzelfde afgelopen als hier in de westernsport.
Kijk ik niet van op hoor. Dat werdt toen al gezegd binnen de NVVR, en het is dus nu al uitgekomen, sneller dan we toen dachten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:02

Er zijn nog wel meer sporten warbij het "materiaal" bepalend, of in elk geval sterk meebepalend is voor het succes. ERg banketstaaflig, maar helaas! Amerikanen zijn trouwens vaak wel te spreken over "onze" paarden en "onze" trainers!
Amerikanen denken vaak dat alles met geld te koop is... (ER zijn natuurlijk uitzonderingen)