Raffy kreupel..maandag voor foto's! :(

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Raffy kreupel..maandag voor foto's! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 14:37

Hay,
Omdat ik er zo mee zit, vertel ik het hier maar even. Maandag begon mijn school(PABO), en omdat ik hele dagen op school zat, had ik nog weinig energie om sávonds te rijden. Daarom stonden m'n paardjes overdags mooi in de wei en s'avonds haalde ik ze op en kwamen ze op stal. Zondag had ik Raffy nog door het bos gereden en toen was ze zo vrolijk als wat en verder helemaal gezond. Maar toen ik haar eergisteren weer even zou longeren, om het weer een beetje op te pakken na een paar daagjes niks gedaan te hebben, kreupelde ze! Normaal is ze ook altijd wel een beetje stijf na een paar dagen rust, dus daarom dacht: ik ga maar even door met longeren, want het wordt straks wel beter en dan loopt ze weer regelmatig.. maar niet dus.. Nadat ze op rechts gestapt en gedraafd had, en nog steeds onregelmatig, heb ik maar even van kant gewisseld. Dit zag er nog beroerder uit en je kon echt zien dat dit niet alleen stijfheid was. Vandaar dat ik haar meteen naar op stal zette, en haar voorvoetjes 5 minuten met koud water afspoelde.. in de hoop dat het beter zou worden. De volgende dag heeft Jan haar weer in het weiland gezet en toen ik haar er gister uithaalde, was ze zelfs onregelmatig in stap! Vanmorgen gezien of het al beter was, maar nog steeds niet. Mijn vader (die er weinig verstand van heeft) heeft ook nog even gezien en ik heb hem even laten zien dat ze tohc wel echt kreupel was, dus meteen de veearst gebeld. Eerst moest ik met haar op hem af en van hem af stappen en daarna draven. Je kon duidelijk zien dat ze onregelmatig was, en dat het dus nog niet opgeknapt was. De veearst inspecteerde haar voorvoetjes en dacht dat het waarschijnlijk in de kogel zit. Hierna deed hij de buigproef, met rechts ging nog redelijk, maar met links viel ze zowat op de grond en galoppeerde daarna verder.. Leek niet best dus.. Daarna nog even met haar op een kleine volte gestapt en gedraafd om de veearst heen. Hij zei dat het t beste was dat we maandag meteen foto's lieten maken.. Want hij kon er zo niet uitkomen wat het was, maar hij dacht dat het iets met de sesambeentjes, een stukje vergroeid bot of artrose was.. Ik hoop maar dat het meevalt en dat ik haar straks weer kan gaan rijden, want het ging net zo goed: zou bijna dubbel L met haar starten.. We hebben eerder ook al eens een pony moeten verkopen omdat die hoefkatrol had.. en ik wil zo graag dat Raf weer opknapt.. Maar ik moet eerst maar afwachten wat de foto's laten zien.. ik weet nu wel 1 ding zeker: wanneer ik weer een paard koop, laat ik hem sowieso rontgen keuren! Heeft iemand misschien ook zoiets meegemaakt? Tis een hee lverhaal geworden, maar ik hoop dat iemand deze situatie herkend en mij kan vertellen wat er aan de hand is.. want ik vind het zo zielig voor Raf, ze heeft er ook duidelijk last van> heeft haar linkervoorpootje als ze stilstaat omhoog.. Verdrietig

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770


nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:28

heeej heeej,
Ik weet natuurlijk niet wat jou pony heeft,maar mijn paard staat nu al 5 weken op stal,ook hij is kreupel en hoe het is gekomen is me nu nog een raadsel.Ik heb hem gewoon smiddag's zo gevonden in de bak.Heel vaag.Maar ik zou me niet al teveel zorgen maken hoor.Ik weet zeker dat het goed komt met hem.Niels is nu 5 weken op stal en het is al echt beter aan het worden.Deze zomer was ik van plan om hem helmaal verkeersmak te maken enzo,maar ja hier kan je echt niks aan doen.
Ik wil je nog wel ff veel sterkte wensen voor maandag en ik hoop dat het niks ernstigs is hoor.Laat je het nog wel ff weten wat het nou is enzo?
groetjes meriam

Bart..we zullen je missen r.i.p

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:49

Ik hoop voor je dat het niet iets met de sesambeentjes zijn... want dat is zoo riskant, die zijn zoooo belangrijk voor het paard!! Die van mij had aan de achterbenen botontkalking in de sesambeentjes en dat was al heel erg, daar was niks meer aan te doen... Dus paardje is nu weg Boos!

Maar heel erg veel succes maandag en hopen dat het allemaal maar meevalt!

"Cruel crazy beautiful world"

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 16:32

Vandaag ben ik met Raffy naar de kliniek in Garijp geweest. Eerst moest ik weer met haar op een recht stuk(harde ondergrond) stappen en draven: in stap zie je er weinig van, maar in draf zie je duidelijk dat ze kreupelt. Hierna moest ze in de longeerpaddock(zand). Toen voelde de dierenarts aan haar linkervoetje en tilde hem op een tikte er tegenaan met een soort hamer. Hierna werd haar linkervoetje verdoofd en dat moest 10 minuten inwerken, dus moest ik met haar rond stappen. Na 10 minuten moest ik weer op harde grond draven, en toen leek het al een stuk beter. Toen moesten er rontgenfoto's gemaakt worden. Alles leek goed op de foto's, gelukkig geen gebreken of hoefkatrol oid! Ze had een spiertje verrekt, wat duidt op een peesblessure! Nu moet ze minstens 3 maand op stalrust, 1e week aan de ontstekingsremmers en ik mag per dag 2x een kwartiertje met haar stappen. Na een week moet ik kijken of het al iets is opgeknapt en als dat niet het geval is, moet ik nog ''meer'' ontstekkingremmers ophalen.
Gelukkig is het dus niet blijvend(als het goed is) en kan ik na een tijd rust weer rustig beginnen met rijden en haar uiteindelijk weer op concours uitbrengen! Ik vind het alleen wel zielig dat ze met dit weer beslist binnen moet, maar ik ga mooi elke dag met haar lopen, dat is wel het enigste wat ik voor haar kan doen. Lachen Maar hopen dat het snel opknapt!

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ineke2, Lynn00 en 26 bezoekers