paarden gebruiksvoorwerpen? of dieren met gevoel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

paarden gebruiksvoorwerpen? of dieren met gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 11:09

Gemma(boktnaam) en ik hadden op msn een discussie over Paarden..
Paarden worden eigenlijk gewoon misbruikt door mensen, als de mens wil dat hij 10 dekens op krijgt, dan rkijgt hij 10 dekens op, als het mens wil dat hij dan en dan gereden wordt, dan wordt hij dan en dan gereden, een paard mag niet klagen of zijn eigen mening uiten.

Als het paard met zwepen en sporen wordt gereden, en in protest gaat, worden de sporen(als het ware) in zijn lijf gedouwd zodat hij wel moet lopen om weg te zijn van die pijn.

Nou wouden we jullie meningen horen, en kijken wie het hier eigenlijk wel als soort mee eens was, en wie het hier totaal niet mee eens was, we willen graag jullie meningen horen, en die dan vergelijken Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:14

[**] is mijn vriendje, mijn kindje, mijn allesje. Lovers
Het klinkt misschien overdreven maar onze band is zo hecht...ik ben opgegroeid met hem. Lachen
Ik ga ook met alleen een halstertje buitenrijden. Haha! [**] is dus zeker geen gebruiksvoorwerp. Als hij een keer een mindere dag heeft hoeft ie ook niet van mij hoor. *LOL*

Maar ik denk ook niet dat ik ooit nog zon band krijg met een ander paard, daar gaan eerst jaren overheen!
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 24-08-04 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Arvensis

Berichten: 2304
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:15

hmzz.. ik ben er het niet helemaal mee eens..
Sommige paarden heb ook een eigen wil hoor!! als een paard iets niet wil doet ie het ook egt niet! ook niet als er sterkere mindelen aan te pas komen...
en over dat rijden tja.. als een paard niet bereden word is dat niet gezond!! dan kan ie allerlei ziektes krijgen.. denk er maar eens over Haha!

Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:17

Frisianhorsy schreef:
hmzz.. ik ben er het niet helemaal mee eens..
Sommige paarden heb ook een eigen wil hoor!! als een paard iets niet wil doet ie het ook egt niet! ook niet als er sterkere mindelen aan te pas komen...
en over dat rijden tja.. als een paard niet bereden word is dat niet gezond!! dan kan ie allerlei ziektes krijgen.. denk er maar eens over Haha!


Heel heel heel heel ver terug werden paarden ook niet bereden en kregen ze ook geen ziektes. Is het niet de schuld van de mensen dat dit gebeurd is...
Als een paard iets niet wil dan zou je dat zo moeten laten en niet met dwangmiddelen gaan werken. Je moet al blij zijn dat paarden ons uberhaupt op de rug willen dragen eigenlijk...

"Cruel crazy beautiful world"

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 11:27

Frisianhorsy schreef:
gezond!! dan kan ie allerlei ziektes krijgen.. denk er maar eens over Haha!


Wat voor ziektes??
Licht dat eens toe

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:28

Misbruiken, als je in plaats van misbruiken, gebruiken leest, wordt het al een heel ander verhaal. De paarden van nu worden gefokt om gebruikt te worden (en onder gebruiken versta ik dan rijden, mennen e.d.)

En als iemand zijn paard 10 dekens op doet, zal dat gerust niet zijn om het paard te treiteren, iedereen met een paard zal zijn best doen om het paard te verzorgen, ieder op zijn eigen manier.

Stel je voor dat je een paard niet meer mocht, in jullie woorden, misbruiken, wat gebeurd er dan mee, allemaal het land op en zoek het maar uit?

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:38

Hetja"]
Misbruiken, als je in plaats van misbruiken, gebruiken leest, wordt het al een heel ander verhaal. De paarden van nu worden gefokt om gebruikt te worden (en onder gebruiken versta ik dan rijden, mennen e.d.)
[/quote]

Maar als een paard niet wil, dan moet ie wel, ze worden gewoon gedwongen. Soms op een heel harde manier. Is dat dan niet misbruiken...


[quote="Hetja schreef:
En als iemand zijn paard 10 dekens op doet, zal dat gerust niet zijn om het paard te treiteren, iedereen met een paard zal zijn best doen om het paard te verzorgen, ieder op zijn eigen manier.

Dat zeggen we ook niet dat het is om te treiteren. Maar uiteindelijk, klopt het niet. Een paard is een buitendier. Zet je um binnen met dekens etc op, dan tast je toch uiteindelijk zijn weerstand aan, want hij zal het sneller koud krijgen.

"Cruel crazy beautiful world"

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:40

Ik rij zelf ook enzow, maar als je er over na gaat denken, en dan echt diep en ook ver terug, worden ze zo vaak oneerlijk behandeld. Ik zal niet zeggen dat ik dat zelf niet doe, tuurlijk zal ik ook vast wel eens iets doen wat oneerlijk is.

"Cruel crazy beautiful world"

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:47

Ja, en als je er helemaal lang over nadenkt is rijden, mennen of wat dan ook met een paard ook oneerlijk.

Het paard van nu is er voor de mens, dat is gewoon een feit. Het paard van nu zou ook niet meer kunnen overleven zonder de mens. En zo is het ook met honden, katten en weet ik het allemaal. Maar dit betekent niet dat wij mensen niet het allerbeste voor hebben met deze beesten. En ja, die uitzonderingen zijn er altijd.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:54

Effy"]
Ja, en als je er helemaal lang over nadenkt is rijden, mennen of wat dan ook met een paard ook oneerlijk.
[/quote]
Dat bedoel ik ook.


[quote="Effy schreef:
Het paard van nu zou ook niet meer kunnen overleven zonder de mens.


Daar geloof ik niet zo in eigenlijk. Ik weet bijna wel zeker dat een paard best wel zou kunnen overleven zonder de mens.

"Cruel crazy beautiful world"

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:55

Tja een heel moeilijk onderwerp. Ik moest ern et aan denken dat ik het springen op TV zag. Die paarden worden gebruikt voor het succes van hun berijder. En ondanks protest van de teams vanwege de slechte bodem wordt er toch gereden want er is kans op succes. Met als gevolg twee paarden kreupel. Die paarden hadden dus geen keus en zijn afhankelijk van de verantwoordelijkheidsgevoel van hun ruiter...
Maar ja dan kun je dat bij alle huisdieren wel doorvoeren.
Ik denk dat we de verantwoording hebben het paard zoveel mogelijk in zijn natuurlijke waarden te laten, ondanks alle onnatuurlijkheden die wij hem laten doen...
P.S: Ik rijd ook gewoon mijn paard hoor Haha!

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:57

ynskje21 schreef:
Ik denk dat we de verantwoording hebben het paard zoveel mogelijk in zijn natuurlijke waarden te laten, ondanks alle onnatuurlijkheden die wij hem laten doen...


Maar wie doet dan nou echt, ik bedoel, ik denk dat er 10% van de mensen zijn die dat doen en de rest niet echt... (Het is niet de bedoeling om mensen aan te vallen)

"Cruel crazy beautiful world"

Arvensis

Berichten: 2304
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:58

Monster schreef:
Wat voor ziektes??
Licht dat eens toe


Nou, als een paard te lang in een weiland staat en te zwaar word.. dan wil ik de gevolgen niet weten.. en zo kan een paard ook hoefbevangen worden.. ik zeg niet dat het niet waar is wat zij zegt..maar bekijk het eens van een andere kant Knipoog
Of zie ik dat nu verkeerd??

Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 11:58

ja, ik rijd ook gewoon mn pony, maar we wouden wel eens weten hoe andere erover dachten, alleen maar om de ruiter bekend te maken....
Goed te laten zijn worden de paarden gebruikt om dat te kunnen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:03

mijn paardje word verwend, als hij iets wil en nodig hebt krijgt hij dat als hij iets heeft en iets nodig heeft krijgt hij daat ook

als hij geen zin heeft in iets heoft hij dat ook niet hij amg zijn eigen leventjes lijden met wat hij wil

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:14

Frisianhorsy schreef:
Nou, als een paard te lang in een weiland staat en te zwaar word.. dan wil ik de gevolgen niet weten.. en zo kan een paard ook hoefbevangen worden.. ik zeg niet dat het niet waar is wat zij zegt..maar bekijk het eens van een andere kant Knipoog
Of zie ik dat nu verkeerd??



Tuurlijk is er een andere kant. Maar laten we het nu eens over deze kant hebben zeg maar...
Toen er geen mensen waren overleefden ze toch ook... Maar jah toen hadden ze natuurlijk ook een hele andere vegetatie enzo, maar zou het er toen niet al geweest zijn...

"Cruel crazy beautiful world"

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:14

Maar wat wil ie dan niet, lopen? Een paard wil graag lopen hoor, alleen niet op de manier waarop dat aan hem gevraagd wordt, dat hij dan in staking gaat is logisch, dat degene die er dan opzit hem aanpakt is misschien ook logisch, maar je kunt het echt nooit winnen van een paard hoor, als hij echt niet wil, tegen ca 500kg kan een mens niet op hoor!

Ik vind persoonlijk dat mensen die zonder verstand van paarden met hun paard lopen aankloten meer misbruiken dan zo af een toe een (corrigerende) tik. o.i.d.

Een paard is i.d.d. een buitendier, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn paard 24 uur per dag buiten te hebben en s'winters heeft niet iedereen de mogelijkheid om zijn paard uren droog te stappen omdat ie met zijn wintervacht (door het 24 uur per dag buitenstaan Knipoog ) niet droog te krijgen is en dus vatbaarder is, dus staat hij met meerdere dekens op omdat te voorkomen, ik zie daar nog steeds geen misbruiken in, misbruiken vind ik dan eerder bijvoorbeeld een paard ver boven zijn kunnen 'trainen' of het opzettelijk iets aandoen van een paard....

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:17

Hetja schreef:
ik zie daar nog steeds geen misbruiken in, misbruiken vind ik dan eerder bijvoorbeeld een paard ver boven zijn kunnen 'trainen' of het opzettelijk iets aandoen van een paard....


Dat is ook geen misbruik, maar ik bedoel meer als ie eigenlijk nikd heeft zeg maar. Als je gewoon sowieso je paard met een dikke deken laat lopen. En dan is dat nog geen misbruik maar ik denk wel dat dat op een gegeven moment zijn weerstand aantast.

"Cruel crazy beautiful world"

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:21

Hetja schreef:
Maar wat wil ie dan niet



Het hoeft niet perse lopen ofzo of iets te zijn. Het gaat om het dwingen zeg maar. Stel je paard wil niet aan de teugel ofzo, of heeft het hoog best hoog. Dan word er zooooooo vaak gewoon een hulpteugel omgeklapt en omlaag dat hoofd. Klap boem... Jah en dan mjah, ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen maar ik vind dat wel fout. Dan misbruik je de middelen die er zijn om je paard jou wil op te leggen zeg maar. (ik bedoel het niet helemaal zo als ik het zeg maar weet het op dit moment even niet anders uit te leggen)

"Cruel crazy beautiful world"

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:22

Monster schreef:
ja, ik rijd ook gewoon mn pony, maar we wouden wel eens weten hoe andere erover dachten. Alleen maar om de ruiter bekend te maken, goed te laten zijn worden de paarden gebruikt om dat te kunnen


Dit leest even wat makkelijker Tong uitsteken Ik neem aan dat je dit bedoelt??

"Cruel crazy beautiful world"

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 12:32

whaha, ja Tong uitsteken

ik ben idd tegen hulpteugels, ik zie het nut er niet van

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:33

Ik snap wel wat je bedoelt, maar nog dat is, vind ik, niet misbruiken van je paard, maar inderdaad, misbruiken van de hulpmiddelen.....

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:35

Hetja schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt, maar nog dat is, vind ik, niet misbruiken van je paard, maar inderdaad, misbruiken van de hulpmiddelen.....


Mjah maar ik vind wel dat als je misbruik maakt van de middelen, dat je dan ook enigszins misbruik maakt van je paard. En ook niet onbelangrijk denk ik, van je macht?

"Cruel crazy beautiful world"

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 12:39

Je maakt dan misbruik van je macht, een paard met pijn kan niks beginnen tegen iemand die hem die pijn geeft

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:40

In sommige gevallen zie ik het nut van hulpeugels inderdaad niet, maar in sommige gevallen ook weer wel, als voorbeeld mijn eigen pony.
Beesje is 20 jaar oud, spat in beide achterbenen en aan beide voorbenen peesklappen gehad (bij vorige eigenaar, doordat het beesje veel te zwaar was, nooit wat deed en als er wat gedaan moest worden meteen super fanatiek aan de gang en dat vind ik dat dan overigens wel weer misbruiken, het is op dat moment, boven het kunnen van het paard) doordat ze achter kort loopt zit haar haar rug vaak 'vast' dit is op te lossen door haar (naar de masseur brengen Knipoog ) en lang en laag te rijden, probleem is dan alleen dat mevrouw het daar niet mee eens is en dan gebruik ik toch echt een hulpmiddel, gewoon omdat het voor haar eigen bestwil is en een gevecht aangaan toch zinloos is. Optie om haar niet meer te rijden is er ook niet, gezien ze bij wijze van spreken, van de lucht al dik wordt en daar weinig beweging last van de spat krijgt.....

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Muiz, sorayamagic2 en 84 bezoekers