Halster kapot door hoefsmid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 06:59

Maar even over de hoefsmid:
waarom zou een paard vervelend doen is hij bang, vind hij ut niet leuk, verveelt ie zich of iets heel anders... die mensen die mijn pony bekappen zijn zo dat als ze netjes hun voetje terug vragen (hangt van de pony af dan hoor) ze haar voetje ff terug krijgt zodat ze er even op kan staan en dan weer omhoog, vraagt ze het ruig dan houdt hij vast. nu is zemet 15 min klaar ze kunnen haar zelf uit het land halen (eerst zodra er een witte bus het pad op kwam was ze onvangbaar, ook toen ik dr gekocht had met dr nieuwe hoefsmid, dan kon ze het bustje niet zien en liep ze op een betegeld stuk van 10 bij 10, maar niet te pakken.... je moest haar echt van te voren al vastzetten....

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:45

tssss.... een halster vergoeden omdat het paard er aan gaat hangen. Die is goed. Kunnen ze aan de gang blijven. Dan moet je hem vast zetten met een koeieband. of gewoon een goedkoop halster gebruiken.

En wat die hoefsmid betreft, die schop onder de kont van dat paard, die had ie vast verdient!!
Je moet es nagaan wat voor een aanslag op de rug van een smid dat is.
Dan kun je zeggen dat die smid een ander beroep had moeten kiezen, das bullshit!
Als je als smid van die zeikerds van knollen hebt die lopen te happen, trekken, meppen enz. en vervolgens mag je hem niet eens op zn donder geven. En als er dan ook nog zo iemand langsstaat die over een halster zou zeuren Stoom uit je oren

Ik neem het in dit geval dus op voor de hoefsmid. Ik heb er 2 in de familie en weet dus inmiddels wel hoe klanten kunnen zijn.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:22

Nou, mijn paard had van mij nog een tik na gehad....beetje gaan hangen. Boos!
Hij hoeft dat echt niet te doen en ik vind het terecht dat mijn hoefsmid hem dan een por geeft. Opvoeden die hap.
Laatst bijgewerkt door NoaC op 31-08-04 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:25

Mensen, hoefsmid is toch echt met een D Haha!

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:41

Tsja, ik vind ook dat de hoefsmid niks te verwijten valt. Met goed opgevoede paarden gebeurt dit gewoon niet, die gaan niet hangen. Gewoon zorgen dat je paard gewend is dat zijn voeten een tijd opgenomen zijn, van tevoren flink vliegenspul opdoen zodat ze niet vervelend worden op de vliegen, dan gebeurt er niks.

Mijn man kan ook beslaan, hij doet echter alleen onze eigen paarden omdat zijn rug eraan zou gaan door paarden die niet rustig zijn bij de hoefsmid.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:45

Dit is dus de reden dat ik alleen maar leren halsters gebruik. Die van mij hangt ook bijna nooit, maar als het eens moet gebeuren, heb ik liever dat het halster stuk gaat dan mijn paard.

Schade in 2 jaar is inmiddels 3 hoofdstellen en 2 halsters. Ik vind de Kieffer halsters nog steeds erg mooi.

Wat betreft de hoefsmid zorg ik ook altijd dat ik er zelf bij ben. Smid heeft mijn paard nog nooit geslagen, paard is netjes kalm en rustig en ik kan hem ook nog eens gewoon zelf vast houden, dan is er ook niks aan de hand met hangen of iets dergelijks.

Overigens hangt mijn smid meestal een lusje strotouw om de paal en zet ze daar aan vast, ipv rechtstreeks aan de paal, dan trekken ze dat stuk in plaats het halster.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:54

Ik werk zelf op een paardenkliniek, en mag nu soms ook kleine ingrepen aan de paardenhoef doen (ijzer eraf halen, een hoefzweer uitsnijden) en ik kan je zeggen dat als zon paard niet stilstaat je iedere keer een klap krijgt in je rug, en dat is echt niet fijn. Met een praam op bekappen werkt ook niet, want dan verrekken ze om de voet op te tillen, of gaan vol op jouw hangen. wij leren om een paard dat gaat hangen niet vast te zetten, dwz met het touw een keer of 2 om de balk te slaan en dan het uiteinde vast te houden.

van het halster is het zonde, je hebt nu geleerd dat je tijdens het bekappen gewoon een oud halster aan moet doen.

Over het breken van een stoffen halster, ik wil best geloven dat het sterker is dan een leren. Ik heb ooit gehad dat een paard ging hangen en de ring van het halster (waar het touw aan vast zit) brak. Gelukkig maar!

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:22

ik denk dat het weing uitmaakt wat voor halster je omdoet, bij mij brak een stoffen halster. ik hou hem nu zelf aan een touwtje vast en met een praam om, het gaat al 2x achter elkaar goed met praam. Hij heeft verder nooit een praam om met iets en zolang hij er nog respect voor heeft doe ik het op deze manier. en idd de mijne krijgt ook weleens een schop of klap maar dat moet ook wel, je wint het niet van 600 kg en als het je brood is........

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:34

Dat je paard gaat hangen, daar kan de hoefsmid toch weinig aan doen. Jammer van je halster, misschien volgende keer een goedkopere omdoen als je weet dat je paard wel eens gaat hangen.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:51

hoi.tja het is wel vervelend ik heb het ook gehad en mijn paard ging stijgeren en viel boven op het aanbeeld van de hoefsmid tja je doet er zo wijnig aan maar de hoefsmid de schuld geven is ook niet helemaal eerlijk!
ik zou mijn paard gewoon vast houden de bvolgende x!
zo zie je maar weer je leerd er wel van hoor!;-)

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:57

Liever zo'n halster dan m'n paard. Is gewoon het risico dat je loopt met paarden. En als ze bij ons een keer gaan hangen krijgen ze toch een pets zodat ze weer naar voren schieten. En geloof me ik heb een keer een musketon / paniekhaak losgetrokken met 600 kilo paard er aan hangen, het kost bijna je eigen vingers als je niet vlug genoeg bent!!

En van Kieffer vind ik het vrij logisch dat ze dat niet vergoeden. Daar zijn ze niet voor gemaakt en aan ongelukjes kunnen zij niets doen.

Gangster

Berichten: 1365
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:24

Stennisje schreef:
Wees blij dat je halster kapot ging, anders had ze haar nek kunnen breken.



Idd, ik zou maar blij zijn dat dat halster gebroken is, wie weet wat er anders had kunnen gebeuren..

Ik heb t pas geleden meegemaakt met kamp, we stondne met de hele groep in het bos en hadden de paarden met halster aan een paddock vastgebonden. Een van de paarden raakte op de een of andere manier gestresst ofzo en ging dus ook hangen. Het halster is daardoor verschoven en kneep de luchtpijp dicht Ik was er toevallig als eerste bij en probeerde hem naar voren te duwen, heb hem zelfs een paar flinke schoppen onder zijn kont gegeven maar er zat echt geen beweging in! Het paard was helemaal verstijfd en de paniekhaak was ook niet los te krijgen door de spanning die erop stond. We hebben dr een appel voor dr neus gehouden en vanalles geprobeerd maar niks hielp... Gelukkig hebben we uiteindelijk het halster kunnen verschuiven en toen ontspande ze meteen en behalve dat ze flink gestresst was heeft ze er niks aan over gehouden, gelukkig maar!

Maar ik had liever gehad dat dat halster geknapt was, zonde van het halster maar wel beter voor het paard!

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 13:27

Ik zie wel in wat jullie bedoelen (voor degene die voor de hoefsmid opkomen). En ik ben het er gedeeltelijk ook wel mee eens hoor. Maar alsnog, ik ben ervan overtuigd dat ze braaf was. Ja, totdat ze ging hangen natuurlijk.

Maar wat doen jullie dan, als je paard staat te hangen (niet bij de smid, gewoon)? Paniekhaak losschieten of een knal geven? Die meningen verschillen denk ik heel erg.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:31

Ligt er aan naar aanleiding waarvan het paard gaat hangen maar het is toch een van achteren een knal geven want om eerlijk te zijn al een paard het door heeft het spelletje van hangen dan gaan ze het vaker doen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:32

Als mijn paard normaal gesproken niet hangt, dan krijgt ie een knal.

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:33

gijsenkim schreef:
Sorrie hoor! Haha! Haha! Maar in mijn ogen is je paard (dus jij) zelf fout. Jouw paard gaat hangen........ niet de smit, Dat de smit daarop reageert is niet meer dan normaal! Het is zijn rug, het is zijn vreten...... een smit kan niet uren lang met een paard in discussie gaan over zn gedrag.

Als jij nou weet dat jouw paard zich niet gedraagt bij de smit moet jij ervoor zorgen dat jij hem zelf vasthoud, kan hij gelijk niet meer gaan hangen.

Ik vind het een beetje kort door de bocht om de smit hiervan de schuld te geven


ja dat vind ik ook...howr Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:40

Bij de smid kun je ook zelf vasthouden, kan hij niet gaan hangen.

Kawa is ook een panieker en gaat ook hangen als hij denkt iets eng te vinden en hij merkt dat hij vaststaat.
Dan doe ik niks als zeggen ho rustig braaf.
Toevalig van de week nog een halster naar de kl*te, bleef wel om zijn hoofd vast zitten en dan stopt hij vanzelf

Verder clip ik hem nooit los, want aan de ene kant is het een zeikerd aan de andere kant een gehaaide, als hij weet dat hij los kan, hangt hij binnen de korste keren om niks, om zo los te komen.

En bij paarden waarvan ik weet dat ze het doen om te kl*te, die kunnen een zweep of de haren van een harde bezem op hun achterste verwachten.

Dus op je vraag, hoe reageer je als een paard hangt, dat ligt dus aan het paard en waarom hij het doet.

Verder hou ik altijd zelf het paard vast bij de smid en als hij kl00t, krijgt hij van mijzelf giga op zijn flikker. Dat hoeft de smid niet te doen.
De smid hoeft niet half te verongelukken of zijn rug naar de kl*te te helpen omdat mijn knol niet wil luisteren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-04 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:40

Knal geven zodat ze naar voren gaan, de paniekhaak los maken dan slaat het touw terug omdat de druk eraf is en ook de musketon met als gevolg dat het je blauwe vingers kost als je dus niet snel genoeg ben. Maar ze krijgen dus een knal maar idd op de kont zodat ze naar voren gaan en niet meer hangen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:47

[quote="manic"]Dit is dus de reden dat ik alleen maar leren halsters gebruik. Die van mij hangt ook bijna nooit, maar als het eens moet gebeuren, heb ik liever dat het halster stuk gaat dan mijn paard.
[quote]

niet alleen leren halsters gaan stuk hoor. denk je dat zo'n musketonhaakje 600 kilo kan hebben? Mijn vorige paard ging ook vaak hangen. en elke keer ging of het musketonhaakje van mijn touw of van mijn stoffenhalster stuk.

blondje
Berichten: 104
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:36

hey...
ik snap eigenlijk wel dan kieffer het niet wil vergoeden want het kan altijd gebeuren...of het nou bij de hoefsmid is of op stal/in de wei...het is niet de schuld van kieffer...de hoefsmid bij ons op de manege geeft een pony ook wel es een schop...of een klap met zo'n houder..meestal omdat het paard zich aanstelt maar hij deed dat ook een keer bij flipje(oudste makste liefste)pony van stal..bijna 40!!!!en dat vond ik zieli..soms is het terecht soms niet..is jouw paard het gewend? zo ja dan is het aanstellerij...zo niet dan kan het paard der niks aan doen en had de hoefsmid rustiger moeten doen maar ik snap kieffer

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:49

Amvbeek"]
[quote="manic schreef:
Dit is dus de reden dat ik alleen maar leren halsters gebruik. Die van mij hangt ook bijna nooit, maar als het eens moet gebeuren, heb ik liever dat het halster stuk gaat dan mijn paard.
Citaat:

niet alleen leren halsters gaan stuk hoor. denk je dat zo'n musketonhaakje 600 kilo kan hebben? Mijn vorige paard ging ook vaak hangen. en elke keer ging of het musketonhaakje van mijn touw of van mijn stoffenhalster stuk.


bij mij gaat het musketonhaakje altijd stuk..... Van de week ook weer een!!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:01

De smid stond in zijn recht denk ik. Natuurlijk ben ik er niet bij geweest, maar hangen kan echt niet. Zoals al meer hebben gezegd kan het verstandiger zijn om de volgende keer, als de smid er weer is, het paard aan het touw vast te houden. Overigens vijl ik regelmatig Des haar hoeven zelf bij, waarbij ik haar niet heb vaststaan. Ze staat dan gewoon los in de stal, aan wat hooi te knabbelen.

Ik kan me er iets bij voor stellen dan leer iets minder sterk is als nylon. Maar zoals ook al is gezegd, de ringen zijn vergelijkbaar, en kunnen zeker niet alles hebben! Een nylon halster zal wat dat betreft net zo makkelijk kapot gaan als een leren, alleen op een andere plek.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:17

runningkawa schreef:
Bij de smid kun je ook zelf vasthouden, kan hij niet gaan hangen.

Kawa is ook een panieker en gaat ook hangen als hij denkt iets eng te vinden en hij merkt dat hij vaststaat.
Dan doe ik niks als zeggen ho rustig braaf.
Toevalig van de week nog een halster naar de kl*te, bleef wel om zijn hoofd vast zitten en dan stopt hij vanzelf

Verder clip ik hem nooit los, want aan de ene kant is het een zeikerd aan de andere kant een gehaaide, als hij weet dat hij los kan, hangt hij binnen de korste keren om niks, om zo los te komen.

En bij paarden waarvan ik weet dat ze het doen om te kl*te, die kunnen een zweep of de haren van een harde bezem op hun achterste verwachten.

Dus op je vraag, hoe reageer je als een paard hangt, dat ligt dus aan het paard en waarom hij het doet.

Verder hou ik altijd zelf het paard vast bij de smid en als hij kl00t, krijgt hij van mijzelf giga op zijn flikker. Dat hoeft de smid niet te doen.
De smid hoeft niet half te verongelukken of zijn rug naar de kl*te te helpen omdat mijn knol niet wil luisteren.


ben ik ben je eens runningkawa.
Bij de oude smid bij ons op stal was het anders. Doe sloeg paarden ook omdat ze bv hun evenwicht niet zo goed konden bewaren als het been hoog opgetild werd. Deze smid heeft er ook voor gezorgd dat Penotti het vertrouwen in ijzers en rook en mannen in dat soort outfits eng zijn. Nu hebben we een anders smid die heel erg geduldig is, en ook eerst vrienden maakt met Penotti, door hem even te aaien, lief tegen hem te praten en niet te overhaasten, Echt geluk dat zijn hoeven niet zo snel kort worden. IJzers vintie nog eng, vooral de rook [als er andere paarden ijzers krijgen].

Een goede les voor jou Chocolaatje: doe een goedkoop, sterk halster om, houd het touwtje zelf vast, of sla het om de nek. De smid heeft het recht om het paard te slaan als het niet voldoende meewerkt! Ga flink oefenen en laat iemand anders het paard vasthouden, of de voeten optillen zoals een smid dat doet. Gelijk afstraffen als het paard gaat hangen of klieren. Dit hoort een paard geleerd te hebben in zijn jongere jaren!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:26

Weet je wel hoeveel halster erdoor gaan bij de doorsnee paardenmens Lachen. Nou in iedergeval is mijn smid mooi rustig maar doe hem als je het weet dan geen lederen halster om....

Mijn paard krijgt er geen meer die molt ze allemaal. Mijn pony heeft wel altijd dure lederen halsters want die laat ze tenminste heel voor een aantal jaren Haha!.

En indd kieffer kan aan de gang blijven om ze te vergoeden!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:45

Dit is dus een reden waarom mijn smit z'n eigen halster meeneemt Lachen