Grote terugslag en hoge koorts voor Lois na enting

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:48

Bah... dat is iets waar je niet op zit te wachten...
Heel veel sterkte.. en hoop dat lois weer snel opknapt!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:23

Oh jakkes, wat triest! Heeeeeel erg veel sterkte en ik help je duimen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 00:23

Vanochtend en vanavond ben ik weer geweest en hij heeft geen koorts meer. Maar een stukje wandelen gaat ook eigenlijk niet, hij komt amper vooruit, Lois is steen-kreupel. Zijn borst is kei-hard en opgezwollen en voelt warm. Hij eet wel weer maar hij doet er wel langzaam over.

Hoe dit nu kan gebeuren daar snap ik echt niets van Verward . Een DA kan een beetje lomp spuiten en daar krijgen ze een stijve spier van met wat oedeem. In dit geval is er echt een bacterie naar binnen geslagen die een grote ontsteking heeft veroorzaakt. Naalden worden tegenwoordig allemaal per stuk steriel verpakt. Lois is ook echt in een super conditie, dus het is zeker niet zo dat hij vattelijk is voor van alles en nog wat. Na de enting heeft hij 2 dagen weidegang gekregen en de 3de dag zijn we rustig aan het werk gegaan. Ik heb het entingsboekje nagekeken en daaruit blijkt dat hij in het verleden al 5 maal met datzelfde merk enting is gespoten. De DA heeft bij andere paarden ook geen reactie waargenomen bij deze partij entingsstof.

Het blijft een heel griezelig verhaal Ziek . Het liefst zou ik nooit meer enten want ik ben me rot geschrokken. Ik had nooit kunnen denken dat een simpele enting zo veel risico's met zich mee kan brengen. Een ouder en minder fit paard zou er zo maar in kunnen blijven. Zo'n ontsteking in de borst zit toch wel heel erg dicht bij het hart....

Maar goed, voorlopig lijkt het weer beter te gaan. Voorlopig wordt Lois een weeklang, iedere dag gespoten met anti-biotica. Over een kleine week weten we pas of het echt allemaal in orde is.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:27

Jeetje zoiets verwacht je toch ook niet hé van zo;n normaal gesproken simpele enting...
Veel sterkte hoor, en hopelijk knapt hij gauw weer op. Ach gut

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:00

Vreselijk om van zulke gezonde paarden ineens naar zielige zieke paarden te zien gaan, terwijl je er zelf niks aan kan doen... Ik hoop dat hij nu werkelijk wat opknapt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:33

Vanmorgen was Lois al aardig OK. Hij liep nog wel kreupel naar de wei toe maar hij deed echt zijn best om een beetje vlot te lopen. Hoe dichter we bij het hek kwamen hoe harder hij ging snurken. In de wei werden zijn ogen 2 maal zo groot in afwachting tot dat ik de lijn los zou knippen. Met een paar galopsprongen en bokken stond hij aan de andere kant van de wei. Later maakte hij nog zo'n race. Mentaal is hij echt superfit alleen fysiek zit het nog niet goed en dat zie je aan hem. Zo maakt hij een sprong en zo staat hij er bij als een dood vogeltje *au*.

De DA is nog geweest en die vertelde dat Lois een anaerobe bacterie diep in de spier heeft die meegekomen is met de naald via de vacht of huid. Er moet lang gespoten worden omdat de bacterie altijd weer de kop op kan steken als hij niet volledig weg is. De DA merkte op dat Lois wonderbaarlijk snel opknapte en als dat zo door gaat dan kan hij met een paar dagen al weer onder het zadel.

Dus zo te zien komt alles weer helemaal goed!!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:39

hmm je zou bijna de huis van te voren gaan kaal scheren en ontsmetten als je het zo hoort Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:08

Tja, bijna wel.

Trouwens, ik las net een topic op ALG dat het zetten van piercings en tatoo's aan banden wordt gelegd. Zat even te denken, stel je toch een voor dat je zo'n ontsteking krijgt na het zetten van een piercing in je edele deel. Want je kunt de risico's nooit uitsluiten.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:14

gelukkig zeg dat hij toch zo snel een beetje opkanpt.. moet je nagaan als hij niet zo goed in conditie was geweest....
geef hem maar een beterschaps aai van mij Lachen

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:09

Jippie schreef:
Tja, bijna wel.

Trouwens, ik las net een topic op ALG dat het zetten van piercings en tatoo's aan banden wordt gelegd. Zat even te denken, stel je toch een voor dat je zo'n ontsteking krijgt na het zetten van een piercing in je edele deel. Want je kunt de risico's nooit uitsluiten.


met chippen werd er bij sjaak iig wel een klein stukje kaalgeschoren en ontsmet. Toch eigenlijk wel vreemd dat het bij enten niet gebeurd. Ws komen reacties zoals bij lois niet zo heel veel voor (gelukkig)

En een piercing op je edele delen Nagelbijten / Gniffelen en dan ontsteken YIKES

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:32

Jippie"]
Zijn borst is kei-hard en opgezwollen en voelt warm.
[/quote]

[quote="Jippie schreef:
Trouwens, ik las net een topic op ALG dat het zetten van piercings en tatoo's aan banden wordt gelegd. Zat even te denken, stel je toch een voor dat je zo'n ontsteking krijgt na het zetten van een piercing in je edele deel. Want je kunt de risico's nooit uitsluiten.

Niet te hopen dat je dan ook stijve spieren krijgt Bloos! Haha! Knipoog

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:51

Haha!

Maare... fijn dat het met Lois de goede kant opgaat!!! Ik kan me voorstellen dat de volgende keer enten wel erg spannend wordt.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:58

Brrr... zeker een eng verhaal, Jippie.

Gelukkig gaat het nu weer wat beter met Lois. Ik zou idd vragen of ze de volgende keer eerst de haren wegscheren en goed ontsmetten.

paars

Berichten: 5585
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:27

Misschien toch de moeite waard om eens te informeren bij de fabrikant, want het kan best zijn dat er toch iets in het product is veranderd. Een van de hulpstoffen bijvoorbeeld. Waarin het is opgelost misschien. Het lijkt me zeker de moeite waard om hen in ieder geval op de hoogte te (laten) stellen!! Als hij over een paar dagen weer onder het zadel mag, dan adviseer ik je in ieder geval nog een maand rustig aan te doen en niet in het zweet te rijden. Zijn weerstand heeft hier een enorme deuk van opgelopen! Veel beterschap!

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:52

Oh gelukkig dat het met Lois weer de goede kant op gaat. Ik schrok me rot! Arme Lois! Ik zou inderdaad dit ook melden bij de fabrikant.
Sterkte met het herstel.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:37

Brrrrrrr, wat een horror-story....
Fijn dat het al beter gaat. Geef hem maar een knuffel van me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:25

Met Lois gaat het gelukkig al veel beter. Ik druf nog niet te rijden dus hij gaat nog lekker de wei op. Er zit nog een kei harde bal in zijn borst. Maar in de wei heeft hij zo af en toe praatjes genoeg en staat hij regelmatig op 2 beentjes me uit te zwaaien. Ook stapt hij al weer vlot aan de hand. Maar in de wei zie je nog wel eens dat hij een sprint trekt en dan stopt en dan denk ik dat dat is omdat hij dan pijn heeft. Zo af en toe naait hij zichzelf op en loopt hij door de pijn heen. Ik weet zeker dat als ik ga rijden hij er ook doorheen loopt. Het is zo'n vechtertje en hij werkt gewoon heel erg graag, dus ik moet hem altijd een beetje tegen zichzelf in bescherming nemen.

De DA spuit nog steeds en dat moet nog een dag of 2, afhankelijk van hoe snel de zwelling slinkt. Voorlopig vermaakt Lois zich wel al die uren op de wei

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:16

Hehe blij te horen dat er vooruitgang in zit!

Maar nog steeds spuiten... als ie maar niet lek raakt Knipoog Ach gut

Ik hoop dat jullie straks weer alles vergeten zijn en weer lekker kunnen rijden OK dan!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:56

Fijn dat het beter gaat OK dan! Geef hem maar een dikke knuf Ach gut

Sall

Berichten: 6729
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:05

Ben geschrokken van je verhaal, gelukkig lijkt het nu allemaal weer de goede kant op te gaan. Arme Loïs..
Hou je er wel rekening mee, dat een paard met bijv. een dag koorts minimaal een week rust moet hebben? Ik heb niet precies gevolgd hoe lang hij precies koorts heeft gehad.
Heel verstandig om hem tegen zichzelf in bescherming te nemen! Sterkte met je mannetje!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:21

IK zie het nu pas, wat een naar verhaal! Gelukkig is het alweer een stuk opgekanpt. Sterkte jullie beiden.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:19

wordt er eigenlijk bij jullie dan nooit eerst ontsmet voor de naald erin gaat? Bij ons doen ze dat wel, iets van spiritus, stinkt enorm maar goed...als het zijn werk maar doet. Sterkte in elk geval!