Paarden ook slachtoffer van stierengevechten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:12

wat wil je dan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:13

Fijn leven op de wei en een snelle dood. Voor stieren in Spanje en in Nederland.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:15

Dat zou idd het allerbeste zijn Haha! Haha! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:20

Mooi, dan zijn we het daar over eens.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:20

Precies.
En dat geldt ook voor de paarden.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:21

De Spanjaarden zijn nogal behoorlijk gestoord over dit onderwerp.
Er valt op geen enkele wijze op redelijke manier te praten over dit onderwerp. Ze gaan gelijk net zo hard briesen als de stieren die ze inzetten. Laten we wel wezen, Spanjaarden hebben een andere wijze in het omgaan met dieren. De meeste zien dieren nog steeds als een gebruiksvoorwerp en voelen zichzelf superieur over hen. Zolang er in de mentaliteit geen verandering komt zal er voor het stierenvechten nog lang geen eind in zicht zijn. De toreadors worden als afgoden verheerlijkt en de gemiddelde Spaanse man meet daar zijn "manlijkheid" aan af. En als je een Spanjaard zijn manlijkheid wil afnemen breekt de hel uit!!!!!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:37

Minder toeshouwers wil ook wel helpen om hier een eind aan te maken. Als bijv. toeristen de stierengevechten niet meer zouden bezoeken zou dat wel schelen denk ik.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:38

Idra"]
Lola, het paard van op de foto's van Cassidy is geen stierenvechterspaard, maar het paard van de piccador. Niet te vergelijken met de echte gevechten te paard. Die piccador komt altijd op het toneel bij de gewone (door de man) gevechten.
In Spanje zijn de stierenvechten te paard ook erg mooi en rijkunstig om naar te kijken.
[/quote]

I know, had alles alweer bij gelezen. Knipoog


[quote="Pauline schreef:
Die stieren in Portugal worden wel degelijk afgemaakt, alleen buiten het stadion. Dus dat ze het overleven (alsof dat na zo'n behandeling al feestelijk is) is echt een fabeltje.


I know that too, als je nog enkele antwoorden verder had gelezen had je gezien dat ik dat ook al had gezegd. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88640
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:45


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:04

pegassa schreef:
De toreadors worden als afgoden verheerlijkt en de gemiddelde Spaanse man meet daar zijn "manlijkheid" aan af. En als je een Spanjaard zijn manlijkheid wil afnemen breekt de hel uit!!!!!


LOL Yep das helemaal waar Haha! Haha! Haha! Haha!

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:35

Verschrikkelijk die foto's, ik kreeg er gewoon een naar gevoel van in mijn buik Misselijk
ik snap niet dat dit in de EU nog toegestaan wordt.

Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:02

Stierengevechten zijn helemaal ni myn ding
men moeder vind het gewoon de cultuur van het land, daar ben ik het ni mee eens
ik ben ook ooit is naar een dierentuin in spanje geweest, tijgers, leeuwen
en aapjes
ze zaten in te kleine kooien zonder water in de hitte
en verzorgers lokten de tijgers met water
versgrikkelijk
dus niet alleen de paarden en de stieren krijgen er te lijden
niet dat elke dierentuin zo versgrikkelijk is in spanje

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:22

De ouders van mijn beste vriendin komen oorspronkelijk uit spanje, wonen nu zo'n 16 jaar in Nederland. Ik heb een keer een discussie met hun gehad over stierenvechten, ikwas ook altijd(nu nog steeds trouwens) van mening dat het eigelijk gewoon niet kan. Ik dus als argumenten gebruiken dat het zielig is voor de stieren enz. Daar zijn ze het ook roeren mee eens, het einde van de stier. maar stierlief heeft, voor zijn dood, meestal lekker een onbezorgd leven gelijdt. Zijn einde is k*t, maar liever een mooi leven met een minder leuk einde dat een k*tleven met een even einde.

Maar kijk eens naar Nederland, en andere Europeese landen. De bio-industrie met name. Kippen waarvan de snavels zijn afgeknipt omdat ze elkaar anders doodprikken, lopen op gaas want dat scheeld bodembedekking en mestafvoer...alleen omdat wij vinden dat dat nodig is. Omdat wij vlees willen eten.

Er wordt vaak zo leuk geschreeuw dat als er geen bezoekers meer komen naar de stierenvechten het vanzelf wel ophoud. Waarom schreeuwt niemand(naja, niemand) dan dat niemand meer naar de slager moet gaan en geen vlees meer moet kopen? Einde bio-industrie zou je denken. Maar nee, als tegenargument daarvoor wordt gebruikt dat ''andere het vlees wel gaan opeten, dus waarom jij niet?'' Zo blijft het, zolang de ene ermee doorgaat komt er geen einde aan.

En nee, ik probeer niet te zeggen dat ik voor stierenvechten ben, dat ik het niet erg vind voor de stieren én de paarden. Ik vind het diep triest dat iemand zoiets heeft kunnen bedenken, en nog erger dat de mensen er mee door kunnen gaan. Maar ga niet als ''lieve, diervriendelijke'' Nederlander met een vingertje naar de Spanjaarden wijzen. Kijk naar het gemiddelde paard, die staan in de winter vaak 23 uur per dag binnen, worden een uur uit de stal gehaald en (bij de mensen zonder verstand zegmaar) worden met sporen, zweep en slof een rondje in de bak uitgelaten. Ook niet bepaald diervriendelijk.

Zo is er over elk land, elke cultuur wel wat te zeggen. In China eten ze honden, ook al zo zielig. Hier eten we kip uit een hok, ook al zo zielig. Tsjah, hoe noemden ze dat ook al weer? Verbeter de wereld, begin bij jezelf toch...?

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:48

luna_cockie schreef:
Waarom schreeuwt niemand(naja, niemand) dan dat niemand meer naar de slager moet gaan en geen vlees meer moet kopen?


Omdat het topic daar niet over gaat, het ging eigenlijk ook niet over de stieren....
Er zijn steeds meer mensen die geen of minder vlees eten. Bovendien is er een prima alternatief voor de bio-industrie. Er worden op allerlei manieren vlees, eieren etc geproduceerd volgens diervriendelijke(re) methoden.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:54

Het is afschuwelijk.. De stieren worden dood gemarteld, en dat begint al dagen voor het gevecht zelf. De paarden zijn van nature doodsbang voor de stieren, drm worden ze geblinddoekt, de enige bescherming die ze hebben is een dun gewatteerde deken tegen de hard hoorns van de stier. De stier valt het paard aan uit pure angst..
Als een paard hevige pijn heeft gilt het hard, en omdat het publiek enz. dat liever niet wil horen worden de stembanden doorgesneden, na een gevecht word de stier naar het slachthuis gebracht, en het paard zwaar verwond terug op stal, worden de wonden grof dichtgenaaid, niet ontsmet of iets dergelijks, om enkele dagen daarna weer voor een gevecht ingezet te worden.. Verdrietig Verdrietig Verdrietig
Er staat een heel stuk over op mijn site: http://communities.zeelandnet.nl/data/voor_dieren/

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:17

hmmm eigenlijk geen goeie woorden hiervoor... en daarbij komt ook nog eens kijken dat ik niet goed uit mijn woorden kan komen... maar goed een probeerseltje:

ik vind dit echt onaangenaam... ik bedoel, er zijn veel meer opties voor volkvermaak. Om dieren te zien lijden, lijkt me niet echt fijn. Okee het gebeurd toch wel, maar ik ben er vanuit alle opzichten een volle 100% tegen.

Ik vind het met de paarden heel zielig, omdat ze MOETEN gehoorzamen, stembanden worden doorgesneden en watten in de oren, nou lijkt me echt een grote donkerrode hel voor die beestjes! Ook voor de stieren vind ik het zielig. Die beesten worden helemaal opgefokt en daarna pakken ze wat ze pakken kunnen... Echt niet normaal...

Ik vind gewoon dat het overal afgeschaft moet worden... echt overal.
Maar dat zijn de meeste hier denk ik wel met me eens.


Ik vind alle beelden afgrijselijk, en ik heb er nog maar een paar gezien... en daar moet je op de achtergrond eens die mensen horen schreeuwen (moet je gewoon even fantaseren)... nou daar word je toch helemaal kots en kots misselijk van??

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:45

Stieren:

Stierenvechten is dierenmishandeling. De stier wordt twintig minuten lang gemarteld en sterft een gruwelijke dood. De martelingen beginnen soms al een dag voor hij de arena ingaat. De volgende vormen van mishandeling (waarvan een deel illegaal) kunnen voorkomen:

de stier krijgt zeer zout water te drinken, waardoor diarree hem verzwakt de horens worden tot op de zenuw afgevijld om de coördinatie te bemoeilijken (dit komt vrij vaak voor en is zeer pijnlijk!) de stier krijgt drugs ingespoten om rustig te worden is hij al te rustig, dan krijgt hij elektrische schokken op de testikels toegediend

De uren voor het gevecht brengt de stier alleen door in een donker hok. Hij heeft zijn hele leven in een kudde doorgebracht en is nu voor het eerst alleen. Dit is zeer beangstigend voor hem. Als het gevecht aangebroken is, wordt de stier vanuit het donkere hok plotseling in de zonovergoten arena met schreeuwend publiek losgelaten. Op dat moment is het dier al totaal ontredderd. Het heeft geen idee wat hem te wachten staat.

Dan wordt hij aangevallen door een ruiter die met een lans zijn schouder- en nekspieren doorboort. De lans gaat een eind de stierennek in, tot aan een dwarsstangetje. De ruiter gaat vanaf het paard met zijn volle gewicht op de lans hangen, en draait deze rond in de stierennek, om zoveel mogelijk spierweefsel te beschadigen.

Even later komen de 'banderilleros', mannen die versierde stokken met vlijmscherpe stalen weerhaken in zijn rug steken. De stier lijdt bij dit alles vreselijke pijn, en verliest veel bloed.

Pas dan doet de stierenvechter, de torero, zijn intrede. Hij treitert de stier een tijd door hem te misleiden met zijn cape. De banderilla's hangen nog steeds in de rug van de stier. Bij elke beweging dringen ze dieper in het vlees.

Aan het eind van de strijd is het de bedoeling dat de stier door het zwaard van de matador in het hart wordt getroffen, maar dat lukt vaak niet. In veel gevallen worden de longen geraakt in plaats van het hart. De stier voert dan een lange doodsstrijd, waarbij hij langzaam stikt in zijn eigen bloed. Als de stier door zijn poten is gezakt, worden zijn ruggenmergszenuwen met een dolk doorgesneden.

Een stier die nog niet helemaal dood is, wordt op dit moment pas definitief afgemaakt. Hij is dan slechts 4 of 5 jaar oud geworden. Op een middag of avond stierenvechten worden er 6 stieren gedood. De gedode stieren worden afgevoerd en geslacht.

Afbeelding
Bij deze foto zie je dat de stier zijn eigen bloed ophoest.. Verdrietig


Paarden:

Bij een stierengevecht worden niet alleen stieren, maar ook paarden misbruikt.

Ze lopen vaak verschrikkelijke verwondingen op. De eerste aanval op de stier wordt gedaan door een ruiter te paard. Het paard heeft alleen een gewatteerde deken als bescherming tegen de scherpe horens van de
stier. Regelmatig worden er paarden op de horens genomen. De buik van het paard kan daarbij ernstig verwond raken.

Een paard is van nature bang voor stieren en zal er alles aan doen om de stier te ontlopen. Daarom worden de ogen van het paard afgedekt, zodat het niet kan zien waar de stier zich bevindt. Het paard ruikt echter wel dat de stier vlakbij is, en is dan ook doodsbang. Het moet echter gehoorzamen aan de teugels. Ook komt het voor dat de oren worden dichtgestopt, zodat het paard de stier ook niet kan horen. Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden in een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het paard kan dan geen geluid maken. Het publiek wil het gekrijs namelijk liever niet horen.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht.

Afbeelding


Fiësta's:

Bij festiviteiten ter ere van de naamdag van een beschermheilige (zoals de feesten ter ere van San Fermin in Pamplona (video)) worden in veel dorpen en steden dieren getreiterd en gefolterd. Voor de betrokken stieren (soms ook koeien en kalveren) is het lijden nog groter dan bij een stierengevecht. De martelingen gaan uren, soms dagen door. De stier wordt letterlijk doodgemarteld.

Voorbeelden:

Een stier wordt door de straten van het dorp gejaagd met stokken, zwepen en messen. Door hem te omsingelen krijgen de dorpelingen de stier uiteindelijk te pakken, waarna hij gemarteld wordt, meestal tot de dood erop volgt. Hierbij worden bijvoorbeeld de poten gebroken, de gevoelige horens afgeslagen of de staart afgerukt. Soms eindigt zijn gang in de arena, waar hij alsnog in een stierengevecht gedood wordt.

Met blaaspijpen worden pijltjes afgeschoten op de stier. Men richt vooral op de gevoelige delen, zoals snuit en testikels.

Jonge stieren worden keer op keer vanaf de kade in zee gedreven, en met een bootje uit het water gehaald. Dit duurt voort tot ze van uitputting verdrinken.

Stieren krijgen brandende bollen pek op hun horens. De gloeiend hete druppels lekken op kop en rug, en veroorzaken afschuwelijke brandwonden. Soms wordt er ook nog eens vuurwerk in de pek gestopt, waardoor de stier in doodsangst op hol slaat.

In Brazilië is een geval bekend van een stier die een stok, omwikkeld met prikkeldraad, in zijn anus geduwd kreeg.

Verdrietig Verdrietig Verdrietig

SPRINGEN

Berichten: 413
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Zelhem, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:22

Vreselijk, die stieren en paarden kunnen er toch niks aan doen.
Bah, afschappen moeten ze het, maar die foto met de man op de hoorns vind ik niet heel erg... hij doet het zelf. }>

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:38

heb je dit met eigen ogen gezien! maar in het verhaal staat al een zichzelf tegensprekend feit.....

dat de horens afgeveild worden bijvoorbeeld, kijk eens naar de foto.... ik zie gewoon scherpe horens hoor!

Gewatteerde deken??? aan het begin staat zo een foto van een gewatteerde deken....... wedden dat jij m niet op kan tillen in je eentje?

Nogmaals ik ben er geen voorstander van, van het hele stierenvechten niet! Maar dingen beweren die je hebt verkregen van een site die een bevooroordeelde mening heeft en daar dan de zaak op afbranden is een beetje raar. Eerst je erin verdiepen dan een mening vormen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:07


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:08

Stierenvechten

De Catalanen moeten eigenlijk weinig van stierenvechten hebben; op de
tribunes hoor je voornamelijk Castiliaans met een Andalusisch accent. Toch vindt er in het seizoen (van maart tot en met september) elke zondag om 17.30 in de modernistische arena Plaza Monumental een novillada plaats, terwijl met feesten een corrida wordt georganiseerd.

Het verschil tussen deze twee is dat de eerste gevochten wordt met jonge
stieren en stierenvechters in opleiding, de zogenoemde novilleros, terwijl
bij de tweede volwassen stieren worden bevochten door matadores, die reeds hun sporen hebben verdiend.

Een novillada is kwalitatief minder, maar de toegangsprijs is lager. Tevens
is bij zo´n gevecht goed te zien hoe moeilijk en gevaarlijk stierenvechten
is. Als je de vanzelfsprekendheid ziet waarmee een goede matador te werk
gaat, zou je dat haast vergeten.

Adres:
Via de les Corts Catalanes, 749

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:24

Tenfold schreef:
Omdat het topic daar niet over gaat, het ging eigenlijk ook niet over de stieren....
Er zijn steeds meer mensen die geen of minder vlees eten. Bovendien is er een prima alternatief voor de bio-industrie. Er worden op allerlei manieren vlees, eieren etc geproduceerd volgens diervriendelijke(re) methoden.


Een alternatief is geen vervanging van iets. Naast diervriendelijke vlees en eierproductie blijft de bio-industrie bestaan. Net zoals dat er ook andere soorten vermaak zijn, maar mensen toch vaak grijpen naar het stierenvechten.

Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie, zoals je zelf al zei gaat het over de paarden... Knipoog

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:46

tsja, ik ben er dus ook helemaal gene voorstander van, maar ik vind dat Spanjaarden wel meer van die stomme traditie's hebben.

En de Stieren hebben dan mssn een goed leven gehad, en einde is gewoon niet acceptabel.
Net zoals met de windhonden die moeten racen.
En ik geloof eigenlijk best dat een paard met serieuze wonden nog de arena trug in moet, kun je wel zeggen dat ie niet meer kanlopen of amper, ze moetengewoon en als ze geblindoekt zijn, geloof ik dat ze dat wel doen, tot ze in elkaar zakken.

Ik weet ook dat hier héél veel dierenleed is, maar in Spanje loopt het echt de spuigaten uit...

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:06

Cassidy schreef:
Stierengevechten zijn echt walgelijk! Ik snap niet dat er mensen zijn die daar vrijwillig naar gaan kijken...



Snap uberhoud niet waarom ze het doen Huilen

thadevil

Berichten: 56
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:08

Afbeelding
zo'n foto is dan echt verschrikkelijk.
Maar ben het er zeker mee eens dat de stieren daar een veel beter leven hebben, tsja alleen hun dood is triest