paarden gebruiksvoorwerpen? of dieren met gevoel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:22

Gemma schreef:
Neej pcies en als ik dan wel ga rijden dan is mijn paard daar slachtoffer van en dat is dus niet wat ik wil...


Dus dan is dat heel goed van jou. Als je je eigen tekortkomingen ziet...

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:30

Gemma(boktnaam) en ik hadden op msn een discussie over Paarden..
Paarden worden eigenlijk gewoon gebruikt door mensen, als de mens wil dat hij 10 dekens op krijgt, dan rkijgt hij 10 dekens op, als het mens wil dat hij dan en dan gereden wordt, dan wordt hij dan en dan gereden, een paard mag niet klagen of zijn eigen mening uiten.

Als het paard met zwepen en sporen wordt gereden, en in protest gaat, worden de sporen(als het ware) in zijn lijf gedouwd zodat hij wel moet lopen om weg te zijn van die pijn.

Nou wouden we jullie meningen horen, en kijken wie het hier eigenlijk wel als soort mee eens was, en wie het hier totaal niet mee eens was, we willen graag jullie meningen horen, en die dan vergelijken

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:59

Gemma schreef:
Gemma(boktnaam) en ik hadden op msn een discussie over Paarden..
Paarden worden eigenlijk gewoon gebruikt door mensen, als de mens wil dat hij 10 dekens op krijgt, dan rkijgt hij 10 dekens op, als het mens wil dat hij dan en dan gereden wordt, dan wordt hij dan en dan gereden, een paard mag niet klagen of zijn eigen mening uiten.
Als het paard met zwepen en sporen wordt gereden, en in protest gaat, worden de sporen(als het ware) in zijn lijf gedouwd zodat hij wel moet lopen om weg te zijn van die pijn.

Nou wouden we jullie meningen horen, en kijken wie het hier eigenlijk wel als soort mee eens was, en wie het hier totaal niet mee eens was, we willen graag jullie meningen horen, en die dan vergelijken


Wat een zweverig gedoe zeg!
Ik blijf erbij: als je je echt in het paard verdiept, kom je tot de conclusie dat regels, rust en regelmaat een situatie is waar het paard het meest baat bij heeft. Net als bij kinderen eigenlijk.

Als jij vroeger niet naar school wilde, mocht je dan ook thuisblijven?

*lees net in je profiel dat je wegens omstandigheden niet naar school gaat* Scheve mond

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:01

Ben het helemaal met Essie eens.

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:03

Citaat:
Ik blijf erbij: als je je echt in het paard verdiept, kom je tot de conclusie dat regels, rust en regelmaat een situatie is waar het paard het meest baat bij heeft. Net als bij kinderen eigenlijk.


Dat ben ik met je eens. Dat is het paard ook van nature gewend in de kudde, vooral de rust door de regels en de orde die er heerst.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:04

Nogmaals, paarden zijn net als kinderen. En de drie R-en (Regels Rust en Regelmaat) tellen ook voor hen.
Een paard dat niet luisterd heeft in het verleden te vaak zijn zin gehad als hij iets niet wilde en het is hem gelukt om er onderuit te komen. Anders zou hij het ook niet meer proberen...Wat heeft er in die situatie ontbroken? Juist: de Regels.

Een paard wordt nu eenmaal niet wakker met in zijn achterhoofd: zullen we vandaag eens lekker dwars zijn? Dat doet een mens, maar een paard is daar niet toe in staat.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:20

essie79 schreef:
*lees net in je profiel dat je wegens omstandigheden niet naar school gaat* Scheve mond


Ik ga niet naar school nu omdat ik mijn stage niet gehaald heb en nu op een of andere manier mijn opleiding niet af mocht maken, terwijl anderen dat wel mogen.. Boos! Als je meer wil weten dan wil ik het wel uitleggen maar dan pb

Nou jah maar om er verder op in te gaan. Jullie hebben ook wel gelijk, met dat ze regelmaat etc. nodig hebben. Ik heb mezelf ook niet horen zeggen dat het niet zo is. Maar gewoon het feit dat ze op soms wel erg gemene manieren gedwongen worden om dingen te doen en dekens op als dat niet nodig is, zulk soort dingen. Daar waren we gewoon over aan het nadenken. Mjah en de hele discussie is eigenlijk wat anders gelopen dan de bedoeling was maar goed Tong uitsteken Daar doen we nu niks meer aan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:23

Vertel me nu eens waarom dekens niet nodig zijn? Als ik een paard in de winter hard aan het werk zet, en ze is niet geschoren en heeft ook geen deken op, dan kan ik na het rijden 6 (!!!!) uur wachten tot ze droog is. En ik zet haar toch echt niet nat weg, want dan heb ik geheid een doodziek paard, en dat is pas echt zielig.
Voor de goede orde, ik werk 40 uur in de week, sta 15 uur in de week in de file, moet toch echt mijn 8 uur slaap per nacht hebben...wil ook nog rijden....hoe wil je dan dat ik dat doe?

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:26

Cassidy schreef:
Vertel me nu eens waarom dekens niet nodig zijn? Als ik een paard in de winter hard aan het werk zet, en ze is niet geschoren en heeft ook geen deken op, dan kan ik na het rijden 6 (!!!!) uur wachten tot ze droog is. En ik zet haar toch echt niet nat weg, want dan heb ik geheid een doodziek paard, en dat is pas echt zielig.
Voor de goede orde, ik werk 40 uur in de week, sta 15 uur in de week in de file, moet toch echt mijn 8 uur slaap per nacht hebben...wil ook nog rijden....hoe wil je dan dat ik dat doe?



Ik zeg niet dat dekens niet nodig zijn. Als mijn paard zweet dan gooi ik er ook een dekentje op. Maar als ze bijv. in verwarmde stallen staan en ze hebben een dikke deken op 24/7. Dan vind ik het een beetje overdreven...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:39

Ik controleer regelmatig onder zijn deken hoe hij aanvoelt en pas het daarop aan.

Maar jij vindt het dus erg dat mensen paarden geen paard meer laten zijn door ze dekens op te doen die dat paard helemaal niet nodig heeft?
Alleen omdat je het zelf buiten koud vindt?

Maar zelf doe je precies hetzelfde met je paard..
Jij behandelt haar ook zoals je zelf behandelt wilt worden, maar niet als paard.

Ga nu eens naar de bieb en leen daar een boek over paarden en hun opvoeding/ omgang en lees dat dan ook eens..

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:44

essie79 schreef:
Ik controleer regelmatig onder zijn deken hoe hij aanvoelt en pas het daarop aan.


Jah je past het aan. Maar er zijn ook mensen met paarden die gewoon 24/7 met een hele dikke deken op staan terwijl er ook best wel een minder warme of geen deken op kan.


Maar jah goed, ik heb nu een beetje het idee dat ik evengoed niks meer kan zeggen want wat ik zeg is toch niet goed... We vroegen om mening toch. Ik vraag je niet om me gaan staan afkraken... Misschien heb ik het wel fout dat je dat doet maar wat ik lees komt wel zo over. En misschien komt dat van mij ook wel fout over, nou sorry daarvoor dan...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:48

Gemma schreef:
Ik zeg niet dat dekens niet nodig zijn. Als mijn paard zweet dan gooi ik er ook een dekentje op. Maar als ze bijv. in verwarmde stallen staan en ze hebben een dikke deken op 24/7. Dan vind ik het een beetje overdreven...

Grappig dat je dit noemt - ik zou geen moeite hebben met dat dikke dek, maar wel met de verwarmde stal, dat is nl. aantoonbaar ongezond!!

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:49

Weet ik, maar je ziet het wel veel. (ik iig wel)

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:50

Even klaar met de dekens... dat was toch niet de opzet: wel of geen deken om!
Het volgens mij meer een voorbeeld van Gemma, maar het ging er om of we paarden als gebruiksvoorwerp zien of als levend wezen met zijn eigen inbreng,toch Verward

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:51

Jah idd

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:53

Nou jah, ik zie mijn paardje dus als mijn maatje, mijn lievvie Tong uitsteken en zeker niet als een gebruiksvoorwerp.

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:55

Ik zie het als een levend wezen maar wel één waarvan ik beslis wat goed of niet goed voor hem is... en dat vind ik soms best moeilijk...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:55

Gemma schreef:
Maar jah goed, ik heb nu een beetje het idee dat ik evengoed niks meer kan zeggen want wat ik zeg is toch niet goed... We vroegen om mening toch. Ik vraag je niet om me gaan staan afkraken... Misschien heb ik het wel fout dat je dat doet maar wat ik lees komt wel zo over. En misschien komt dat van mij ook wel fout over, nou sorry daarvoor dan...


ik vind het gewoon jammer dat je echt denkt dat je je paard een plezier doet door hem "een eigen mening te laten hebben" en "niet tot dingen te dwingen"

Mijn paard heeft tot op zekere hoogte een eigen inbreng. Op stal en in het weiland mag hij doen wat hij zelf wil. Als ik er ben moet hij naar me luisteren, of hij daar nu zin in heeft of niet.
En dat is prettig voor hem, want een paard heeft een leider nodig. Zo gebeurt dat ook in een kudde.
En daar komen we weer uit op het verdiepen in het paard zelf, en dat doe je niet door hem een eigen 'inbreng' te geven!

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:59

Citaat:
En daar komen we weer uit op het verdiepen in het paard zelf, en dat doe je niet door hem een eigen 'inbreng' te geven!


Ben het deels met je eens. Toch is de inbreng van het paard dat hij aangeeft wanneer hij moe is, iets niet begrijpt, of pijn wel en daar moet je wel weer naar handelen. Maar op gelijk niveau met het paard omgaan (het echte maatjes zijn), dat kan niet goed omdat een paard altijd in kuddetaal denkt en dat is rangorde. Dus als jij de leiding niet neemt dan neemt hij het wel met alle gevolgen!

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:00

essie79 schreef:
En dat is prettig voor hem, want een paard heeft een leider nodig. Zo gebeurt dat ook in een kudde.


Ik ben ook haar leider wel... Ik zeg toch niet dat ik het compleet anders doe... Ik geef alleen mijn mening. En jah, ik geef mijn paardje wel een haar zin, maar dat doe ik heus niet elke dag. Tuurlijk hoort ze naar me te luisteren en dat doet ze meestal ook wel. Maar ik vind het ook wel eens even lekker om haar gewoon haar gang te laten gaan. Dat zijn dingen die ik wel een beetje belangrijk vind, maar dat gaat ook tot zover en niet verder hoor...

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:01

Een paard snapt niet dat ze het de ene dag wel mag en de volgende eer daarvoor afgestraft wordt! Dat is onconsequent, dus iets mag altijd of nooit. Dat is echt wel belangrijk!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:07

Gemma schreef:
Ik ben ook haar leider wel... Ik zeg toch niet dat ik het compleet anders doe... Ik geef alleen mijn mening. En jah, ik geef mijn paardje wel een haar zin, maar dat doe ik heus niet elke dag. Tuurlijk hoort ze naar me te luisteren en dat doet ze meestal ook wel. Maar ik vind het ook wel eens even lekker om haar gewoon haar gang te laten gaan. Dat zijn dingen die ik wel een beetje belangrijk vind, maar dat gaat ook tot zover en niet verder hoor...


Boos! Belachelijk!
Dus de ene dag mag ze iets wel en de andere dag weer niet.
Hoe moet zij nu weten waar ze aan toe is? Ik heb oprecht medelijden met jouw paard! Geen wonder dat ze 'sjaggo' is.
Ik kap ermee, ik kan je echt niet iets aan je verstand peuteren.
Frusty Doei, doei

Oh ja, Ynskje, je moet wel naar je paard luisteren, dat probeer ik ook. Want hij kan nu eenmaal niet praten. Als hij iets niet begrijpt of bang is moet hij mij zo vertrouwen dat hij het toch wel doet.
Laatst bijgewerkt door essie79 op 25-08-04 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:07

ynskje21 schreef:
Een paard snapt niet dat ze het de ene dag wel mag en de volgende eer daarvoor afgestraft wordt! Dat is onconsequent, dus iets mag altijd of nooit. Dat is echt wel belangrijk!


Ik behandel haar daarin ook wel consequent. Wat ze de ene dag niet mag mag ze de andere dag ook niet. Maar als we bijvoorbeel intensief rijden en we hebben gedraafd dan mag ze aan de lange teugel en dan mag ze zelf uitzoeken waar ze langs loopt. Zulk soort dingen bedoel ik meer. Maar eigenlijk is dat ook meer beloning dan eigen inbreng geven denk ik.

Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:12

Mijn paarden zijn niet gebruiksvoorwerpen. Als ze eens geen zin hebben met rijden doe ik wel eens wat minder. Maar niet altijd omdat ze er dan van gaan profiteren. Ze zijn slim hoor!
En op een wedstrijd heb ik het idee dat ze het wel leuk vinden.

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:15

Citaat:
Als hij iets niet begrijpt of bang is moet hij mij zo vertrouwen dat hij het toch wel doet.


Ja ook weer eens. En daar komt rust, duidelijkheid en regelmaat weer om de hoek om met het paard zo'n verstandhouding te krijgen dat hij je ook KAN vertrouwen dat het OK is.