oornetje: modeverschijnsel?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:58

Haha! ik ben het met IKKE eens *LOL*

heel mooi gesproken , ikke Haha!

ik scheer de oren nooit helemaal uit, water en insecten kunnen het paard flinke oorpijn bezorgen !
het word ook erg afgeraden om de oren echt helemaal uit te scheren
alleen de lange plukken weg en een beetje de randjes, geeft ook al een verzorgt resultaat
sommige paarden krijgen zelfs een lelijke kop erdoor, want door de oren te scheren lijken ze groter ,en zijn het net muildieren Clown

ik vind die vliegennetjes ook onzin en lelijk om te zien
ik hou niet van al die poespas tijdens het rijden
ik rijd veel cross en das alleen maar extra ballast voor de paarden

zo rijd ik als het niet nodig is, ook niet met borsttuig ed
mijn vorige paard had een hoge schoft,en het zadel wilde nog al eens naar achteren schuiven tijdens de cross
dus gebruikte ik een borsttuig
bij mijn concordemerrietje gebruik ik niet meer dan een zadel hoofdstel en wat beenbescherming
meer als zat Knipoog

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:02

ikke schreef:
Wedstrijdpaarden worden mishandeld met uitgeschoren oren. Om dat weer te compenseren, doen ze er een netje over. Heb je twee keer werk, namelijk een keer uitscheren en een keer netje omdoen, zo blijf je verzekerd van je werk Extreme duivel



Haha! OK dan! mee eens

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:20

free schreef:
Vliegennetjes zijn uitstekend om mee te gaan wandelen. Ken je van die kleine vliegjes?. Wel zij komen dus wel door de behaarde oren van je paard. Sinds ik bij montana zo'n netje over haar oren doe slaagt ze niet constant met haar hoofd wanneer het een warme dag is met veel vliegen want deze worden tegengehouden



Ben ik het helemaal mee eens. Ik durf bij mijn ene paardje ook wel zo'n netje omdoen als ik ga rijden. Hij heeft zomereczeem en dan irriteert het minste hem in de omgeving van zijn oren en ogen. Ik gebruik dat juist voor het nut, niet voor de sier. Trouwens die dingen zijn ongelofelijk duur. Zo'n netje kost al snel bij de 50 euro. Geef mij maar de goedkope vliegennetjes met flosjes eraan dan wel, ze kosten in elk geval maar 3 euro en zijn evengoed..... OK dan!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:09

ikke schreef:
Dus jij scheert de oren uit, zodat er modder, insecten en andere ongein in de oren kan komen en dan vervolgens een netje erover om dat weer te voorkomen? Ik zie hier even geen logica in, behalve werkverschaffing.

...


Ik gebruik geen netje. Maar kan me voorstellen dat je in een cross bijv er wel een gebruikt.

En waarom scheer ik oren uit??

In de hoop dat ie beter gaat luisteren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:15

Unity schreef:
Ik gebruik geen netje. Maar kan me voorstellen dat je in een cross bijv er wel een gebruikt.

En waarom scheer ik oren uit??

In de hoop dat ie beter gaat luisteren Haha!

Kijk dát is nog eens een goede reden! Vork

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:23

Ik vind die netjes helemaal niet mooi en gebruik ze ook niet. Ik knip wel te lange plukken die uit de oren steken weg, maar uitscheren, no way

Niet nodig en onzinnig...als je gewoon de lange uitstekende haren wegknipt zijn de oren ook al mooi en verzorgd om te zien

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:26

Even duidelijkheid over de drafsport,je heb verschillende manieren.Je doet een paard een kap op als het heel druk is.Dan doe je dus watten in de oren en daar doe je dan een soort netje omheen zodat de watten(en de gummi-oren-->die doe je over de oren heen) blijven zitten.Dan heb je nog een trekkap en proppen.Dat is of een gehele kap of 2 'bolletjes' (van een soort zachte stof,ben even de naam kwijt) en die stop je dan in de oren/over de oren heen.Deze zitten alletwee aan een touwtje vast,die touwtjes komen samen in een en zo kan de PIKEUR(zo heet zo iemand die op een sulky zit Knipoog ) aan het toutje trekken om de proppen/kap te trekken.Duidelijk Tong uitsteken ? Het is inderdaad,of voor drukke paarden of voor paarden die het laatste stukje niet echt doorzetten(dan trek je dus ) !Al geloof ik niet dat dat bedoeld word met een 'oornetje'

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:38

Sjonniej schreef:
Bij rensport doen ze het vaak omdat ze de oren dichtdoen en dan blijft alles op zijn plaats. Dit zal bij het springen soms ook gebeuren.


Hoe kom je daarop als ik vragen mag Haha!
Het is voor paarden die afgeleid raken door herrie

-----
Ik zie nu pas dat het hierboven ookal staat Haha! maarja

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:24

Je hebt van die speciale dingen die in de oren gedaan worden soort sponsding lijkt het op....Verward.. Misschien dat die erin gedaan worden zodat het paard zich niet laat afleiden door het plubliek zodat hij zich op de hindernissen blijft concenteren..... En dat het netje er dan overheen gaat zodat het niet opvalt zeg maar... Maar ik neem aan dat dat niet bij alle paarden het geval is en dus het bij een aantal gewoon onzin is of een andere reden....

Zie net dat van ruitje ook staan en het zijn idd. proppen (vroeg het net ook al aan me vader en die noemde het ook zo want hij verkoop spullen in de drafsport)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:29

ruitje schreef:
Even duidelijkheid over de drafsport,je heb verschillende manieren.Je doet een paard een kap op als het heel druk is.Dan doe je dus watten in de oren en daar doe je dan een soort netje omheen zodat de watten(en de gummi-oren-->die doe je over de oren heen) blijven zitten.Dan heb je nog een trekkap en proppen.Dat is of een gehele kap of 2 'bolletjes' (van een soort zachte stof,ben even de naam kwijt) en die stop je dan in de oren/over de oren heen.Deze zitten alletwee aan een touwtje vast,die touwtjes komen samen in een en zo kan de PIKEUR(zo heet zo iemand die op een sulky zit Knipoog ) aan het toutje trekken om de proppen/kap te trekken.Duidelijk Tong uitsteken ? Het is inderdaad,of voor drukke paarden of voor paarden die het laatste stukje niet echt doorzetten(dan trek je dus ) !Al geloof ik niet dat dat bedoeld word met een 'oornetje'

idd, dat bedoelde ik Knipoog
bedankt voor de nadere uitleg *LOL*

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:42

Ik dacht al dat je dat bedoelde Lachen !

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:02

ikke schreef:
Dus jij scheert de oren uit, zodat er modder, insecten en andere ongein in de oren kan komen en dan vervolgens een netje erover om dat weer te voorkomen? Ik zie hier even geen logica in, behalve werkverschaffing.


Verborgen werkeloosheid Haha! . Je kan toch ook gewoon de haren die bij bossen naar buiten groeien een beetje snoeien. Uitscheren is onzin! Alsof de jury je dan een 5 geeft ipv een 7 alleen vanwege die oren??
Pff paarden zijn geen barbiepoppen Blond !! Al zie ik sommige meisjes (en jongens) meer tutten met hun knol dan rijden: dekentje op, dekentje af, groene bandages, zwarte, rooie, blauwe, idem sjabrakjes. Veel halsters etc. Denk ik bij mezelf steeds "ja ja en wanneer ga je nou een keertje RIJDEN met dat knol, lopen met die hap of neem een falabella!"

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:55

Ik scheer nooit de oren uit, de haren in de oren hebben een belangrijke functie en zitten er niet voor niks! Knip natuurlijk wel de uitstekende plukken weg. Knipoog
Soms rijd ik echter ook met een oornetje, dit vanwege de vliegen. Op bepaalde tijden bij bepaalde weersomstandigheden zitten er hier heel veel van die kleine vliegjes, die vreselijk irritant zijn. Als ik mijn paard dan het oornetje op zet kan ik tenminste fatsoenlijk rijden, zit ik niet met een paard die constant met zijn hoofd alle kanten op schud. Maar voor mij is het niet een modeverschijnsel, ik doe het ook echt niet altijd op, alleen als er echt veel vliegjes zitten.

En ik heb de mijne ergens in een grabbelbak voor 1 euro gevonden! Haha!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:37

Wel grappig; je scheert de oren uit omdat dat mooier staat, vervolgens doe je er een netje over heen....dan zie je toch niks meer van die geschoren oren???? Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:46

Ik vind een oornetje erg mooi om te zien. Nuttig of niet, vooral die met zo'm gouden randje, erg chique tijdens het springen. Ben helemaal niet zo''n modetut, maar vind een netje gewoon mooi.

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:32

Kanzi schreef:
Wel grappig; je scheert de oren uit omdat dat mooier staat, vervolgens doe je er een netje over heen....dan zie je toch niks meer van die geschoren oren???? Haha!

Nou dat was ik nou ook van plan te typen. Kun je net zo goed de oren niet scheren en er een netje over doen. *LOL*

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:08

ik scheer zijn oren uit omdat dan zijn doppen beter blijven zitten en ja inderdaad dan gaat er een netje overheen
staat zo raar paard met 2 doppen dus dan maar netje eroverheen
maar waar maakt iedereen zich zo druk om zeg
ik vind tinkers met al dat haar er ook niet uit zien maar dan ga ik toch ook niet zeggen als het warm is öh dat is zielig zeg met al dat haar want dat houdt warmte vast
het is gewoon zo veel verschillende mensen met veel verschillende smaken

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:16

Kanzi schreef:
Wel grappig; je scheert de oren uit omdat dat mooier staat, vervolgens doe je er een netje over heen....dan zie je toch niks meer van die geschoren oren???? Haha!

Of ze doen het netje over de oren zodat men niet kan zien dat ze oren NIET uitgeschoren hebben

Mischien hebben die paarden geen maantop en hebben ze daarom zo'n netje op, of rijden die mensen graag met setjes maar vinden ze bandages lastig icm peesbeschermers en doen ze daarom zo'n netje om...

Ik moet trouwens zeggen dat ik er niet op let tijdens een concours, kijk naar rijden op zich..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:31

Een paar meiden die ik ken hebben het netje inderdaad op, omdat dat "stoer" kijkt. De echte ruiters hebben dat tenslotte ook, dus zij ook. Ach, ik geloof niet dat je paard er last van heeft en over wel of niet mooi kun je met alles discusiëren. Als het echt zou helpen om een rustiger paard te hebben, dan zou ik het zelf wel overwegen.
Oren uitscheren vind ik wel echt lelijk. Ik vind dat ze er van die grote oren van krijgen. Alleen wat er uitsteekt ervanaf en dat ik genoeg.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:52

Jantine2 schreef:
Pff paarden zijn geen barbiepoppen Blond !! Al zie ik sommige meisjes (en jongens) meer tutten met hun knol dan rijden: dekentje op, dekentje af, groene bandages, zwarte, rooie, blauwe, idem sjabrakjes. Veel halsters etc. Denk ik bij mezelf steeds "ja ja en wanneer ga je nou een keertje RIJDEN met dat knol, lopen met die hap of neem een falabella!"


Ha ha.. leuke reactie! Ik ben ook niet zo'n barbiepersoon en Iris loopt dus ook nooit in setjes.. Het moet praktisch zijn en lekker zitten..
Wat betreft haar oren.. alleen haar plukken knip ik weg, maar scheer haar oren nooit uit..

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:54

Dit is toch geen modeverschijnsel, ik heb dit al altijd gezien op jumpings...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:52

bij grote jumpings zie je het inderdaad al veel langer, maar nu zie je het bij regionale wedstrijden ook steeds vaker. Ik geloof dat het daar meer om gaat.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:53

Bij ons zie je dat al een hele tijd op regionale wedstrijden. Nu komen er inderdaad wat meer, omdat het mooi staat volgens sommige.

Ikzelf doe ook soms netjes aan, niet alleen op wedstrijd, maar voor het nuttig gebruik, zoals hier al vermeld werd.

1. Tegen de mini vliegjes, daar kan je paard volledig gek van worden
2. Tegen het geluid (niet echt nodig bij mijn paard)
3. Tegen de wind: daar gebruik ik het mijn nog het meeste voor. Als we eens naar het strand gaan, is het steeds met oornetje op. Ook als het hard waait hier, dan doe ik een oornetje op.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:32

Ik vind die dingen oerlelijk, maar Otje heeft er op concours wel een om. Hij reageert zo onwijs op alles wat hij in de omgeving hoort, dat netje dempt net iets(doe er verder geen proppen in ofzo).

Hij verschiet nu iig niet meer van ieder paard dat over een hindernis komt op het voorterrein en we gaan ook niet meer bij iedere balk die in zijn omgeving valt een meter of wat omhoog en naar voren Clown

Oren scheer ik trouwens wel op, maar niet uit. Helemaal kaal wil ik ze niet, omdat hij overdag gewoon buitenloopt, maar wil hem wel een beetje verzorgd op stal hebben staan *LOL*