Lois in de lappenmand door enting. Ervaringen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:02

Hier had 1 van de merries het deze maand ook na een enting.
Flinke zwelling die na een paar dagen steeds verder naar beneden zakte.
Deze merrie is nogal lastig met enten en ik denk dat de DA het iets te snel heeft ingespoten (om weer op tijd buiten bereik van haar voorbenen te zijn Bloos! ).
Heb het verder wel goed in de gaten gehouden aangezien dit een drachtige merrie is en dan loop je altijd wat meer risico met enten.
Na een weekje was het helemaal weg getrokken.


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:27

Marije_jiplover schreef:
Dit is een entingsreactie. Bij ons op stal hebben heel veel paarden hier last van gehad toen er tegen schimmel werd geënt. Sommige paarden konden wel een week haast niet lopen, als ze wel liepen, leken ze wel atactisch. Maar na een week was het weer helemaal over en waren ze weer ok.
Er waren bij ons op stal toen ook een aantal paarden in de hals geprikt en twee daarvan kregen dus ook zo'n zwelling in de hals. Die waren echt zielig, die konden helemaal niks meer, niet eens eten van de grond.


Tegen schimmel enten?? Wat is daar de lol van?

Spuiten in de hals gebeurt tegenwoordig steeds minder, omdat als er reactie optreedt dit in de hals veel grotere consequentie's kan hebben.

Een vochtzwelling tussen de voorbenen is welliswaar geen fraai gezicht maar drukt nergens tegen aan, er zijn geen, voor beweging direct noodzakelijke spieren bij betrokken, dus ze blijven normaal bewegen, waardoor het probleem zich (meestal) vanzelf oplost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:11

Vanmorgen op stal was Lois al wat fitter dan gisteren. Hij wilde dit keer wel zijn stal uit maar nog steeds heel moeilijk en langzaam.
Er hangen nu echt 2 zakjes tussen zijn voorbenen, een grote een een kleine tiet Lachen Maar ze hangen wel los.

De DA is geweest En die schrok zich een hoedje. Die zakjes tussen zijn voorbenen zijn niets ernstigs, dat is enkel vocht. Die opgezwollen borst geeft wel veen pijn en problemen. Er is iig een reactie opgetreden in de spier en dat kan op de naald zijn of op de entingsstof..... Lois heeft ontstekingsremmers en pijnstillers gekregen en daar moet hij snel van opknappen.

Ik, heb hem maa rop de wei gezet en toen ik hem in de wei zette kon hij het zelfs nog opbrengen om een paar passen te galopperen en een bok met een gil te geven, dat stemde mij weer gerust.

Vanavond heb ik hem 6 cc Quadrisol geggeven en dat moet morgenochtend en avond weer. De DA is morgen ook weer op stal dus die zou ook nog even naar Lois kijken. Als hij niet snel opknapt krijgt hij er antobiotica bij, maar omdat hij geen verhoging heeft wachten we daar nog even mee.

Heel erg bedankt voor julllie inbreng, daar heb ik echt heel veel aan gehad enmaakte voor mij de analyse een stuk makkelijker!!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:48

Mooi zo Lachen

Europe is our playground

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:46

Wat een opluchting!

Ik heb het zelf gelukkig nog nooit gehad bij mijn merrie,maar ik heb een keer gezien hoe beroerd een paard er van kan zijn.
Geen leuk gezicht.

Beterschap !

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:10

Kitten schreef:
Tegen schimmel enten?? Wat is daar de lol van?


Er was bij ons op stal een pony gekomen met schimmel (die meteen wel goed gewassen werd etc. en apart van de andere paarden stond, eigen borstels zadel/dekjes, halsters). Maar men was bij ons op stal meteen groots in paniek en bijna iedereen heeft zijn paard toen maar preventief laten enten tegen schimmel. De manegepaarden en -pony's zijn niet geënt en enkele pensionpaarden ook niet en die hebben nergens last van gehad toen, maar de parden die tegen schimmel geënt waren stonden bij na de boosterenting bijna allemaal met cup D, E of F op stal.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adrija, capriz, dierenfan, fokfanaat, knockout1, mamabird, mino1, VogeltjeM en 92 bezoekers