Hoe verrot kan je je voelen:hoefkatrolontsteking

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:46

bubbels schreef:
Maarre, 20 euro voor een nachtje stalling, da's nie goedkoop. Had Baduh een jacuzzi in zijn box ofzo. Knipoog


Oeps ! Oberon heeft er in het verleden weleens meer dan een maand gestaan. Het was toen alleen 20 gulden per nacht.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:05

Ik heb nog steeds geen rekening van Bodegraven wel vaag Verward Moet de 28e terug zal eens vragen hoe dat zit dan Haha!
Zal je zien krijg ik straks de opname en de nacontrolebezoeken in 1 x gefactureerd Boos!

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:15

Nee hoor,is niet vaag.Ik was er kort na jou en ik heb hem ook nog niet.Zal wel in de loop van de volgende week komen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 21:38

En ik was er ook al eerder geweest dus valt onder dezelfde "behandeling" zeg maar. Dus dat zal er vast ook mee te maken hebben. Het gaat best goed met hem. Hij doet het super op die anderhalve kilo en wordt duidelijk rustiger. Zeker nu het wat kouder gaat worden kan hij dat voer goed gebruiken om hem te helpen in zijn wintervachtje te komen. Hij is alles behalve onhandelbaar. Lijkt net alsof ie erin "berust". Heel prettig. Ik loop heel veel te tutten. Behalve 2 keer per dag wandelen neem ik nou toch wat meer de tijd om hem uitgebreid te poetsen, hem eens te wassen, zijn staart te vlechten enzo. Hij vind dat wel gezellig. Ik kan hem ook gewoon vast zetten in de zon, dan gaat ie staan pitten. Het gaat dus best ok. Of hij al beter loopt weet ik niet precies, omdat het vooral in draf goed zichtbaar was en dat is nu net niet de bedoeling. De kleine stiekeme drafjes om even te checken zien er in ieder geval goed uit.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:41

Wel fijn dat hij niet tegen het rusten vecht. Geeft je toch een fijner gevoel dan een paard dat sjago is en heel druk. Moet jij ook nog terug op controle of niet?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:46

In Bodegraven heb ik van de winter nog 15 euro per dag betaald... vreemd. Maar succes met je paardje in ieder geval. Stappen is niet leuk, ik weet het, en voor je paardje al helemaal niet. Maar als dit helpt ben je blij dat je zo lang hebt gestapt Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 16:42

Moet 12 oktober terug en dan maken ze ook weer echo's enzo. Ik heb het stappen er zeker voor over. Lachen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:58

Ik moet a.s. donderdag terug voor controle en hoefsmid. Pablo gedraagt zich naar omstandigheden goed. Hij heeft namelijk altijd enorme looplust en moet nu ongeveer 20 min draven op de hoefslag en een enkele grote volte. Hij is de eerste 5 min een bommetjes, loopt te krabbelen, rug weggedrukt, kop omhoog. Na gewoon doorgaan met 'been is naar voren, ophouding is terug' krijg ik op gegeven moment weer controle over hem en kan hij zich een beetje ontspannen. Houdt nog niet in dat ik niet hoef op te letten, want na 20 min was het vandaag :"piep, bok en lijf even goed losschudden" waarna hij braaf weer verder draafd. Moet daarom wel lachen. Gaat dus eigenlijk tot nu toe erg goed en stappen aan de hand is hij super braaf. Grazen aan de longe geeft minimaal een grote sprong, maar verder is hij super braaf. Hoop echt dat hij donderdag goed is en dat we meer het echte werk kunnen gaan oppakken, want we staan daar beide om te 'springen' Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 12:37

Kan ik me heeeeel goed voorstellen. Wat ik wel jammer vind is dat de hoefsmid behoorlijk wat heeft weg gesneden bij Baduh. Hij liep een soort van Natural Balance, met een mooie drukverdeling dus, en dat is grotendeels weg nu.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:41

bubbels schreef:
Kan ik me heeeeel goed voorstellen. Wat ik wel jammer vind is dat de hoefsmid behoorlijk wat heeft weg gesneden bij Baduh. Hij liep een soort van Natural Balance, met een mooie drukverdeling dus, en dat is grotendeels weg nu.


Dat probleem heb ik nu dus ook. Maar dat moest wel voor de foto's. Ga er donderdag wel over hebben met de smid daar, want ik wil het graag weer zoals het was. Zal wel een tijdje duren voor de stralen weer goed zijn aangegroeid.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:49

hier nog 1. Bijna geen stralen meer over lijkt het wel.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 12:25

Ah, dan heb ik het me duidelijk niet ingebeeld. Knipoog Omdat zijn hoeven minder stevig zijn komen er veel makkelijker steentjes in de witte lijn. Soms diep,dieper,diepst!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 22:40

Ik wil eigenlijk Tendo Cure gaan proberen van VSM. Heb ik ook een topic over in Medisch.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:14

Ik gebruik nu osteocur en podovetsem van VSM. Beide producten zijn ook goed voor kneusingen aan de ophangbanden in het hoefkatrol gebied. Eigenlijk proberen ze te voorkomen dat het kan escaleren in die hoef zodat het misschien wel hoefkatrol kan zijn. Tenminste, dat laat ik me uiteraard weer wijs maken en tuurlijk koop ik het. Ga het een aantal maanden geven, ben benieuwd naar het resultaat.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 13:22

Osteo Cure krijgt hij nu. Ik weet niet of het samen met Tendo Cure gebruikt kan worden.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:43

Eleonoor schreef:
Ik gebruik nu osteocur en podovetsem van VSM. Beide producten zijn ook goed voor kneusingen aan de ophangbanden in het hoefkatrol gebied. Eigenlijk proberen ze te voorkomen dat het kan escaleren in die hoef zodat het misschien wel hoefkatrol kan zijn. Tenminste, dat laat ik me uiteraard weer wijs maken en tuurlijk koop ik het. Ga het een aantal maanden geven, ben benieuwd naar het resultaat.


Eleonoor: wat ben jij kwijt aan de middelen die je hier noemt?
Kun je deze op internet bestellen?
Of bestel je het rechtstreeks bij de dierenarts?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:36

Je kan de middelen bij de dierenarts bestellen, maar ook bij de paardendrogist en bij van Rijs in Zevenhuizen (ik heb nu de flesjes bij de laatste besteld). Er zijn meerdere paardenwinkels die spullen van VSM verkopen (o.a. ook in Diever waar ik de eerste heb gehaald toen ik daar op vacantie was). Of je zoek op google op de trefwoorden osteocur, podovetsem en vsm. Krijg je gelijk de nodige info.

Bubbels, ik heb geen idee of je beide middelen kan gebruiken. Weet wel dat een homeopatische dierenarts maximum twee verschillende homeopathische middelen gaf. Gebruik je zoektool op internet en probeer nummer van puurnatuur te vinden, die kunnen je ook veel info geven.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 10:51

Ik weet inmiddels dat Tendo-cure en Osteo-cure beter niet samen gebruikt kunnen worden. Super-pluspunt; ik kan nu alles van VSM leveren dus ik heb alles lekker snel. Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 22:21

Iemand enig idee of cooling gel goed is om de doorbloeding te stimuleren? Dat doe ik dan voor ik hem weer op stal zet.

bart6699
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:02

Voordat je met allemaal middeltjes gaat werken die geen verbetering teweeg brengen, zal je toch eerst de balans in de hoef en diepe buiger terug moeten brengen.
Dit doe je door je niet op ijzers te laten lopen, maar juist blootvoets.
Door je paard blootvoets le laten lopen, dan bevorder je het hoefmechanisme en de doorbloeding van de hoef.
Hierdoor kan het beschadigde weefsel te rust komen en helen.

De hoefkatrolontsteking is ontstaan door het verkeerd trainen en berijden van je paard.
Je kan een uitleg op de site van Antione de Bodt vinden hoe hoefkatrol ontstaat.

Ik heb Antoine de Bodt les zien geven en verschillende paarden niet zuiver de bak in zien gaan.
Voor het einde van de les liepen de meeste paarden weer zuiver.

Ik ben zelf hoefsmid en heb verschillende bepaarden behandeld met hoefkatrol.
Zelf paarden met hoefkatrol cat. 4 en artrose cat. 4
Door de balans in de hoef te herstellen en de doorbloeding te stimuleren lopen verschillende paarden weer in de dressuur sport.
Zelfs op het niveau van de Z1
In ieder geval hoeft een paard tegenwoordig niet meer naar de slager omdat het hoefkatrol heeft.

Voordat je in allemaal supplementen en smeerseltjes aan je paard gaat toedienen, denk eerst goed na.
Gebruik de zelfhelende kracht van de hoef om je paard beter te maken.
In de vrije natuur komt hoefkatrol niet voor bij paarden, alleen bij paarden die bereden worden.
Je zal in je zelf moeten investeren om je trainingmethode, je zit en je balans te verbeteren.
Hierdoor gaat je paard zijn voorbenen weer 50 / 50 % gebruiken en komt de geirriteerde diepebuigpees weer tot rust.

Kijk eens op de site van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl
Zij heeft haar opleiding bij Antoine de Bodt gehad en zij revalideert hoefkatrol paarden.
Als je haar een mailtje stuurt dan kan ze je ook nog uitleg geven over hoefkatrol ontsteking.

M.vr.gr.

Bram

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 23:09

Hi Bram, bedankt voor je zeer uitgebreide stuk. Gelukkig denkt mijn hoefsmid (Fred Eeftink heet ie, supervent!) er net zo over. Hij heeft altijd op blote voeten gelopen, Natural Balance bekapt geloof ik. Zijn straal wordt in ieder geval betrokken bij het draagvlak en de bloedsomloop is daardoor zienderogen verbeterd. In Bodergraven waren ze bijzonder te spreken over de manier waarop Baduh bekapt was. Zijn hoefwanden waren dik en in een superieure conditie. Jammer genoeg was dat voor de foto's een probleem en hebben ze zijn hoeven echt "uit" moeten kappen. Omdat ik 12 oktober terug moet voor foto's + echo heeft het nu weinig zin de hoef in te korten om het draagvlak weer te vergroten omdat 12 oktober alles weer uitgesneden zou moeten worden. Dan zou alles moeten aangroeien en dan duurt het veel langer voor hij weer netjes op zijn hoefjes staat. Ik zal die site van Marijke de Jong zeker gaan bekijken. Bedankt voor de tips!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:19

Hoi Bram,

Zonder hoeven geen paard, dat is toch de gezegde!! Dat klopt nog steeds als een bus en net als Bubbels ben ik daar ook zeker van bewust. Echter, mijn smid heeft een verkeerd besluit genomen om hem zo pardoes van de NB beslag op gewoon beslag te zetten en ik heb dus als resultaat een paard met verrekte ophangbanden. Zo zie je maar weer hoe belangrijk goede stand van de hoeven zijn. Persoonlijk ben ik niet voor blote voeten, gezien de stapmolen en het erf bij ons geheel bestraat zijn en geen continue weidegang tot beschikking heb.

Nog even over 'smeersels en andere troep'. Dat is voor mij een ondersteundende therapie en zeker niet de hoofdoplossing van mijn paard zijn problemen. De homeopatische druppels zie ik althans als een ondersteuning in het genezingsproces, het weer corrigeren van het beslag staat op nummer 1!!!! Daarom mogen we dus nog wel hebben over de smeersels en druppels, toch?

Bubbels, coolinggel lijkt mij haast niet mogelijk. De aanhechting zit zo ver weg van de huidoppervlakte dat die geen effect zal krijgen van alle smeersels die je erop smeerd. Wel goed voor oppervlakkige kneusingen, maar niet voor iets wat zo diep in de hoef zit.

Pablo was op de controle vorige week erg goed. Dat heeft hij tijdens de clinic in Wanroij zaterdag weer bewezen. Ik blijf doorgaan met geleidelijk opbouwen van het werk zodat de kneusing echt goed kan genezen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 23:39

Een goede coolinggel in de kootholte en rond de kroonrand moet toch ver genoeg door kunnen stralen om de doorbloeding te kunnen stimuleren?

prompter

Berichten: 11170
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:52

bubbels schreef:
Een goede coolinggel in de kootholte en rond de kroonrand moet toch ver genoeg door kunnen stralen om de doorbloeding te kunnen stimuleren?


Er zijn weinig coolinggels die dat kunnen, en als je ze vaak gebruikt heb je een grote kans op blisteren. Kun je er geen icepack op leggen?

En moet het nog wel gekoeld worden, nu het acute stadium voorbij is? Neem even contact op met je behandelend arts, misschien is in dit stadium de doorbloeding stimuleren wel beter - en dat gebeurt via warmte Lachen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:29

Zelf gebruik ik minipuls, magneetveld therapie. Dat komt vrij diep en werkt goed. Koelen e.d. doe ik niet, ook ivm zijn mokgevoeligheid.