Wat gaat voor, jij of je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:05

Elke situatie is anders, dus wat je gaat doen kan je niet van tevoren zeggen.

Maar wat ik wel weet is dat mijn leven altijd voor gaat. Verder doe ik (bijna) alles voor mijn paard, maar ik geef er niet mijn leven voor.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:16

Ik zou er wel afspringen. Heb altijd het idee dat paarden zich in zulke situaties beter zichzelf kunnen reddedn dan met alle 'hulpen' van de ruiter.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:32

Lot schreef:
Maar mocht ik met een paard op het spoor staan en er komt een trein aan en hij is écht niet van het spoor te krijgen, dan kies ik toch echt voor mijn eigen veiligheid!!

Een kennis van mij is dat (jaren geleden) dus overkomen: ze steekt met pony het spoor over, terwijl op dat moment nét de bomen naar beneden gaan en die bellen beginnen te rinkelen. Pony bevriest en is niet meer vooruit te krijgen. Ze heeft haar zweepje erop kapot gemept, maar hij bleef stokstijf staan, de trein was al te zien.... Net op het moment dat ze denkt "bekijk het maar, ik spring eraf en je redt jezelf maar", springt de pony naar voren.
Dat is dus goed afgelopen. Maar ze had hem rustig op het spoor laten staan, als ie niet was gaan lopen hoor!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:39

@Chagrijntje, als je pony echt in paniek is, is hij vaak gewoon niet te stoppen....

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:03

mijn paard of pony
dus Pinto of Natal het liefst beide als het moet gaan voor aan mijn leven

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:33

het leven van mijn lieveling gaat voor mijn leven

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:15

Vos is niet van mij, dat maakt het misschien al makkelijker, bovendien heb ik hier hele duidelijke afspraken over met zn eigenaresse. Toen ik ging buitenrijden met hem moest ik beloven dat als ie ooit op de grote weg af ging, ik er af moest springen. En dat zal ik ook zeker doen, sorry, ik vind mezelf net even iets belangrijker dan het paard. Of je op dat moment ook op het idee komt dat te doen, is een tweede....volgens mij ben je zo geschrokken dat je niet helder meer denkt.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:58

Ik zou liever samen dood gaan.

ze zeggen wel er zijn nog meer paarden.. maar er zijn ook nog meer mensen...

nee als er wat zou gebeuren, zou ik eerst proberen het beestje te redden lukt het niet jammer dan dan samen dood.

EN NEE IK BEN GEEN PENNY

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:28

Maar wie heeft er wat aan als je samen dood gaat?
Dat paard gaat toch dood (of misschien niet), wat is het nut van dan zelf ook maar doodgaan?

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:56

hmmmm.... hou hartstikke veel van mijn paard zou alles ervoor doen om haar te redden maar als dat niet zou lukken om een of andere reden dan op het allerlaatste moment kies ik voor mijn eigen leven. maar het is wel zo dat als je een goede band hebt met je paard zal t ook alles doen om jou te redden. een dier voelt wanneer er een gevaarlijke situatie voor gaat komen bv als een auto zo op jullie af zou komen als zijnde een aanrijding dan werpt een paard zijn ruiter af en werpt zich tussen jou en de auto Ach gut

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:33

ik weet het niet.. het ligt aan het moment.. ik kan hier wel zeggen dat ik mn leven zou opgeven voor mn paardje.. maar als het moment daar is.. weet ik niet wat ik zou doen.. dus ik kan niet echt een goed antwoord geven ..

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:06

mijn paard heeft het wel eens gepresteerd om helemaal over de zeik, recht op een trekker af te rennen, ik kon doen wat ik wou, trekken, schreeuwen maar niets hielp
uit reflex Verward heb ik toen haar neus dicht geknepen (vraag me niet hoe) en ondertussen aan teugel gaan hangen, toen is ze wel gestopt (uiteindelijk)
maar damn dat was echt eng! (ook de rede dat ik nu liever niet buiten rijd)
ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als ze daar niet op had gereageerd,
ik weet het echt niet, maar dat lost mijn reflex op dat moment dan maar op Tong uitsteken

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 08:24

Hoe veel ik ook van me paard houd, als zij zo graag onder een vrachtwagen wil springen doet ze het maar alleen......Knipoog

Als mijn paard er vandoor zou gaan weet ik niet wat ik zou doen, maar ik zou iig niet denken van: ''Oh paard, zullen we vandaag even samen dood gaan?'' Overdreven natuurlijk, maar ik zou (als ik kon) proberen mezelf in veiligheid te brengen. Als het paard daardoor neit meer te redden is, klinkt hard, maar dat is dan jammer.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 08:52

ik ga dan t liefst samen dood, t is niet eens mijn eige pony, m'n vzpony, maar toch, ik ben net terug van vakantie, ik heb d'r vreselijk gemist, en ga vanmiddag ook meteen naar haar toe, ook al regent t.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 08:54

Ik zou eraf springen, tenminste.....dat denk ik nu.
Misschien dat ik in die situatie wel iets heel anders zou doen.
Bovendien heeft je paard meer kans om te overleven als je eraf springt....
Als er niemand op zn rug zit, kan hij beter op het laatste moment opzijspringen, omdraaien of stoppen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:07

luna_cockie schreef:
Hoe veel ik ook van me paard houd, als zij zo graag onder een vrachtwagen wil springen doet ze het maar alleen......Knipoog

Als mijn paard er vandoor zou gaan weet ik niet wat ik zou doen, maar ik zou iig niet denken van: ''Oh paard, zullen we vandaag even samen dood gaan?'' Overdreven natuurlijk, maar ik zou (als ik kon) proberen mezelf in veiligheid te brengen. Als het paard daardoor neit meer te redden is, klinkt hard, maar dat is dan jammer.


Helemaal mee eens. Ik zou in een noodsituatie zeker proberen te redden wat er te redden valt, maar ik heb toch liever alleen het paard dood dan het paard en ik samen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:56

Wat een vraag Verward ....................natuurlijk mijn eigen hachtje boven dat van mijn paard!

Misschien dacht ik er toen ik 14 was anders over , maar nu ik meer levenservaring heb Schijnheilig , weet ik dat dat kindergedachtes zijn. en dat een paardenleven niet in verhouding staat tot dat van een mens, mensen die zeggen het paard te verkiezen boven zichzelf hebben waarschijnlijk, nog niet veel meegemaakt in hun leven wbt overlijden, dan zeg je dat namelijk niet.

Het is een soort onschuldige gedachtengang van mensen die ontzettend veel van hun paard houden om dit te denken en waarschijnlijk ook echt zo te voelen, maar het zullen veelal jongere kinderen zijn die deze mening delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:00

Ik ga altijd voor. Al in minder heftige situaties trouwens...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:23

cissie schreef:
Misschien dacht ik er toen ik 14 was anders over , maar nu ik meer levenservaring heb Schijnheilig , weet ik dat dat kindergedachtes zijn. en dat een paardenleven niet in verhouding staat tot dat van een mens, mensen die zeggen het paard te verkiezen boven zichzelf hebben waarschijnlijk, nog niet veel meegemaakt in hun leven wbt overlijden, dan zeg je dat namelijk niet.

Het is een soort onschuldige gedachtengang van mensen die ontzettend veel van hun paard houden om dit te denken en waarschijnlijk ook echt zo te voelen, maar het zullen veelal jongere kinderen zijn die deze mening delen.

Het viel me al op dat de mensen die het hier zeggen, dat ze liever samen dood gaan, voornamelijk kinderen van een jaar of 13/14 zijn. Niets mis mee verder, maar wel opvallend Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:36

Mijn eigen leven gaat zeker voor. Ik ga geen onnodige risico's nemen. Wanneer ik op een paard zou moeten stappen en ik weet dat het onverantwoordelijk zou zijn dan stap ik er niet op. Niet zo zeer uit angst voor het vallen maar voor het idee dat ik een risico neem wat fataal zou kunnen zijn, voor mij en/of voor het paard.

Idd Richtje, toen ik een jaar of 13 was had ik dat waarschijnlijk ook gezegd. Maar goed, verstand komt met de jaren Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:59

Helaas voor ponylief gaat mijn eigen leven toch echt voor Lachen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:38

Lot schreef:
Maar mocht ik met een paard op het spoor staan en er komt een trein aan en hij is écht niet van het spoor te krijgen, dan kies ik toch echt voor mijn eigen veiligheid!!


Ik zou de seindienst van de spoorwegen bellen Haha!

En ik zou proberen ons alletwee te redden, als dat echt niet kan...heeft het paard toch altijd meer kans als hij mijn gewicht niet moet meeslepen...

Ik vind een mensenleven trouwens niet noodzakelijk meer waard dan een paardenleven, alle leven is waardevol imho
Ik zou doen wat in mijn ogen zo weinig mogelijk mensen/paarden/.. in gevaar brengt..als je in zo'n geval kunt denken tenminste, lijkt mij inderdaad ook dat je meer uit 'reflex' gaat handelen

_Margarita_

Berichten: 2336
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:38

ik heb altijd geleerd van me opa, jou leven gaat voor dat van je paard.. van jou is er maar 1 en er zijn paarden zat...
tuurlijk is er ook maar 1 paardje, maar toch mijn eigen leven zal altijd voor gaan.. en toch ik weet zeker dat iedereen dat heeft, vind het erg makkelijk om te zeggen, ga liever samen dood... ik weet zeker dat wanneer je echt in zo'n situatie terecht kom je dat niet doe..

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:43

Tot een bepaalde hoogte gaat mijn paard voor mij. Maar als ik moest kiezen óf mijn paard óf ik, dan ga ik toch wel voor vrees ik. Maar ik denk dat dat ook een gezonde instelling is...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:48

Ik geef heel erg veel om mijn pony, maar zodra het er neer komt dat ik moet kiezen voor mijn leven of die van ons allebei dan red ik toch mezelf wel hoor. Dat voorbeeld van de trein vind ik beter dan op een tractor afrennen. Maar als me dat zou gebeuren (trein) dan zou ik er dus ook afstappen als ik haar echt niet vooruit krijg.