Nogmaals; euthanasie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 21:42

Ik heb altijd al mijn hoofd zitten wat ik de mooiste dood vind voor mijn paarden. Toevallig lees ik nu in de Hoefslag van 25 oktober (ik krijg de hoefslag altijd van een kennis) een artikel van Margriet Cremers-Dudok. Hier gaat het ook over euthanasie bij paarden en vertelt zij wat de beste manier is voor een paard om te sterven. Dit is dus precies hoe ik het wil. Je paard in het weiland tussen andere paarden waar hij mee om gaat, in laten slapen. Vertrouwd in zijn eigen omgeving met zijn vrienden. De paarden die achter blijven kunnen dan ook afscheid nemen, en volgens mij is dat heel goed voor paarden. Volgens Margriet is het een prachtige manier om te sterven. Brrrr ik krijg helemaal kippenvel als ik dit soort dingen lees. Ik ben zooo bang voor dat moment. Kon ik het maar een keer van me af zetten. Verdrietig

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 22:41

Hoi,
Ja, paarden waarbij je afscheid moet nemen is verschrikkelijk zo ken ik 2 paarden die in moesten slapen. De 1 kreeg een trap van een ander paard de ander had zich in stroomdraad verwikkeld de hele pezen van zijn achterbeen waren helemaal door. Deze 2 paardjes stonden toevallig bij dezelfde stal en heette toevallig allebei Bas het lijkt wel of daar een vloek overheerst dan meteen.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:54

Klinkt wel heeel mooi, maar ik hoop dat ik voorlopig nog niet voor die keuze sta hoor!! Moet er niet aan denken Huilen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 11:48

Nee maar eens komt de tijd en dan moet je een keuze kunnen maken die voor jouw aanvaardbaar is. Vorig jaar kregen wij er ook mee te maken. Wilden ze om persoonlijke redenen niet naar het slachthuis doen. We hebben het overlegd met onze DA wat voor mogelijkheden er waren. Wij hebben gekozen voor het laten inslapen in hun eigen omgeving, dus in hun eigen box. Eerst kregen ze een spuitje en vielen ze in een diepe slaap, daarna de definitieve spuit. De DA bleef bij het beestje totdat de hartslag weg was. Wij hadden er vrede mee. Het was een mooi afscheid.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 12:54

Jura ,ik heb dat stukje ook gelezen en het is ontroerend Huilen
Bij onze buren is laatst hun witte IJslander overleden gewoon in de wei bij de rest van de paardjes.
Het ophalen is niet zoals gebruikelijk het onterende gesleep naar de weg maar bij hun aan huis opgehaald en afgevoerd.Schijnt bij de Rendac een speciale service bestaat voor wat betreft paarden (kost wel extra)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 13:04

Ja bij ons zijn ze ook vanuit de box opgehaald.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 14:38

ik blijf er bij dat je pas de echte beslissing kan nemen als het moment daar is.
Je moet er ook niet te veel aan denken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 14:45

Het lijkt me zo verschrikkelijk dat jou paard dan zo dood in de wei ligt... en dat zo'n vrachtwagen hem dan komt ophalen met zo'n takel enzo...

Gatver! Ik moet er echt niet aan denken!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 17:14

Hoe gaat dat als je je paard laat inslapen in zijn box? Kun je hem er nog wel uitkrijgen erna? (Jee wat een naar topic)
Wij hebben onze jonge ruin destijds ook in laten slapen. Kruisverlamming, dus hij lag toch al. Maar wat als je paar zich niet wil geven? Dat lijkt me ook erg, dat ie blijft vechten tegen die slaap zegmaar.

Brrrr... Ooit komt de dag ben ik bang. Hopen dat ik die beslissing nog laaaaang niet hoef te nemen!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 17:37

Ik kan je verzekeren dat die van ons in vol vertrouwen zijn ingeslapen. De voorste boxwanden kunnen we er zo uithalen dus dat was bij het ophalen geen probleem. Zelfs het weghalen viel mee, daar waren wij ook bang voor. Ze zijn pas de volgende dag opgehaald heel vroeg in de morgen(volgens afspraak). We hebben de tijd gehad om afscheid van ze te nemen.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 18:27

Een tijdje terug is mn eerste verzorg pony ook overleden.. (was al 36..) maar die heeft ook een spuitje in zn box gehad.. hij lag daar namelijk al en kon niet meer opstaan.. later hebben ze hem met zo'n heftruckje eruit gehaald (hadden daar een vrachtwagen bedrif dus dat was wel makkelijk..) en begraven in de tuin..
Ik zou het heel erg moeilijk vinden om hem bijv, door zo'n vrachwagen worden afgevoerd.. Verdrietig

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 18:48

Mag dat? begraven in de tuin?
Het is toch verplicht dat ie naar zo'n dectructiebedrijf ofzo gaat?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 18:56

Volgens mij mag dat inderdaad niet. Maar het lijkt me wel mooi als je op een boerderij woont en je weet zeker dat je nooit meer wilt verhuizen...

Ik ben blij dat er meer het met me eens zijn over een 'mooie' dood. In de box is inderdaad ook fijn voor het dier. En het is misschien naar dat je dan een dood paard op je terrein hebt, maar het belang van het dier staat voorop toch?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:03

Bij ons in het dorp is de bekende draver Heres begraven op het eigen terrein .
Ze hebben er heel veel moeite voor moeten doen en uiteindelijk is het ze gelukt !
Als eerbetoon voor een hele belangrijke hengst in de drafwereld met ontzettend veel nakomelingen.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:34

heel ff off-topic: die goeie ouwe draver Heres is de opa van mijn paardje.

Weer on-topic:
Manjo is gewoon bij de boer waar hij op dat moment in de stal stond overleden. Wij waren er niet bij, alleen mijn vader. Het was ook niet z'n oude vertrouwde omgeving waar hij al die jaren heeft gestaan (het was een winteroplossing).
Hij is gewoon opgehaald door zo'n bedrijf. Verdrietig

Het liefst had ik gehad dat ie was gecremeerd ofzo.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:52

Citaat:
Op 2001-11-11 17:48, schreef carola:
Mag dat? begraven in de tuin?



ik weet niet hoelang dat niet meer mag maar bij ons in de tuin ligt toch echt een paard!ofja een skelet Scheve mond\
hebben we paar jaar terug gedeeltelijk opgegraven, eerst dachten we dat het een koe was, maar aan de kaken en tanden te zien was het toch echt een paard!!
we hebben echt een boven en onder kaak mét tanden gevonden!! wel heel appart hoor zo'n paard in de tuin Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:18

Ik vind het toch een heel naar gezicht..... Ik droom er ook soms nog weleens van, dat ie eerst in de wei staat en dan bij ons achter huis ligt onder een oranje afdekzijl. Ik zie dan nog net een been eronder weg steken... Scheve mond\

Brrrr.... Ik hoop maar dat het echt nog heeeeel lang duurt voor ik zoiets weer meemaak.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:18

ik ben er nog niet uit wat ik dan zal doen. Het zou fijn zijn als de beslissing uit handen genomen werd, en de natuur het voor mij zou oplossen zonder dat er een lijdensweg aan vooraf gaat. Maar ja, zo makkelijk ben ik er nog nooit van af gekomen, dus dat zal wel nooit gebeuren ook.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 13:21

Dat is inderdaad nog fijner ja, enige nadeel is dan dat je geen afscheid hebt kunnen nemen maar voor het dier wel het beste.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:23

Ik heb mijn paard in een kliniek in laten slapen maar als ik weer voor de keuze zou komen dan zou ik ook het liefste thuis willen op haar eigen vertrouwde plekje.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:46

Eigenlijk door de MKZ heb ik mijn paard laten inslapen op stal in de hooitas. Achteraf was ik daar best wel blij mee, dat ik hem niet hoefde te vervoeren naar de kliniek om hem daar te laten inslapen. Nadeel was wel dat het een paar uur duurde voordat hij opgehaald kon worden, EN dat hij naar de straat gesleept moest worden door de boer. Ik was daar niet bij, maar ach, hij voelt er niets van. Het is vredig gegaan en rustig zo op stal.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:53

Citaat:
Op 2001-11-11 17:27, schreef Romy:
en begraven in de tuin..



ik weet niet of je het weet, maar dat is streng verboden Scheve mond\ Kusje
toch? had ik ergens gelezen

_________________
We're the children of the sun...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Felice op 2001-11-12 14:54 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Felice op 2001-11-12 14:54 ]</font>

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:29

Jeetje, ik zou niet weten wat ik zou doen hoor! Blij dat ik niet hoef te kiezen!
Maar ik zou hem in ieder geval niet naar de slacht brengen, moet hij daar nog heen ook en ze weten het donders goed, ze ruiken wel wat er gebeurt!