paardenplezier

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

paardenplezier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:56

Mij houdt al een poosje het volgende bezig:

Heb ik mijn paard voor mijn plezier, of heb ik mijn paard om hem een zo plezierig mogelijk leven te bezorgen????

Ik rijd b.v. geen wedstrijden, ga niet naar evenementen met mijn paard, rijd geen dagtocht mee als het 30 graden is omdat ik dat niet aangenaam voor mijn paard vind.

Hoe denken jullie daar over?

Vind je paard het leuk om dressuur te rijden, op wedstrijd te gaan, mee op vakantie te gaan, op stal te staan, in de wei te lopen en pas jij je bezigheden aan je paard aan?

Pas jij je programma aan als je merkt dat je paard iets niet leuk vindt, of moet je paard met jou mee omdat jij iets gaat doen wat jij heel leuk vindt?

Ik doe nogal veel consessies aan mijn paard:

bijv. ik heb zijn ijzers eraf laten halen omdat hij ze er steeds zelf aftrapte en zijn hoefballen steeds open trapte en ik er inmiddels van overtuigd ben dat blote voeten gezonder zijn. Ik kan nu niet meer iedere dag rijden, ik moet mijn rijden aanpassen aan mijn paard: zijn hoeven mogen niet harder slijten dan dat ze groeien.

Ik heb een Noriker en wordt verondersteld hem op country fairs te laten zien om het ras te promoten, ik doe dat echter niet, hij haat de trailer!
Ik ga alleen naar dingen waar ik onder het zadel kan komen en dan alleen nog als het goed weer is (geen 30 graden en geen regen).

Toen ik Morrie kocht had ik enduranceplannen, nu anderhalf jaar verder kan ie nog niet met mij op z'n rug galopperen en haalt ie de 5 km/u nog niet, dus die plannen zitten diep in de vriezer....



Ik ben benieuwd of jullie je ambities en plannen met je paard hebben bijgesteld aan de talenten/tekortkomingen van je paard of moet je paard zich aanpassen aan jou?


DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:59

ik heb zeker wel ambities met vlieg, maar ik kijk wat hij aan kan.
als ie geen zin heeft, heeft ie pech, want als ik op wedstrijd wil, maar hij houdt er niet van, dan gaan we toch gewoon op wedstrijd.

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:11

Met Barney heb ik gedressuurd ik spring nu en ik cross ook nog dus tsja....
En met mijn paard wil ik zo ver mogelijk komen in het springen die ik dus in januari 2005 ga starten

Live,LOve,'ndLaugh

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 16:14

maar denk je wel eens over na of je paard dat ook allemaal leuk vindt, of boeit je dat niet zo?

Ik denk bij alles wat ik doe na of ie het wel prettig vindt en maak ook regelmatig excuus als er iets moet gebeuren warvan ik vermoed dat ie het niet leuk vindt.

Morrie vindt slepen erg leuk: boomslepen of alleen maar met een autobande de bak slepen, daar maakt ie een echt kunstwerk van, ik loop er dan naast, vind er eigenlijk weinig aan, maar geniet van hem, dat hij er duidelijk plezier in heeft.

Dan moet ie de dag erop weer mee het bos in onder het zadel, wat ie duidelijk minder vindt, maar braaf doet en zo wissel ik het zoveel mogelijk af

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:15

Ik pas het wel aan ja, als Arzu b.v springen echt niet leuk zou vinden, dan doen we het ook niet, dat is ook zo bij Mick.

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:17

Ik pas mijn plannen aan mijn paard aan. Ik heb de ambities bijgesteld aanhand van de mogelijkheden van mijn paard. Ik heb haar gekocht met het oog op wedstrijden, maar wil haar nooit meer kwijt, ook al lukt het niet om wedstrijden te rijden. Door een slijmbeursontsteking van mijn kant kan ik intussen ook niet meer zo zoals ik dat zou willen. Ik heb geen financiele middelen voor een auto met trailer, en heb een veulen van haar gefokt die ik probeer zo lang mogelijk te houden.

Dus laat het een samenloop zijn van concessies aan mijn paard, mezelf en de omstandigheden.

Je suis Charlie.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:19

Ik heb mijn pony's voor mijn plezier, maar dat betekend niet dat ze alleen maar moeten doen wat ik wil.
Ik zet ze van half april tot iig oktober op de wei, vinden ze heerlijk

Als het warm is ga ik wel gewoon rijden als dat het plan was, maar houd er wel rekening mee dat het warm is en ga dus niet heel veel galoperen o.i.d.

Als ik de mogelijkheid krijg om op vakantie te gaan met paard en al zal ik dat zeker doen. Allebei mijn pony's gaan best makkelijk op de trailer.
Ik heb Arti's ijzers eraf laten halen omdat ik dat beter voor haar vond. Gaat prima zo, eerst liep ze een paar weken gevoelig op het harde, maar tegenwoordig niet meer.
Levi heeft nog nooit ijzers gehad.

Ik zou graag dressuurwedstrijd en endurance wedstrijden starten met Levi...we zien wel wat de toekomst ons brengt
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 10-08-04 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:21

Arti vind springen erg leuk, ik wat minder, maar sinds kort heb ik elke 2 weken springles. Tot nu toe vind ik dat zelfs wel leuk Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:21

Ik heb mijn paard voor mijn plezier, maar ik zie het niet zoals: Ik wil dit, dus mijn paard moet dit ook doen. Ik zie ons liever als combinatie... samen naar het bos omdat ik het leuk vind én omdat mijn paard er plezier in heeft. Samen naar wedstrijden, omdat ik het leuk vind én omdat mijn paard er plezier in heeft. Als ik Fraeva met tegenzin naar wedstrijden moet sleuren, dan vind ik er zelf ook weinig meer aan denk ik. Natuurlijk zitten er af en toe dagen tussen waarbij Fraeva met tegenzin uit de wei komt, dan denk ik: "Komop Frae, we gaan lekker rijden" Lachen. Dan probeer ik haar op te vrolijken ipv te zeggen: 'Niks ervan, je moet mee'. En tsjah, als ik geen zin heb om te rijden krijgt ze gewoon lekker een dagje vrij. Ik probeer mijn paard aan te voelen en daar mijn plannen op af te stemmen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Jessie88 op 10-08-04 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:23

ik reageer nog wel even, je ehbt ene paard nartuurlijk voor je eigen plezier, je koopt geen pony waar het niet mee klikt. Dus iedereen heeft z`n pony wel voor z`n eigen plezier, dat paard kan tenslotte niet kiezen wie z`n baasje wordt Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:25

Ik heb mijn paard echt wel voor m'n eigen plezier, als ik er geen lol in zou hebben, dan zou hij er niet zijn. Maar een groot deel van dat plezier bestaat wel uit het SAMEN plezier hebben, als hij er ook lol in heeft, dan is mijn plezier nog veel groter. Ook het "goed zorgen voor" is bij mij onderdeel van de lol, ik kan er echt van genieten als hij er goed bij staat.

Met hangen en wurgen hem tot iets dwingen waar hij echt geen trek in heeft of wat hij gewoon niet kan, daar vind ik geen lol aan, nog afgezien van het feit dat het bij hem nog best gevaarlijk kan worden ook.

Wat niet wegneemt dat je af en toe wel eens moet doorzetten als je verder wilt komen en dat is wel wat ik wil en niet wat hij wil en dat is dan toch echt wel even vette pech voor hem. Ik wil graag dressuurwedstrijden rijden, van hem hoeft dat niet zo nodig denk ik, maar ik doe het toch en daar voel ik me absoluut niet schuldig over.

Dat hij er niet altijd evenveel lol in heeft wat we doen, daar kan ik niet zo mee zitten, ik moet ook vaak zat dingen doen waar ik niks aan vind, zolang het maar niet echt TEN KOSTE van hem gaat en het negatieve niet de overhand krijgt. Op wedstrijd gaan is qua plezier voor hem denk ik vrij neutraal, maar in de warme trailer staan terwijl ik in de biertent hang gaat toch wel richting de min qua plezier voor hem, dat doe ik dan ook niet en ik ga ook lang niet ieder weekend. Als hij lekker in de wei staat, dan heeft hij echt geen behoefte aan werken, maar ik trek 'm er toch uit om te werken, zonder enig schuldgevoel.

Ik wil graag in m'n eentje buiten kunnen rijden, maar hij trekt dat echt niet en wordt levensgevaarlijk (voor ons allebei), ik rij dus alleen nog maar samen met iemand in het bos, dan is er geen vuiltje aan de lucht en genieten we allebei, met die consessie heb ik geen enkele moeite.

etc. etc. en zo probeer ik zo goed mogelijk rekening met hem te houden en samen zoveel mogelijk lol te hebben.

Nulla tenaci invia est via

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:27

Moeilijke vraag. Hoe weet je of het paard het allemaal leuk vindt? Als hij zich niet verzet? Ik heb mijn paard vooral voor mijn plezier, we gaan 1x per week naar de manege om te lessen, daarnaast rij ik nog zo'n 2 a 3x thuis en af en toe, voor de lol (mijn lol) naar een wedstrijd. Daar staat wel tegenover dat ze dagelijks van 's morgens tot 's avonds op de wei staat met soortgenoten, een ruime stal heeft enz. Ik denk dat ze het al met al nog niet zo slecht heeft getroffen, bij me.


isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:28

is een lastig issue, Smurf
sinds wij paarden voor onzelol hebben (en daarin zit al een deel van het antwoord), zijn het geen werkpaarden meer.
Vroeger was een paard nodig, nu vallen veel paarden in de categorie hond en poes
Wij hebben ze voor ons plezier, dat staat voorop, maar echt werken hoeven er niet veel.
Tja, als ik moet werken moet ik ook wel eens iets doen waar ik een hekel aan heb, zoals rapporten schrijven, dus ik zit er nie t zo mee als mijn paard iets voor mij moet doen wat hij minder leuk vindt.
Hij staat het liefst te vreten en te rotzooien met de andere paardjes, dat is duidelijk.
En als ik dan iets met hem moet, het liefst een buitenrit, als het aan hem ligt, aan een lang teugeltje en in stap, behalve als hij een dag heeft dat alles eng is, dan liever helemaal niet.
En af en toe springen, dat vindt hij ook reuze leuk.
Maar ik wil dat hij soepel is, zijn rug gebruikt, etc. dus moet hij dingen doen waar hij niets aan vindt.
tja, jammer dan
zolang het maar eerlijk is zie ik het probleem niet.
Het is geven en nemen, ik wissel het werk af met af en toe een buitenrit of een keertje een paar sprongetjes, maar ik kan hem toch moeilijk zijn zin geven !
Dan zou ik in het uiterste geval een enorm landgoed moeten kopen ergens in Polen ofzo en hem daar met een kudde dumpen.
Ik let wel op dat hij over het algemeen plezier in het werk en het leven houdt, dat vind ik wel heel belangrijk en natuurlijk houd ik rekening met eigenaardigheden enzo, maar met mate, anders is het einde zoek.

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:30

wij hebben hem ook voor het plezier ,natuurlijk moet hij ook dingen doen die hij liever niet wil,dressuren dat is wel voor zijn eigen bestwil anders loopt hij op de voorhand en dat is juist voor hem niet goed ,heeft slechte hoefkatrollen ,longeren vind hij ook niks,dan moet meneer aan het werk nou dan word er wat gegild verder rijden we op strand vinden we allebei leuk eens per jaar de endurancerit van katwijk verder word hij lekker verwend en mag hij 3 maanden het land op ,hebben we allebei lol in .kan er van genieten, als ik hem zie genieten

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:33

Ik heb mijn paard voor mijn plezier en ik heb geen plezier als ik merk dat hij er niks aan vind.

Ik rij dus graag wedstrijden, maar ben met springen niet verder gegaan omdat ik niet passend kan rijden en niet wil dat het paard zijn been breekt op de sprong door mijn geklungel.
Ik ben gestopt met dressuur omdat hij daar het maximale had bereikt.
En nu rijden we alleen nog recreatief en als het weer en de dazen het toelaten lekker veel buiten ritten.
Buitenritten deed ik ook wel tijdens het wedstrijdrijden, maar dan was training tussendoor wel heel anders Lachen

Verder geniet ik ervan als hij staat weg te doezelen bij het poetsen omdat hij dat heerlijk vind.
En geniet ik ervan als hij door de wei bokt of lekker relaxed staat te grazen.

Dus plezier moet bij mij van 2 kanten komen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:57

Ik heb mijn paard (en mijn jaarling) voor mijn plezier. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze bij mij behoorlijk gelukkig is. Niet meer in een donkere stal luchtzuigend en zich vervelend, maar in een groep. Dagelijks op de wei, goed verzorgd fysiek.

Minstens net zo belangrijk: ik kijk naar haar. Als ik zie dat ze echt geen zin heeft in iets. Dan ga ik niet rijden. Of we scheuren met een halstertje door de bak (vindt ze altijd leuk!). Ik ben o.a. gaan westernrijden omdat ik merkte dat Lanna beter reageerde op deze rijstijl. En vreemd genoeg heeft ze nu ook lol in dressuur.

Ze komt bij me als ze me ziet, speelt spelletjes (op een paardenmanier) met me Lachen Lanna heeft ervoor gekozen mijn paard te zijn. Ik mag haar dan gekocht hebben en haar onderhoud betalen, maar die keuze heb ik nooit gemaakt. Dat heeft zij gedaan Lachen

Hetzelfde geldt voor Wiz. Als ik bij de wei sta, dan komt geen van de jaarlingen naar het hek. Alleen Wiz Lachen Dat is een keus van het paard. Natuurlijk kun je ze dwingen, maar dat levert een ander gevoel.

Dat is ook precies waarom Lanna nooit weggedaan zal worden. Lan hoort bij mij. Ik hoor zovaak dat ik beter af zou zijn met een quarterhorse in mijn tak van sport.

Dat is niet zo. Ik ben vreselijk goed af met een geweldig lief, eigenwijs en slim paard waarmee het goed samenwerken is Lachen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:57

tuurlijk dnek ik ook aan vlieg!
heel veel zelfs!
maar het is niet zo dat hij, als hij dressuur niet leuk vind, dat we dat dan nooit doen.
maar hij vind het heerlijk om bijv te wandelen, dus dat doen we lekker vaak!

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:04

Dit: [ITP] Nescio in Salou!
doe ik zowel voor hem als voor mezelf.
(Hij staat daar een maandje dag en nacht op het land, is een ander adres dan z'n normale stalling en het is daar echt zooooo super voor die dieren!)

Zelf kan ik met een gerust hart op vakantie, hij staat daar echt goed en hij heeft het echt geweldig naar z'n zin daar. Vorig jaar is hij 2 weken geweest, echt alleen onze vakantie, dit jaar mag hij een maand, omdat hij het vorig jaar zo fijn had. En zelf vind ik het ook wel lekker om een paar weekjes naar m'n paard te mogen ipv te moeten! Niet dat het normaal een straf is ofzo hoor, zeer zeker niet, maar het is ook wel eens lekker als het niet hoeft.

Nulla tenaci invia est via

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:20

Ik heb mijn paard voor mijn plezier. Ik doe echt niet vanalles zodat zij het maar leuk heeft, zo af en toe zijn er toch dingen die wel goed voor ze zijn maar die ze niet (of minder) leuk vinden. Neem dressuren, Lisje vind dat eigenlijk heel saai. Ik vind het gymnastiseren heel belangrijk en dus gaan we af en toe dressuren. Ik moet wel zeggen dat het wel leuk moet blijven, Lisje d'r oren uitknippen omdat ik dat mooi vind heb ik eigenlijk maar opgegeven, dat eindigd standaard in een drama. Buitenritjes vind ze geweldig, samen wandelen is heel gezellig. Dat soort dingen doen we ook heel vaak.

Ik denk dat je je beiden aanpast aan elkaar, daarbij een bepaalde grens niet overschrijdend. Een voorbeeld van wat ik bedoel is Aysa, ik had een jong paardje gekocht, zou zo'n 1m55 worden. Na ong een half jaartje bleek dat ze dat bij lange na niet ging halen en dat ik er nooit op zou kunnen. Moet ik dan mijn paard houden om hem bij mij een zo plezierig mogelijk leven te geven??? Nee, dan kan ik 'm beter verkopen naar iemand die er wel wat mee kan. Ja, ik had 'm voor de kar kunnen zetten, ja ik had er een ruitertje voor kunnen zoeken, maar dat was mijn doel niet en zo'n paard kost aardig wat...

Als je het je paard zo goed mogelijk naar de zin wilt maken moet je hem in een kudde op een open valkte gooien, hengsten en merries door elkaar en afblijven.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:24

Mijn paardje heb ik voor het plezier en ik probeer dan ook naar de pleziermeter van mijn paardje te kijken. Wat IK leuk vind is bij mezelf wel bekend maar wat HIJ leuk vindt daar moet ik nog achter komen. Hij verandert ook met de tijd moet ik zeggen. Voorheen vond hij poetsen maar irri, maar nu vindt hij het heerlijk en staat bijna de hele poetsbeurt met een getuute bovenlip. Daarnaast is hij een paar keer per week zo lief om, zogauw ik met de hoevenkrabber aan kom, alvast zijn eerste hoefje van de grond te tillen, kan hem zo opvangen bij wijze van spreken (de andere voetjes doet hij ook al uit zichzelf). Bij hem is het ook gewenning, hij is ook nog jong natuurlijk. Zo heeft hij liever een gewone tuinslang (zonder plastic ding aan het eind) dan een speciale douchesproeikop om mee te wassen. Hihi ook nog eens economisch ingesteld (soms).

We hebben al allerlei ideetjes voor de toekomst, het is nog even afwachten of hij al die dingen ook met plezier gaat doen. Ik geniet pas echt als ik zie dat mijn paardje het naar zijn zin heeft, strijd om dingen wel of niet te doen is niet echt aangenaam. En niet echt mijn idee van hobby. Natuurlijk zijn er altijd dingen die gewoon nodig zijn om te doen en dan heeft hij even pech. Als ik mijn paardje er goed en happy bij zie staan kan ik al helemaal gelukkig zijn, daarvoor hoef ik echt niet op hem te kunnen rijden, het alleen maar kijken naar hem is al een groot genot.

Wel als mijn paardje pijn heeft ergens, dan heb ik zelf buikpijn omdat ik dat sneu vind. Kan er niks aan doen, maar dat blijft aan me knagen. Dat heb ik met mijn andere dieren ook. Gister had hij een dik oog van de vliegen (zo'n ei). Dan sta ik mijn pijn in mijn hartje zijn oogje te spoelen, terwijl hij het juist heerlijk vindt dat gejeuk aan zijn dikke oog.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:37

Ik heb mijn paarden vrijwel alleen voor recreatie. Lekker door het bos hobbelen met ze. Tuurlijk train ik ook wel dressuur in de bak, maar ik heb ze puur gekocht voor het buitenrijden. Verkeersmak was daarom een belangrijk punt. En ze vinden het allebei heel leuk Lachen

[o]

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:56

Ik wil absoluut dat mijn paard happy is, dat is het belangrijkste, maar ik heb zelf ook bepaalde doelen en wensen...tot nu toe gaat dat prima samen, maar ik durf niet te zeggen wat er gebeurd als dat niet meer zo is. Nou ja, dat zijn vragen waar ik me momenteel nog niet druk om hoef te maken, dus dat scheelt Lachen

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:59

(heb niet heel het topic gelezen)

ik vind het belangrijk dat we SAMEN plezier hebben, dat betekend niet dat ik niets doe wat sylke niet leuk vind, want somige dingen moeten gewoon...
ook heb ik sylke "üit gezocht" en heb ik dus goed gekeken naar wat zij kan/leuk vind, zodat ik daar nooit problemen mee krijg.

sylke heeft nu bijv. echt een hekel aan het in de bak rijden, dus rij ik vaker buiten, maar als ze het straks wat beter kan komt dat ook allemaal wel weer goed.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:05

Ik probeer het voor de dieren zo leuk mogelijk te houden. Afwisselend, werk en voor beiden met plezier. Met Salsa zal ik het springen weer gaan oppakken.
Verder probeer ik aan hun lichamelijke en psychische vragen te voldoen. Als ik twijfel aan het lichamelijk dan laat ik de pony nakijken door een manueel therapeut.
Ik denk dat je aan een paard heel goed kunt merken of ze het naar hun zin hebben of niet. Je moet het wel willen zien en zo nodig ook naar handelen.

Ik heb een enter hengst in een natuurgebeid lopen. Hier gaan we een paar keer in de week naartoe. Vandaag kwam het ultieme moment dat hij het goed heeft. Ze waren voor de regen aan het donderjagen. Wij stonden op een afstand te kijken. Op een gegeven moment kwamen er 4, waaronder Ebo onze kant opgegalopeerd. We bleven staan en ze draaiden weg op 5 meter afstand. Behalve Ebo, die galopeerde op ons af en stopte. Kwam gedag zeggen en ging in galop weer achter de groep aan. Dat gaf een goed gevoel. Lovers

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:06

Ik heb mijn paard voor mijn plezier en hopenlijk beleeft hij ook plezier aan de omgang met mij.
Samen lol hebben in wat we doen is gewoon belangrijk (vind ik) en daarbij is prestatie een ondergeschikt belang.
Ik doe hem een lol, hij mij zo af en toe ook. Gaat het niet met rijden, dan maar een dagje niet. Ik heb er niks aan als hij over de rooie gaat.

Ik heb niet de ambitie om GP te rijden en daar heb ik mijn paard ook op uitgezocht. Hij kan leuk lopen maar heeft bijvoorbeeld een lichte hanentred achter. Ik zit er niet mee, hij loopt niet kreupel en de foto's bij de keuring waren perfect, dus wat maakt mij het nou uit???? Wedstrijden rijd ik niet dus tja.....

Hij beleeft plezier aan het springen, ik doe het er van in mijn broek, dus eens in de zoveel tijd sleep ik met balken om meneer lekker te laten vrijspringen. Hij lol, ik geen angst.

Ik zie het als een relatie: je moet er samen uitkomen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Risxx, rosslover, WillemijnL en 12 bezoekers