Moe op de wei

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 11:42

beautyfull_mickey schreef:
dus ik vind het niet echt om te lachen,en snap die mensen best Lachen

Ze deed het ook al toen het nog maar een graad of 20 was alleen nu vroeg ik er toevallig naar.

Vind het gewoon de gekste reden die ik ooit gehoord heb en zo te lezen zijn een aantal mensen dat met mij eens en een aantal ook niet.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:47

Ineke2 schreef:
Vind het gewoon de gekste reden die ik ooit gehoord heb en zo te lezen zijn een aantal mensen dat met mij eens en een aantal ook niet.


denk dat dat inderdaad wel zo is.
aangezien ik die reden hier vaker ook al heb gehoord.

ik denk dat dat de meningen van die uitspraak verdeeld liggen,die een vind het wel,en de andere vind dat het niet zo is.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:02

beautyfull_mickey"]
[quote="MarijeR schreef:
Ik denk dat ik ze maar eens 2 weken op stal ga houden. Kunnen ze lekker uitrusten
dit vind ik ook een beetje kinderachtig hoor....

ze bedoelen gewoon met dit warme weer,dat ze sneller moe zijn enzo.
[/quote]
Paarden denken niet zoals mensen.
Mensen zetten hun paard vaak binnen zodat hij/zij lekker knus in een eigen box kan slapen.
Wat is het meest onnatuurlijke voor een paard? In zijn eentje, in een kleine ruimte slapen.

Een paard slaapt het liefst in een groep in een open ruimte.
Er staat afwisselend steeds 1 paard op wacht die de rest kan waarschuwen als er wat is.
In een kleine ruimte kan een paard nooit vluchten.

Ik heb af en toe een groep jonge pony's op stal. Alleen als de smid of DA komt.
Zij staan het liefst met 2 of meer in een box en als ze mogen kiezen (open deur naar buiten waar een stuk is afgezet) liggen ze buiten.
Als er binnen niet gevoerd wordt, komen ze uit zichzelf niets eens met slecht weer (sneeuw/regen) naar binnen.
Zielig? Welnee!

En met deze warmte is iedereen snel 'moe', zowel mensen als paarden.
Hier staan ze ook te dutten in de wei. Pas 's avonds laat komt de kudde in beweging en gaan de veulens spelen.
Overdag grazen ze ook weinig, dat doen ze vooral als het 's avonds afgekoeld is.
Maar in de schaduw staan? Nee dat doen ze weer niet Knipoog

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:26

marijeR

dan krijg je weer van ja vroeger,en toen de paarden nog wild waren.
in een toppic schreef een bokker dit:

Feetje schreef:
Moeilijke discussie verder, het paard is te ver "gecultiveerd" om nog te zeggen van "terug naar de natuur" vind ik, het is sowieso niet natuurlijk voor een paard om uberhaupt met de mens in aanraking te zijn, dus als je echt "back to nature" wil met je paard moet je het ergens droppen op de steppe in Mongolië....


ben het helemaal met haar eens.



maar zoals wij,die op een manege staan en de weien hebben zonder in/uitloopstal.
en je zet je paard op de wei,en ziet hem erna hinnekend langs de draad op en neer rennen dat die eraf wil,en in de stal echt lekker tot rust komen,dat zegt mij toch genoeg Lachen
en ik zie duidelijk dat mijn paard het heerlijk vind om erna lekker sávonds naar stal gebracht te worden.

kijk,zoals jij die een in/uitloopstal hebt bij de wei,ja dat is natuurlijk heerlijk voor ze,en dan zou ik ze ook gewoon laten staan waar ze willen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:37

Volgens mij ging het hier in het topic over een pony die normaal gesproken in de wei staat en af en toe eens op stal gezet wordt om uit te rusten van het weiland?
Of ben ik nu kippig Verward

Citaat:
Ik vroeg eens aan haar waarom ze haar pony af en toe een nacht op stal zette en dan de volgende dag weer in de wei deed. (terwijl ze niet ging rijden ofzo, de wei is een heel stuk lopen van stal dus dan kan ik me er iets bij voorstellen)

Zegt ze heel serieus: "Dan kan ze uitusten, ze word zo moe van op de wei staan"


En wat jij zegt over stalpaarden die niet buiten willen zijn: Zo was mijn oude ruin vroeger ook toen ik hem kocht.
Hij was dat niet meer gewend, stond altijd op stal en kwam er alleen uit om te rijden.
Moet je hem nu eens zien... Helemaal gelukkig in de wei met vriendjes. Geen stalondeugd meer als hij in de winter (om medische redenen, hij is 29 jaar) op stal moet staan en in de wei is het een hele sociale pony.

Hij moest weer even leren om zich als paard te gedragen Lachen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:55

ja ik weet dat het toppic daar over gaat hoor,het was meer een voorbeeld wat ik erbij noemde.
dat paarden toch wel soms echt moe zijn sávonds en naar de stal willen,dat ik dat van meerdere heb gehoord,en het zelf bij mijn merrie ook zie.

maar goed,zoals ik al eerder schreef,iedereen heeft daar zijn eigen mening over Lachen

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:53

Op mijn vorige stal kon mijn paard 24/7 naar buiten, maar ik merkte dat ze graag mee naar binnen wilde 's avonds. Zij was daar zeg maar de leider hield alles (omgeving en de anderen) in de gaten, dus voor haar was het waarschijnlijk wel "lekker" rustig op stal. Nu sta ik elders waar ze ook 24/7 buiten mag, maar is ze niet meer de leider. Er staat 1 ruintje bij de merries en die let op alles, mijn knollie staat nu liever 's nachts bij de groep dan binnen in haar veilige stalletje. En natuurlijk mag ze dan buiten blijven hoor.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:36

voor een leider is het zwaarder dan voor een "groep lid"
Zo`n leider doet dubbel zoveel dan de andere.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:36

Nou ik ben het er wel mee eens dat de paarden moe worden van in de wei staan.. Als ik mijn pony es goed bestudeer, dan heeft hij zomers altijd grote kringen (lees wallen!!) onder zijn ogen en maakt meestal (en zeker met dit weer) een erg vermoeide indruk... Maar ik laat hem wel buiten staan, ik weet zeker dat hij het niet zo erg vind om er vermoeid uit te zien haha.. Zolang er maar genoeg gras en soort genootjes in de buurt zijn vind hij alles best!!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:39

Soms heb ik ook het idee dat mijn paarden iets meer willen dan de wei.
Mijn enter loopt altijd lekker mee tot dat we richting wei lopen......dan moet hij zo nodig iedere x stil staan.
En hij weet heel goed wat de bedoeling is van mee lopen.
Mijn twenter loopt zowat door het hek heen als ik daar sta.
En als hij er achter komt dat dat niet veel helpt gaat hij net aan de zij kant staan,zodat als het hek open gaat hij er meteen uit kan stormen.

Ik heb niet het idee dat ze niet goed staan in de kudde.
Ze spelen met elk paard die er staat.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:36

soms vervelen ze zich ook.. Sinds twee jaar kom ik neit eidere dag meer naar de wei en haal ik hem er ook niet steeds meer uit, en waarom doe ik dat.. omdat ik hem in alle voorgaande jaren niet meer te pakken kreeg.. Als hij mij zag wastie weg en zelf met een emmer bix(waar ik fel op tegenben) kwam hij niet meer naar mij toe.. Nu (zelfs zonder bix) komt hij gewoon als ik hem roep en aan heel zijn houding merk ik dat hij het leuk vind om te werken (wat voorheen ook nog wel eens te wensen over liet!!)

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:47

Bij ons op stal is het een stuk koeler dan in het land, er kan daar helemaal geen schaduw komen en ze staan de gehele dag in de brandende zon, niet zo gek dat de paarden het zat zijn, Miro wil er ook erg graag uit als hij me ziet aankomen (gras is ook op) dus die staat nu nog maar een paar uurtjes per dag buiten....beetje duur alleen €80,- per maand voor 4-6 uurtjes per dag Scheve mond Maarja je moet wat over hebben voor je vriend heh Knipoog