Weer wezen struinen in Millingen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Weer wezen struinen in Millingen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 13:44

Na een lang pauze, onder meer door een beet van een paard (niet het mijne, gelukkig!) in mijn gezicht, ben ik gisteren weer ouderwets wezen struinen in mijn favoriete stukje Nederland: de Millingerwaard bij Nijmegen. Het was er zo heet als in een bakoven, maar toch was het super-relaxed om mijn oude vrienden, de wilde Konik paarden, weer te zien.

Ik ken ze al sinds ik vanuit Australia naar Nederland ben gekomen en vind het nog steeds een kleine wonder dat een piepklein en verstedelijkt landje als Holland ruimte heeft kunnen en willen maken voor deze grote grazers. Nou ja, groot... Qua formaat zijn het ponies, maar qua aard zeker paard. Ze zijn daar in het kader van een terugfok programma en ze zijn echt oerpaardjes, staan niet ver af, genetisch gezien, van de Tarpan, het eerste echte paard.

In de regel laat ik mijn contact met de kuddes, die dus geen enkele negatieve ervaring hebben met mensen, lekker doen wat ze doen willen. Maar ooit heb ik eens ingegrepen, toen ik midden in de winter een veulen van een paar uur onder het ijs zag verdwijnen in een waterplas. IJsplas dus eigenlijk. Ik heb het beestje kunnen redden en gisteren heb ik geconstateerd dat ze er, twee jaar later, florissant bij staat en haar ras eer aan doet. Muisgrijs, wildstrepen op de benen en een strijdlustige bos manen op haar mooie koppie. Heerlijk! Haar naam is trouwens Tricky en op mijn avatar zie je hoe ze er als veulentje uit zag.

Daarna terug naar huis en mijn Tinker eens even geholpen te 'ontzweten'. Ze was niet op de weide te krijgen, omdat we er nogal last hebben van horzels en dazen. Tegen de avond komt ze uit de open containerstal en dan is ze zo bezweet dat de overgebleven dazen haar alsnog weten te vinden. Maar gisteren niet, want ik was net op tijd haar even lekker te douchen met water en in te spuiten tegen die nare beestjes. Ik doe dat tijdens deze hittegolf maar elke dag, anders vind ik het zo zielig!

Ik ben reuze blij dat ik me zolangzamerhand weer vrijer voel met paarden. Dat mijn eigen mooie tinkertje het zo goed doet helpt ook mee!

Zo, dat was een verslag van mijn (zon)dag!

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:59

Ah lekker is dat hè..
Weer zo'n bosrit na een lange tijd Lachen
Had het, toen nog, veulentje je nog herkent?
Vast niet... of?
Veel plezier nog met rijden!