Hoezo eigenwijs???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:06

Herkennen jullie dat? Van die ontzettend eigenwijze acties van je paard?
Pablo kan ik soms bijna niet geloven om hoe eigenwijs hij kan zijn.
Wat ik bedoel?
Nou hij leert graag nieuwe dingen maar geeft daar ook zijn eigen invulling aan: keertwending oefenen ging goed tot hij door had dat je met een keertwending (om de achterhand) de andere kant op gaat. Gevolg: zodra ik een keertwending wilde inzetten stond ik met een rotvaart opeens de andere kant op en Pablo helemaal trots met zijn oren naar voren. Maar vraag niet naar bijvoorbeeld lengtebuiging. Dat ben ik dus anders gaan oefenen, vooral niet 2 keer achterelkaar en de ene keer een kwart, dan weer ¾ etc. De eerste paar keer vond Pablo dat onzinnig maar het kwartje is nu wel gevallen.
Of zoals vanmiddag: ik wilde afwenden in de galop bij de E (zoals in proef 29) en hij zet gewoon een volte in. Ik probeer met mijn buitenbeen hem recht te richten maar hij gaat stug door. Ja, hallo, Ik ben nog altijd degen die bepaald hoe en waar we heen gaan meneertje Pablo! Bij de A of C afwenden was geen probleem, op een andere plek op de lange zijde was ook prima maar bij de E moest een volte worden ingezet. En als we op X naar de draf moesten, moesten we vast gauw naar de andere galop en dan de andere kant de volte op draaien. Niet dus. Gewoon recht afwenden en op X naar draf en rechtdoor draven en pas bij de B de hoefslag op. Op zo’n moment moet ik heel rustig blijven en me vooral niet gaan ergeren want dan gaat het niet meer. Pablo vindt echt dat hij het goed doet en ik moet hem heel rustig proberen te overtuigen dat hij even moet relaxen en niet zelf te denken maar even wachten op wat ik nou van plan ben. Ik ben toen op X een volte 10 meter in gaan draven (dus vanuit de galop op de E-B lijn). Als ik op zo’n moment boos wordt gaat hij juist helemaal nog meer doen zoals hij denkt dat het moet, dan rent hij bijna onder me uit de kant op zoals hij denkt dat hij het moet doen. Ijverig is hij dus wel maar af en toe moet ik echt tot 10 tellen.
Hij is soms echt lachen in hoe hij zichzelf geweldig vindt als hij het alvast uit zich zelf doet. Vrijdag moesten we na een sprong met een scherpe bocht naar rechts terwijl het logischer zou zijn om naar links door te draaien (deden we om te oefenen voor barrageparcourtjes). De eerste keer wachtte Pablo braaf af welke kant we opgingen. De tweede keer draaide hij na de sprong met zo’n noodvaart naar rechts dat ik maar met moeite kon blijven zitten. Je zou hem op zo’n moment moeten zien, hij wordt dan helemaal groot en hij vindt zichzelf helemaal het superpaard. De derde keer gooide hij zichzelf nog strakker naar rechts. Dus de vierde keer gingen wel mooi linksom Haha!
Ik kan echt geen 2 keer dezelfde oefening op dezelfde plek doen want dan doet hij het uit zichzelf zodra ik weer op die plek kom maar dan het liefst op een manier die voor hem het minst inspannend is.
Het houdt je wel wakker zo’n paard Lovers

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:47

Owww... wat komt me dit bekend voor, een meedenkend paard. Soms wel handig, maar vaak werkt het ook ontzettend tegen. En kwaad worden lukt dan eigenlijk niet, want hij bedoelt het zo goed. Voorbeeldje: in een paar B-proeven zit een gebroken lijn 5 meter, en in de eerstvolgende hoek spring je aan in galop. Met Leys kun je dat dus één keer rijden en daarna niet meer, want dan heeft hij het door: gebroken lijn = daarna galop. Je moet 'm dan op de tweede helft van die gebroken lijn al enorm tegenouden, anders ben je 'm kwijt.

Ameretto is er ook zo eentje. M'n zusje startte afgelopen zaterdag voor het eerst M2 en in proef 35 zit een slangenvolte met drie bogen waarvan één in contragalop. Ameretto is echter meer een springpony, dus van hand veranderen in galop = overspringen. Oeps... even niet op gerekend. De eerste slangenvolte resulteerde dus in een 3, maar voor de tweede slangenvolte hadden ze wel een dikke voldoende. Leuk, meedenkende paarden... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:35

Wat ook zo fijn is: Als meneer kan zien wat er gebeurt is het prima. Zo niet dan is het paniek. Ik kan dus Betadine of Acederm zo op zijn hoofd spuiten, geen probleem, ga je gang maar; ik vind het niet fijn maar ik zie wat je doet dus het is goed,. En dan wil je wat op een achterbeen spuiten en dan springt hij de lucht in. "Schrikt" zich het laplazerus want: niet zien.
En dan zegt mijn instructeur die hem stevig vast houdt: Was bist geer doch auch einen kikkkertje! ( ik kan nog niet uitmuntend Limburgs)
Maar ja een Kikkertje is het dan wel. Hij is altijd zo makkelijk maar het ligt er echt aan hoe hij denkt dat het is: naar mijn instructeur kijkt Pablo niet, als hij iets eng vindt kan de instructeur beter opzij sprigen voordat Pablo op hem springt maar daar tegenover ben ik nooit bang dat Pablo op mij zal springen als hij iets eng vindt. Aan de hand duikt hij achter me en zal het liefst in mijn nek zitten maar nog nooit heeft hij me geraakt (moet hij niet wagen ook Schijnheilig )

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:12

Ik had ook zo'n voorgeprogrammeerde pony. Na het groeten wachte hij of we bij C links of rechts gingen. Dan wist hij welke proef het was en deed hij alles uit zichzelf. Maar wel zo snel mogelijk!
Ik had ook altijd de snelste tijd bij de dressuur Haha!

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 06:38

Lady loopt bij het uitstappen in de bak altijd haar visie op dressuur. Eerst gewoon een paar rondjes op de hoefslag. Vervolgens begint ze uit haar zelf figuren te rijden. Volte hier. Een of ander druppelvormig figuur daar. Echt komisch om mee te maken. Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:15

Nou nog mooier. Op de manege is een pony die als je 'm los in de bak zet gaat stappen op de hoefslag, grote voltes, gebroken lijn, van hand veranderen, na een aantal minuten gaat meneer een drafje proberen en weer het zelfde. Dan de galop en dan nog even rollen en klaaaaar ik wil naar binnen Verward Hoe bedoel je geprogrammeerd Haha!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:49

Whaha Katrien wat een onwijs stoer verhaal!
Gaaf paard heb jij! Clown
Maar het kan ook weleens irritant zijn inderdaad...

Zo wist Ameretto tijdens 4-tal altijd precies wanneer het commando voor de galop kwam (deze kwam op de grote EBE volte).
Onze commandant had toen op de wedstrijden maar besloten om het woord 'galop' heel zachtjes te zeggen en het commando 'mars' al helemaal niet meer! *LOL* anders zat ik al vrolijk in de galop en de andere drie nog niet!! Schijnheilig

Nog zoiets.
Bij ons op de stalling staan ook een aantal manegeponietjes die al een paar jaar meelopen in de les.
Als er een kindje naar de WC moet, kun je die ponietjes gewoon mee laten lopen met de rest van de les.
Ze lopen dan gewoon netjes tussen de rest, alleen dan ZONDER ruitertje Haha! .

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:29

Veel invloed hebben die ruitertjes he Schijnheilig Bij ons ook een paar pony's die precies weten wat ze moeten doen als er bvgebroken lijn gezegd wordt, en boos dat ze worden als je wilt dat ze wat anders doen. Sjors is er ook zo eentje, ik MOET voor mezelf rijden in de les en als de rest gaat draven moet ik expres langer wachten met gaan draven, dan wordt íe pissig, echt link wordt íe dan. Hij denk echt dat IK het FOUT doe
Verward Clown