Paardenmensen en zelf confrontatie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:33

Ik sta niet voor alles open. ik moet eerst met eigen ogen zien of die eventuele methode ook echt werkt. Maar daar weet je verder zelf alles van en ben nu harstikke blij dat ik les van jou krijg want Ewald vliegt vooruit!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:28

Ik sta voor veel dingen open ik laat ook iedereen zijn zegje doen.
Maar ik heb een hekel aan mensen die heel gemakkelijk zeggen zo moet het en ze kunnen het zelf niet.

Ik heb het beste voor mijn paard voor ogen . Ik maak zelf nog genoeg fouten en wij moeten bijden nog veel leren maar daar zijn prive lessen voor 1 a 2 keer in de week.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 16:34

G&K: wat jij vindt en denkt is natuurlijk je goedrecht. Wat ik denk en vind natuurlijk ook. Ik ben er werkelijk van overtuigd dat door hele kleine gedetailleerde aanwijzingen top ruiters nog net iets meer uit hun paard kunnen halen. Maar dat is mijn mening. Natuurlijk vind ik je ook een gezellige meid, we hebben immers een leuk weekend gehad!!!, maar ook het feit dat jij tenminste komt!!! Daar heb ik respect voor!!! Toch blijft mijn visie mijn visie. Ik hoop dat je dat ook kan respecteren. Het gaat niet om het sturen, maar om de diepgang van de bewegingen te verbeteren. En volgens mij ben ik heel reel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:40

Ik sta voor een heleboel dingen open, maar het ligt er vaak wel een beetje aan hoe het gebracht wordt Knipoog

Hoe verder je komt, hoe meer je erachter komt dat alle verschillende methoden op dezelfde basis teruggrijpen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:56

DAt laatste wat Zep zegt dat ervaar ik nu bij mijn lessen.
Ik heb les van 2 heel verschillende instructeurs, in elk geval in hoe je een paard losrijd en de aanpak. De Instructrice (privéles) is meestal veel vriendelijker in haar aanpak, terwijl de instructeur (clubles) wat harder is, en een paard eerder vind "zeiken" wat je oplost door streng te pakken.
Bij de instructrice staat tempocontrole en de ontspanning voorop (beginnend in een lage lange halslijn) en bij de instructeur staat tempocontrole en achterbeengebruik in combinatie met nagevelijkheid voorop waarbij het paard meer in oprichting moet blijven of als je laag rijd, dan toch in elk geval flink rond.
Vooral in het begin leken beide manieren heel ver uit elkaar te liggen, maar nu ik steeds meer bijleer, komen beide aanpakken in de training eigenlijk steeds meer overeen. Bij mijn instructeur moet ik nu ook lager en dieper rijden om haar over de rug te krijgen, van mijn instructrice moet ik haar in de altijd al lage lijn nu wat ronder instellen... Van mijn instructeur moet ik nu ook af en toe de achterhandwegdrukken om het achterbeen te activeren of stelling buiten vragen als ze over de schouder wegloopt of in schouder voor rijden... Wel grappig omdat hij mijn instructrice maar niets vind, terwijl hij haar trainingsmethode alleen maar kent van horen zeggen... En nu vraagt hij steeds meer dingen die ik bij mijn instructrice ook al steeds moest doen... Schijnheilig

Maar goed... On topic, meerdere wegen leidden dus bij ons naar Rome...
Het uiteindelijke doel is hetzelfde en de weg ernaar toe vinden is een zoektocht naar een bij dat paard passend weggetje...

Ik heb vaak les (2,5 keer per week, waarvan 1x verenigingsles) van verschillende instructeurs en wordt dus vanuit verschillende perspectieven bekeken, beoordeeld en bekritiseerd Haha! Knipoog door verschillende mensen met verschillende inzichten. En daar probeer je dan alle goede dingen uit te halen en de dingen waar je echt niet achterstaat of die buiten de grenzen van wat combineerbaar is liggen, die negeer je of je gaat er over in gesprek.
Zo probeer je tenslotte een eigen visie en een stukje ervaring op te bouwen.

Het probleem is denk ik dat sommige mensen (mogelijk onterecht) heel erg overtuigd zijn van hun gelijk, en heel stellig zijn in hun mening. Vervolgens ben jij dan slecht bezig omdat je hun adviezen niet opvolgt... Schijnheilig

En het is dan heel moeilijk om te boordelen wie nu echt gelijk heeft, of op de goede manier bezig is. Zeker voor mensen die zelf nog niet zoveel ervaring hebben.

"In het land der blinden is éénoog koning!"

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:10

Ik sta zeker open voor nieuwe methodes, maar wil dat dan wel eerst het 1 en ander over te weten komen voordat ik daar zelf met mn paard mee aan de slag zou gaan, ik neem niet klakkeloos dingen van mensen aan, vroeger wel, mijn instructrice was heilig ....zij zei...en ik deed.

Dat was duidelijk vroeger ik heb in de afgelopen 15 jaar genoeg ervaring om mijn eigen ideenen erop na te houden, dit vul ik regelmatig aan met tips van andere zodat mijn ervaring steeds uitgebreider worden, ik ben erg leergierig vooral wbt paarden wil ik graag zoveel mogelijk zien en te weten komen, dat is ook het leuke van paarden je raakt nooit uitgeleerd en kunt ieder moment iets bijleren.

Instructeurs kunnen mij niet kritisch genoeg zijn, ik ben een perfectionist en dat zie ik graag terug in mijn instructeur, dwn zeggen dat mijn paard perfect moet lopen, maar ik wil graag alles uit mezelf halen wat erin zit en daar moet de instructeur aan bijdragen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 18:57

Anna-Jelly schreef:
Ik sta niet voor alles open. ik moet eerst met eigen ogen zien of die eventuele methode ook echt werkt. Maar daar weet je verder zelf alles van en ben nu harstikke blij dat ik les van jou krijg want Ewald vliegt vooruit!


Ja, Maaike dat weet ik. Ookal was je eerst sceptisch, jij hebt de zelf confrontatie gewoon aanvaardt in het belang van Ewald en jezelf. En dat vind ik altijd een compliment. OK dan! OK dan! Ik ben ook altijd een beetje trots op mezelf als ik weer een confrontatie heb aanvaard!!!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:00

Ik merk dat ik moeite heb met het woord 'confrontatie'.

Dat heeft bij mij een negatieve lading, het voelt als 'botsen'.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:36

Ik wil best naar iemand luisteren met advies, aannemen zal ik het niet altijd.
Ligt er maar net aan wie t zegt.