Paardenmensen en zelf confrontatie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 12:27

Over dat praten over elkaar: ik vind dat ongepast en ik heb daar een hele vreselijke hekel aan.

Iedereen beleeft op zijn eigen manier het paardrijden. De een heeft nu eenmaal meer talent en aanleg of eigen geld...maar verschil in het beleven van het plezier is door niemand in te schatten. Bovendien vind ik dat wij als mensen totaal geen recht hebben om een nader het plezier te ontnemen door vervelend te praten aan de bakrand.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 12:30

runningkawa schreef:
Grappige zin Haha!


Ja, inderdaad RK. Wat moet natuurlijk want zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:35

Aqua8horse schreef:
GK: Ik vind de grootste fout van een ruiter dat hij zijn eigen principes hoog houdt ten koste van het welzijn van het paard. Met andere woorden iets wat een ander wel schijnt te kunnen, systematisch blijven ontkennen, omdat de angst dat die persoon in de praktijk toch blijkt te kunnen wat hij beweert. Dat zou dus betekenen dat een ruiter zou moeten toegeven dat hij toch best een aanvulling nodig had.

Kun je dit nog eens uitleggen?? Er is volgens mij niet een bokker die een goed, kloppend en sluitend advies zou afwijzen??

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:40

O jawel, er zijn vele mensen die het zouden afwijzen!
Want wie zegt dat iets een goed, kloppend en sluitend advies is? Daar heeft iedereen weer een andere mening over...

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:43

Ik heb liever niet dat mensen aan de kant kritiek geven, dan w ik gewoon nerveus en helpt het toch niet.
Ik zit er echter zeker niet mee in dat ze het me daarna zeggen, dan kan ik erover nadenken en bijleren...
En inderdaad bespreken met instructeur en andere meer ervaren mensen, en wat me juist lijkt proberen te leren en wat me uiteindelijk niet juist lijkt verwerpen...
Je kunt inderdaad van iedereen leren en altijd dat maakt paardrijden nou net zo boeiend imho Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:43

Ja prccies, want wie zegt mij dat de argeloze voorbijganger toevallig een nuttig advies heeft?? Ik bepaal nog altijd zelf of een advies nuttig is of niet.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:44

Lovely schreef:
Ja prccies, want wie zegt mij dat de argeloze voorbijganger toevallig een nuttig advies heeft?? Ik bepaal nog altijd zelf of een advies nuttig is of niet.


Dit bedoelde ik dus... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:47

Sja, maar dan kan je iedereen wel gaan geloven en alles op gaan volgen, maar ik denk niet jij of je paard daar iets mee opschiet.
Het is trouwens heel veelzeggend als mensen hun 'betere visie' en verlichtende blik en nuttige adviezen maar blijven opdringen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:47

maar appie, ik denk zomaar dat Lovely wel van mensen advies aanneemt hoor en niet haar manier van rijden de enige manier van rijden vind. Ik denk dat hier het verschil in zit. Aqua zegt dat de top van de sport nog wat van haar kan leren, Lovely zegt dat zij nog wat van de top van de sport kan leren........... zoek de verschillen Haha! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:50

Ik kan van heel veel mensen wat leren, behalve van mensen die er minder vanaf weten dan ik zelf.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:52

gijsenkim schreef:
maar appie, ik denk zomaar dat Lovely wel van mensen advies aanneemt hoor en niet haar manier van rijden de enige manier van rijden vind. Ik denk dat hier het verschil in zit. Aqua zegt dat de top van de sport nog wat van haar kan leren, Lovely zegt dat zij nog wat van de top van de sport kan leren........... zoek de verschillen Haha! Haha! Haha! Haha!


En ik maar denken dan Aqua een man was Bloos

En mee eens Lovely, al leer ik af en toe ook nog wel eens iets van beginners, dat ze mij terug attenter maken op basics enzo..
Maar komt inderdaad minder voor dan leren van mensen die er meer van weten (in mijn geval zijn die ook veel groter in aantal dan zij die minder weten dan mij Haha! )

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:55

Lovely schreef:
[...] behalve van mensen die er minder vanaf weten dan ik zelf.


Zelfs daar kunnen ruiters wat van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:56

Ik hoor vaak genoeg kreten die ik liever laat passeren en dàt bedoel ik met naast me neer leggen van adviezen. Er zijn mensen wiens manier van rijden en omgaan met paard ik niet prettig vindt en van die mensen hoef ik geen advies, hoe goedbedoeld ook.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:00

Tuurlijk Lov, in die zin bedoelde ik het ook niet.
Ik bedoel meer dat beginnende ruiters, of ruiters met minder verstand van zaken dan jij zelf, nog wel eens intuïtieve reacties kunnen geven. En dáár kan ook een min of meer gevorderde ruiter nog veel van leren.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:04

Lovely"]
Ja prccies, want wie zegt mij dat de argeloze voorbijganger toevallig een nuttig advies heeft?? Ik bepaal nog altijd zelf of een advies nuttig is of niet.
[/quote]

Jij meende dat geen enkele bokker een goed, kloppend en sluitend advies zou afwijzen. En daar denk ik anders over.
Ik wou er mee aangeven dat iedereen uiteindelijk altijd zelf bepaalt of hij/zij er iets mee doet. En dat is natuurlijk heel logisch. Maar iedereen hecht dus zijn eigen waarde aan iemands advies. Wat volgens diegene heel duidelijk een goed, kloppend en sluitend advies is. Maar degene die het ontvangt kan daar weer heel anders over denken.

[quote="Lovely schreef:
Ik kan van heel veel mensen wat leren, behalve van mensen die er minder vanaf weten dan ik zelf.


Dan kan je ook heel wat missen, wie zegt dat ze er minder vanaf weten dan jij?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:05

Is ook zeker zo, zelfs Gijs met zn nul comma nul verstand willen hebben van paarden kan mij een tip geven........ misschien wel niet rijtechnisch maar wel over mijn eigen lijf en hoe het reageert... Hij doet dat ook wel hoor. Van de week is hij mee geweest en later praten we erover en dan kanhij dus heel duidelijk een goede mening hebben over mn lijf tijdens het rijden

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:10

Aqua8horse schreef:
GK: Ik vind de grootste fout van een ruiter dat hij zijn eigen principes hoog houdt ten koste van het welzijn van het paard. Met andere woorden iets wat een ander wel schijnt te kunnen, systematisch blijven ontkennen, omdat de angst dat die persoon in de praktijk toch blijkt te kunnen wat hij beweert. Dat zou dus betekenen dat een ruiter zou moeten toegeven dat hij toch best een aanvulling nodig had.


Dit stukje snap ik niet.

Je hebt het over 'angst dat iemand het beter zou kunnen' en 'toegeven dat er een aanvulling nodig is'. Ik vind dat een vrij negatieve benadering.

Ik begrijp juist uit dit topic dat iedereen van mening is dat je nooit uitgeleerd bent qua paarden en rijden. Wel dat men goed kijkt van wie men wil leren. Die 'angst' waar jij het over hebt zie ik niet zo.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:28

Ik sta open voor kritiek maar niet van iedereen.. Mijn instructeur laat mij heel vaak zien wat voor een invloed mijn rijden op Iris heeft. En dat als Iris bijvoorbeeld iets niet wil, dit komt door mijn rijden.. Dus in dit opzicht is paardrijden heel confronterend.

Maar commentaar mag ik graag hebben, maar ook met de uitleg erbij hoe en waarom. Alleen dan kan ik er mee verder. Ik heb ook weleens les gehad van iemand en die zei dan alleen "ja, goed zo" of "Nee, niet zo" en dan moest ik letterlijk uit haar mond trekken wat ze nou bedoelde..

Commentaar van "vreemdelingen" vind ik niet altijd prettig.. Ben je aan het uitstappen, voeten uit de beugels krijg je commentaar dat je je hak moet uitdrukken en je tenen naar binnen moet draaien.. Heb ik niks aan!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:33

Apple schreef:
Dit stukje snap ik niet.

Je hebt het over 'angst dat iemand het beter zou kunnen' en 'toegeven dat er een aanvulling nodig is'. Ik vind dat een vrij negatieve benadering.

Ik begrijp juist uit dit topic dat iedereen van mening is dat je nooit uitgeleerd bent qua paarden en rijden. Wel dat men goed kijkt van wie men wil leren. Die 'angst' waar jij het over hebt zie ik niet zo.


Ik snap die "angst"bij sommige mensen wel.. Toevallig zitten er in dit topic mensen die gelukkig hun eigen rijden goed kennen en ook commentaar durven te ontvangen. Maar er zijn ook zat ruiters die zelf denken dat ze het goed doen en weten bij zichzelf dat ze ook fouten maken, maar durven het niet toe te geven. En dan heb je het over "angst". En dat is gevaarlijk want deze mensen gaan door met hun eigen "kunnen"en staan niet open voor andere benaderingen. En dan kan je hele foute punten tegenkomen in iemand z'n rijstijl.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:54

Commentaar geven levert vrijwel nooit iets op. Ik stel mensen altijd vragen. Waarom doe je dat? Is het de bedoeling dat je paard zo loopt?
Veel mensen vinden dat ook niet leuk, maar degenen die echt bezig zijn met hun paard, die hebben altijd wel een goed andwoord, en soms levert het een goede discussie op.
Sommigen willen het ook niet weten. Ze bakken er weinig van, maar iets aannemen van iemand die weet waar het over gaat, nee hoor.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:24

Vragen stellen vind ik iets anders. Ik kan me zo voorstellen dat je uit gewoonte dingen doet of laat en als iemand daar vragen over stelt dat je daar zelf ook weer over nadenkt.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:25

Ik sta ook open voor adviezen van anderen. In hoeverre ik daar wat mee doen ligt aan het advies, de adviseur en of het relevant is. Een reactie van iemand moet ik vaak ook even laten bezinken. Soms is het gewoon heel moeilijk om op je fouten aangesproken te worden.

Paar jaar geleden heeft een vriendin van mij een keer op het paardje gereden wat ik toen reed. Ze kwam tot de conclusie, dit kan echt niet. Je hebt de basis nog niet voor elkaar... Volgens haar lag dit aan mijn instructie. Ik ben eens na gaan denken kwam toen zelf ook tot de conclusie dat ik niet meer verder kwam. Paar lessen bij iemand anders gaan halen, dat was het!
Als degene dat niet tegen mij had gezegd, was ik na een tijd misschien wel gestopt met rijden. Ik ben haar nog steeds dankbaar voor haar confronterende manier

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:23

Kwa houding neem ik aardig wat kritiek aan, ik weet dan ook dat alles wat ze opnoemen hoogst waarschijnlijk nog waar is ook Tong uitsteken
Als er rijtechnisch iets niet goed gaat ligt het gewoon bijna altijd aan mij, op die keren na dat Par ergens wel de lol van inziet Haha!

Maar voor het "echte werk" vertrouw ik toch het meest op mijn instructrice, zij kent ons en weet ook waarom ik soms iets doe of wat ik beter kan proberen.

Tips en adviezen van buitenaf zijn leuk en vast ook goed bedoeld, maar ze moeten maar net van toepassing zijn op mij en Par.

Kwa voeding en omgang nam ik een heleboel aan, heb ook in het begin aardig wat geprobeert bij Par.
Ondertussen ken ik haar wel zo goed dat ik bij sommige dingen vriendelijk knik en gewoon doorga en andere dingen een heel erg goed idee lijken

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 00:44

Ik sta altijd open voor adviezen van anderen en voor andere methodes Of ik er ook wat mee doe, dat is een tweede.... Soms wel, soms niet hangt er idd vanaf wie het zegt en wat die persoon zegt. Een enkele keer zal ik het ook proberen, tot de conclusie komen dat het niet werkt en het verder dus voor gezien houden.

Daarbij ben ik heel blij met dit paard, bij haar weet ik zeker dat als ze iets niet doet. Dat de fout bij mij ligt, ze zal niet snel weigeren uit protest. Maar alleen uit angst of onbegrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 04:44

Lovely schreef:
Sja, maar dan kan je iedereen wel gaan geloven en alles op gaan volgen, maar ik denk niet jij of je paard daar iets mee opschiet.


Sterker nog, ik denk dat het zo ongeveer het begin van het einde is. Als je allerlei methodes door elkaar gaat gooien dan wordt het nogal snel een chaotische warboel. En hoe meer die methodes uit elkaar liggen, hoe erger het wordt.