Hoe reageert jouw paard op de zweep?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:01

Ranouk reageerd niet. Haar vorige eigenaar die alleen buitenritjes met haar maakte reed altijd met een zweep. Maar ik heb maar 1 keer gereden met een zweep op haar, nu heb ik die niet nodig. Lachen

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:37

ze reageren bij mij goed op de zweep, maar bij sommige is het zo dat ze dan 4 passen doorlopen en daarna niet mee vooruit te krijgen zijn.
bij een paard is het zo dat de alleen in de gallop niet van de zweep houd, dan geeft ze even een bok, maar dat maakt niet uit.
verder reageren ze goed op de zweep...

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:39

Maybe reageerd goed op de zweep, maar ik gebruik hem bijna nooit. Als ik hem per ongelijk onterecht gebruik ... krijg ik meestal een grom of klein bokje maar dat neem ik haar niet kwalijk. Bloos

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:41

Onze jongen heeft het alleen even nodig als hij z'n aandacht verslapt en na een klein tikje is-ie er weer bij
Dus denk wel dat hij er goed op reageert Lachen

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:57

Meestal rijd ik niet met zweep, alleen een enkele keer in de les als hij niet doorloopt, meestal neem ik 'm dan ook niet mee (soms wel) en als hij dan niet goed voorwaarts is en niet goed reageert op m'n been dan vraag ik wel eens een zweepje... En hij reageert er heel erg op, een tikje en hij schiet vooruit, vandaar dat ik die niet veel gebruik, ook omdat hij meestal van zichzelf al erg voorwaarts is, zeker buiten! Maar met longeren is het wel nodig, omdat hij anders niet goed oplet, dan reageert hij er dus wel goed op Lachen

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:05

als ik in stap of draf een tikje op de kont geef kan doet ze nix alleen wat sneller maar als ik aan het galoperen ben gaat het er wat ruiger aan toe. Zei bokt: waarop ik een tikje op haar kont geef om haar te corigeren zei bokt terug omdat ik een tikje op haar kont geef ik tik haar terug omdat ze bokt en zo gaat het dan soms wel 5x tot zei ophoud haha.... ik ben er tot nu toe op blijven zitten ( het is ook niet heel veel gebeurt hoor )

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:24

Ik rijd wel met zweep maar dat is meestal omdat hij bij de eerste keer in draf niet zo snel gaat. Als ik hem een tik geef dan reageert hij gewoon normaal maar als ik hem een tik op zijn kont geef dan schiet hij zeg maar een beetje naar voren. Een keertje was hij heel vervelend en reageerde absoluut niet op de zweep. Dus het ligt eraan Knipoog

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:59

Pat reageert op de zweep zoals ze erop moet reageren. Ze is er niet panisch voor, maar ik krijg wel bij even aantikken al reactie en hoef niet als een idioot te gaan beuken voor ze wakker wordt.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:13

Er zijn twee dingen die ik doe met de zweep.
Ten eerste gebruik ik het vooral als ik mijn paarden aan het longeren ben. Gewoon om te laten weten dat er gewerkt moet worden aan die lunge lijn. Ik hoef de zweep eigenlijk maar amper te gebruiken hoor! Haha!
Ten tweede, als ik de zweep gebruik voor werk, aai ik mijn paardjes met de zweep wanneer ze klaar zijn met werken. Zodoende leren ze dat de zweep niet alleen voor werken is maar dat het ook een goed ding kan zijn zonder dat ze er bang voor hoeven te zijn.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:46

De ruin draait een beetje met zijn oren van Huh, is er soms iets daar achter? Als hij niet luistert kan ik beter boos worden, dat helpt meestal beter dan de zweep.
De merrie reageert veel extremer op de normale hulpen zeg maar. Het is zelden dat ik daar een zweep bij gebruik, en als ik het al doe dan is het een klein tikje.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:56

Boos.
Meestal geeft ze een bok, als ik een tikje geef Scheve mond
Gelukkig luistert ze goed naar mn been, dus hoef ik bijna nooit een tikje te geven Lachen

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:09

Mijn pony reageert heel slecht op de zweep.... Helaas.... Maar hij is onwijs lui dus vandaar...

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:41

bang.... ze rent er onwijs voor weg... Verdrietig

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:45

Nico heeft niks met zwepen, hij is er niet echt bang voor maar hij vind ze niet leuk.

Heel af en toe als hij echt vervelend is pak ik er wel eens eentje bij, als hij weet dat ik een zweep heb is hij ineens zooo lief (en lekker voorwaarts Tong uitsteken ), ik hoef hem dan nieteens te gebruiken!

Met longeren gebruik ik meestal wel een zweep, maar als ik mijn arm uitsteek werkt het ook Haha!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:46

Harde zwieperd met z'n staart. Haha!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:16

Citaat:
Zonder zweep wil Par me nog weleens negeren, met zweep begint ze in het begin te etteren, hard weglopen etc.
Zodra ze er achter komt dat die zweep toch niet aan de kant gaat is het weer in orde en luistert ze gewoon goed.

In het begin gooide ik mijn zweep dan nog weleens opzij, maar mijn instructrice zei dat dit vooral haar bedoeling was, dus dat doe ik niet meer, ze stopt vanzelf wel weer.


Zo'n grapjas heb ik dus ook Knipoog Ik hoef de zweep alleen maar vast te houden en ze zet het al op een rennen! Behoorlijk slim vind ik dat, gewoon een questie van wie de langste adem heeft, meestal geeft ze het rennen na een tijdje wel op Knipoog .

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:29

in het begin als ik een zweep bijhad:
wilde ze heel de tijd galopperen, dus kon ik niet veel mee doen

na een eindje
mocht ik al ee zweep bijhebben en liep ze al in haar normale doen

nu:
mag ik al eens lichtjes 'wrijven' maar ze heeft ook nog een schiet gedrag. maar dat begint echt al te verbeteren

dus veel geluk met je paardje

ps ik heb een jong paard, het kan zijn dat jou paard (misschien wat ouder) er bang van blijft omdat het eens goed slaag (en dan meestal zonder reden) heeft gehad, weet ik veel. ik weet de voorgeschiedenis van je paard niet. maar nogmaals veel geluk en normaal wennen ze wel aan een zweep hoor. Het is een kwestie van blijven proberen

zonder zweep speelt ze dus met mijn voeten!

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:58

Die van mij schiet meteen als een idioot vooruit als hij het lintje van het zweepje ook maar voelt.
Hup, meteen weg ontspanning! Boos!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:09

Miro zwaait een keer extra met zijn staart of kreunt een keer...hij reageert alleen als ik een echte harde tik geef (hij is zo vreselijk lakoniek Scheve mond ,niet sloom ofzo maar hij geeft gewoon geen zodemieter om hulpen als hij er geen zin in heeft, ja buiten dan reageert hij OK dan! )...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:52

als ik haar ene tikkie geeft, reaeert arzu wel hoor Knipoog

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:15

Normaal is een klein tikje voldoende om haar te corrigeren.

Behalve als ze buiten opeens naar de grond duikt om gras te eten... Clown

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:19

als ik haar een tikje geef (al is het maar een zachte) dan gaat ze hard lopen en is ze moeilijk terug te rijden enzo. dat is irritant met het oefenen van het wijken. als ze niet voldoende reageert en je geeft een tikje, dan is alle ontspanning weg. dus ik gebruik hem zo min mogelijk.

xxsummyxx

Berichten: 3202
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:19

ik rijdt meestal niet met zweep
want als me zweep prongelijk heel zacht tegen de hals ofzo aan komt zit tie al in draf Tong uitsteken

xxsummyxx

Berichten: 3202
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:20

capopjekop schreef:
als ik haar een tikje geef (al is het maar een zachte) dan gaat ze hard lopen en is ze moeilijk terug te rijden enzo. dat is irritant met het oefenen van het wijken. als ze niet voldoende reageert en je geeft een tikje, dan is alle ontspanning weg. dus ik gebruik hem zo min mogelijk.


ja dat is ook bij mij Tong uitsteken

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:17

Als paarden vingers hadden, stak Nero (z2) zn middel vinger op, als je met een zweep aan komt lopen Haha! Hij geeft er echt niks om...Bij het rijden maar ook longeren, zelfs als je hem raakt Bloos! geeft hij nauwlijks aan dat hij geraakt is..
Onemed is wel bang voor, en daarmee bedoel ik als je die gebruikt tijdens het rijden, pakt ie het bit vast en schiet vooruit (Hij denkt dat hij dan niet snel genoeg gaat ofzo.. Verward )
Kilini, tja..als je naast haar stal staat met een zweep, is ze binnen 5 seconden aan de andere kant van de stal, met longeren ook, pak je de zweep op galopperd ze wel 10 min. om je heen. Maar als je erop zit en ze begint weer te ouwhoeren..geeft ze er echt NIKS om...Vaag geval is het toch, die Kilini..[/u]