Dit is dan een van de écht moeilijke keuze's... :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:09

Tuurlijk is het niet altijd paard paard paard.... maar er is een verschil tussen alleen maar aan het paard denken en alleen naar het paard gaan als je tijd over hebt (zoals het bij de TS op mij over komt). Er zijn een heleboel aanvaardbare wegen daartussen in.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:17

Cowgirl schreef:
Nu zit jij in een lastig parket. Ik kan me voorstellen dat wanneer je 6 dagen fulltime hebt gewerkt ook wel eens even rust wil hebben.
Denk ook aan jezelf ,ookal is het paard nog zo belangrijk.
Ik vind sommige bokkers wel erg hard oordelen hierover, niet alles is altijd maar paard paard paard.!! Er moet ook tijd zijn voor andere dingen en een dagje luieren. Het nadeel in Nederland is is dat iedereen gewoon veels te gehaast is.


Maar in het geval van TS betekent een week met 6 werkdagen, dat ze die week maar 1x naar haar paard gaat.
Na een dag werk wil ze rustig eten en niet een uur fietsen naar het paard.
Tuurlijk is niet alles paard paard paard, maar 1x in de week is wel heel weinig paard paard paard.
Iedereen heeft een druk leven met baan, school, gezin en vrienden en het leven is gehaast, daarom is de keuze wel of geen paard nog belangrijker! In het belang van het paard dan wel!

Als TS daar niet tussen kan kiezen en blijft gaan voor een beetje paard, moet ze accepteren dat het paard dan van haar vader is en hem dan altijd kan verzorgen wanneer ze wel tijd heeft. Of anders toch een bijrijder proberen te vinden.

Babsiej

Berichten: 6240
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:30

Maar als ik het goed begrijp werk je dus mega veel? Dan kan er IMO toch wel een brommertje af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:35

Soms werkt ze veel, maar soms ook niet, ze werkt niet alle weken 6 dagen.

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:11

Ik vind dat je vader gelijk heeft, je hoort in principe gewoon elke dag voor je paard te zorgen, werk of geen werk! Je zegt wel dat je haar niet aan hem af wilt geven omdat hij op een andere manier met haar omgaat als dat jij dat doet maar hij zorgt nu toch ook al het grootste deel van de week voor haar omdat jij steeds maar niet komt opdagen? Nee hoor, ik geef hem volkomen gelijk, als je er niet voor wilt zorgen dan houdt het op. Je hebt nog mazzel dat haar haar zelf wil houden voor hetzelfde geld heeft hij niets met paarden en zou ze worden verkocht.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:17

ik kan me ook vinden in je vader, je hebt een paard en daar moet voor gezorgt worden, wat niet meer als normaal is, je hebt dit dier en daar moet je dan ook je verantwoordelijkheid voor nemen, het feit dat je zelf zegt...als ik tijd over heb ga ik liever met mijn vriend of vriendinnen wat doen vind ik niet kloppen, je dier heeft zijn aandacht nodig en kan niet zonder, je vriendinnen /vriend kunnen zichzelf wel vermaken, als je liever de hort op gaat met je vriendinnen zou ik zeggen...denk in het belang van je paard en zoek er dan iemand voor die hem wel voor de volle 100% aandacht geeft en voor hem gaat.

Joets

Berichten: 1630
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 12:40

Oké, ik begrijp jullie reacties volkomen.
Hetzelfde had ik waarschijnlijk ook gezecht als ik zoiets zou lezen.

Maar zoals altijd komen bepaalde dingen net iets anders over en worden verdraaid.

Zo heb ik niet gezecht dat ik geen zin heb om naar jindy toe te gaan naar mijn werk.
Ik zou dr het liefst continu mee bezig zijn!

Het probleem (wat volgens somige echt niet kan) is dat ik als ik gewerkt heb eerst ergens zal moeten eten. Nu kan ik natuurlijk meteen naar venray fietsen (3 kwartier) of naar huis (20 minuten) Of naar mijn vriend (5 minuten)
Dit wissel ik af, want mijn moeder wil ook dat ik eens thuis met de familie mee eet..
Als ik bij erik eet zie ik hem ook meteen.
En ga ik naar venray dan ben ik meteen daar.

Maargoed,
Jindy is een tinker uit een kudde ergens in Engeland.
Daar stond ze lekker buiten continu zonder dat er aandacht aan werd besteed.
Nu heeft ze ook een logeermaatje zodat ze niet alleen staat.

Jullie rijden al intensief met jullie paardjes waarschijnlijk.
Dan moet je iedere 2 dagen rijden enzo anders is er geen beginnen meer aan (weet dat er ook een paar hebben gereageerd met een tinker hoor)
Nou ik ben heel speels met jindy aan de gang om er zo af en toe eens op te zitten.. ook al met zadel etc. En ik wil haar juist niet zo veel belasten in een keer.
Ik ga ook geen actieve paardensport met haar beoefenen, tis voor mij puur een recreatiepaardje.

Als jindy drie dagen op de wei staat zonder al te veel aandacht te krijgen (mn opa en oma wonen er ook, geven dr drie keer per dag een snee brood of iets anders)
Dit is echt niet verkeerd voro haar,
Als ik of louis er dan zijn, heeft ze juist extra veel zin om weer aan het werk te gaan.

Er zijn weken dat ze echt iedere dag aan de bak moet,
En dan heeft ze een week wat meer rust.
(ook als ik de hele week moet werken ga ik nog altijd 2 keer naar haar toe, tis niet zo dat ik een hele week niet kom)
In mijn ogen echt geen probleem.
In jullie ogen misschien wel, maar hoe ieder zijn paard verzorgd, daar zit toch een wezenlijk verschil in.

Ik heb in de vier dagen dat ik nu met me zelf aan het dubben ben in ieder geval besloten dat ik ga kijken of jindy bij mijn vriend kan staan.
Dit is niet over een jaar, maar aan het eind van dit jaar!
De paarden staan daar nu al, jindy zou er zo bij kunnen.
Dan staat ze al in ieder geval dichter bij.

Maar ik heb nog niet met mijn moeder gepraat over louis.
Dan wil ik eindelijk eens weten waarom louis niet op mijn geboortekaartje staat en hoe dat verhaal eens echt zit.
Dat is en blijft een gigantisch groot vraagteken voor mij.
Ben er een half jaar achter dat er een heel ander verhaal is dan wat ik altijd dacht...

Toch blijf ik sommige reacties jammer vinden.
Nu ik alles lees begrijp ik dat het allemaal wat anders over komt.
Toch zijn er nog gigantisch veel dingen die ik niet verteld heb.
Die blijven toch. Kan niet mijn hele levensverhaal hier op gaan schrijven.

Wilde alleen maar even kwijt dat ik niet zou weten wat ik moet doen.
Misschien had ik daar beter bij na moeten denken.
Maargoed, heb ook erg fijne reacties gehad, en niet in dit topic alleen...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:52

Tja, en dat blijft toch het moeilijke van internet.... Je kent de persoon er achter niet, je kent maar een heel klein stukje van het verhaal en oordeelt dan soms idd te snel of niet objectief genoeg. Ik weet zeker dat niemand het vervelend bedoeld, hoewel dat in jou ogen misschien wel zo overkomt.
Als je hem bij je vriend neer kan zetten, redt je dat dan oo financieel? Ook als hij een keer wat heeft en er hoge DA-rekeningen komen enz.?

Succes ermee! En sterkte met het uitzoeken hoe alles zit mbt je vader Ach gut

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:29

Het kwam inderdaad over alsof je na je werk geen zin meer had om naar Jindy te gaan. Das denk ik inderdaad het nadeel van internet.

Een paard wat continu op de wei staat heeft wel wat minder verzorging nodig en heeft beweging genoeg.
Als er gewoon toezicht is en er checkt iemand elke dag of ie nog gezond is en geen wondjes heeft, dan is het geen probleem dat je wat minder gaat.
Maar je vader vind dat dus wel een probleem en jij voelt je schuldig omdat je Jindy van hem hebt gehad.
En die situatie is van hieruit zo moeilijk te beoordelen zonder heel de achtergrond over hoe het tussen jouw vader en moeder is gegaan.
Je hebt zelf ook nog veel te veel vraagtekens.

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:44

hmmm, moeilijke situatie! kan je alleen maar veel sterkte wensen! Doe wat voor jou (en je paard) het beste is.
Een gegeven paard is nog steeds jouw paard... Als jij een fiets had gekregen, hoe zou je vader zich daarmee bemoeien dan? Zolang jij dat ding maar goed onderhoud... bla bla
Sorry, ben wazig aan het banketstaaf... Succes met het gesprek enzo.

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:56

ja, aan mijn bovenstaande reactie heb je natuurlijk niet zo veel....
Nogmaals sterkte!!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:57

Laat ff weten hoe het afloopt.
Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden!!

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:51

agjah.. ik werk maar 2 dagen in de week en ik moet mijn pony's voor de helft betalen. is ook aarig wat, houw bijnaniks voor mezelf over, maar dat heb ik over voor mijn pony's.
en kwa tijd, ik moet er elke dag heen. dan maar minder andere leuke dingen. ik vind dat je geen paard moet houden als je maar 1 keer ind e week gaat of geen zin heb om er heen te fietsen.

Joets

Berichten: 1630
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 19:15

truusbertha schreef:
hmmm, moeilijke situatie! kan je alleen maar veel sterkte wensen! Doe wat voor jou (en je paard) het beste is.
Een gegeven paard is nog steeds jouw paard... Als jij een fiets had gekregen, hoe zou je vader zich daarmee bemoeien dan? Zolang jij dat ding maar goed onderhoud... bla bla
Sorry, ben wazig aan het banketstaaflen... Succes met het gesprek enzo.

Heb 1,5 jaar terug een mountainbike van em gehad Scheve mond

Dat bedoel ik met dat hij overstelpt met cadeaus en leuke dingen.

Om mij (en mn broer) naar zich toe te trekken.

Qua geld boeit me het echt niet, dat kan ik wel redden.
Als ik niet veel overhoud maakt mij dat niet uit, heb ik er ook echt wel voor over. heb nu ook niet veel.

Als je een paard krijgt en je bent 15 jaar oud zeg je echt geen nee.
Daarna komen er problemen en ga je nadenken.
Das dus wat ik nu doe.

Vind reacties als: als je geen tijd hebt meot je geen paard houden een beetje aso.

Heb namelijk altijd tijd gehad, sinds dat ik werk gaat dit achteruit en daar zoek ik nu dus de oplossing voor!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:24

Tja, maar die oplossing kan verkopen zijn.
Onze tinker, staat nu ook te koop. En waarom?
Omdat we voglend jaar allebei aan het studeren zijn (ik dit jaar al, m'n zusje heeft dit jaar examen gedaan) en er dan simpelweg te weinig tijd voor Tiko is. Leuk is anders, maar het is wel het eerlijkst tegenover hem

Caira
Berichten: 26070
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:35

Ja maar ik vind nog steeds dat je er vooral van uit gaat wat JIJ wilt! En niet wat het beste voor je paardje is. Zo een dier moet gereden en verzorgd worden. Af en toe eens een ritje is nooit goed voor een paard, ook niet voor een tinker, snap nog steeds niet dat mensen dat denken!

Cowgirl

Berichten: 23745
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:16

Waarom moet een paard nou altijd gereden worden?????
Dat snap ik niet?.

Mijn paarden gaan straks de begrazing op en zullen de komende 8 maanden bijna geen mens zien laat staan berijden.Ben ik dan ook niet goed bezig?
Paarden redden zich heus wel als ze een lekker stukje land hebben en een maatje.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:17

Ja een paard kost tijd toen ik mystery kreeg had ik nog geen vriend en had ik ook alle tijd. Nu heb ik een vriend, een paard, een studie en werk ik 20 uur per week. En als je het goed indeelt heb je de tijd er echt wel voor. Maar als ik jou stukje zo lees ben je niet echt een paarden mens. ( bedoel het niet gemeen, maar voor jou zijn je vriendinnen ook heel erg belangrijk) Laat ik het anders zeggen je kan je keuze niet echt maken. Ik spreek liever met mijn paard af als met mijn vrienden Knipoog ( ja jongens het is maar dat jullie dat weten)

Als jong meisje droomde ik van een paard en had er ook alles voor over. Ik ging werken op zaterdag als 15 jarige en verdiende toen het geld voor mystery zelf. van mijn moeder en vader kreeg ik 100 gulden per maand. Je moet er gewoon echt voor gaan.

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:27

Diep in je hart weet je al wat je beslissing is....maar het moet alleen nog duidelijk worden voor je!!

prompter

Berichten: 11126
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:52

Cowgirl schreef:
Waarom moet een paard nou altijd gereden worden?????
Dat snap ik niet?.

Mijn paarden gaan straks de begrazing op en zullen de komende 8 maanden bijna geen mens zien laat staan berijden.Ben ik dan ook niet goed bezig?
Paarden redden zich heus wel als ze een lekker stukje land hebben en een maatje.


Dat zou voor mijn paard inderdaad geen oplossing zijn, die redt zich niet in een stukje land zo heeft de ervaring al geleerd, die heeft aandacht nodig. In de periode dat ze 'ergens op het land liep' (goed land, prima adres) kwijnde ze helemaal weg, inclusief gewichtsverlies en ontwikkelen van een stresshoest (geconstateerd door een DA, ik heb het dus niet van mezelf Lachen ).

Vanaf het moment dat ik haar naar huis haalde en ze weer dagelijks aandacht kreeg, bloeide ze weer op en was de hoest binnen 2 weken verdwenen. Dus hoewel wat off-topic: niet ieder paard "redt zich" met te weinig aandacht.

mas76
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:55

hoi hoi
ik herken een beetje in jouw verhaal dat getouwtrek en mooie spullen kopen van ouders, verschrikkelijk maar je leert er op jou manier mee omgaan in de toekomt, dat heeft tijd nodig!!!
ik heb vroeger ook een eigen pony gehad, bij mij kwam de pubertijd langs
en had ik het toen in mijn beleving ook zoooo druk met vanalles en nog wat!!! ik vond gelukkig een meisje wat hem ging verzorgen en dat klikte geweldig tussen ons en de pony.
op een gegeven moment kwam ik ook nog maar zo'n 2 x per week.
ik heb er toen lang over nagedacht maar heb mijn pony toen aan het meisje gegevenen ze heeft hem tot zijn dood (ouderdom) perfect verzorgd.
ik kon gewoon als ik zin had nog effies gaan kijken hoe het ging, de perfecte oplossing toendertijd.
nu 13 jaar later ben ik weer opnieuw volop bezig met paarden.
Nu zou ik een eigen paard nooit meer wegdoen maarja als je er nu aan begint weet je ook wat het allemaal inhoud en kan je je tijd beter indelen!!!
ik snap best wel hoor dat als je een vriendje enzo hebt dat je wat minder tijd hebt, maar neem wel de juiste beslissing voor het paard!!!
kijk een paard is leuk maar heeft wel veel verzorging nodig
succes met je beslissing en de rest!!!!

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:17

truusbertha schreef:
Een gegeven paard is nog steeds jouw paard... Als jij een fiets had gekregen, hoe zou je vader zich daarmee bemoeien dan? Zolang jij dat ding maar goed onderhoud... bla bla


ben het hier wel mee eens. als hij het paard aan jou gegeven heeft, moet jij weten wat je ermee doet (zolang je hem niet verwaarloost dan natuurlijk Knipoog ).
ik kan me voorstellen dat hij boos wordt als jullie afspreken dat jij die week 3 keer komt en je komt maar 2 keer; maak dan betere/andere afspraken!
hou in ieder geval in gedachten dat je hem gekregen hebt en dat hij er (behalve over afspraken die jullie maken over wie/wat met paard doet) in feite niks meer over te zeggen heeft.

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:56

Sorry maar ik blijf bij mijn eerdere bericht/mening. Iedereen die ik ken met paarden (inclusief mezelf) werkt full-time of in ieder geval 32 uur. Ja, het is goed passen en meten. Ja, het is wel eens druk. Ja, je bent wel eens erg moe. Ja, je slaat wel eens je avondeten over. Ja, je mist wel eens een feestje. Ja, je komt wel eens slaap te kort. Maar dat wist je allemaal van te voren.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15457
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:16

narretje schreef:
Sorry maar ik blijf bij mijn eerdere bericht/mening. Iedereen die ik ken met paarden (inclusief mezelf) werkt full-time of in ieder geval 32 uur. Ja, het is goed passen en meten. Ja, het is wel eens druk. Ja, je bent wel eens erg moe. Ja, je slaat wel eens je avondeten over. Ja, je mist wel eens een feestje. Ja, je komt wel eens slaap te kort. Maar dat wist je allemaal van te voren.


Ik ga ook mee met de mening van Narretje. Ik snap dat alles heel erg moeilijk ligt, maar het houden van een paard kost gewoon veel tijd. Mijn paard moet 2 x per dag ingesmeerd worden door mij. Ik werk 10 uur op een dag, dat betekent ´s ochtends om kwart over zes naar het paard en ´s avonds rond 9 uur. Dat is soms zwaar, ik zit ook wel eens jankend van moeheid op de bank. Maar ben ondanks alles toch heel blij met mijn lieverd.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:43

Ook ik blijf bij mijn mening. Ondanks alle bijkomende k**-omstandigheden is toch de moraal van het verhaal dat je 's avonds je avondeten, vriendje, vriendinnen en rust preferereert boven het verzorgen van je paard. En dat mag echt wel hoor, niet iedereen hoeft zijn leven op paarden in te richten, maar besef dat ook voor jezelf en zorg ervoor dat ten alle tijden het beste voorhebt met je paard in de keuzes die je maakt...

Cowgirl schreef:
Waarom moet een paard nou altijd gereden worden?????
Dat snap ik niet?.

Mijn paarden gaan straks de begrazing op en zullen de komende 8 maanden bijna geen mens zien laat staan berijden.Ben ik dan ook niet goed bezig?
Paarden redden zich heus wel als ze een lekker stukje land hebben en een maatje.


Niet iedereen heeft die gelukkige omstandigheid/geschikte lokatie, Daarnaast is een paard 'voor de begrazing houden' ook niet alles, die andere paarden in de groep kunnen het gras prima kort houden zonder deze extra groepsgenoot .
Mijn paarden staan in een weiland en worden niet gereden (op één uitzondering na), omdat ze te jong zijn. Toch ga ik iedere dag kijken of alles goed gaat, ze geen verwondingen hebben, ff aaien e.d. Ook al rijd je niet, het kost tijd en moeite.