Honey is weereens vet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Honey is weereens vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 18:20

Snap er geen hol van.

Ze staat bewust op de "bomenwei" (lees, veel boom, weinig wei Haha!)
Hier staat dus echt geen spriet gras, dus krijgen ze (staan met zijn 7en erop) oud hooi bij zodat ze wat te doen hebben.
Als Honey gewerkt heeft krijgt ze een klein handje biks (subli basis) en een klein handje havervrije muesli van Havens.
En toch is ze tonnetje rond!
Ik weet zeker dat er op de wei niet door anderen gevoerd wordt, aangezien er een "weide voer verbod" is ivm vechten.

Ben haar nu maar aan het longeren, aangezien ik nog steeds geen nieuw verzorgstertje heb wat haar rijdt (zal ook mee werken)

Ze groeit elk jaar wel een beetje dicht, maar nu is het wel heel erg.
Worden jullie paarden ook dik van lucht ofzo?

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:43

Arti is ook zo dik...staat in de wei, krijgt verder niks bij (behalve een mineralenliksteen) en word 4/5 x per week gereden. Waarvan 2x les met mijn moeder dus niet zo heel intensief en 1x les met mij, toch een stuk intensiever.

Levi staat in dezelfde wei word 2 á 3x per week gereden en soms een keer gelongeerd, maar die is gewoon goed, niet te mager en niet te dik. Heel apart.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:55

Tja ik zou zelf zeggen voer helemaal niets bij. Een shet moet het op een schrale wei prima kunnen redden!
Mijn e-pony staat ook op een schralere wei en toch geef ik hem niet meer dan 2 handjes bijvoer op een dag. De ene keer is dat wat musli soms wat slobber.
Hooi krijgt hij momenteel ook niet.
Het enige wat hij krijgt is dus 1 keer per dag een hapje voer en dan vooral omdat ik daar ook foenegriek bv doorheen doe. Om dat nu zo als los poeder te voeren is ook niet Haha!

Overigens had ik eerst ook een shet erbij en deze kreeg een stukje wei van misschien 15 bij 15 waar dan verder eigenlijk al niets meer stond (hoop zand en af en toe een plukje gras wat de schapen dan al heel kort hadden afgegraasd, jaja arm beest) en daar deed hij het prima op. Totaal geen bijvoer ook niet als hij gewerkt had. Hoogstens eens een keer een plukje hooi als beloning.

Nee dat beestje werd me veel te vlug dik en wegens de grote kans op hoefbevangenheid werd het elk jaar verplicht op rantsoen! Haha!

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:43

Mijn pony's hier staan enkel op gras(erg weinig!) en zijn alleen maar goed gevult. Nog zeker niet dik. Enkel een paar die hier dik gekomen zijn, die zijn nu heel rustig aan een beetje aan het afvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:30

Milena staat 2 uurtjes per dag op het gras, krijgt 3x een handje biks omdat ze anders haar stal verbouwd als de andere paarden brok krijgen, en 4x een zeer beschaafde hoeveelheid kuil. En toch baggervet. Maar die heeft dan ook ruim een maand niet gewerkt, dat scheelt heel veel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 16:38

Kaj, wat voer ik nou bij? Een handje als ze wat gedaan heeft... En tja, het hooi staat puur tegen de verveling op het land, aangezien er echt helemaal niks staat

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:44

Hmz het lijkt wel of het dit jaar extreem is hoor. Amanda is ook aardig rond (zacht uitgedrukt). Weinig gras, krijgt hooguit een handje eiwitarme biks en klein beetje haver. Ze loopt elke dag min. een uur, en heb 2x per week zeer intensieve les met haar, daarbij ben ik min. 2uur aan het rijden aangezien ik oh de man naar de vereniging moet!! Maar nog die buik Boos!
Grr ik haat t. Ze begint nu eindelijk eens wat minder te worden.

Maar ook op stal staan 2 merries, ook amper eten en toch ook vet... Tis vreemd Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:48

Hé Stef, maar is ze echt vet (dus op de ribben, dat je tot je polsen door het vet moet voor je een rib tegenkomt zeg maar Haha! ) of is ze gewoon buikig (dus soort hangbuik)?
Want daar zit wel een verschil in natuurlijk.
Ik noem de mijne ook baggervet op dit moment, maar die is buikig. Dat is er met 2 weken trainen weer vanaf. Het zit niet op de ribben.

Als het echt op de ribben zit, dan is dat niet goed en moet er idd meer gewerkt en minder gegeten worden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 16:56

Hon is zelf een vrij smalle shet, en van de week viel het me ineens op hoe breed ze was van boven gezien.
Ze heeft nu echt een brede shettenrug, en ik geloof nooit dat dat spieren zijn.

Zal vanavond weleens foto's maken.

Longeer haar nu trouwens om de andere dag met halsverlenger, pakt ze ontzettend goed op trouwens (touwtjes aan de zijkant, tussen de benen door durf ik niet omdat ik bang ben dat ze erin komt met haar benen)

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:33

Tja als ze echt vet is dan zou ik toch echt helemaal niets meer bijvoeren ook even geen hooi.

Zelfs op een weilandje waar in onze ogen echt geen sprietje meer staat kan een shet het normaal gesproken prima redden.

Als ze gewoon wat aan de dikkere kant is (idd buikig Haha! ) dan is het wat anders maar tja beter een pony op rantsoen dan 1 die hoefbevangen raakt.

Zelfs mijn e-pony krijgt zogoed als niets bijgevoerd terwijl deze ook op een schraal weitje staat. Toen ik de shet er nog bijhad kreeg mocht deze dan ook pas bij mijn e-pony in de wei als het gras al twee keer door de schapen of koeien was afgegraasd tot de grond en dan nog haalde ik hem er vaak na een weekje alweer af omdat hij toch te dik werd.

De ene pony wordt natuurlijk gewoon wat sneller dik dan de ander maar vooral bij de shet had ik altijd het idee dat hij van alleen het drinkwater al dik werd.
Dus dan maar een "zielig" dieet zoals sommige mensen vonden maar hij is nooit hoefbevangen geraakt en hij was altijd lekker in conditie dus hij deed het er toch prima op.

(en ja hoor terwijl ik juist altijd zo goed heb opgelet voor hoefbevangenheid, overkwam het mij toch met mijn e-pony Boos! altijd goed opgelet maar tijdens een verkoudheidje welke werd behandeld met medicijnen raakte hij hoefbevangen. En nu is hij er net zo gevoelig voor als de gemiddelde shet helaas dus hetzelfde recept voor hem. En ja ik heb de meeste tijd een superslanke pony Haha! )

Maar dat je nu veel longeert zal trouwens ook wel vlug vruchten afwerpen!
Succes ermee in ieder geval het blijft natuurlijk altijd een beetje uitproberen. Voeren op het oog blijft toch de manier!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:44

Ik zou haar helemaal geen brok bijvoeren, en ook geen muesli. Na dat beetje werk kan je haar beter een appel en een wortel geven, is denk ik voldoende!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:42

Inderdaad als ze te dik wordt, maar een tijdje helemaal niets bijvoeren.
De paarden bij ons (kwpn en gelder) krijgen een klein beetje brok (de kwpn-er wat meer dan de gelder) en wat kuil. Verder gaan ze halve dagen het land op, echt maar een paar uurtjes per dag en verder in de bak waar echt geen gras te vinden is. Simpelweg ook omdat ze anders te dik worden.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:37

Ik zou niks bijvoeren hoor..Ze moet zich zo op de wei met wat hooi kunnen redden hoor..Tja als je blijft bij voeren dan word ze nog dikker vrees ik... Dan maar even zielig op dieet..Knipoog