Gruwelijke ontdekking.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:35

Maar ik snap het verhaal niet zo.
Ik neem aan dat je niet wist dat ze pas 3 was toen je haar kocht, aangezien je er al anderhalf jaar op reed. Hoe weet je zeker dat ze nu 8 is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:40

Maudje schreef:
Het gebeurt nog regelmatig dat paarden verkocht worden en er een leeftijd verteld wordt die helemaal niet klopt... Dit is met mijn verzorgpony ook gebeurd; er werd gezegd dat ze 6 was, maar het dier bleek allang 13 geweest te zijn.


Dat je dat verschil als (nieuwe) paardeneigenaar niet ziet, tja, okay daar kan ik nog inkomen als je geen tanden kunt lezen. Maar een veearts vraagt ook hoe oud het beest is en kijkt even in de mond. Standaardprocedure bij een aankoopkeuring.

Als je een paard koopt, zelf geen tanden kunt lezen, 'vergeet' te vragen naar een leeftijd en/of geen fatsoenlijke aankoopkeuring door een veearts laat doen, dan ben je wat mij betreft wel dusdanig dom bezig dat je misschien beter een fiets had kunnen kopen.

@Jessy: tienjarigen kopen geen paarden, dat doen hun ouders. En als voor hen bovenstaande alinea opgaat, dan

~~}>

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:01

spoekie schreef:
sommige mensen (bedoel ik jou niet mee hoor! Jij wist niet dat ze pas 1,5 was) zijn geen paarden waard, eigenlijk, ergens vind ik bijna dat je een test o.i.d moet afleggen voordat je een veulen mag kopen, want de opvoeding is zooo belangrijk en toch hoor je zo vaak dat mensen onverantwoord met hun veulen omgaan Maar het lijkt me verschrikkelijk om achter zoiets te komen!!!


precies ja, ben ik het helemaal mee eens...

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 15:23

Tessebes schreef:
Maar ik snap het verhaal niet zo.
Ik neem aan dat je niet wist dat ze pas 3 was toen je haar kocht, aangezien je er al anderhalf jaar op reed. Hoe weet je zeker dat ze nu 8 is?


Op haar papieren staat dat. Maar toen ik 10 was en haar kreeg heb ik nooit daarop kunnen kijken want mijn ouders hadden de papieren verstopt voor het geval ik ze kwijtraakte.

Dus wist ik die tijd ook niet hoe oud ze was.
En mijn ouders hebben geen verstand van paarden en die weten niet dat paarden pas met 3 jaar ingereden mogen worden, anders hadden ze er wel wat van gezegt.
En toen ik daar reed op8,5 jaarige leeftijd wist ik nog helemaal niet goed hoe alles werkte enzo. Ik dacht dat het wel goed zat. het was tenslotte een manege Knipoog

Ik wou dat ik al meer van af wist toen. Dan had ik voor mil kunnen opkomen.. Verdrietig

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:30

Milkaatjuh schreef:
Ik wou dat ik al meer van af wist toen. Dan had ik voor mil kunnen opkomen.. Verdrietig


tja, dat soort dingen komen altijd achteraf, als ik maar dit, als ik maar dat...jezelf van dat soort verwijten maken heeft geen zin. natuurlijk is het verschrikkelijk naar om achter zo iets te komen maar ik zou er nu niet veel over gaan piekeren. gebeurd is gebeurd. maak er nu gewoon het beste van en zorg zo goed mogelijk voor milka Ach gut

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:34

Laat de DA eens naar haar tanden kijken voor haar echte leeftijd. Lijkt me sterk dat ze met 1.5 is ingereden en dat ze er niks aan over heeft gehouden of er nooit wat tegen gedaan is. Het is een feit dat een paard er dan nog helemaal niet klaar voor is. Paarden zonder papieren (of ze moet die al hebben) die krijgen al snel de leeftijd die de eigenaar wilt hebben.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 15:34

Maar ik voel me wel een beetje schuldig.. want ik heb er ook op gereden op die leeftijd... Verdrietig
Milka heeft papieren Knipoog
Laatst bijgewerkt door Babeth op 29-07-04 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:39

Daar hoef jij je niet schuldig over te voelen.
1. Daar kon jij niets aan doen, wist jij veel?
2. Het helpt toch niets
3. Het paard neemt het jou niet kwalijk want die weet van niets.

Het is gebeurd, daar doe je helemaal niks meer aan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:41

Maar je weet 100% zeker dat je er al anderhalf jaar op reed?
Nou ja, het heeft sowieso weinig zin om je er druk over te maken. Je hebt het niet expres gedaan en dat je je er schuldig over voelt geeft alleen maar aan hoeveel je om je paard geeft.

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:43

ja daar schrik je zeker van!! maar hoe is het nu met haar??? gaat alles goed met der Verward ik hoop van wel Knipoog ik rij ook op een haflinger silvana ik leer western rijden op haar echt leuk Lachen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 15:45

Ja hoor verder is alles goed Haha! Gelukkig.
En ik weet het zeker dat het 1,5 jaar was uiterlijk 2 jaar.
Maar inderdaad drukmaken heeft geen zin, maar dat gaat automatisch.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:16

als je Haflinger in Oostenrijk was geboren en gebleven, was ie ook met anderhalf beleerd, daar is dat heel normaal.

Dus geen zorgen, je kan er toch niets meer aan doen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 17:18

Oh ik dacht juist altijd dat ze het in oosterijk juist met 5 jaar pas deden...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:22

Tussen 6 en dertien zitten niet zo heel veel uiterlijke verschillen zo met het blote oog te zien........

tussen 1,5 en 3 wel,

Sorrie hoor........... maar dat ziet een leek nog wel

Verder kan je er nu niks meer aan veranderen, Alleen weet je nu wel dat ALS er zich problemen openbaren dat je tegen je va kan zeggen dat ze veel te vroeg ingereden is.......... kan hij ook gelijk gerichter zoeken.

Je schuldig voelen heeft ook geen zin, ik neem aan dat je gewoon niet beter wist............. ik zou me ook de klere schrikken

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:25

nee hoor, dat is op Ijsland Haha! ]
Vooral Haflinger en Norikerhengsten worden jong beleerd, want de hengstenkeuring is als ze 1 1/2 zijn en daar moeten ze trekproeven afleggen.

In Oostenrijk doen ze niet veel onder het zadel met hun inlandse paarden, op de eerste zondag in november de Leonardrit en dat is het wel zo'n beetje. In tuig werken Haflingers en Norikers echter in de bos- en landbouw op de berg en in de winter voor de slee en daar beginnen ze bijtijds mee.

De paarden hebben wel van mei t/m sept. vakantie, dan staan ze op de alm te vreten: speklaagje opbouwen voor de wintermaanden!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:18

gijsenkim schreef:
Tussen 6 en dertien zitten niet zo heel veel uiterlijke verschillen zo met het blote oog te zien........

tussen 1,5 en 3 wel,

Sorrie hoor........... maar dat ziet een leek nog wel

Verder kan je er nu niks meer aan veranderen, Alleen weet je nu wel dat ALS er zich problemen openbaren dat je tegen je va kan zeggen dat ze veel te vroeg ingereden is.......... kan hij ook gelijk gerichter zoeken.

Je schuldig voelen heeft ook geen zin, ik neem aan dat je gewoon niet beter wist............. ik zou me ook de klere schrikken


Idd......wat hier gezegt wordt lijkt me waar.
Als ik nu naar mijn Fjord kijk van 2 jaar en naar de volwassen Fjorden dan zie ik DUIDELIJK verschil.
Zo iets moet toch op gevallen zijn?

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:33

Ja, maar als je als meisje van 8 komt, en begint met lessen en (misschien) voor het eerst met paarden in aanraking komt, dan weet je dat allemaal nog niet. Dat leer je pas naderhand.

Maar ik snap dat je geschrokken bent!

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:52

waarom hebben je ouders eigelijk een pony gekocht als jij nog niks van paarden afwist en hun ook niet Verward Scheve mond

Trouwens, of het paard er wat aan over heeft gehouden kan je pas merken op latere leeftijd. Scheve mond

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:18

jessy"]
Maar als je in het profiel van Milkaatjuh kijt, zie je dat ze 15 is. Dat betekent dat ze de pony "heeft gekocht" toen ze 10 was.
[/quote]

[quote="Sonja"]
@Jessy: tienjarigen kopen geen paarden, dat doen hun ouders.
[/quote]

Zie ook aanhalingstekens Knipoog

[quote="sonja schreef:
En als voor hen bovenstaande alinea opgaat, dan


Tja, ik zie het wel vaker gebeuren...is niet aan te raden maar wat doe je eraan?


[/quote]

Charaz

Berichten: 24293
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:48

smurf schreef:
nee hoor, dat is op Ijsland Haha! ]
Vooral Haflinger en Norikerhengsten worden jong beleerd, want de hengstenkeuring is als ze 1 1/2 zijn en daar moeten ze trekproeven afleggen.

In Oostenrijk doen ze niet veel onder het zadel met hun inlandse paarden, op de eerste zondag in november de Leonardrit en dat is het wel zo'n beetje. In tuig werken Haflingers en Norikers echter in de bos- en landbouw op de berg en in de winter voor de slee en daar beginnen ze bijtijds mee.

De paarden hebben wel van mei t/m sept. vakantie, dan staan ze op de alm te vreten: speklaagje opbouwen voor de wintermaanden!


Maar slepen etc. is iets heel anders dan onder de man bereden worden.

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:50

Woow...Ik zou me helemaal dood schrikken!! Maar kon je het dan niet zien dat het een jong paardje was Verward ? Het heeft nu ook geen zin meer om je schuldig te voelen jij was toen ook nog vrij jong.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:51

Citaat:
Maar slepen etc. is iets heel anders dan onder de man bereden worden.


als je mag kiezen tussen je paard 1 1/2 ton laten slepen of er iemand op zetten, ik zou het wel weten hoor!

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:53

smurf schreef:
als je mag kiezen tussen je paard 1 1/2 ton laten slepen of er iemand op zetten, ik zou het wel weten hoor!


Nou???

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:57

ik zou er iemand opzetten.... ik heb zo'n 100 paarden langs zien komen uit Oostenrijk die allemaal op jonge leeftijd zwaar hebben moeten trekken en de voorhand is dus erg sterk ontwikkeld, alleen met hele grote moeite krijg je sommigen zover dat ze de achterhand gaan gebruiken, maar het gros gaat dat nooit meer doen.......ook niet met een goede amazone die wel goed kan rijden

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:22

Nee in die tijd zag ik dat verschil nog niet zo. Ik ging ervan uit dat het goed was. Ik was alleen shetjes nog gewent die tijd. Ik dacht altijd al dat ze 3 jaar was... En veel verschil zag je niet want als ik terug kijk naar de foto's waar ik er voor het eerst op zat en van de foto's van nu zie ik weinig verschil, alleen ziet ze er volwassener uit nu. Maar toen ik klein was had ik dat gewoon nog niet door.