Sport steeds meer aan regels gebonden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:40

LauEef"]
sorry maar vind jij zieliger? dat een paard niet kan luchtzuigen omdat hij een lichtzuigband om heeft(ik heb het hier niet over die met pinnetjes of stroom, maar over die andere) of dat hij dood gaat aan koliek? Je mag van mij naar eef komen kijken, ze is hardstikke gelukkig met luchtzuigband en ze heeft nog nooit koliek gehad omdat ze z'n ding om heeft.
[/quote]

Anya zegt dat ze tegen de banden met de pinnen is, niet tegen alle luchtzuig banden..

[quote="Anya schreef:
(...)is de luchtzuigerband met metalen pinnen die in de hals dringen nog steeds geoorloofd(...)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:06

LauEef schreef:
sorry maar vind jij zieliger? dat een paard niet kan luchtzuigen omdat hij een lichtzuigband om heeft(ik heb het hier niet over die met pinnetjes of stroom, maar over die andere) of dat hij dood gaat aan koliek? Je mag van mij naar eef komen kijken, ze is hardstikke gelukkig met luchtzuigband en ze heeft nog nooit koliek gehad omdat ze z'n ding om heeft.


Zoals al gezegd. De banden met pinnen dienen verboden te worden. Ook die met ijzeren keelknijpers.

Los daarvan hou ik niet van luchtzuigbanden. Het koliekverhaal is een achterhaald verhaal overigens. Je zou er goed aan doen de oorzaak van het luchtzuigen : maagklachten aan te pakken i.p.v. met een band aan symptoomonderdrukking te doen.

Mijn luchtzuiger heeft al jaren geen band meer om. Overigens ook nooit koliek gehad.

Ook het in stand houden van allerlei bakerpraatjes rond luchtzuigen is m.i. zeer slecht voor het dierenwelzijn in het algemeen.

Maar goed..Dat is een andere discussie.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:20

Vraagje: wat is er mis met een cornage-operatie? Mij werd altijd gezegd dat dit goed was voor een paard? (Gelukkig heeft geen van onze paarden dit probleem, maar ben gewoon nieuwsgierig)

En ik ken een paard dat door luchtzuigen aan koliek is bezweken, dus kan begrijpen dat kenissen van ons zo'n band aandoen bij hun luchtzuiger. En dat is een gewone band, niet met pinnen of dergelijke toestanden

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:36

Dit is een typische welvaart kwestie. Denk je dat ze in Afrika of India zich uberhaupt bekommeren om de afmeting van de stal? Foto's daar ooit van gezien?

Bij voedselethiek hebben we hier ook ooit een discussie over gehad, er zaten enkel afrikanen in de klas die totaal niet snapten waar Nederlanders zich druk om maakten. Ze hadden toch eten? Wat zeurden ze dan? Voor hun is dit iets onbegrijpelijks.

Hoe hoger de welvaart hoe meer bezorgdheid om de dieren ed. Niet dat dat een slechte zaak is maar er wordt soms tever in door geschoten. Paarden zijn al vele eeuwen een transport middel geweest, een werktuig en nu rijden we recreatief, hoeven ze minder ver te lopen, minder hard te werken en is het ineens wel dierenmishandeling Verward

Tuurlijk er zijn praktijken die niet door de beugel kunnen. Maar dit zijn toch excessen. En deze moeten zoveel mogelijjk worden uitgeroeid.

Maar kom op, Nederland is weer voorloper als altijd met deze kwesties. Ga dan ook eens de hondenbezitters aanpakken die hele dag aan het werk zijn en 3x per dag een kwartier met de hond gaan wandelen buiten en hem verder opsluiten binnen. Dat zijn ook dierenmishandelaars. Wat denk je van vogels, hun natuurlijke habitat is ook vele malen groter dan zo'n piep klein kooitje. En zo kunenn we nog wel even door gaan.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:52

Cassidy schreef:
Hoe het er over 20 of 30 jaar uit gaat zien? Dan is Nederland zo volgebouwd met woningen dat een stukkie weiland een godsvermogen kost en dat het voor nog minder mensen mogelijk gaat worden om een paard te houden. Niet alleen door de regelgevingen, maar omdat Nederland gewoon te vol zit. Sorry, mag je dan ook weer niet zeggen: Nederland was "druk".



Precies! Alles wordt volgebouwd!!!! M'n maag draait om als ik langs de bouwput op weg naar m'n werk rij en ik zie daar hazen lopen met op de achtergrond een paar graafmachines en ander grof geschut. Ze worden ook regelmatig platgereden, needless to say.
Wanneer houdt het op???

En minder ruimte betekent ook dat er meer paarden meer tijd op hun 'ruime' 9m2 doorbrengen.

Nee, ik heb niet altijd een hoge pet op van de mensheid en vraag me af wanneer we inzien dat het anders moet.

Daarbij ben ik erg blij dat er een organisatie zoals de DB is. Ondanks alle negatieve verhalen hier. De DB moet zich aan de wet houden en zal ongetwijfeld niet alles uit kunnen voeren wat ze voor ogen hebben. Maar om ze nu de zwarte piet toe te spelen, dat lijkt me niet fair.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:00

Lovely schreef:
De dierenbescherming? Als die zich eerst nu eens bezig gaat houden met andere dieren die op een dier-onwaardige manier worden gehouden... Als ze nou eens zorgen dat broodfokkers (honden) niet meer kunnen bestaan. Als ze nu eens zorgen dat exotische, moeilijk te houden dieren niet meer in de vrije handel terecht komen.


Lovely, dit zijn nu juist voorbeelden van zaken waar de DB juist wèl voor stond maar die door de overheid zijn gedwarsboomd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:54

Skipper schreef:
Maar kom op, Nederland is weer voorloper als altijd met deze kwesties.

Zeker niet in alles!! In duitsland zijn er al gebieden waar stands verboden zijn en ergens in het noorden is het zelfs verplicht om je paard een x aantal uur per dag buiten los te doen (wei/paddock etc ) .