paard verkopen door wedstrijden???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

paard verkopen door wedstrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 19:24

zouden jullie ooit je paard verkopen, alleen omdat je wedstrijden wilt gaan rijden, en je erachter komt dat je paard er niet geschikt voor is??
of omdat je bijv niet verder komt dan de L2????

Wat vinden jullie hier van??? Verward


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:37

Emmmm.... het ligt er denk ik een beetje aan wat voor band je met je paard hebt (oei, hier ga ik veel boze reacties over krijgen Haha!). Als het echt je doel is om ver in de paardensport te komen, en met je huidige paard kan je dit niet bereiken, dan zou ik waarschijnlijk mijn paard verkopen. Maar als ik mijn paard echt al een tijd zou hebben en er echt een goede band mee zou hebben opgebouwd, zou ik mijn paard niet weg doen. Je kiest voor een dier en gaat daar dan voor. Of dat moet niet je uitgangspunt zijn.

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:54

het is een goede reden als je het egt graag wilt, ik moet mijn pony verkopen omdat ze te vaak kreupel is voor de sport en het trainen, en omdat het gewoon neij gaat met wedstrijden ik heb 6 wedsrtijden in een jaar gereden en 2 winstpunten Bloos! , maar k heb haar nog niej zo heel lang 1 jaar ongeveer, veel suc6 met welke beslissing dan ook
xx jara

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:08

ik denk dat het pas egoistisch is als je je paard wel houdt,maar het eigenlijk niet wil.je geeft dan volgens mij onbewust toch niet de aandacht die je zou geven aan een paard waar je helemaal voor zou willen gaan.maar ik denk dat het wel anders is als je jepaard lang hebt en er een goede band mee hebt.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:10

Nee.. maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit wedstrijden wil gaan rjden Knipoog

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:38

Je paard verkopen omdat jij hem niet verder kunt brengen in de dressuur is hetzelfde als een voetbaltrainer ontslaan omdat de voetballers het vertikken om hard te werken.
Grofweg heb je hier twee soorten in:
1) De mensen weten dit op voorhand en hebben het paard bewust gekocht om ervan te leren. Dit gaat vaak ook onder leiding van goede instructie. Paarden komen meestal weer bij de volgende terecht. Ik zie daar niet zo'n probleem in, zolang men eerlijk is naar het paard.

2) De mensen die denken dat ze alles kunnen en als dan blijkt dat het niet wil lukken, dan heeft het paard het gedaan. Het is niet dat deze paarden niet de kwaliteiten bezitten, de ruiter/amazone is domweg niet in staat om die eruit te rijden. Vaak te wijten aan een kombintie van eigenwijs en slechte instructie.

Daarnaast is er een bijna verwaarloosbaar kleine groep mensen die gaandeweg van gedachten veranderen en meer van het paard willen dan wat ze op voorhand van plan waren. Uiteindelijk komen die dan vaak weer in groep 1 terecht.
Helaas kom ik maar weinig mensen tegen die in de eerste groep vallen, daanintegen bosjes die zomaar bij groep 2 thuis horen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

nnniekje
Berichten: 232
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:50

Ik heb dus een half jaar geleden voor deze keus gestaan, ik had eerst een bonte ruin welke ik zelf had ingereden enzo, maar deze bleek toch niet helemaal geschikt te zijn vor wat ik wilde bereiken. Ondertussen was ik ook begonnen met een ander jong paard waar veel meer mogelijkheden in bleken te zitten. 2 paarden was geen optie, dus ik moest kiezen en heb ik toch voor de 2e gekozen, voor Tarzan dus. Het was wel een hele moeilijke keuze, maar de bonte heeft gelukkig een nieuw baasje gevonden, die hem vertroeteld en verwend en zo krijgt hij toch nog de aandacht die hij nodig heeft.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:01

ikke OK dan!

+ heb je nog de medische kant, zoals mijn bruine, op 4 jarige leeftijd al arthrose, terwijl ik wilde springen Knipoog ze is nu 17 en nog steeds gelukkig, ik ook trouwens- voor geen miljoen te koop.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:18

Ik zou nooit mn paard verkopen omdat ze niet geschikt is voor wedstrijden.
Zowiezo gaan we Z niet meer halen, al is het maar doordat ze op haar 11de voor t eerst serieuzer (dressuurmatig) werd gereden. Maar haar verkopen? Nee, dat nooit!

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:22

Ik denk dat het er aan ligt wat je ambities zijn. Ik heb mijn paard ook gekocht om de dressuursport in te gaan, maar nu ben ik zo gek op hem en heb ik zo'n goede band met hem dat ik hem nooit meer weg wil doen! Ook al mag hij niet bereden worden.

roosiej
Berichten: 54
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:13

jah ik denk dat als ik een paard heb en vindt hem zelf helemaal tegek, zou ik hem niet wegdoen...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:36

Tulandro schreef:
Ik denk dat het er aan ligt wat je ambities zijn. Ik heb mijn paard ook gekocht om de dressuursport in te gaan, maar nu ben ik zo gek op hem en heb ik zo'n goede band met hem dat ik hem nooit meer weg wil doen! Ook al mag hij niet bereden worden.


Idem Knipoog

Mijn paard is om lichaamelijke klachten niet meer uit te brengen, hij kan wel heel licht getraint worden en recreatief bereden worden.
Dat is heel vervelend, maar verkopen doe ik hem die reden niet, hij kan er immers ook niks aan doen dat hij ziek is geworden en er zijn maar weinig kopers die een paard zoeken die niet helemaal gezond is en waarvan de medicijnen klauwen met geld kosten, hij blijft bij ons totdat ie dood gaat dan zie ik wel weer verder.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:37

RedFlame schreef:
het is een goede reden als je het egt graag wilt, ik moet mijn pony verkopen omdat ze te vaak kreupel is voor de sport en het trainen, en omdat het gewoon neij gaat met wedstrijden ik heb 6 wedsrtijden in een jaar gereden en 2 winstpunten Bloos! , maar k heb haar nog niej zo heel lang 1 jaar ongeveer, veel suc6 met welke beslissing dan ook
xx jara


Is het wel helemaal eerlijk om dit paardje dan nog te verkopen? Voor paard en koper! Wat is de reden dat hij zo vaak kreupel is, als dit een chronisch gebrek is, kan je het niet maken om dit paard nog te verhandelen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:48

RedFlame schreef:
het is een goede reden als je het egt graag wilt, ik moet mijn pony verkopen omdat ze te vaak kreupel is voor de sport en het trainen, en omdat het gewoon neij gaat met wedstrijden ik heb 6 wedsrtijden in een jaar gereden en 2 winstpunten Bloos! , maar k heb haar nog niej zo heel lang 1 jaar ongeveer, veel suc6 met welke beslissing dan ook
xx jara


das lekker om haar dan maar te verkopen... misschien rij je zelf wel kreupel? dan heeft van paard wisselen niet zoveel zin..

Kan me verder alleen maar bij Ikke aansluiten.. Zie genoeg mensen in groep 2... Scheve mond

Dag lieve mama...

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:08

Ik vindt dat iedereen dat voor zichzelf uit moet maken. Soms kopen mensen een paardje omdat ze alleen buiten willen rijden maar gaan ze langzamerhand toch wedstrijdintresse ontwikkelen maar is het paard wat ze toendertijd gekocht hadden hier niet geschikt voor. Dan vindt ik dat je voor jezelf die keuze moet maken en dat je je niets aan moet trekken wat de buitenwereld hier van vindt. Ik vindt dat er vaak erg kort door de bocht gereageerd wordt als iemand besluit om een paard te verkopen, over het algemeen denken mensen hier echt wel goed over na en je kan niet bij iemand anders in zijn portomonee kijken en soms weet je ook niet wat er verder thuis aan de hand is.

Zidane Prix st Georges + 6 Inter1 +1
Snowpuppe's W-double-you Z2+14 verkocht naar Amerika
Da Vinci ZZ-LICHT +36 ZZ-zwaar+12 Prix st Georges+5 Inter 1 +5 inter2 +1 Grand-Prix startgerechtigd!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:04

Absoluut!

Ik heb mijn paarden voor de sport en ik beleef heel veel plezier aan de trainingen, maar ik wil wel op concours kunnen.
Ik spring vnl en soms heeft een paard gewoon niet genoeg in zich om mee te komen op het niveau waar je op dat moment bezig bent.
Mijn vorige paard liep M en dat was echt de limit voor hem. In mijn ogen is het dan eerlijker om het paard te verkopen en zelf met een iets beter paard verder te gaan dan om stug door te trainen en ieder weekend met 4 balken de ring uit te komen...
Ik verkoop ze echt niet omdat het even niet lekker gaat, maar ze moeten het niveau wel aankunnen! Ik heb ontzettend veel geleerd van Flap en heel veel plezier met hem gehad, maar soms is het tijd om afscheid te nemen. Hij heeft een superlief nieuw baasje, waar hij er iets minder aan hoeft te trekken en ik ben ook ontzettend blij met mijn nieuwe paard! Zo is iedereen tevreden toch Verward Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:40

Ik denk dat het verschilt met wat voor instelling je je paard gekocht hebt. Andrew heb ik gekocht omdat ik hem al heel lang verzorgde. Ik wilde wel wedstrijden rijden, maar wist dat ik met hem niet ver zou kunnen komen.
Maar nu hij ongeschikt is door zijn spat en vaak niet helemaal goed loopt, blijft hij wel gewoon.
Als ik nu weer een paard zou rijden of kopen en die is niet meer geschikt, dan zou ik die wel weg doen denk ik. 2 paarden een vroege oude dag bezorgen is wel veel van het goede...

Om de emotionele problemen te voorkomen, rijd ik nu maar paarden van anderen bij. Daar hecht je je toch minder aan omdat je weet dat je er niet het laatste woord over hebt en de eindverantwoordelijkheid... Dan houd je makkelijker afstand...

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:50

gomir schreef:
Absoluut!

Ik heb mijn paarden voor de sport en ik beleef heel veel plezier aan de trainingen, maar ik wil wel op concours kunnen.
Ik spring vnl en soms heeft een paard gewoon niet genoeg in zich om mee te komen op het niveau waar je op dat moment bezig bent.
Mijn vorige paard liep M en dat was echt de limit voor hem. In mijn ogen is het dan eerlijker om het paard te verkopen en zelf met een iets beter paard verder te gaan dan om stug door te trainen en ieder weekend met 4 balken de ring uit te komen...
Ik verkoop ze echt niet omdat het even niet lekker gaat, maar ze moeten het niveau wel aankunnen! Ik heb ontzettend veel geleerd van Flap en heel veel plezier met hem gehad, maar soms is het tijd om afscheid te nemen. Hij heeft een superlief nieuw baasje, waar hij er iets minder aan hoeft te trekken en ik ben ook ontzettend blij met mijn nieuwe paard! Zo is iedereen tevreden toch Verward Haha!

Mee eens, niet elk paard is geschikt voor het Z springen, en als dat er niet in zit, dan zou er wel een ander komen (heb zelf geen paard, maar als ik ooit een eigen koop, dan moet het wel een sportpaard zijn). Het is voor het paard niet leuk om boven zíjn of haar niveau te moeten lopen, en het is voor jezelf niet leuk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:11

Mist schreef:
+ heb je nog de medische kant, zoals mijn bruine, op 4 jarige leeftijd al arthrose, terwijl ik wilde springen Knipoog ze is nu 17 en nog steeds gelukkig, ik ook trouwens- voor geen miljoen te koop.


Nou vooruit dan, 1-0 voor jou *LOL* *LOL*
Mijn paard had een hartafwijking. Dat werd vastgesteld door twee dierenartsen tijdens een NVVR-weekend endurance training. Ze was toen 24 en de dag ervoor geklokt op 42km/h met vliegende start en dat was niet eens haar topsnelheid Haha! Uiteindelijk heb ik haar in moeten laten slapen toen ze 29 was en teveel last had van, ook, arthrose; nadat mijn eigen dierenarts de afwijking op 27 jarige leeftijd als "behoorlijk" had omschreven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:40

nou, volgens mij staan we 1-1 petje af voor jou !

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:16

Bah bah, ik moet er niet aan denken me paardje weg te doen!!
Ik geef teveel om haar en zij om mij!!
Als zij niet de wedstrijden kan lopen die ik wil, dan heb IK pech.
Me paard gaat voor!! Haha!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:33

Liever dat ze m 'inruilen' voor een ander paard, dan een ander paard erbij nemen. Met als gevolgd dat eerste paardje weg mag rotten in box of iets dergelijks. Als je echt verder wilt in de sport, wees dan verstandig en zorg dat je beestje goed terecht komt. Belang van het diertje moet voorop staan.
Zelf zou ik me beestje nooit inruilen, daar is ze veel te lief voor!! En we hebben het hartstikke knus samen.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 13:01

het gaat niet om mij zelf hoor!
alleen ik hoor het steeds vaker, en nou vroeg ik dit mij af! *LOL*
ik zelf heb een veel te goede band met mijn paard en zou hem dus nooit weg doen. Tong uitsteken

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:04

Nee, heeft mijn paard het niet in zich, jammer dan. Maar ja, ik heb makkelijk praten tegenwoordig. Mijn merrie die geen supertalent is, kan ik elk moment de sport uithalen als het niet meer gaat. Ik heb nog een ruin die Z gelopen heeft (ik ben nu L2 stratgerechtigd met hem, dus kan nog veel verder komen) en daarnaast nog twee jonge dressuurtoppers in de dop. Bloos!

Maar mocht het alleen bij Jurga zijn gebleven en ik kon niet verder komen, dan was het jammer geweest. Ik ben niet gefocusd op de sport, heb vooral veel lol met mijn knol.
Laatst bijgewerkt door Jurga op 18-07-04 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:05

ja, als jij persé verder wilt... Ik bedoel dan kun je maar beter een goed huis voor hem zoeken, waar hij misschien de recreatie of t spirngen ofzo ingaat... Anders krijg je alleen maar frustraties dat je niet verder kunt... En als je paard een goed plaatsje krijt waarom niet??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, AhrefsBot, EsmeeKKK, friendly, Hieperdi, Jet, knockout1, Mark0919, stoer, vicky, Witje2, Yinka en 43 bezoekers