pony laten schuimen ??!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:46

René schreef:
Maar als je van te voren al een appel geeft, schuimt hij dan niet te vroeg???

Of moet de jury dan denken dat het van het inrijden is?


Nee, hij blijft op een stuk appel wel langer als 10 minuten schuimen.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:29

Pepermunt!
Vooral de allergoedkoopste werk goed!

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:10

Zeempje om zn bit heen. Maar kan niet als je een gebroken bit heb ofzo. Je moet wel een stangbit hebben. Bij mijn paard werkt het goed, maar jij zal er wel niks aan hebben

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 17:52

maar wat bedoelen juliie met zeep om het bit ???

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:19

ZEEM (met een M dus) Knipoog

Een stukje zeemleren lap om het bit heen maken dus.

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 19:03

jaaja dat weet ik maar er zijn mensen die zeggen dat je zeep rond het bit moet doen

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:26

dan gaat ie idd schuimen ja, maar niet van ontspanning Scheve mond

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:28

verootjoo schreef:
dan gaat ie idd schuimen ja, maar niet van ontspanning Scheve mond


Blup, ik ben een klein klein zee(p)paardje... Scheve mond

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:43

van dat zeep: als je zeep op je handen doet, en wrijft begint het te schuimen, toch?
voila, je oplossing! Haha!
je moet dit dus NIET doen hé, zeep is schadelijk voor een paard!

iris: ik snap je reactie niet Haha!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:23

Toen ik een bitje voor mijn (te sterke) fjordje ging kopen, toen zei de mevr van de ruitersport zaak, dat er ook een bit was, waar je paard van gaat schuimen..... Maar ik weet niet welke! Verward Verward

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:35

Misschien een met appelsmaak?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:09

diablo_zot schreef:
jaaja dat weet ik maar er zijn mensen die zeggen dat je zeep rond het bit moet doen


Dat was een grapje. Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:20

ik heb nu paardensnoepjes gekocht voor Pharaon, de dag erna was ik uit verveling de tekst eens aan het lezen en daar stond een tip voor dressuurruiters op, geef 2 a 3 snoepjes voor je de ring in gaat en je paardje gaat schuimen! (neen zo stond het er niet op maar daar kwam het wel op neer Knipoog het stond er wat ingewikkelder op Knipoog)
heb hier toen zelfs een topic geopent waarom een paard móest schuimen. nav die tekst Lachen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:34

hmm, ik heb wel eens ergens gehoord/gelezen (is al ff geleden) dat schuimen juist iets negatiefs betekende....ik zou niet meer weten waarom ofzo maar ik heb dat wel eens ergens opgepikt. Ik weet niet of dat ook zo is hoor...

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:09

Mijn paard schuimt heel erg. Na een paar stappen al en ik vind het maar niets! Het lijkt dan net of hij al veel heeft gedaan maar dat is dus niet zo. De jury ziet het graag en kreeg er wel eens opmerkingen over van anderen op wedstrijden maar ik heb juist liever dat hij het minder doet.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:13

xxappiexx schreef:
hmm, ik heb wel eens ergens gehoord/gelezen (is al ff geleden) dat schuimen juist iets negatiefs betekende....ik zou niet meer weten waarom ofzo maar ik heb dat wel eens ergens opgepikt. Ik weet niet of dat ook zo is hoor...



Er is schuimen en er is in slierten kwijlen. Schuimen is een teken van ontspanning omdat je paard dan op het bit kauwt en dat veroorzaakt schuim. In slierten kwijlen is vaak een teken van spanning, je ziet het vaak bij paarden met een harde mond en ruiter met harde vaste hand. Vaak is de mond ook wat open, wat de slierten kwijl veroorzaakt. Schuim blijft vaak in dikke klodders op de lippen zitten.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:59

Ik heb dan toch een gek paard dat als ze ontspannen is maar een klein beetje schuimt, maar dat ook pas als ze ècht ontspannen en oplettend is.

En als ze zich op loopt te fokken buiten een witte rand om haar mond heen heeft, geen kwijl, maar schuim.. Dat lijkt me geen ontspanning.. (Ze loopt dan wel op d'r bit te kauwen, maar dat is geen teken van ontspanning op dat moment)

Zou er dus maar niet al te sterk aan vast houden dat schuimen positief is en op ontspanning wijst..

Van appels, suikerklontjes e.d. gaan ze idd schuimen, heeft verder niet zoveel waarde, maar als je het voor het oog doet heeft het wel nut. Aurigan, argentan en koperen bitten gaan paarden ook meer van schuimen, maar dat heeft ook geen echt rijtechnisch nut lijkt mij..

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:38

Koortje schreef:
Er is schuimen en er is in slierten kwijlen. Schuimen is een teken van ontspanning omdat je paard dan op het bit kauwt en dat veroorzaakt schuim. In slierten kwijlen is vaak een teken van spanning, je ziet het vaak bij paarden met een harde mond en ruiter met harde vaste hand. Vaak is de mond ook wat open, wat de slierten kwijl veroorzaakt. Schuim blijft vaak in dikke klodders op de lippen zitten.


Nou, dat ben ik toch niet met je eens. Matador kwijlt zich suf met slierten, die je vooral tijdens de galop rond je oren vliegen Haha!

Ik heb een hele zachte hand en Matador is enorm sensibel in zijn mond, sterker nog, zou ik hard inkomen dan komt er geheid protest van zijn kant!

Ik denk dat iedere vorm van speeksel of schuim een kwestie is van het prikkelen van de speekselklieren is. Het is wat mij betreft een fabel dat als een paard niet schuimt, hij niet ontspannen zou zijn.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:40

DaphneL schreef:
Van appels, suikerklontjes e.d. gaan ze idd schuimen, heeft verder niet zoveel waarde, maar als je het voor het oog doet heeft het wel nut. Aurigan, argentan en koperen bitten gaan paarden ook meer van schuimen, maar dat heeft ook geen echt rijtechnisch nut lijkt mij..


Lijkt mij ook niet, meer een lapmiddeltje voor "het mooie".

Overigens ging Lorenzo altijd heel snel schuimen, zelfs al reed ik zonder bit! dat was altijd een best wel stom gezicht: zo'n bitloos mondje vol met van die schuimvlokken *LOL*

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:34

Gracy schuimt ook niet snel, eerlijk gezegd is het een wonder als ze het wel doet haha! Ik vind het wel jammer omdat het schuimen een bewijsje is van de nageeflijkheid. Maar ja, als je je paard laat schuimen door lapmiddelen heeft het nog niet ech nut..

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:42

je hebt ook van die bananen paardensnoepjes Haha! gaat je paard mooi wit van schuimen Haha! zelf nooit gebruikt maar wel gehoord van iemand dat die het vaak deed en goed werkte..... Luut begint al te schuimen zodra hij het bit in heeft ...

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 13:30