Verzorgers/bijrijdsters controleren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:37

Ik ben zelf bijrijder bij een stalgenootje en heb eigenlijk altijd het gevoel gehad veel vrijheid te hebben.
Natuurlijk had ze me wel al vaak met mijn eigen paard in de weer gezien voordat ik haar paard erbij deed.

Ik heb er eerst ooit 5 minuten op gezeten (wat echt totaaal niet ging) en verder is ze er zelden bij geweest als ik aan het rijden ben.
We overleggen natuurlijk naderhand wel even hoe het gegaan is.

Afgelopen vrijdag was ik weer aan het rijden en zij was wel even op stal (moest nog vlechten voor de wedstrijd de dag erna), ze zag dat ik aan het rijden was en ze liet me daarna weer gewoon mijn gang gaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel zo prettig vind om mijn eigen gang te gaan. Maar ik begrijp wel als eigenaar/eigenaresse van een paard dat je toch soms even wilt kijken/peilen hoe het gaat. En dat moet naar mijn mening ook gewoon kunnen.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:39

Ik ben zelf een bijrijdster, en heb heel veel vrijheid Lachen
De eerste twee keer dat ik Amo bereed (hij hda 8 maanden stil gestaan) was de eigenaar erbij, alles ging prima. Maar omdat de eigenaar alleen in het weekend kon afspreken, vertelde hij me gelijk al dat als ik zin had, ik door de week zelf mocht gaan. Dat heb ik gedaan, maar heb de eerste paar weken niet alleen gereden. Gewoon omdat ik Amo nog niet helemaal vertrouwde, hij had 8 maanden niet gewerkt, en schrok van alles. Omdat hij met een shetlander op de wei staat, en er verder geen andere paarden zijn, zijn er ook geen stalgenoten die mij 'controleren'.
Na een tijdje ging het zo goed met rijden en verzorgen en vertrouwden Amo en ik elkaar. Vanaf toen ben ik ook alleen gegaan.

Ik mocht vanaf het begin alleen gaan, de eiegnaar had me al bij m'n andere verzorgpony's 'in de gaten gehouden' en wist dus dat ik correct met paarden om kon gaan.
Voor mijn eigen gerustheid ben ik de eerste maand niet zonder de eigenaar geweest.

Nu ga ik zo vaak als ik wil naar Amo, en ik mag alles doen wat ik wil, zonder zadel e.d. ook.

Ik ga regelmatig bij de eigenaren langs, die wonen een klein stukje bij Amo vandaan. Ook komen ze regelmatig kijken bij het rijden.


Maar ik zou het zo zelf ook doen als het mijn eigen paard was. Ik wil zeker weten of ik iemand kan vertrouwen en of diegene correct met mijn paard omgaat, anders zit ik niet met een gerust hart thuis Scheve mond

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:20

IK denk dat het bij zoiets ook veel verschil maakt of de eigenaar zelf wel of niet rijdt. Ik rijd mijn paard zelf en wil daarom ook dat ze op een gelijksoortige manier gereden wordt door anderen. Ik mag er zogezegd geen last van hebben dat er iemand anders op gezeten heeft.

Bij een eigenaar die zelf weinig en in veel gevallen niks met zijn paard doet (veel eigenaren van vroegere verzorgpaarden van mij!) maakt dat niet zoveel uit. Als het paard maar bezig is.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:37

He Marlies!
Elke keer als jij cokie rijdt,ligt er iemand op de loer hoor(ergens op het erf) Haha!
Kijk maar eens richting de mesthoop Knipoog

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:58

Reageer even als bijrijdster zijnde. Rij twee paarden. Een volledig en ander echt bij zeg maar. Degene die ik volledig rij wordt ik niet echt 'gecontroleerd' maar af en toe staat de eigenaresse wel te kijken en zo nu en dan krijg ik wel eens een opmerking. Deze neem ik ook graag aan, want het is puur als hulp bedoeld. Niet verkeerd dus.
Andere paard welke ik rij ben ik gaan rijden zonder dat de eigenaresse wist hoe ik reed. Haar instructrice (en tevens mijne) zei dat ik wel een aantal keer op haar paard had gereden en dat ze er goed aan deed om bij als bijrijdster te vragen. Had gedacht dat ze wel eens zou komen kijken, maar tot nu toe (dik jaar straks) is ze in totaal 1 keer wezen kijken en dat was puur toeval. Ze vertrouwd me volledig....*al mag ze van mij best zo nu en dan eens komen kijken*...moet daarnaast wel zeggen; rij beter dan haar, dus zij en dr paard worden er niet minder van!

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:47

Hoi allemaal,
Ik rijd zelf ook 2 pony's bij en 1 paardje in de les.
Bij mijn verzorghaffie kijkt er niemand naar mij om Tong uitsteken
We hebben wel een schrift waar we alles inschrijven en komen af en toe bij elkaar (er zijn nog 3 meiden die de andere haf verzorgen!)
Ik vind dat er ook een soort vertrouwen moet zijn.
Als je dat niet hebt in je verzorgster dan kan je er maar beter niet aan beginnen! Gelukkig vertrouwt de bazin me wel en dat gaat prima zo!
Bij de D pony die ik rijd komt de bazin wel vaker kijken, maar niet om te controleren, meer om gewoon 'ff te kletsen enzo.
Mssn doet ze het wel om te controleren zullen jullie denken, maar ze komt altijd veel later dan mij als ik al bijna klaar ben Schijnheilig Tong uitsteken Knipoog
Maarre sal het toch ff checken haha!

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:58

Ik reed altijd op schimmeltje, en de mensen van Khartoum die zagen me dus ook met haar aan t werk zeg maar en die zeide steeds al dat ze zo rustig was bij mij enz. En toen schimmeltje werd verkocht vroegen ze of ik Khartoum wilde doen...ze kende me dus wel al een beetje (antwoord op die vraag wanneer je weet dat je iemand kan vertrouwen) en de eerste keren was de eigenaar er zelf bij en als die in de buurt was kwam die altijd wel even kijken hoe het ging. En nu is dat nog zo...dat die af en toe komt kijken Lachen T is wel zo dat het niet echt als controlen over komt op mij maar gewoon van: even kijken of het allemaal lukt enzo en gewoon naar zn paardje kijken.

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:08

Danielle_1 schreef:
He Marlies!
Elke keer als jij cokie rijdt,ligt er iemand op de loer hoor(ergens op het erf) Haha!
Kijk maar eens richting de mesthoop Knipoog


Ooooooowwww...vandaar iedere keer dat gekuch als ik coke te hard met mijn zweep sla Haha!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:11

Maf wief!
je hebt niet eens een zweep Schijnheilig

Jess_vH
Berichten: 1291
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:04

Ik was er in het begin ook bij en soms kom ik nog wel eens om mee te fietsen als ze buiten rijd.
Maar mijn reden om een bijrijdster te nemen was tijgebrek en die twee dagen dat zij haar doet zou mij al enorm helpen. Dat betekend dan dat je er niet altijd bij kan zijn omdat je niet voor niks een bijrijdster neemt. Tenzij je er een neemt omdat je zelf geen zin meer hebt, maar dan vind ik dat je maar helemaal moet stoppen!

Dus de eerste 3 keer ofzo ben ik meegeweest.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:42

Ik kon mijn bijrijdster al dus ik wist hoe ze met paarden omging.
Maar de eerste paar keer ben ik er bij geweest.
Ik zag dat het klikte en dat het goed ging dus ik ga dr nu niet controleren ofoz.
Ik vertrouw volledig op haar dat het goed gaat. Haha!
Ik denk dat je zoiets gewoon moet zien en voelen. als je niet blind kunt vertrouwen erop heb je er niets aan vind ik.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:56

Ik ben heel vrij gelaten. De eerste paar keren heeft ze zich er niet mee bemoeit. De eerste keer met rijden was ze erbij, daarna niet meer. Doe het nu 5 jaar, en ze staat zo af en toe een keer te kijken.
Voor een paar jaar terug gaf ze me ook weleens tips enzo met rijden.
Zij vond dat ze zich er niet te veel mee moest bemoeien, en daar ben ik blij om ook

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:21

Ik ben zelf ook verzorgster/bijrijdster en in het begin waren ze er een paar keer bij en verder mag ik gewoon alleen 'm'n gang ben omdat ze weten dat ik te vertrouwen ben en geen dingen doe die ze niet willen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:28

Ik vind het fijn er de eerste keren bij te zijn en dat af te bouwen (wel op stal zijn, maar ff ergens anders zodat de bijrijder een beetje kan wennen) Daarna vind ik het gezellig om af en toe samen te gaan, zie je hoe de ander met je paard omgaat (en je paard met de ander Knipoog ) en kan je dingen wat uitgebreider bespreken. Vind dat geen controle meer, als dat na een lange tijd nog nodig is, is er denk ik iets mis in de relatie eigenaar/verzorger.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:00

nou, ik zou zeker vaker dan een keer erbij blijven.
en dan tussendor ook nog wel een paar kere onverwacht komen, denk ik.