Wat vinden jullie oud voor een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:44

Mijn bijrijdpaard is 21, heeft Grand Prix gelopen met de eigenaresse en nu rijdt ik er L2 mee. Hij heeft een superconditie en ziet er helemaal niet oud uit. Vroeger vond ik alle paarden boven de 17 al oud, nu kijk in daar anders tegenaan.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:31

Bij ons op de manege staan een groot aantal pony's en paarden dat zeker boven de 25 jaar oud is, van sommige weten ze het niet zeker. Het kan zelfs wel boven de 30 zijn. Maar allemaal lopen ze nog een paar lesjes mee en voor de rest genieten ze van het leven in het grote weiland. Het lijkt bij ons op de manege soms wel een bejaardenclubje. Maar ik denk dat een paard oud is als ie de symptomen gaat vertonen, slechter eten, moeilijke rui en doorzakkende rug. Hoe oud het is is verschillend, maar ik denk vanaf 25 jaar.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:43

mijn vz-paard is ongeveer 24 jaar oud.
loopt als een trein.
Ik denk niet dat je ech kunt zeggen wanneer een paard oud is.

Een oma van een vriendin (85) loopt nog altijd met een tas zware boodschappen van de supermarkt naar huis, terwijl mijn oma van 68 dat niet meer kan.

Daar is dus weinig over te zeggen

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:37

Mijn paard is 17,super fit en krijg desondanks nog regelmatig in de winter vliegles waardoor mensen wel eens vragen of hij net ingereden is? Men staat dan ook wel even raar te kijken dat hij voor hun al zo "oud" is.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:40

Hoi!!

Heb een tijd terug een super leuk paardje gereden. Merrie, half welsh / half arabier , 1,48 en ze is uiteindelijk 30 en een half geworden. Ze was altijd gezond, je merkte nooit dat ze al zo oud was (behalve dat ze moeilijk door haar wintervacht kwam) en met een buitenrit wilde ze altijd voorop met de grote paarden meerennen!! Veel met dressuurwedstrijden meegedaan op de manege en altijd 1e of 2e.....ze zette zich super voor je in!
Nooit ziek geweest dus, behalve een keer een maand in de kliniek gestaan. Op 30 en een half jarige leeftijd kreeg ze een hartaanval toen we op de terug weg waren van een heerlijke bosrit. Ze was op slag dood en heeft geen pijn gehad....Was op dat moment erg moelijk, maar wel mooie gedachte dat ze is gestorven tijdens hetgeen ze het liefste deed: buitenrijden....

JO!!

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:03

Hoi, mijn Uppercut merrie heb ik gekocht toen ze 16 was, ze kon helemaal niets en had alleen maar veulens gehad. We zijn in de B begonnen (helemaal uitgereden) toen de L1 uitgereden, 3/4 jaar in de L2 en nu is ze 22 jaar jong en M1 + 4 !! Ze mag nu met pensioen, maar helemaal wegzetten de ik niet, anders wordt ze "oud" af en toe lekker het bos in vindt ze heerlijk, dus ja, wat is oud?

Maris_Winner

Berichten: 426
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:35

Mijn verzorgpony is 43 jaar,maar echt superfit!!!
Ze staat nu lekker op het weiland,en als ze thuis staat kan ze zelf kiezen of ze in de stal of paddock wil gaan staan.
En ik wandel vaak met haar,en ze wil ook graag draven,en af in toe in de combinatie van een bok Haha!

Oké ze is wat ingevallen (het was erger hoor!) en haar tandjes zijn niet perfect,maar daar houden we met het eten weer rekening mee!!
Wel heeft ze toen ze 42 was een ernstige koliek aanval gehad Verdrietig
Ze was er snel weer bovenop!!! OK dan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Het beentje optillen doet ze op commando! Lovers )

Afbeelding


Je kan wel begrijpen dat ik een paard nu moeilijk oud vind!! Haha!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:43

Als ik nu een paard zou kopen, moet hij tussen de 3 en de 7 jaar zijn, en niet in gereden voor z'n 4e. mijn eigen paardjes zijn bijna 9 en net 2. die van 9 heb ik ingereden toen ze bijna 6 was. Maar ik zat er laats aan te denken om een heel oud paardje te kopen, gewoon om lekker te vertroetelen, en een fijne oude dag te geven. ik vind ze namelijk super!!! OK dan! *LOL*

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:54

25+ is oud, maar sommige paarden zijn sneller 'oud' andere zijn later oud, en racen nog tot over hun 30e door.

Ik zou niet snel een paard aanschaffen boven de 20, maar ook geen jonge. 14-17 is een prima leeftijd Lachen

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:57

tot 6 vind ik jong
7 tot 12 gemiddeld en daarboven vind ik al oud Haha!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:04

Soraya is nu 20 en ik vind haar niet echt oud.
Ze gedraagt zich nog vaak alsof ze 5 is dus dat zit wel goed Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:38

Maris_Winner schreef:
Mijn verzorgpony is 43 jaar,maar echt superfit!!!
Ze staat nu lekker op het weiland,en als ze thuis staat kan ze zelf kiezen of ze in de stal of paddock wil gaan staan.
En ik wandel vaak met haar,en ze wil ook graag draven,en af in toe in de combinatie van een bok Haha!

Oké ze is wat ingevallen (het was erger hoor!) en haar tandjes zijn niet perfect,maar daar houden we met het eten weer rekening mee!!
Wel heeft ze toen ze 42 was een ernstige koliek aanval gehad Verdrietig
Ze was er snel weer bovenop!!! OK dan!

[image]

[image]

[image]

[image]
(Het beentje optillen doet ze op commando! Lovers )

[image]


Je kan wel begrijpen dat ik een paard nu moeilijk oud vind!! Haha!

Zo gaaf hoor zo oud en zonder al te veel gezondheidsklachten.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:58

Mijn hafje is 5 jaar, ik noem dr oud als ze rond de 18 is..Tong uitsteken
(Mjah nu krijg ik vast commentaar en blaat Tong uitsteken Maar tsjah.. dat vind ik gewoon Haha!)

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:29

Sunbeam is nu 23. ik rij haar 2 keer in de week en 1 of 2 keer in de week rijd ze beginnerlesje en dan voornamelijk stappen met lange teugel Knipoog
ze ziet er absoluut niet oud uit en ik rij nu M2 + 6 met haar.
toen we met haar op de kliniek waren dachtten ze dat ze 5 was Haha!
maar zodra ik merk dat ze achteruit gaat stop ik er wel mee maar ze vind nu alles nog heel leuk en als ik haar een tijdje niet rij staat ze zielig in de stal en ze is blij als ze er weer uit mag.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:12

een paard is pas oud als die versleten is dus dat kan op elke willekeurige leeftijd zijn. maar na de 25 kan je het alleen rustig aan gaan doen.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:14

Mijn arabieren pony is nu 17 en ik doe er nog van alles mee, buitenritten springen en SGW!

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:36

Het hangt van het paard zelf af of ie oud is of niet. Mijn zus heeft een paard van 19 maar als ik haar niet kende zou ik zeggen dat ze 7 was!

Als iemand zegt: Mijn paard is 30 vind ik dat al wel oud klinken.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:14

@ maris_winner: prachtig zeg jouw paard, ik hoop dat hij/zij nog heel veel ouder mag worden !

Mijn schim is 22, en ik wordt bijzonder agressief als mensen dat "oud" vinden, die nodig ik gelijk uit om er eens op te gaan zitten (en pak dan de autosleutels voor een ritje ehbo post !) zelf de nieuwe DA van mijn vaste kliniek schatte haar (inclusief het kijken naar de tanden...tussen het steigeren door Schijnheilig ) op "hooguit 14...maar dan ziet ze er wel heel goed uit voor haar leeftijd" nadeel is dat ze een schimmel is natuurlijk, da's makkelijker raden Boos!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:27

Het ene paard is met 15 al oud, het andere paard is 30 en heeft nog veel plezier erin...
Mijn pony komt nu langzaam aan zijn pensioen toe. Haha! Ik rijd nog wel maar erg rustig en vooral buiten, rust roest. Hij is nu zeker 24 en hij begint nu echt wel oud te worden...Maar als die nog maar gelukkig is, dat gecross hoeft van mij niet meer. Lovers