wat doen als je dit ziet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:25

als je ziet dat een 3-jarige compleet de **** ingeslagen wordt, met goede staafsporen wordt geschopt en de slof zo strak zit dat hij geen kant op kan, wat doe je dan?..
Ik weet dat het in de paardenwereld niet allemaal zachtaardig gaat, maar dit kan echt niet. het paard was compleet van streek en kon geen kant op, hij werd op het laatst écht constant geslagen.
een drie jarige hoort ruimte van voren te krijgen, met een zachte hand nagevelijk gereden te worden, ten minste normaal warm gereden te worden, in plaats van meteen de slof strak en rammen maar.
Het paard werd gereden voor iemand anders, en ik wil me er echt niet mee bemoeien, maar ik zit er toch wel mee.
Anderen hebben het ook gezien dus de hele stal weet het morgen waarschijnlijk ( je weet hoe dat gaat ), maar ik zit er best wel mee omdat je er wat van moet zeggen als je zoiets ziet, maar je wilt je ook niet bemoeien met iemand anders.
Ik ben echt heel trots op mijn ventje dat hij zich zo rustig heeft gedragen terwijl je constant die zweep hoorde en dat andere paard van gekkigheid tegen de bakwanden opliep.

hebben jullie dit wel eens meegemaakt en hoe hebben jullie gereageerd?

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:27

Als iemand echt te ver gaat, dan zeg ik er wel wat van ja. Ze hoeven niet te denken dat ik dat soort gedrag normaal vind.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:28

Ik zal er gewoon wat van zeggen. Ik ben een behoorlijke flap uit! En weet zeker dat ik ook echt flink tekeer zou gaan

WildChild

Berichten: 2520
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Maastricht

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:28

Ik heb het ook wel eens meegemaakt, maar ik denk dat het per persoon verschilt of je je ermee kan bemoeien of dat je je er beter buiten kunt houden. Aangezien de ruiter het paard nogal oneerlijk behandelt, lijkt het me ook geen prettig mens om mee te spreken. In jouw situatie zou ik contact op nemen met de eigenaresse van het paard, of deze eens aanspreken als hij bij jullie op stal is (uiteraard onder vier ogen).

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:29

Niets zeggen, maar camera pakken en plaatjes schieten. Als je daar commentaar op krijgt antwoorden dat het je aardig leek de eigenaar op de hoogte te houden van de vorderingen.

Zeker met de rel met die duitse komt dat nu wel aan hoor!

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:31

Sorry, dat vind ik echt niet normaal. Ik ben normaal echt niet iemand die zich snel ergens mee gaat bemoeien. Maar als het om paarden- of mensenleed gaat dan hoor je me wel! Heb het vandaag nog gehoord, met slofteugels bereik je echt niks, ben benieuwd wat er van het paardje over is als hij/zij echt volwassen, diep triest. Jij kan er natuurlijk niks aan doen, dat het voor je ogen gebeurde! Knipoog

Seraphim
Berichten: 6199
Geregistreerd: 19-09-05

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:32

Mijn eerste gedachte was: 'Jezus! Ik zou tegen háár tekeer gaan'. Maar ik denk dat WildChild gelijk heeft. Behandeld ze haar paard vaker op deze manier?

Edit; dat van die foto's is ook een slimme!

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:32

En precies wat Delerium zegt!

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:32

Ik zou er ook wat van zeggen.. Natuurlijk zijn die mensen daar niet blij mee, maar ik zal ze goed duidelijk maken dat je niet op zo een manier met een paard omgaat..

Verwijt jou niet dat je er niets van hebt gezegd. Je staat op dezelfde stal en wil waarschijnlijk de goede vrede bewaren.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:33

ik zou er zeker iets van zeggen. Ik kan er absoluut niet tegen als een paard op zo'n manier behandeld wordt Boos!

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:33

nou er kwam iemand de bak binnen waardoor die ruiter er af vloog en die persoon kreeg echt de volle laag. schreeuwen en zo.
ik denk dat ik die ook gekregen had als ik er wat van gezegd had. echt niet fijn. verder vind ik die ruiter best aardig, ik ken haar niet echt maar ik zit er best mee. het is haar paard ook niet. dus aan de ene kant denk je: de eigenaar moet dit weten, hij moet dit paard nog kunnen verkopen. aan de andere kant: het is mijn zaak niet.

sja...

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:37

milo schreef:
nou er kwam iemand de bak binnen waardoor die ruiter er af vloog en die persoon kreeg echt de volle laag. schreeuwen en zo.
ik denk dat ik die ook gekregen had als ik er wat van gezegd had. echt niet fijn. verder vind ik die ruiter best aardig, ik ken haar niet echt maar ik zit er best mee. het is haar paard ook niet. dus aan de ene kant denk je: de eigenaar moet dit weten, hij moet dit paard nog kunnen verkopen. aan de andere kant: het is mijn zaak niet.

sja...

Als die persoon die op dat paard reed zo tegen mij tekeer zou gaan zou ik alleen maar kwader worden. Wat denkt ie wel, eerst een paard mishandelen en daarna ook nog tegen mensen die er wel wat van durfen te zeggen? Laat maar komen, weet ik wel raad mee met zulke mensen Koe

WildChild

Berichten: 2520
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Maastricht

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:42

Ja ik snap je twijfel. Ik denk dat het makkelijk is om te zeggen tegen jezelf; jezus, dit pik ik niet. Maar het woord bij de daad voegen is toch wel een ander verhaal. Bovendien is het logisch dat je woede oproept bij een persoon als je er wat van zegt. Aangezien deze de opdracht heeft gekregen een paard in te rijden, zal ze heus wel denken dat ze niet de beroerste ruiter is. Waarschijnlijk zal ze denken dat jij haar de les wilt leren en zal ze jou zien als een bemoeial. Ook zal het, als je er iets van zou zeggen, een slechte verstandhouding tussen jullie teweeg brengen, wat ook niet echt fijn is als jullie elkaar vaak zien. Maar van de andere kant kan lijkt het me ook echt rot om te zien en gaat je rescue-feeling dan ook wel weer werken.. Doet ze het vaker? Wij hebben namelijk ook een dressuurruiter op stal die heel af en toe ook echt uit kan flippen op haar paarden, maar zo'n bui heeft ze maar zelden en dan denk ik maar; achja, ogen dicht. Haar paarden zijn welopgevoede en goed getrainde paarden, dus zo slecht zal het ook wel niet voor ze zijn, denk ik dan.

Als de ruiter in jouw kwestie het vaker doet en je echt kan zien dat ze er niet een al te beste rijstijl op na houdt, zou ik dit toch even melden bij de eigenaar. Maar hiervoor zou ik eigenlijk ook weer de eigenaar moeten kennen, want tsja, je kan niet zomaar alles tegen iedereen zeggen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:42

Vreselijk dat er mensen zijn die zo met paarden omgaan. Stoom uit je oren
Ik zou mijn mond niet kunnen houden, hoor. Ik zie bij ons ook regelmatig nare dingen en daar zeg ik ook wat van (maar dat zijn dan kinderen). Heb ooit op een stalling gestaan waar jonge paarden op zo'n nare manier gedwongen werden, toen ze beleerd werden, daar ben ik met ruzie weggegaan na een paar weken. Kon het niet meer aanzien en ik zag daar nog veel meer afschuwelijke zaken. De DB kon er niets aan doen (heb ik gebeld), dus daar heb je ook wat aan. Verward
Fijne organisatie.

Weet je, ik loop tegen de 40 (over ruim 3 jaar dan Knipoog ) en ga echt mijn mond niet meer houden als ik zulke nare dingen zou zien. Doe ik niet meer, ik denk dan aan het welzijn van het paard. Gewoon wat van zeggen en zeker die eigenaar aanspreken over hoe zijn/haar paard behandeld is. Zou ik ook absoluut willen weten als het mijn paard geweest was (gelukkig zou ik er nooit iemand op laten rijden als ik er niet bij ben, tenzij ik diegene echt vertrouw).

En iemand die je zo uitscheld, daar heb ik al helemaal geen respect meer voor.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:47

nee ik vind dat die persoon altijd vrij hard rijdt. ik hoorde ook rare schop-verhalen van iemand op stal. beetje kort lontje of zo..?

ik ga slapen, ik lees morgen weer bij Lachen

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:47

Nadya schreef:
Vreselijk dat er mensen zijn die zo met paarden omgaan. Stoom uit je oren
Ik zou mijn mond niet kunnen houden, hoor. Ik zie bij ons ook regelmatig nare dingen en daar zeg ik ook wat van (maar dat zijn dan kinderen). Heb ooit op een stalling gestaan waar jonge paarden op zo'n nare manier gedwongen werden, toen ze beleerd werden, daar ben ik met ruzie weggegaan na een paar weken. Kon het niet meer aanzien en ik zag daar nog veel meer afschuwelijke zaken. De DB kon er niets aan doen (heb ik gebeld), dus daar heb je ook wat aan. Verward
Fijne organisatie.

Weet je, ik loop tegen de 40 (over ruim 3 jaar dan Knipoog ) en ga echt mijn mond niet meer houden als ik zulke nare dingen zou zien. Doe ik niet meer, ik denk dan aan het welzijn van het paard. Gewoon wat van zeggen en zeker die eigenaar aanspreken over hoe zijn/haar paard behandeld is. Zou ik ook absoluut willen weten als het mijn paard geweest was (gelukkig zou ik er nooit iemand op laten rijden als ik er niet bij ben, tenzij ik diegene echt vertrouw).

En iemand die je zo uitscheld, daar heb ik al helemaal geen respect meer voor.

Yes, Yes, Yes!!

BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:47

Absoluut iets zeggen. Op het moment zelf niet veel, omdat kans groot is dat de ruiter alleen maar boos wordt en het nog meer op dat dier af reageert maar wel een opmerking als: kan dat niet anders?
Na de tijd naar ruiter toegaan en zeggen dat je haar manier van rijden niet begrijpt en je gedwongen voelt dit aan de eigenaar te vertellen. (desnoods met een andere volwassene of staleigenaar erbij)

WildChild

Berichten: 2520
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Maastricht

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:39

Jullie moeten je wel voorstellen dat dit waarschijnlijk wel een ruzie veroorzaakt.. En hoe dan ook, het is en blijft haar zaak niet. Het beste zou je nog de dierenbescherming in mijn ogen kunnen bellen, al is dit denk ik geen zaak voor hen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit gedrag ook absoluut niet kunnen, maar de paardenbusiness is nou eenmaal niet altijd even zacht en er zijn veel mensen die bemoeienis totaal niet op prijs stellen. Je moet je ook bedenken dat de eigenaar zijn paard aan deze vrouw heeft toevertrouwd, en dus waarschijnlijk wel op de hoogte is van haar rijstijl. Het is een kwestie van een grens trekken, wanneer zeg je er iets van en wanneer houd je liever je mond.. Ik ben denk ik ook zo terughoudend met advies geven aan jou, omdat ik zelf ook niet iemand ben die zich ergens graag mee bemoeit, en zeker niet met volwassenen. Misschien dat de ruiter iemand is waarmee je goed kunt praten en die je best eens kunt wijzen op haar harde rijgedrag, maar ik denk dat je dat zelf moet uitvinden. Dat is toch een gevoel, bij veel mensen weet je van te voren al hoe ze gaan reageren.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:17

Nadya schreef:
Vreselijk dat er mensen zijn die zo met paarden omgaan. Stoom uit je oren
Ik zou mijn mond niet kunnen houden, hoor. Ik zie bij ons ook regelmatig nare dingen en daar zeg ik ook wat van (maar dat zijn dan kinderen). Heb ooit op een stalling gestaan waar jonge paarden op zo'n nare manier gedwongen werden, toen ze beleerd werden, daar ben ik met ruzie weggegaan na een paar weken. Kon het niet meer aanzien en ik zag daar nog veel meer afschuwelijke zaken. De DB kon er niets aan doen (heb ik gebeld), dus daar heb je ook wat aan. Verward
Fijne organisatie.

Weet je, ik loop tegen de 40 (over ruim 3 jaar dan Knipoog ) en ga echt mijn mond niet meer houden als ik zulke nare dingen zou zien. Doe ik niet meer, ik denk dan aan het welzijn van het paard. Gewoon wat van zeggen en zeker die eigenaar aanspreken over hoe zijn/haar paard behandeld is. Zou ik ook absoluut willen weten als het mijn paard geweest was (gelukkig zou ik er nooit iemand op laten rijden als ik er niet bij ben, tenzij ik diegene echt vertrouw).

En iemand die je zo uitscheld, daar heb ik al helemaal geen respect meer voor.


idd!!!!
weinig aan toe te voegen.
ik hou ook absoluut mijn mond niet bij iemand die zo met dieren omgaat.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 09:46

op stal gaat iedereen zijn mond houden omdat ze verwachten dat het anders ruzie wordt.

misschien dat ik de volgende keer er wat in het begin van zeg, want aan het einde is niet handig, dan krijg ik alsnog ruzie.
gewoon rustig, van: as je die slof losser doet heeft hij meer ruimte om te ontspannen, of niets in die trant.

pfff.. lastig hoor

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:52

milo schreef:
op stal gaat iedereen zijn mond houden omdat ze verwachten dat het anders ruzie wordt.

misschien dat ik de volgende keer er wat in het begin van zeg, want aan het einde is niet handig, dan krijg ik alsnog ruzie.
gewoon rustig, van: as je die slof losser doet heeft hij meer ruimte om te ontspannen, of niets in die trant.

pfff.. lastig hoor


Lijkt me zeker lastig. Bij ons vormen we inmiddels een front met een paar meiden met elkaar als we nare dingen zien, dat scheelt. Ik denk dat je er goed aan doet om inderdaad als je iets zegt het rustig te zeggen in dit geval in een soort van adviserend. Maar mijn ervaring is dat dit soort ruiters daar ook niet naar luistert. En wat dan? Heel lastig voor je, ja..... Dat arme paard. Verdrietig

BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:00

Daarom zou ik de eigenaresse van het paard vertellen hoe haar paard wordt ingereden en of zij het daar wel mee eens is. Ik weet niet hoe oud je bent, maar het komt sowieso beter over als je samen met (nog?) een volwassene naar haar toe stapt.

Marigold

Berichten: 12568
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:31

dat is echt niet leuk.
ik zou als ik jou was de eigenaar verslag doen van wat je hebt gezien..

ik heb het zelf ook wel gezien, maar dan aan de longe, paard werd helemaal moe gelopen, en moet dan nóg doorlopen, was op het eind helemaal (en ik overdrijf dit niet) kapot, nat van het zweet, trillen, door de benen willen zakken, pompend ademhalen.
moest op de andere hand, wou niet meer, kreeg (uit woede hoor, degene die ermee bezig was had zichzelf echt niet meer in de hand) heel veel zweepslagen op zijn hoofd met longeerzweep.
en de longeerder zat maar te vloeken he op dat paard, vieze rotbok en dat soort dingen.
uiteindelijk op de andere hand gekregen,moest nog doorlopen, en toen hij eíndelijk stil mocht staan kwam er iemand met zadel, zadel erop, meisje erop, en e vóila, paard gooide haar er niet af.
en daar ging het dus uiteindelijk om.

ik stond erbij en keek ernaar, en wist niet wat ik moest doen en durfde ook niks te doen...
als het iemand anders paard was, dan had diegene het zeker weten van me gehoord wat er gebeurd was, vandaar dat ik je dat ook aanraad.
sterkte ermee in elk geval, en voor het paard zou het goed zijn als jullie het niet met zn allen in de doofpot stoppen uit angst voor ruzie.
als het ruzie wordt dan is dat imo gewoon omdat de trainer boos is omdat hij of zij zich schaamt voor zijn of haar uitspatting..

xannemijn

Berichten: 1444
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Leusden

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:00

Vreselijk dat mensen zo met paarden omgan ik zou er wel wat van zeggen ja

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: wat doen als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:04

Ik zou de slof gewoon doorknippen, kan mij het schelen dat hij tegen mij loopt te schelden en tieren.. Doet me toch niets, je weet van wie je het te horen krijgt.
Het belangrijkste is het paard op dat moment en ik zou me dus echt niet in de hand kunnen houden en meteen actie ondernemen!