Stageweek bij Antoine De Bodt

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Stageweek bij Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 10:36

Deze week heb ik samen met 3 andere bokkers (Kristel, Anja en Elke) een 5-daagse dressuurstage gevolgd op het trainingscentrum bij Antoine De Bodt in Aspelare (info: www.hoefkatrol.com).

Elke dag kreeg elke combinatie 2 uur les, en ook de andere lessen konden bijgewoon worden. Ook van de ruiter die hun paard er op trainingsweek hadden staan.

Aangezien mijn instructeur ook les volgt bij Antoine, was ik al min of meer bekend met zijn "methode". Voor de andere 3 was het nog nieuw.

Aangezien ik het rechtrichten al aardig onder de knie had van de lessen thuis, hebben we met Licor vooral verdergewerkt aan het voorwaarts zijn en daaruit voortvloeiend de verzameling. Ik heb erg veel complimenten gekregen over mijn paard, Antoine zag er een heel goed paard in met veel mogelijkheden en ook mijn eigen zelfvertrouwen werd een stuk groter, aangezien mister De Bodt mij veel talent en ruitergevoel vond hebben. Altijd leuk om horen natuurlijk Haha! Als ik nu wat dichterbij had gewoond, mocht ik elke dag mee komen trainen. Helaas is het wat ver.
Dag 1 zei hij me dat ik tegen het einde van de week wel de passage kon, wat ik natuurlijk weglachte. Dag 3 echter moest ik Licor extreem verzamelen en kwamen de eerste passage passen al naar boven Verward . Gisteren (dag 5) was ik veel overgangen van draf naar halt aan het maken en moest ik zijn kont er wat meer onder krijgen. Ik had echter zo veel voorwaartse drang ontwikkeld dat Licor spontaan begon te piafferen. Ik wist niet wat ik voelde Bloos! In het begin begrepen we er beide niet veel van: ik schommelde maar wat mee, maar kon niet echt doorvragen en hield hem niet los genoeg van voren, waardoor er wat protest kwam van Licors kant (een beheerst op de achterhand steigeren, ik wil het geen levade noemen Tong uitsteken). Maar na enkel pogingen kon ik hem netje vanuit de piaffe naar voren rijden en 20 m later weer terug nemen.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het eruitzag, er zijn videobeelden gemaakt maar ik heb ze nog niet gezien. Lic vond het iig zelf wel erg leuk, want was de hele tijd aan het briesen Lovers
Middendraf lukt ook plots veel beter als je je paard netjes kan verzamelen, ik had echt een brok power onder mij en dat voelde super OK dan!

Wat betreft mijn medebokkers, moeten ze zelf maar hun ervaringen hier neertypen, ik zag iig bij alle combinaties een vooruitgang.
Met als hoogtepunt natuurlijk Anja (Anjatjeuh) en Ushi. Dag 1 was Ushi een borsthappend geschift paard, dag 2 reeds was al een groot stuk van die spanning verdwenen, en dag 4 en 5 liep er een ontspannen, ruim dravend, lichtgevoelig paard door de bak.

Ik weet dat Antoine nogal omstreden is op Bokt, maar ik heb iig enorm veel bijgeleerd op deze week. Ik kan niet lovend genoeg zijn over de didactische kwaliteiten van deze instructeur, hij heeft imo erg veel inzicht in een combinatie en ik kan niet geloven hoe sterk Licor en ik er op zijn vooruitgegaan in die 5 dagen tijd. Andere instructie werkt toch steeds verfrissend!!
Antoine heeft de gave om de klassieke rijkunst op zulk een manier uit te leggen dat het voor iedereen duidelijk en uitvoerbaar wordt.

Dat hij voor de rest soms "een lastige mens" kan zijn, heeft hij zelf tegen mij gezegd Tong uitsteken En over zijn kwaliteiten als charmeur zullen we maar helemaal zwijgen Tong uitsteken


Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:54

Oke en hier het verslagje van mijn ADB ervaringen deze week:

Ik geef toe dat ik de eerste dage niet echt onder de indruk was van EN het systeem EN meneer De Bodt zelf. Het longeren met dubbele longe daar integen was ik helemaal van overtuigd. Ik had nooit gedacht dat montana ontspannen naar beneden zou komen met behulp van enkel twee longekes *Hier binnenkort een uitgebruid fotoverslag van *
Maar vanaf de donderdag begon ik het hele systeem door te krijgen en begon montana echt beter te lopen. De vrijdag was dan de echte goede dag want daar liep ze super . Nog af en toe wat protest maar de medebokkers zullen dit wel kunnen beamen dat ze toch wel beter liep dan. Het enige dat ik wat minder vindt nu dat ik de foto's heb bekeken is dat meneer De Bodt mij niet heeft opgemerkt dat montana serieus op de voorhand liep (en het is echt erg op de foto's ze).
Al bij al ben ik dus fier op mijn rechtsgebogen paardje

Montana: L1

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:59

Klinkt heel goed! Is het ook voor paarden die soms hyperactief zijn Knipoog

Moet je zelf een groepje samenstellen of kun je je gewoon opgeven? En wat zijn de kosten daarvan?

edit laat maar, het is mij veeeeel te ver weg....

Balte

Berichten: 3545
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:02

Ik weet dat ze zelf hun groep samengesteld hebben maar als ik me goed herinner is het wel redelijk duur. Anderzijds, ze hebben er duidelijk allemaal van genoten en veel bijgeleerd dus het zal zijn geld zeker waard zijn.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:02

Ik ben heel erg benieuwd naar de foto`s!!!

Maar is het niet snel om in een week tijd zoveel "onbekends" aan een paard te vragen? Normalitair doe je over zoiets toch veel langer?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 12:04

Elke, met Montana moest eerst nog hard aan die ontspanning worden gewerkt vooraleer er met verzamelen (dus echterhand er meer onder) kon worden begonnen natuurlijk. De volgorde is: rechtrichten - ontspannen - verzamelen - oprichten
En dat komt dus wel goed, want superlopende Montana is nog maar 4.
En gisteren liep ze idd heel goed!

LuvdaTossa, het is 60 EUR per dag, vanaf nu enkel nog stages van 4 dagen of minder. Je kan zelf een groepje samenstallen, maar je kan je ook aansluiten bij een groepje. Info vind je op de site. Hyperactieve paarden zullen ook wel "geholpen" kunnen worden.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 12:10

Koortje schreef:
Ik ben heel erg benieuwd naar de foto`s!!!

Maar is het niet snel om in een week tijd zoveel "onbekends" aan een paard te vragen? Normalitair doe je over zoiets toch veel langer?


Stel je nu niet voor dat ik 10 minuten aan een stuk die zware oefeningen uitvoerde Knipoog. Hij bood het zelf aan, dus maakten we daar gebruik van. Bij de piaffe was het bijvoorbeeld zo dat ik na 4 passen weer vooruit moest rijden, dus het gebeurde erg rustig aan, en natuurlijk nog spelenderwijs. Ik ga het er ook niet elke dag uitrijden.

Idd doe je normaal veel langer over die dingen. Mijn paard is eigenlijk nog niet 100 % rechtgericht en normaal is de volgorde bij de klassieke rijkunst: rechtrichten, ontspannen, verzamelen, oprichten. Omdat ik op die 5 dagen mijn paard niet perfect rechtgericht zou krijgen, heeft Antoine die stappen wat door elkaar gehaald, anders zou ik mij volgens hem 5 dagen verveeld hebben.
Dus thuis gaan we in de training natuurlijk weer wat stappen terug.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:06

Ook van mij een verslagje. Lachen

Ik vertrok naar AdB met de overtuiging dat ik een rechtsgebogen paard had. Op de rechterhand kon ik Marengo namelijk, naar mijn gevoel, heel mooi rijden en op de linkerhand lukte niets. Tijdens de eerste les op maandag liet Antoine mij nog in mijn goed geloof. Ik moest voorwaarts rijden en wat (contra-)stelling vragen op de beide handen. Verder had hij opmerkingen op mijn houding, ik zat te veel naar achter, wou te recht zitten. Hierdoor hield ik mijn paard wat tegen in zijn voorwaartse beweging, terwijl mijn paard al uit zichzelf lui is. Ik moest dus door middel van Canadees lichtrijden het juiste evenwicht zoeken. Eerst had ik het er enorm moeilijk mee, later ging het opeens vanzelf -> dit was dus de juiste houding.
De tweede les die dag echter, liet hij mij een volte rijden op de rechterhand en moest ik zeggen welke teugel mijn paard vastnam. Dat was de rechterteugel dus mijn paard was linksgebogen. AdB zag dit nog aan andere zaken ook. Marengo liep ook tegen mijn rechterbeen aan, zijn beenzetting was verkeerd,... Jaren heb ik gedacht dat Marengo mooi boog op de rechterhand terwijl hij steeds over zijn schouder viel. Ik moest het dus dringend anders aanpakken. Met overdreven binnenstelling op de rechterhand (wat was dit inderdaad opeens moeilijk om het correct te doen Bloos ) en contra-stelling op de linkerhand begon ik mijn paard recht te richten. Ik moest mijn gewicht aan zijn holle zijde zetten, dus naar de linkerkant bij deze oefeningen. Op het einde van de les was Marengo al een stuk rechtergebogen, en had ik de gewichtshulpen onder de knie. .

De komende dagen kwam het grote probleem van Marengo en mezelf duidelijk naar voren, we reden niet actief genoeg. Dit probleem moest ik heel consequent oplossen, zoals AdB het zelf zo mooi kan formuleren: 'Ik verander niet het paard, ik verander de ruiter'. Als Marengo niet meteen reageerde op mijn beenhulpen moest de zweep er meteen bij. Reageerde hij wel, dan moest ik hem uitgebreid belonen. Dit systeem werkte ongeloofelijk goed, vrijdagnamiddag reed ik mijn paard voor het eerst in lange tijd zonder sporen en was een lichte beenhulp voldoende om hem vooruit te laten racen. Knipoog Tussendoor kreeg ik nog een 'feel-good' les waarvan zowel Marengo en ik enorm genoten hebben. Marengo uitte dit door vreugdebokjes en ik (naar het schijnt) door een niet verdwijnende brede glimlach. Die dag ben ik er voor het eerst in gelukt om een vliegende galopwissel op commando uit te voeren.
Ik heb ook nog 1 les gekregen op een paard van AdB om het verschil te voelen met een voorwaarts paard. Toen heb ik complimentjes gekregen over mijn mooie stijl, allemaal op enkele dagen geleerd bij AdB.

Ik kan heel bondig zijn over de stage: Ik, als springruiter, heb op dressuurgebied nog nooit zoveel geleerd als nu op 5 dagen. Ik had mezelf wel voorgenomen dat ik er naartoe ging gaan zonder vooroordelen en zijn methode gewoon ging 'ondergaan'. Het resultaat was een heel geslaagde week. Ik ga zeker op zijn manier verderwerken en hoop om toch nog eens les van AdB te kunnen nemen.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 14:33

Wow klinkt erg goed allemaal zeg!

Ik heb zelf vorige week eindelijk weer eens een les gehad.
Het is dat ik straks in Sept naar Australie ga anders was ik ook een paar dagen naar belgie gegaan(en als aansluiting de ardennen Tong uitsteken ) Maar dat gaan we volgend jaar doen OK dan! .


Ik kan me ook ineens de foto's herinneren dat jij aan een barokke wedstrijd had meegedaan. En jij sprong er gewoon boven uit kwa rijden.
En dat vonden de meeste bokkers ook. Dus wat zeuren ze nou nog over die belg Knipoog Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:27

Gaaf!! Lijkt me erg interessant. Ik heb ook les op die manier en mij bevalt het wel goed... Haha!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:49

WAt een leuke verslaggen. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad. Ben wel benieuwd naar foto's van onder het zadel!

gr

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:51

Ahzo, oke dan zullen we nog eens moeten terug gaan he. Zodat ik mijn piaffe nog eens kan overdoen (oke, een insider voor de mede bokkers Tong uitsteken) .

Montana: L1

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:56

Hebben jullie foto's??????
ZIEN!!!! Knipoog

~~

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:12


You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:01

coelll!!!!!!!
Een goeie kennis van mij is nu bij Antoine met haar paard, Amadeus.
Ze was er al een keer geweest met hem, en nu nog een keer omdat ze zo vooruit gingen Lachen
Hij is echt zo goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:05

en ook ik rijd nu op mn haf op de manier van antoine.. eerst rechtrichten, en dan pas dingen van haar vragen, mn beste vriendin helpt me hierbij Lachen echt beter!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers